Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten kanssa raskasta eron jälkeen

Vierailija
08.03.2020 |

Onko muilla samoja kokemuksia? Ja helpottaako tämä?

Erosin vajaa 3 kk sitten pitkästä liitosta, koska mieheni ei enää vuosiin ollut rakastanut. Ero oli siis välttämättömyys, koska elämä ilman rakkautta satutti joka päivä. Virallisesti minä tein aloitteen, mutta mies ei vastaan pannut.

Meillä on kohta 5 ja 8-vuotiaat pojat. Uusi arki on niin rankkaa, etten tiedä miten jaksan. Paluuta vanhaan ei ole, mutta monesti tulee mieleen, että olisiko pitänyt jäädä, niin ei olisi ollut arki näin rankkaa. Sillä aiemmin hengitin rakkaudetonta elämää joka päivä, mutta olihan se arki jaettuna helpompaa. Nyt elän edelleen (luonnollisesti tässä vaiheessa) yksin, ja koen kovaa yksinäisyyttä ja ajatuksia, etten ehkä enää koskaan tule kokemaan rakkautta.

Viimeisen 2,5 kk aikana on tapahtunut paljon: eropäätös, uuden vuokra-asunnon hankinta, muutto, kodin ja rutiinien luominen. Samaan aikaan on pitänyt jaksaa pitkää päivää vaativassa työssä.

Lapset ovat 50/50 luonani, mutta ovat isän poikia. Jatkuvasti protestoivat, että joutuvat välillä luokseni. Ex jäi vanhaan kotiin kun tarpeeksi minua painosti, ja toki lapsille tuo asunto, jossa ovat koko elämänsä asuneet, on heille koti. Kertovat, että minun kotini ei ole koti ja osaavat jo olla todella ilkeitä ja satuttavia.

Asunto on meille vielä vähän pieni, uutta omistuasuntoa ei tunnu löytyvän, joten tässä pärjättävä. Lapsipäivinä tuntuu, että pää hajoaa, kun melua ei voi paeta minnekään. Ei ole omaa huonetta, jonne mennä edes viideksi minuutiksi.

Arkiöisin ehdin nukkua vain 5-6 h, kun lasten viennit ja haut sekä omat työmatkat vievät aikaa. Viikonloppuna lapset aloittavat meluamisen klo 6. Ei mahdollisuutta nukkua päiväunia tai olla hetkeäkään yksin. Olen ollut lähes koko eron jälkeisen ajan flunssassa putkeen kun lepoa ei saa.
Lapset tappelevat, meluavat, pistävät hanttiin. Vuokra-asunnossa pitää olla koko ajan hyssyttelemässä ja valvomassa, etteivät tuhoa paikkoja. Jokaisen kiellon jälkeen isompi soittaa exälleni ja sepittää omia liioiteltuja tarinoita tapahtuneesta ja itkee hakemaan kotiin. Ex ei tietysti hae, koska kaipaa omaa aikaa.

Valmiustilassa 24/7: ensin töissä, jossa asiakkaat vaativat 150 % suoritusta ja sitten kotona.

Haluaisin nauttia lasten seurasta. He kun oikeasti ovat ainoa arvokas mitä elämässäni on. Mutta olen niin väsynyt, ettei ajatus kulje. Olen henkisesti ja fyysisesti ihan poikki. Tulevaisuus näyttää toivottomalta: tätäkö loppuelämä? Ja samalla omatunto ilkkuu, että siitäs sait kun halusit parisuhteen, jossa on rakkautta. Hah haa, sellaista et tule saamaan koskaan, ja rangaistuksena arki tulee olemaan helvettiä.

Tukea ei oikein saa mistään. Äidiltäni sitä voisin saada, mutta hänen parantumaton syöpänsä taas paheni - en voi rasittaa. Ja ties vaikka syöpä olisi pahentunut, koska ero oli hänellekin kova paikka.

Mitä jos uuvuttaa niin, että menetän työni? Miten sitten elätän lapseni? Olenko kohta täysin yksin jos en ole riittävä äidiksi?

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi voisit hakea sairausloman, että saat pahimman väsymyksen pois ja mieli alkaa toimia kirkkaammin. Oletko käynyt työterveyshuollon psykologilla? Oliko työmatkasi ennen lyhyempi? Miksi asut niin kaukana työpaikasta?

Vierailija
22/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet töitä yölläkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet muuttanut paikkaan, josta työmatka 3h? Missä lapsesi ovat, jos työ vie 11 tuntia päivässä? Onko lasten isä ollut suuremmassa vastuussa lapsista liitossa, kun noin väsyt? Jospa alat viikonloppu äidiksi tai lopetat ne tindertreffit? Keskity lapsiisi. Ei ihme, että ovat isä poikia!

Jäin samaan kaupunginosaan, jotta lasten koulu ja tarha säilyisi samana. Kovin paljon ei ollut vaihtoehtoja vuokra-asuntojen suhteen, joten oli pakko ottaa se, joka oli vähän syrjemmässä ja huonompien kulkuyhteyksien varrella. Vanhasta asunnosta matka oli kohtuullinen, nyt busseja menee harvaan. Bussilla tarhaan 20 min. Siellä 10 min. Tarhasta töihin 55 min. Kyllähän tuosta kertyy.

Toinen vaihtoehto on muuttaa kantakaupunkiin 30 min päähän. Mutta lapsia ei voi sieltä kuljettaa päivittäin. Sitten menisi viikonloppuvanhemmuudeksi.

Vierailija
24/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siirtymävaihe aiheuttaa kaikille stressiä. Voitte tietty exän kanssa sopia, että koti vaihtuu keskellä viikkoa.

Laita omat yöunet kuntoon, niin jaksat paremmin fyysisesti ja psyykkisesti. Miten lasten viennit ja työmatkat liittyy 5-6 h yöuniin... Aamulla klo neljäkö se kuljetusrumpa alkaa.

Silloin kun lapset ovat sinulla mene nukkumaan klo 22. Ja kun lapset eivät ole sinulla lataa akkuja liikkumalla.

Arkisin ylös klo 5, että ehdin laittaa itseni työkuosiin (olen alalla, jossa pitää olla laittautuneena joka päivä), hoitaa aamutoimet, viedä lapset ja matkustaa 1,5 h töihin, jossa oltava klo 8. Jotta voin klo 16 mennessä lähteä hakemaan lapsia. Kotona klo 18. Ruoanlaittoa, iltapalaa, läksyjä. Kun lapset nukahtaa, töitä 21-23/24.

Tuolla rytmillä olisi väsynyt, vaikka ei ole reagoivia lapsia, eroa eikä muutoksia takana.

Miksi ihmeessä teet töitä ensin 8-16, ja sitten lisäksi töitä 2-3h joka päivä? Oletko ottanut työkuoramn puheeksi pomon kanssa ja työterveydessä?

Vierailija
25/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat vaativat. Jos on deadline aamulla, ja hommat ei valmiina klo 16 kun lapsia lähden hakemaan, niin pakkohan se on.

Vierailija
26/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat vaativat. Jos on deadline aamulla, ja hommat ei valmiina klo 16 kun lapsia lähden hakemaan, niin pakkohan se on.

Millä alalla oikein olet?

Vierailija
27/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siirtymävaihe aiheuttaa kaikille stressiä. Voitte tietty exän kanssa sopia, että koti vaihtuu keskellä viikkoa.

Laita omat yöunet kuntoon, niin jaksat paremmin fyysisesti ja psyykkisesti. Miten lasten viennit ja työmatkat liittyy 5-6 h yöuniin... Aamulla klo neljäkö se kuljetusrumpa alkaa.

Silloin kun lapset ovat sinulla mene nukkumaan klo 22. Ja kun lapset eivät ole sinulla lataa akkuja liikkumalla.

Arkisin ylös klo 5, että ehdin laittaa itseni työkuosiin (olen alalla, jossa pitää olla laittautuneena joka päivä), hoitaa aamutoimet, viedä lapset ja matkustaa 1,5 h töihin, jossa oltava klo 8. Jotta voin klo 16 mennessä lähteä hakemaan lapsia. Kotona klo 18. Ruoanlaittoa, iltapalaa, läksyjä. Kun lapset nukahtaa, töitä 21-23/24.

Ensimmäiseksi muutto lähemmäs työpaikkaa, noi matkat vievät päivästäsi huomattavasti aikaa. Voisiko niitä töitä tehdä lasten ollessa hereillä? Lapsien pitäisi oppia antamaan aikuiselle työrauhaa.

Vierailija
28/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä asiakkaat ovat oikeasti omaan napaan tuijottavia. Eräs asiakas ulkoisti minulle hommansa, jotta itse pääsee hakemaan lapsensa tarhasta ja sen jälkeen viettämään laatuaikaa. Sitten kiireellisiä hommia tulee 10 min ennen työajan loppua. Olen yrittänyt selittää, että toimeksiantosopimuksen mukaan töitä tehdään 8-16 välillä, mutta sitten ihmettelevät, ettenkö voi tuntia joustaa. No en voi jos tarha menee kiinni ja asiaa ei voi ennakoida ja hakuja järkkäillä.

Vierailija
29/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi muutto lähemmäs työpaikkaa, noi matkat vievät päivästäsi huomattavasti aikaa. Voisiko niitä töitä tehdä lasten ollessa hereillä? Lapsien pitäisi oppia antamaan aikuiselle työrauhaa.

Jos asun lähellä työpaikkaa, asun kaukana tarhasta. Eli olen viikonloppuvanhempi. Ei taida sopia mun exälle.

Vierailija
30/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee koko ajan hieman lisää informaatiota, siksi annan samoja ohjeita kuin aiemmin, ja pikkuisen lisää.

Ensimmäiseksi mars työterveyteen. Jäät kotiin sairastamaan flunssan pois.

Toiseksi sovit pomon kanssa tapaamisen, jossa käytte työtehtäviesi määrän läpi. Ei voi olla laillista, että joka viikko tulee 10-15h ylimääräistä työtä. Tuohan on melkein kaksi ylimääräistä työpäivää!

Hankit itsellesi keskusteluapua. Se ei ole pahitteeksi erotilanteissa.

Muista, että lapset ragoivat omaan suruunsa. Sinulla onneksi lapset reagoivat. Se kertoo siitä, että olet heidän mielestään rakas, turvallinen aikuinen. Lasten ei tarvitse kannatella sinua, vaan sinä kannattelet lapsia.  Jos he eivät osoittaisi tunteitaan, niin silloin voisit olla huolestuneempi. Jotkut lapset voivat sanoa pahojakin asioita, mutta pyri suhtautumaan niihin kuin kärpäsen surinaan.

Mitä pienen auton vuokraus maksaisi noille lapsiviikoille? Nopeuttaisiko aamuja?

Tai olisiko muutama taksikyyti viikossa mahdollinen?

Mene kerran kampaajalle ja meikkaajalle, jossa pyydät näyttämään, miten tehdään siisti 5 minuutin kampaus, ja siisti 5 min meikki työtäsi varten.

Oletko ottanut yhteyttä asunnonvälittäjiin, ja kertonut heille omat tarpeesi ja pyytänyt ilmoittamaan kun tulee sopiva vuokra-asunto/omistusasunto markkinoille?

Vierailija
31/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran teet töitä kotonasi illalla, niin miksi et voi tehdä koko päivän etätöitä?

Muutama päivä viikolla etätöitä, niin jää työmatkat, meikkaaminen ja kampaus pois. Tuon ajan voit nukkua.

Vierailija
32/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä asiakkaat ovat oikeasti omaan napaan tuijottavia. Eräs asiakas ulkoisti minulle hommansa, jotta itse pääsee hakemaan lapsensa tarhasta ja sen jälkeen viettämään laatuaikaa. Sitten kiireellisiä hommia tulee 10 min ennen työajan loppua. Olen yrittänyt selittää, että toimeksiantosopimuksen mukaan töitä tehdään 8-16 välillä, mutta sitten ihmettelevät, ettenkö voi tuntia joustaa. No en voi jos tarha menee kiinni ja asiaa ei voi ennakoida ja hakuja järkkäillä.

No mitä mieltä esimiehesi on asiasta? Jos teillä on sopimus 8-16, niin se on sopimus tuolta ajalta. Muuttakaa sopimusta, mikä tarkoittaa, että sopimus tulee kalliimmaksi, jos töitä ei tehdä tuolla välillä. Sitten taas kun sopimus on kalliimpi, niin sinä saat enemmän palkkaa, ja voit sillä ylimääräisellä palkalla hankkia vaikka taksikyydin, ja kdoinhoitajan pariksi tunniksi. Kodinhoitaja hakee lapsen tarhasta ja laittaa ruoan lasten kanssa.

Vierailija
33/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet AP ilmeisesti johtavassa asemassa (director, vice president) ja työajanseurannan ulkopuolella, kun teet yölläkin töitä. Sama täällä. Ei tuo sinun yhtälö voi toimiakaan nykyisellään.

Pystytkö hankkimaan uuden asunnon työpaikan läheltä? Tai sitten vaihdat työpaikkaa nykyisen asuinpaikan luo (jos lasten koulut vaativat sen) ja tingit vaikka tulotasosta. 

Vierailija
34/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto? Ajokortti? Työ kuulostaa vaativalta ja tunteja tulee paljon, joten palkkakin lienee ihan kohtuullinen. Auto säästäisi paljon aikaa tuossa kuviossa, ihan ok pelin saa jo alle tonnilla niin pääsee ainakin alkuun. 

Vierailija
35/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokaisella on oikeus tuijottaa omaan napaansa. niin asiakkaillasi, niin sinullakin. Jos teillä on sopimus 8-16, niin on toki toisella oikeus kysyä, että voitko joustaa tunnin. Jos et voi, niin et voi. Oppivat antamaan ne kiireelliset hommat aiemmin, tai muokkaavat sopimusta.

Vierailija
36/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se Tinder ja treffit pois. Keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi sekä lapsiisi, et tässä härdellissä hae laastaria. Onko mahdollista hommata auto, jäisi julkiset pois?

Vierailija
37/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotiaalle ero on rankka.

Pojat tarvivat liikuntaa tai ajatustyötä. Pelaatteko lautapelejä? Otatko heidät kokkaamaan kanssasi? Teette vuorotellen lempiruokia ja käytte yhdessä kaupassa, metsäretket, uimahalli?

Tuon ikäiset voivat jo ulkoilla lähipihalla kaksin. Jalkapallo mukaan.

Saatko noista ylitöistä palkkaa vai oletko kiinteistövälittäjä? Tee itsellesi selkeät rajat.

Tein aiemmin töitä markkinoinnissa ja en osannut lopettaa sähköposteja ja suunnittelua 8 tuntiin. Sitten päätin etten avaa työkonetta enää kotona. Arki parantui merkittävästi.

Jos sinulla on liukuma niin mikä kiire on olla töissä niin aikaisin? Voisitko rauhoittaa aamut itsellesi. Etkö voi tehdä etätöitä?

Vierailija
38/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet nopeamman aamutyylin. Kevyt meikki, hiukset kiinni, menee vartti 1.5 tunnin sijaan. Aamupalan voit syödä matkalla.

Lopetat ylityöt, on jo laitontakin tehdä 10-15h extraa joka viikko.

Ylipäätään, sulla on elämänhallinta nyt aika hakusessa, kuulostaa että sähläät vaan ympäriinsä kun et osaa organisoida ja priorisoida (kumma, vanhemmuudenhan piti opettaa tähän ihan itsestään...). Samoin lapset kuulostaa ihan kurittomilta, ja nyt on viimeiset hetken kasvattaa se oma selkäranka ja auktoriteetti.

Vierailija
39/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hirveästi meikkaat jos siihen menee puolitoista tuntia?

Vierailija
40/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli tämä onkin työnjohdollinen asia. Esimiehesi ei hoida hänelle kuuluvia tehtäviä.

Nyt istut alas pomon kanssa ja kerrot tämän esimiehelle. Esimiehen pitää hankkia lisäresursseja (lisää työntekijöitä) joille hänen tulee jakaa tehtäviäsi, koska sinun työaikasi ei riitä. Ongelma taitaa olla siinä, että AP on liian kiltti ja joustava töiden suhteen.

Kuten huomaat, olet burn outin partaalla. Sanot pomolle, että teet 8-16 töitä ja that's it. Pomo hoitaa lisää apukäsiä ylimääräisille töille tai neuvottelee asiaakkaan kanssa muun ratkaisun.

Mä olen itse esimies suuressa yrityksessä ja tällainen on mulle ihan peruduunia hoitaa alaisteni työkuormaa.