Ensikolle vinkkejä vauvan tarvikkeiden hankintaan...:) *
Aattelin tännekin tästä rustata kun eihän tuola hoitotarvike osastolla mitään tapahdu...:D
Elikkäs...Vaunut,sitteri,turvakaukalo,amme ym. on jo hankittuna, mutta nyt kaipaisinkin vähän vinkkejä esim. tuttien ja -pullojen (ym.pikkutilpehöörihoitotarvikkeiden) hankintaan...:) Millä määräällä pääsee hyvään turvalliseen alkuun...?Toki nyt rinnalla alotetaan mutta olis kiva olla vähän tavaroita valmiinakin kun ei sitä koskaan tiedä kauanko menee rinnalla...:)
Minkälaisia rasvoja & talkkeja olis hyvä varautua jo valmiiksi ostamaan...?
Kommentit (24)
Lista saattaa kuulostaa pitkältä, toiset saattavat pärjätä vähemmälläkin. Me itse hankittiin esikoiselle nämä äitiyspakkauksen lisäksi ja kaikkia on tarvittu tähän mennessä (9kk) ja samat hankkisin tulevalle vauvelillekin, jos jotain puuttuu.
imetysliivit
liivinsuojia
maidonkerääjä
rintakumi
imetystyyny
rintapumppu
kaalia rintoihin
särkylääkettä itselle
uimarengas (jos istuminen vaikeaa)
terveyssiteitä
vaunut
kantokoppa
kantoliina
uniliinakapalo
kehto
pinnasänky
turvakaukalo
sitteri
hoitoalusta
amme
itkuhälytin
lakanoita
sideharsoja
muovitettua froteeta
ensilusikka (d-vitamiinin antamista varten)
kuumemittari
niistäjä
bepanthen
cuplaton
rela-tippoja
panadolsuppoja
puhdistuspyyhkeitä
talkkia
keittosuolatipat
vaippoja
vanupuikkoja
vanulappuja
tutteja
tuttipulloja
korviketta
tuttipesuharja
Piti vielä lisätä, että rasvoja, hoitoöljyjä, sinkkivoidetta ei ole tarvittu oikeastaan ollenkaan, äitiyspakkauksen tavaroilla pärjättiin siltä osin ja sairaalasta/neuvolasta saaduilla näytteillä. Ja talkin asemasta käytän usein perunajauhoja.
katsotaas, varmaan tule monia asioita moneen kertaan mutta ajattelin nyt silti laittaa oman mielipiteen mitä tarvii....
nuo liivinsuojat ja hyvät imetysliivit on tärkeä juttu, kipeitä rinnanpäivä varten itselle esim. lansinoh-voide tai bebanthen-voide....
Maidonkerääjä on myös hyvä, mutta toisilla sitten taas ei heru maitoa niin että maidonkerääjää ikinä tarvitsee....
Vauvalle apteekista keittosuolatippoja joilla on hyvä huuhtoa tukkoista nenää tai esim. pukluja nenästä, maitohappobakteereja, ehkä juuri nuo rela-tipat on kaikista helpoin vauvalla...Cuplaton on myös hyvä jos on masuvaivoja, mutta sen kyllä kerkiää hakea myöhemminkin kun yleensä ne masuvaivat alkaa vasta parista viikosta....D-vitamiinit samoin sitten parin viikon iästä....
Särkylääkkeitä ei saa käyttää ihan pienellä joten nekin kerkiää myöhemmin...
meillä on ostettuna noita pikkujuttuja:
tuttipullo
tutti
maidonkerääjä
liivinsuojat
lansinoh-voide
keittis-tipat
rela-tipat
sinkkivoide
vanupuikot (napatyngän puhdistukseen)
vaippoja
muita hankintoja on
kantoliina
harsot
turvakaukalo
vaunut
pinnasänky
imetystyyny
pari imetyspaitaa ja imetysliivejä
äippäpakkaus
muutama vaate pakkauksen lisäksi
pari vauvan pussilakanaa
(lakanoina käytän pinnapängyssä ihan isoja lakanoita jotka käännän kaksinkerroin, esikoisen aikaan taisin jonkun lakanan laittaa kahtia jotta tuli pinnasänkyyn sopivan kokoisia)
sanoisin että hämmästyttävän vähällä sen vauvan kanssa pärjää, ja erikoisempia juttuja ehtii hankkia kun näkee mitä arjessa tuntuu puuttuvan....
Mammeli 37+6
unohtui mainita että kolmas vauva siis tulossa, joten varmasti on kokemus karsinut listaa jonkin verran....esikoiselle oli kyllä enemmän kaikkea....
Älkää hommatko missään tapaksessa Rela tippoja pienelle vauvalle. Ne ovat surkeimpia maitohappobakteeri valmisteita mitä markkinoilta löytyy ja aiheuttavat melkein kaikille vauvoille vain lisää masuvaivoja.
Itse suosittelen ja varmasti moni muukin asiaan perehtynyt, Probiootti-Babyä, DDS-junioria tai Bifidobacterium Infantista mitä saa luontaistuote kaupoista. Nämä ovat tutkitusti parhaimpia mitä markkinoilla on ja niistä on ihan Oikeasti apua.
Onnea vauvaelämälle :)
Huomattavan paljon oli samoja asioita listoissa ja sellaisia hankintoja mitä varmasti ehtii sitten tarpeen vaadittua hakemaan...:) joitain asioita kuitenkin taidan listata muistiin että on vähän tiedossa varalle...:)
Kuinka muuten vauvalle annetaan yleensä ensimmäistä tuttia...? Siis jos rinnalla tai ei...?
joissan tyrkätään se tutti "saman tien" suuhun. Itse en anna sitä tuttia vauvalle laittaa ja nyt kun olen Vammalaan menossa ei siellä sellaista saisikaan :)
Missä vaiheessa kannattaa ostaa? Eli kannattaako ostaa jo raskausaikana?
Meillä olisi nyt rv 29 menossa, ja rinnat ovat kasvaneet vain vähän..
Itse ostin esikoista odottaessa yhdet liivit valmiiksi, onneksi imetysliivit on pehmoisia eikä ole ihan niin tarkkaa sen koon kanssa kuin tavallisilla.
Sitten kotiin päästyä kävin ostamassa lisää.
Mulla ei odotusaikana tapahtunut mitään muutoksia, sitten kun maito nousi synnytyksen jälkeen niin kuppikoko nousi kahdella, ja sitten vähän ajan kuluttua maidontuotanto tasaantui ja kuppikoko laski taas yhdellä :D
Lansinoh-voiteen puolesta minäkin liputan! Meillä sitä sai jo synnäriltä lääkepurkissa mukaan, mulla oli ainakin alkuun rinnanpäät todella kipeät ja tuo voide auttaa. Se oli muistaakseni hintavaa, mutta sitä riittää todella pitkään. Ihan totta on, ettei kaikkea kannata alkuun hankkia, jokainen on erilainen...
Mulla jäi maidonkerääjä täysin käyttämättä, samoin talkki. Vauvalle riitti hyvin bepanthen- voide. Nenätippoja ehtii hankkia myöhemmin, jos vauvalle nuha tulee. Tutit jäi kaikki käyttämättä, synnärillä yritti henkilökunta sitä tuputtaa, mutta ei poika huolinut ja ei sitten kotona viittitty vartavasten opettaa. Mahaongelmia oli heti alusta asti ja niihin hommattiin cuplaton-tipat. Jekovit alotettiin vasta 3kk:n iässä, sillä mahavaivat oli pienellä kamalat (ja ihan neuvolatätin "siunauksella").
Se, mitä suosittelen talvivauvan saajille on ehdottomasti rinnanlämmitin oliko se nyt termo mama vai mikä. Eli takin alle extra suoja rinnoille, lämmitti tosi kivasti, eikä tullut rintatulehduksia. Netistä sen tilasin.
Imetysliivit taisin ostaa myös n. viikolla 30. Kannattaa panostaa laatuun!!!
Tuolta taaperopuolelta kurkin vähän ja pakko oli kommentoida.
Itse käytin alkuun rintaliiveinä mehdollisimman lörppöjä liivejä, esim. toppi-mallisia. Niiden kanssa oli helppo imettää ja ostin sitten paremmat kun lopullinen kuppikoko selvisi. Tosin minulla ei ikinä noussut maito rintoihin joten eipä ne rinnat miksikään myöskään muuttuneet...
Rinnanlämmittimiä suosittelen myös!
Sairaalasta saa (ainakin minä sain) rintoja varten erilaisia voiteita (Lansinoh ja Bepanthen) lääkemitoissa ja niillä selvisin pitkään. Lnsinoh ei mulle puolestaan toiminut.
Nyt jos odottaisin kakkosta niin hankkisin ehdottomasti edes sen yhden tuttipullon varuiksi. Ekan kanssa uskoin varmasti imettäväni ja tuottavani maitoa kuin pieni lehmä mutta toisin kävi ja mies saikin hankkia sekä pulloja että korviketta ennen kotiutumista. Tosin käyhän se niinkin ;)
Tutin käyttö on niin yksilöllinen juttu; toiset vauvat "tarvitsee", useimmat ei. Toisille sen voi opettaa siinä parin viikon iässä kun maidontuotanto on lähtenyt kunnolla käyntiin ja toiset taas ei suostu ikipäivänä tuttia imemään. Mutta automaattisesti en lykkäisi tuttia vauvani suuhun vain sen tutin itsensä takia.
Minäkin olen jo muutamat imetysliivit hommannut ja kaveri sanoi samaa että ei ne rinnat kaikilla välttämättä turpoa paljon ollenkaan, vähän toki kun maito lähtee oikein nousemaan...:)
Kuinkahan mahtaa seinäjoella olla tuo tutin tyrkytys...?
Siksi näitä vähän kyselenkin kun mieheni meinas että olis hyvä käydä vähän jotain hakemassa ettei hänen sitten tarvitse yksin käydä kaupassa...:D
Asiasta vielä vähän eteenpäin kuinkas te olette pulloja hoitanut...?Kuinka moni keittää niitä...?
ettei keitä kuin ehkä kerran kuussa.. tosin tyttö nyt reilun vuoden. Alkuun keiteltiin kerran viikkossa suunnilleen.. Ei niitä silloin sen useammin paljon tarvinnutkaan. Lähinnä tärkeää on hyvä tiskaaminen joka käyttökerran jälkeen ja varsinkin ennen keittämistä. Jos keittää pullon/tutin johon jäänyt vähänkään maitoa, tulee siitä ihan harmaa. Ja jos on laiska tiskaamaan sitten myöhemminkään ja jatkuvasti on pullo käytössä sen voi huuhdella ja laittaa jääkaappiin, jolloin mahdollinen maitojäämä ei happane ja ennen käyttöä huuhtelee taas uudestaan, niin meillä ainakin hyvin toiminut, eikä tytöllä mitään ongelmia ollut.. Tiedän että joku kauhistuu, mutta eihän ne kengänpohjien bakteeritkaan pieninä määrinä tapa vaan vahvistaa ;)
Ja vielä lisää että ensimmäinen sairaus meidän tytöllä oli vauvarokko 10 kk iässä kaikista tutin maahan putoamisista -> suoraan suuhun - huolimatta ;)
taisi olla valmiina ensikkovauvaa varten ainakin
yhdet imetysliivit (ostin noin viikkoa ennen synnytystä, ja seuraavat sitten kun pääsin kaupoille)
liivinsuojia
agualanin perusvoidetta
bepanthen
pari tuttia
pari tuttipulloa
vaippoja
pumpulipuikkoja
Myöhemmin sitten hommattiin
rintapumppu
rasvatalkki
sinkkivoide
rela-tipat (mun mielestä auttoivat)
d-tipat
Me ainakin saatiin synnäriltä lansinoh-voidetta (tykkäsin kovasti), keittosuolatippoja ja kaiken maailman näytepakkauksia missä oli vaikka mitä. Synnytin Tays:issa eikä sielä ainakaan kukaan ollut laittamassa tuttia suuhun, en kyllä olisi antanutkaan ja tutti tuli mukaan kuvioihin vasta kun typy oli parin viikon ikäinen, halusin että oppii imemään rintaa ensin kunnolla.
Mä en ostellut kovin paljoa mitään rasvoja tms. varastoon koska ajattelin että jos vauva on hyväihoinen niin ei juuri tarvi rasvata, ja jos ei niin niitä saa kyllä sitten aika helposti. En myös ostanut imetystyynyja, maidonkerääjiä enkä muita sellaisia kun koskaanhan ei voi tietää kuinka käy, ja taas päättelin että ne ehtii sitten myöhemminkin.
Mielestäni ei välttämättä tarvita mitään hirveää määrää tavaraa ennen vauvaa, ostaa sitten tarpeen mukaan mieluummin.
Pullojen keittämisestä vielä, olen yleensä kaiken tuollaisen keittänyt uutena, ja pulloja keitin ehkä ensimmäiset 3kk, sen kerran tai pari kun niille oli käyttöä, tyttö siis pelkällä tissillä. Mun sisko oli ihan järkyttynyt että enkö niitä keitä mutta oon samaa mieltä kun joku muukin oli että kun vaan pesee kunnolla niin kyllä niistä ne maitojäämät lähtee.
Minäkin synnytin Taysissa ja siellä kysyivät haluanko vauvalle tutin kun yksi yö meni kokonaan niin, että tyttö vaan oli tississä kiinni, ihan koko yön ja olin aika puhki, ei siis oikein imenytkään, tykkäs vain nukkua tississä kiinni. Otin mielellään tutin käyttöön siinä vaiheessa. Mutta siis kysyivät minulta eivätkä vain tyrkänneet suuhun.
Ja meillä ainakin imetys sujui todella hienosti tutista huolimatta, maitoa riitti ja tyttö oli nopea imijä.. Neuvolassa jo toppuuttelivat joidenkin viikkojen iässä että ei sitä tissiä tartte joka parkaisuun antaa, kasvoi niin komeesti typykkä että meinasivat että liikaa ruokin..
Ja noi kaalinlehdet, minkä joku laittoi, oli ihana apu kun nännit oli ihan herkillä ja kipeät!! Ah viilensivät ihanasti kipeitä tissejä. Mutta ehkä ne ehtii hankkimaan kunhan on kotiutunut, ei tartte vielä ostaa jääkaappiin pilaantumaan :)
Minullakaan ei tuo lansinoh auttanut mutta Bepanthen taas toimi loistavasti! Sitä on jo hommattuna.
Yöliiveiksi käytin viimeksi Carrwellin saumattomia liivejä http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=27 Ja sellaiset tilasin myös nyt (minulla siis rv 39+1 ja toinen lapsi tulossa).
Minulla maitoa tuli niin että aina sai liivejä pitää, muuten tuli sotkua.. Noi oli tosi ihanat just yöllä, otan ne jo sairaalaan mukaan.
Mutta hyvät listat täällä on jo tulleet, niihin ei lisättävää :)
H
rv 39+1
Minä synnytin Oulaskankaalla v.2004 ja silloin laittoivat lapselle tutin suuhun kyselemättä. Nyt synnytyspaikkana on OYS, en ole kysellyt miten siellä toimivat.
Olin ehkä sitten liian tarkka noista tuttipulloista, sillä keitin ne joka käytön jälkeen tonne 6kk:n ikään asti ja tais olla vielä sen jälkeenkin.
Tossa yhessä listassa oli mainittu panadol-supot, mutta ne ehtii hankkia myöhemmin, meillä ei ainakaan apteekista myyneet alle 3kk:n ikäiselle ilman lääkärin määräystä.
Sitten vielä maininta siitä, että vauvaa ei tarvitse rasvata, ellei iho ole kuiva tai punoita tms. Jos iho on hyvä, niin on vain haittaa jos sitä rasvailee liikaa, sillä silloin iho ei enää eritä kunnolla sitä omaa "kosteusrasvaa" ja niin sitten rasvauskierre alkaa.
Näitä tuli nyt mieleen.
Meillä molemmat lapset olleet tosi kuiva ihoisia (sukuvika kait, kun ei allergioita kuiteskaan löydy) ja käytössä ollut perusvoiteiden ja öljyjen sijasta kylpyöljy (Ceridal apteekista), jota hieman kylpyveteen lorautettu. Hyvin on toiminut meillä ainakin tuo, eikä ole tarvinut rasvailla kuin kovilla pakkasilla (jolloin käytössä ollut ihan vaan Ceralan perusvoide apteekista). Noista rasvoista muutenkin sen verran, ettei kannata hirveitä tuubeja ostaa etukäteen, koska meillä ainakin havaittu, ettei iho kestä kaikkia perusrasvojakaan.
OYSin "tutti-politiikasta" sen verran että meillä esikoiselle ilmestyi tutti kyselemättä (v.2005 os.11) ja kakkoselta kysyttiin haluanko tutin, jota lapsi ei kyllä osastolla sitten huolinut ollenkaan (v.2006 os. 13/1). Nyt kolmoselle on oma tutti pakattuna sairaalakassiin ihan varmuuden varalta.
Pullot olen keittänyt päivittäin aina jonnekin 8kk ikään, jolloin olen tullut siihen tulokseen, että jos lapsi syö eteisessä kenkiä eikä sairastu, niin kyllä niille pulloillekin pelkkä tiski riittää :) Pullotutit myös keitellyt päivittäin, mutta huvitutit muutaman päivän välein. Terveet tytöt olleet ja samaa linjaa jatkan siis kolmosenkin kohdalla. Jokainenhan tekee niinkuin itse parhaakseen näkee ja kokee.
Meillä oli ekan vuoden joka kylvyssä käytössä ammeteline. Sain tämän eräältä mammakaverilta, joka vinkkasi sen olevan hyödyllinen ja sitä se tosiaan oli. Säästi selkää kummasti! Sen kaverina on hyvä olla pohjatulpalla varustettu amme, mutta tavallisellakin pärjää.
Noissa rasvahommissa komppaan edellisiä, ei kannata hamstrata liikaa. Se Bepanthen käy hyvin sekä pyllyyn että rintoihin ja äp:n rasva ihan peruskosteutukseen, jota vastasyntynyt harvoin edes tarvitsee. Pesuaine on ehkä hyvä olla, meillä on käytetty todella riittoisaa Natusania.
Laitokselle kannattaa varata omia terveyssiteitä, suosittelen yöversioita. Ne sairaalan siteet on aika...
Omppu + poika 3 v
....Ettei nyt ihan "jokapäivä" keittele pulloja...:)
Olen sitä jo ehtinytkin pohtia jotta onko se nyt niin nuukaa...
Nuo sukulaisäidit tuntuvat vain olevan niiiiiiin tarkkoja näissä asioissa...=/
No ehkäpä se ei niille niin kuulukaan, enköhän mä kasva äidiksi ihan itsekin...:D
Tuttiahan vauva ei tarvitse välttämättä ollenkaan, saattaa vain haitata rinnalle oppimista.
Jos toiveissa on täysimetys niin pullot voi jäädä käyttämättä kuten meillä kävi. Mulla oli varuulta yksi tuttipullo kaapissa, mutta sille ei sitten koskaan tullut käyttöä.
Tässä nyt jotain millä ite oon valmistautunut,
* Liivinsuojia (kesto) on aika läjä
* Vauvalle on natusanin hoitovoide ja sinkkivoide
* Niistäjä
* Imetysliivit ja paidat on kaivettu esiin
* Pienet kestovaipat pesty ja villahousut lanoliinitettu
* NaCl-tippoja (tukkoiseen nenään)
* Rintapumppu on steriloitu ja odottaa käyttöä :)
* Harsoja iso läjä sekä vaipoiksi että pukluliinoiksi
* Kantoliinatkin pesin uutta vauvaa varten (meillä ei sitteri ole koskaan ollut käytössä, vauva on kulkenut liinassa)
* Kosteuspyyhkeitä
* Pyyhe valmiiksi vauvalle, ehkä pikkupyyhkeitä pyllynpesua varten?
Kaikenhan kerkee ostamaan sittenkin kun näkee mitä tarvitsee, tuossa nyt jotain mitä meillä on varattuna valmiiksi.
Nyt tälle toiselle olen ostanut vain rasvat, nacl-tipat yms, muut on ollu valmiina. Mutta itse ainakin sillon esikoista odottaessa ostin paljon kaikkea ihan turhaa. Nyt ei sitten ole tarvinnut hankkia mitään ja tietää ettei ihan kaikkea mitä mainostetaan oikeasti tarvitse.
Meillä se paras hoitotarvike on ollut ehdottomasti kantoliina.
Nazuli 39+0 ja tyttö 06/06