Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omasta tahdostaan down-lapsen synnyttäneet moralisoi abortin tehneitä?

Vierailija
06.03.2020 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006428949.html

Taas tällaista tunteellista kirjoitusta: lääkäri on kamala kertoessaan downin riskeistä, abortin tehneet naiset ovat julmia.

Edelleenkin se on jokaisen naisen päätös, haluaako tehdä abortin vai ei. Lääkärin tehtävä on valistaa, että mitä liitännäissairauksia kuuluu downiin. Se on ihan faktaa, että downeja on eritasoisia, joillain on sydänsairauksia ja pahimmassa tapauksessa oman lapsen voi joutua hautaamaan aikaisin.

Joku vielä kehtaa verrata ei-kehitysvammaista lasta, josta voi myös tulla taakka yhteiskunnalle sairastumalla syöpään, epilepsiaan tai diabetekseen. Nuita ei voi verrata, koska syöpä voi parantua ja diebetesta voidaan hoitaa lääkityksellä. Harvoin diabetes tekee ihmisestä kyvyttömän huolehtia itsestään aikuisena. Samalla summalla, jolla hoidetaan vaikeasti kehitysvammaisen loputonta tulehduskierrettä, voitaisiin hoitaa useita diebeetikkoja tai syöpäsairaita.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän juuri moralisoit tätä down-lapsen äitiä...

Vierailija
2/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän juuri moralisoit tätä down-lapsen äitiä...

Ei tässä ole mitään moralisointia minusta. On täysin faktaa että dowonin oireyhtymästä ei parane ikinä.

Aloittaja ei missään vaiheessa sanonut, että vammaisia lapsi ei pitäisi synnyttää, se olisi ollut samantapaista moralisointia, mitä taas tämän vammaisen lapsen äiti harrastaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa jutussa ollut minusta tippaakaan moralisointia vaan vain vaadittiin sitä, että vanhempien pitäisi saada päätöksensä tueksi oikeaa tietoa siitä, millaista on elämä down-lapsen kanssa.

Vierailija
4/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveitä sikiöitä abortoidaan enemmän sosiaalisista syistä. Kukaan ei niistä kirjoita mielipidekirjoitusta, kuinka on julmaa abortoida heitä.

Vierailija
5/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lapsen takia.

Vierailija
6/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Onko kuitenkaan oikein tuomita lapsi tietoisesti kehitysvammaiseksi, jonka elämä menee hoitajien ehdoilla tulevaisuudessa. Kehitysvammainen sitä elämää elää. Minua tympäisee ihmisten rikkaushössötykset, joilla ne kuitenkin vain peittää tuskaansa.

Heti kun yhteiskunta muuttui tunteellisemmaksi ja ylihumaaniseksi, niin täällä on alettu pitää hengissä ihan vaikeasti kehitysvammaistakin, joka ei kykene puhumaan, käymään vessassa ja pitää vahtia joka sekunti, kun ei ymmärrä syömisen ja oksentamisen eroa. Todella rikasta elämää. Minusta tuo jo menee rääkkäämiseksi, ja armoa pitäisi antaa noin pahoissa tapauksissa.

Vierailija
7/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/732733-suomessa-keskeytetaan-…

Mielenkiintoista.

"– Kiinnostus luomumenetelmiin on kasvussa. Nykyään toivotaan enemmän sellaista ehkäisyä, joka rasittaa mahdollisimman vähän kehoa, Miila Halonen kertoo.

Luomuehkäisy tarkoittaa sitä, että nainen luopuu kokonaan hormonaalisesta ehkäisystä ja luottaa sen sijaan niin sanottuihin varmoihin päiviin tai kännykkäsovelluksiin." 🤔

Vierailija
8/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Onko kuitenkaan oikein tuomita lapsi tietoisesti kehitysvammaiseksi, jonka elämä menee hoitajien ehdoilla tulevaisuudessa. Kehitysvammainen sitä elämää elää. Minua tympäisee ihmisten rikkaushössötykset, joilla ne kuitenkin vain peittää tuskaansa.

Heti kun yhteiskunta muuttui tunteellisemmaksi ja ylihumaaniseksi, niin täällä on alettu pitää hengissä ihan vaikeasti kehitysvammaistakin, joka ei kykene puhumaan, käymään vessassa ja pitää vahtia joka sekunti, kun ei ymmärrä syömisen ja oksentamisen eroa. Todella rikasta elämää. Minusta tuo jo menee rääkkäämiseksi, ja armoa pitäisi antaa noin pahoissa tapauksissa.

Ei kehitysvamma ole tuomio. Downeistahan tässä puhutaan ja he äärimmäisen harvoin ovat noin vammaisia kuin kerrot. Kehitysvammainen itse ei vammansa takia kärsi.

Vierailija
9/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma enoni eli yllättävän vanhaksi, mutta kärsi kuitenkin koko elämänsä ajan esim munuaisten vajaatoiminnasta ja muista häiriöistä. Oli todella ihana ihminen, vaikka puhuikin omaa kieltään, mutta se ei poista sitä tosi asiaa että downin oireyhtymästä kärsivät ovat monesti pahasti vammautuneita.

Olen jonkin verran ollut tekemisissä "vammaisten" kanssa, jotka asuvat hoitolaitoksessa. Monet eivät pysty kävelemään, eikä puhumaan. Kaikki omat sisäelimet eivät toimi kunnolla, eivätkä he kykene koskaan itsenäiseen elämään.

Liian usein hehkutetaan kuinka downin oireyhtymästä kärsivä on iloinen ja reipas ja jopa lähes tai kokonaan itsenäiseen elämään kykenevä unohtaen ne monet jotka eivät pärjää. Osa kuolee jo vauvana tai muutaman vuoden iässä.

Ovathan hekin ihmisiä, mutta kyllä se on jokaisen raskaana olevan oma päätös tekeekö abortin vai ei jos on suuri riski että lapsi on vammainen.

Totuuksia on monenlaisia siitä millaista elämä on downlapsen kanssa. Edelleenkin heitä "hylätään" laitoksiin ym. Ja kaikilla ei elämä todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista edes hetkittäin

Vierailija
10/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen perheen oma päätös. Kaikki eivät halua vammaisen lapsen vanhemmiksi. He eivät koe sellaista elämää "iloisena rikkautena" .

Vierailija
11/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Ei kehitysvamma ole tuomio. Downeistahan tässä puhutaan ja he äärimmäisen harvoin ovat noin vammaisia kuin kerrot. Kehitysvammainen itse ei vammansa takia kärsi.

Tunnetko/tiedätkö montaakaan downihmistä, jolla ei olisi esim. Sydän vikaa, munuaisten vajaatoimintaa tms? Downin syndrooma ei yleensä tule yksin ja nämäkin ihmiset kärsivät yhtälailla sairauksistaan kuin ns. Normaalit ihmiset

Vierailija
12/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Tunnetko/tiedätkö montaakaan downihmistä, jolla ei olisi esim. Sydän vikaa, munuaisten vajaatoimintaa tms? Downin syndrooma ei yleensä tule yksin ja nämäkin ihmiset kärsivät yhtälailla sairauksistaan kuin ns. Normaalit ihmiset

Sydänvika on puolella downeista ja useimmiten korjattavissa oleva. Joihinkin sairauksiin on vähän isompi riski kuin muilla. Useimmat downit ovat hyväkuntoisia ja elävät hyvää elämää. Moni on ihan terve.

Vierailija
13/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma enoni eli yllättävän vanhaksi, mutta kärsi kuitenkin koko elämänsä ajan esim munuaisten vajaatoiminnasta ja muista häiriöistä. Oli todella ihana ihminen, vaikka puhuikin omaa kieltään, mutta se ei poista sitä tosi asiaa että downin oireyhtymästä kärsivät ovat monesti pahasti vammautuneita.

Olen jonkin verran ollut tekemisissä "vammaisten" kanssa, jotka asuvat hoitolaitoksessa. Monet eivät pysty kävelemään, eikä puhumaan. Kaikki omat sisäelimet eivät toimi kunnolla, eivätkä he kykene koskaan itsenäiseen elämään.

Liian usein hehkutetaan kuinka downin oireyhtymästä kärsivä on iloinen ja reipas ja jopa lähes tai kokonaan itsenäiseen elämään kykenevä unohtaen ne monet jotka eivät pärjää. Osa kuolee jo vauvana tai muutaman vuoden iässä.

Ovathan hekin ihmisiä, mutta kyllä se on jokaisen raskaana olevan oma päätös tekeekö abortin vai ei jos on suuri riski että lapsi on vammainen.

Totuuksia on monenlaisia siitä millaista elämä on downlapsen kanssa. Edelleenkin heitä "hylätään" laitoksiin ym. Ja kaikilla ei elämä todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista edes hetkittäin

Minä olen ollut hyvin paljon tekemisissä vammaisten kanssa. Laitoksiin ei hylätä ketään eikä down- lapsia missään nimessä. Et nyt ymmärrä, että kaikki vammaiset eivät ole downeja.

Vierailija
14/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei pitäisi tuomita toisen ratkaisua tuollaisessa mahdottomassa tilanteessa. Abortti on vaikea päätös jokaiselle, joka on toivonut lasta, vaikka lapsi olisikin kehitysvammainen. Kaikki eivät kykene siihen. Suurimmalle osalle on myös todella vaikea päätös pitää vammainen lapsi.

Vierailija
15/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Tämä on ihan puppua. Tunnen kehitysvammaisen nuoren naisen ja hänellä on vaikeita mielenterveysongelmia. Kädet täynnä viiltelyarpia. Luulin että hänen arvet oli jo tarpeeksi pahoja, ja sitten yksi hänen tuttunsa tuli käymään. Tämän nuoren kehitysvammaisen käsivarret oli jotain ihan järkyttävää. Nuoren ihmisen sileän ihon tilalla oli kuin taikinaa niiden arpien takia, niitä oli satoja.

Vierailija
16/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

"Onko kuitenkaan oikein tuomita lapsi tietoisesti kehitysvammaiseksi...?"

Mielenkiintoinen sanamuoto. Päätöksen tekijähän (siis vanhempi) ei tuomitse lasta kehitysvammaiseksi. Jos hän jotain tuomitsee, hän tuomitsee oman lapsensa abortoitavaksi. Jos ajattelet, että vanhemman moraalinen velvollisuus on tuomita lapsi abortoitavaksi kärsimyksen vähentämisen nimissä, päästään tästä seuraavaksi siihen kysymykseen, että eikö samalla periaatteella meillä pitäisi olla ei vain oikeutta, vaan suoranainen velvollisuus harjoittaa eutanasiaa niiden vammaisten keskuudessa, jotka onnistuvat läpäisemään sikiöseulonnat. Ei kai seulonnan puutteellisuus voi saada aiheuttaa kenellekään olemassaolon kärsimystä?

Ja tästä me pääsemmekin siihen, että kenellä meistä on oikeus arvioida toisen ihmisen elämän laatua ja sen nojalla päättää hänen päivänsä? Kehitysvammaisista on helppo aloittaa, mutta historia osoittaa, että nälkä kasvaa ikävä kyllä syödessä. 

Minun nähdäkseni joko kaikkien ihmisyys on arvokasta tai sitten kenenkään ihmisyys ei ole arvokasta. Kallistuisin ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Vierailija
17/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoitus on hyvä. Siinä tulee esiin oleellisia asioita. Downin syndrooma ei ole kauhistus eikä sitä tarvitse pelätä. Samanlaisia ihmisiä me kaikki olemme pohjimmiltaan eikä kukaan meistä ole täydellinen. Ihanaa lukea kerrankin positiivisia asioita

Vierailija
18/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

"Onko kuitenkaan oikein tuomita lapsi tietoisesti kehitysvammaiseksi...?"

Mielenkiintoinen sanamuoto. Päätöksen tekijähän (siis vanhempi) ei tuomitse lasta kehitysvammaiseksi. Jos hän jotain tuomitsee, hän tuomitsee oman lapsensa abortoitavaksi. Jos ajattelet, että vanhemman moraalinen velvollisuus on tuomita lapsi abortoitavaksi kärsimyksen vähentämisen nimissä, päästään tästä seuraavaksi siihen kysymykseen, että eikö samalla periaatteella meillä pitäisi olla ei vain oikeutta, vaan suoranainen velvollisuus harjoittaa eutanasiaa niiden vammaisten keskuudessa, jotka onnistuvat läpäisemään sikiöseulonnat. Ei kai seulonnan puutteellisuus voi saada aiheuttaa kenellekään olemassaolon kärsimystä?

Ja tästä me pääsemmekin siihen, että kenellä meistä on oikeus arvioida toisen ihmisen elämän laatua ja sen nojalla päättää hänen päivänsä? Kehitysvammaisista on helppo aloittaa, mutta historia osoittaa, että nälkä kasvaa ikävä kyllä syödessä. 

Minun nähdäkseni joko kaikkien ihmisyys on arvokasta tai sitten kenenkään ihmisyys ei ole arvokasta. Kallistuisin ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Juuri näin se on. Kiitos viisaista sanoistasi.

Vierailija
19/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Tämä on ihan puppua. Tunnen kehitysvammaisen nuoren naisen ja hänellä on vaikeita mielenterveysongelmia. Kädet täynnä viiltelyarpia. Luulin että hänen arvet oli jo tarpeeksi pahoja, ja sitten yksi hänen tuttunsa tuli käymään. Tämän nuoren kehitysvammaisen käsivarret oli jotain ihan järkyttävää. Nuoren ihmisen sileän ihon tilalla oli kuin taikinaa niiden arpien takia, niitä oli satoja.

Mulla itselläni on adhd ja lukihäiriö. Onneksi en ole helposti altistunut masennukselle vaikka on ollut jonkun verran vaikeuksia. Kuitenkin oon saanut kuntoutuksesta apua. Mieluummin olisi ilman adhd:ta mutta vielä kurjempaa olisi olla kehitysvammainen. Mitä rikkautta siinä on, jos toisella on älykkyys vajaampi. Moni lievästi kehitysvammainen tiedostaa vammansa ja kärsii mielenterveys- ja päihdeongelmista. Moni heistä on helposti huijattavissa.

Vierailija
20/110 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Mulla itselläni on adhd ja lukihäiriö. Onneksi en ole helposti altistunut masennukselle vaikka on ollut jonkun verran vaikeuksia. Kuitenkin oon saanut kuntoutuksesta apua. Mieluummin olisi ilman adhd:ta mutta vielä kurjempaa olisi olla kehitysvammainen. Mitä rikkautta siinä on, jos toisella on älykkyys vajaampi. Moni lievästi kehitysvammainen tiedostaa vammansa ja kärsii mielenterveys- ja päihdeongelmista. Moni heistä on helposti huijattavissa.

Se on rikkautta, että kaikki eivät ole samanlaisia. Sekin on rikkautta, että toinen ei päätä toisen ihmisen oikeudesta elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan