Naapurin lapsi joka päivä kylässä ja syömässä
Lapsi muutti viime syksynä naapuriimme, kun hän ja oma lapseni aloittivat ekaluokan. Toisaalta on mukava, kun kaveruksista on toisilleen seuraa, mutta ihmetyttää, miksei oikeastaan ikinä voi olla heidän luonaan. Itselläni on myös taapero, joten olen ollut hoitovapaalla. Lapset tulivat viime vuonna joka päivä koulun jälkeen meille, ja täällä olen antanut välipalaa ja auttanut/tarkistanut läksyt. Kesällä sama meno on jatkunut, lapsi tulee aamupäivällä ja on ilta seitsemään asti, eli ssyö meillä päivottäin kolme ateriaa. Olen käyttänyt meidän mukana uimassa ja kauempana puistoissa. Ikinä ei ole mitään kiitosta tai muuta kuulunut. Mitäköhän tässä pitäisi tehdä? Lapsi tulee jo automaattisesti pöytään pyytämättä, vaikealta tuntuu alkaa sanomaan enää, että sinulle ei valitettavasti ole mitään. Pitäisikö tästä yrittää jutella hänen vanhempien kanssa ja miten tällaisen oikein ottaa puheeksi? Ja eikö näitä ihmisiä yhtään asia itseä mietitytä? Tiedän, että molemmilla on työpaikat, asunto hyvällä alueella ja siistit autot. Molemmat isovanhemmat myös säännöllisesti ottavat viikonlopuksi(lapsi kertoo), joten tuskinpa mitään uupumusta voi olla.
Kommentit (50)
Selvää hyväksikäyttöä. Helppoa, kun ei tarvitse itse lapsestaan huolehtia ja miettiä
ja ostella ruokia. En todellakaan suostuisi. Nyt sitten sun lapsi vuorostaan koulun jälkeen naapuriin syksyksi. Ottaisin todellakin puheeksi vanhempien kanssa. Tai sitten lapsen vanhemmat maksavat vaikka 600€/kk päivä-/iltahoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi käy joka päivä mutta isovanhemmat ottavat viikonlopuksi ??
Tsemppaa nyt vähän ;)
Jaahas, no pahoittelut epäselvyydestä. No lähes päivittäin meillä käy, jos me emme ole reissussa tai lapsi hoidossa. Onko nyt parempi? -ap
Siis sinä et ole ottanut vanhempiin yhteyttä?
Kuullostaapa ikävältä. Minusta vanhempien tehtävä huolehtia, että lapsi ruokailee kotonaan. Luulisi teidänkin haluavan olla oman perheen kesken. Ei ole oikein, että naapurin lapsi on teillä joka päivä iltaan asti ja ruokailee teillä. Minusta voit ihan hyvin vanhempien kanssa ottaa puheeksi. Uskomattomia vanhempia tommoiset.
Kuulostat siltä, että olet itse ekaluokkainen. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tuollaiset asiat osata hoitaa ilman av-mammojen apua. Älä ole kynnysmatto.
Juttele äidin kanssa.
Tosin varmaa on se että suuttuu ikihyviksi ja alkaa levittää sinusta, ihmenipottajasta rumia juoruja.
No käsket lapsen kotiinsa. Ei se sen vaikeampaa ole.
Sinä olet aikuinen. Käske lapsi kotiinsa. Sano että teillä voi olla tietyn ajan ruoan jälkeen, mikä se teille sopiva aika onkaan.
Totta kai ruokaa voi, ja pitääkin tarjota vieraana oleville lapsille, jos ovat nälkäisiä, mutta luulisi tuollaisen ruokailumäärän kyläpaikassa jo vaativan pienen puhelun/varmistuksen kotiväeltä, että onko ok.? Kai siellä omassakin kodissa äiti kaipailee lasta ruokapöytään?
Meillä menisi näin:
"Kuules, Veeti. On tosi kiva, että sä olen Jonnen kaveri ja te leikitte yhdessä. Nyt sä voisit kuitenkin jo lähteä kotiinpäin. Äiti ja isä varmasti jo odottavat sinua syömään. Tulet sitten jonain toisena päivänä uudestaan leikkimään."
Ap, vieläkö vanhemman lapsesi kaveri tulee joka päivä pyytämättä ruokapöytään? On saattanut jo kasvaa mutta eihän tästä kovin pitkä aika ole kun hän lokkeili. Sulla aina huono tuuri lastesi kavereiden kanssa. Ja huh, vielä taapero siellä kasvamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat siltä, että olet itse ekaluokkainen. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tuollaiset asiat osata hoitaa ilman av-mammojen apua. Älä ole kynnysmatto.
Olisiko liikaa olla edes hiukan kohteliaampi? Totta on, että ap:n tulisi nyt keskustella lapsen vanhempien kanssa. Rajansa kaikella.
Älä päästä naapurin lasta enää kotiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko liikaa olla edes hiukan kohteliaampi? Totta on, että ap:n tulisi nyt keskustella lapsen vanhempien kanssa. Rajansa kaikella.
Sä olet väärällä palstalla. Tämä ei nyt ollut herrasmies/naiskerhon keskuslupalsta, jossa aina käsitellään toisia silkkihansikkain. Tämä on av-palsta, jossa totuus sanottaan selaisena kuin se on. Jos et kestä, tämä ei ole sinun paikkasi.
Lapset ovat niin aitoja.
Mitähän naapurit tuumaisivat kun ruoka- aikana tälläis ittensä kylään noolaamaan: D
Älä pahoita lapsen mieltä. Traumatisoituu.
Siis koko kesäloman ajan olet viikosta toiseen tarjonnut naapurin lapselle kolme ateriaa päivässä? Pelkät välipalat nyt vielä uskoisi, mutta tuota ei mitenkään.
No nyt reipastut, ja passitat lapsen omaan kotiinsa syömään ku teillä on ruoka aika, ja ohjaat leikkejä ulos, tai kaverin luo ihan vain sanomalla että nyt ulos leikkimään, santeri tulee sitten tunnin päästä kotiin, ja petteri menee omaan kotiinsa. Meidän santtu voi tulla sitten syömisen jälkeen siihen teille pete.
Kyllä muakin yritettiin hyväksikäyttää maksamalla pari euroa viikossa siitä että lapseni kaveri kulkisi samalla kyydillä kouluun. Sanoin vain että se passaa että minä kuskaan puolet ja sinä puolet, mutta se ei käynyt. Molemmat olimme autollisia ja kotona tuolloin.
Lapsi käy joka päivä mutta isovanhemmat ottavat viikonlopuksi ??
Tsemppaa nyt vähän ;)