Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omasta tahdostaan down-lapsen synnyttäneet moralisoi abortin tehneitä?

Vierailija
06.03.2020 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006428949.html

Taas tällaista tunteellista kirjoitusta: lääkäri on kamala kertoessaan downin riskeistä, abortin tehneet naiset ovat julmia.

Edelleenkin se on jokaisen naisen päätös, haluaako tehdä abortin vai ei. Lääkärin tehtävä on valistaa, että mitä liitännäissairauksia kuuluu downiin. Se on ihan faktaa, että downeja on eritasoisia, joillain on sydänsairauksia ja pahimmassa tapauksessa oman lapsen voi joutua hautaamaan aikaisin.

Joku vielä kehtaa verrata ei-kehitysvammaista lasta, josta voi myös tulla taakka yhteiskunnalle sairastumalla syöpään, epilepsiaan tai diabetekseen. Nuita ei voi verrata, koska syöpä voi parantua ja diebetesta voidaan hoitaa lääkityksellä. Harvoin diabetes tekee ihmisestä kyvyttömän huolehtia itsestään aikuisena. Samalla summalla, jolla hoidetaan vaikeasti kehitysvammaisen loputonta tulehduskierrettä, voitaisiin hoitaa useita diebeetikkoja tai syöpäsairaita.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Onko kuitenkaan oikein tuomita lapsi tietoisesti kehitysvammaiseksi, jonka elämä menee hoitajien ehdoilla tulevaisuudessa. Kehitysvammainen sitä elämää elää. Minua tympäisee ihmisten rikkaushössötykset, joilla ne kuitenkin vain peittää tuskaansa.

Heti kun yhteiskunta muuttui tunteellisemmaksi ja ylihumaaniseksi, niin täällä on alettu pitää hengissä ihan vaikeasti kehitysvammaistakin, joka ei kykene puhumaan, käymään vessassa ja pitää vahtia joka sekunti, kun ei ymmärrä syömisen ja oksentamisen eroa. Todella rikasta elämää. Minusta tuo jo menee rääkkäämiseksi, ja armoa pitäisi antaa noin pahoissa tapauksissa.

Armoa eli tappaa? Oikeassa eutanasiassa järjissään oleva henkilö pyytää itse kuolla. Muussa tilassa olevan kohdalla toisten tekemä päätös on henkirikos, armo on siitä kaukana.

Ketään ei täällä pidetä hengissä väkisin, päinvastoin. Pelkän vammaisuuden takia tehdään elvytyskieltoja!

Yhteiskunta ei todellakaan ole muuttunut humaanimmaksi, asia on täysin päinvastoin. Vammaisen synnyttäviä syyllistetään.

Miksi pitkittää elämää, jos sen vaikeasti kehitysvammaisen keuhkokuumeilut vain jatkuu eikä toivoa ole parantumisesta. Sillä rahalla voisi enemmän hoitaa diebetesta sairastavia lapsia tai auttaa vähävaraisten lapsia.

Vierailija
62/110 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Onko kuitenkaan oikein tuomita lapsi tietoisesti kehitysvammaiseksi, jonka elämä menee hoitajien ehdoilla tulevaisuudessa. Kehitysvammainen sitä elämää elää. Minua tympäisee ihmisten rikkaushössötykset, joilla ne kuitenkin vain peittää tuskaansa.

Heti kun yhteiskunta muuttui tunteellisemmaksi ja ylihumaaniseksi, niin täällä on alettu pitää hengissä ihan vaikeasti kehitysvammaistakin, joka ei kykene puhumaan, käymään vessassa ja pitää vahtia joka sekunti, kun ei ymmärrä syömisen ja oksentamisen eroa. Todella rikasta elämää. Minusta tuo jo menee rääkkäämiseksi, ja armoa pitäisi antaa noin pahoissa tapauksissa.

Ei kehitysvamma ole tuomio. Downeistahan tässä puhutaan ja he äärimmäisen harvoin ovat noin vammaisia kuin kerrot. Kehitysvammainen itse ei vammansa takia kärsi.

Tämä on ihan puppua. Tunnen kehitysvammaisen nuoren naisen ja hänellä on vaikeita mielenterveysongelmia. Kädet täynnä viiltelyarpia. Luulin että hänen arvet oli jo tarpeeksi pahoja, ja sitten yksi hänen tuttunsa tuli käymään. Tämän nuoren kehitysvammaisen käsivarret oli jotain ihan järkyttävää. Nuoren ihmisen sileän ihon tilalla oli kuin taikinaa niiden arpien takia, niitä oli satoja.

Opiskellessani olin harjoittelussa muutamia viikkoja ryhmäkodissa, jossa eräs minun ikäiseni down -tyttö purskahti itkuun ja sanoi että hän haluaisi minun elämäni. Tämä ja eräs muutama muu kommentti samassa tilanteessa jäi ikuisesti mieleeni, eikä jätä epäilyksiäkään, etteikö jotkut ymmärtäisi omaa tilaansa verrattuna "terveisiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Ei kehitysvamma ole tuomio. Downeistahan tässä puhutaan ja he äärimmäisen harvoin ovat noin vammaisia kuin kerrot. Kehitysvammainen itse ei vammansa takia kärsi.

Tämä on ihan puppua. Tunnen kehitysvammaisen nuoren naisen ja hänellä on vaikeita mielenterveysongelmia. Kädet täynnä viiltelyarpia. Luulin että hänen arvet oli jo tarpeeksi pahoja, ja sitten yksi hänen tuttunsa tuli käymään. Tämän nuoren kehitysvammaisen käsivarret oli jotain ihan järkyttävää. Nuoren ihmisen sileän ihon tilalla oli kuin taikinaa niiden arpien takia, niitä oli satoja.

Opiskellessani olin harjoittelussa muutamia viikkoja ryhmäkodissa, jossa eräs minun ikäiseni down -tyttö purskahti itkuun ja sanoi että hän haluaisi minun elämäni. Tämä ja eräs muutama muu kommentti samassa tilanteessa jäi ikuisesti mieleeni, eikä jätä epäilyksiäkään, etteikö jotkut ymmärtäisi omaa tilaansa verrattuna "terveisiin".

Työkaverini on myös kertonut, että hänen kehitysvammainen veljensä on ahdistunut ja masentunut tilanteestaan.

Vierailija
64/110 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa jutussa ollut minusta tippaakaan moralisointia vaan vain vaadittiin sitä, että vanhempien pitäisi saada päätöksensä tueksi oikeaa tietoa siitä, millaista on elämä down-lapsen kanssa.

Tuon mielipidekirjoituksen kirjoittaja kertoo synnyttäneensä down-lapsen yhdeksän kuukautta sitten. Ehkäpä kansainvälisten tutkimusten lukemisen ja muiden down-lasten vanhempien kanssa juttelemisen lisäksi voisi olla hyvä, jos kerää omaa kokemusta vanhemmuudesta vielä hieman pidempään ennen kuin ryhtyy mediassa jakamaan neuvoja - jos tuntuu vielä tarpeelliselta.

Vierailija
65/110 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette halua puolustaa viatonta ihmiselämää ja tämän oikeutta elää? Puolustatte kuitenkin eläinten oikeuksia.

Vierailija
66/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa jutussa ollut minusta tippaakaan moralisointia vaan vain vaadittiin sitä, että vanhempien pitäisi saada päätöksensä tueksi oikeaa tietoa siitä, millaista on elämä down-lapsen kanssa.

Tuon mielipidekirjoituksen kirjoittaja kertoo synnyttäneensä down-lapsen yhdeksän kuukautta sitten. Ehkäpä kansainvälisten tutkimusten lukemisen ja muiden down-lasten vanhempien kanssa juttelemisen lisäksi voisi olla hyvä, jos kerää omaa kokemusta vanhemmuudesta vielä hieman pidempään ennen kuin ryhtyy mediassa jakamaan neuvoja - jos tuntuu vielä tarpeelliselta.

Sama kävi mielessä, nimittäin siitä 9 kuukauden ikäisestä lapsesta ei vielä tiedä, kuinka kivinen tie on edessä. Tutuillani on down lapsi, jolla on asiat suht hyvin moneen muuhun down verrattuna. Silti koko lapsen elämä, on arki ollut lääkäreissä ja terapioissa juoksemista. Lapsi sanoi ensimmäiset sanat ja otti ensi askeleet vasta 5-vuoden iässä. Todennäköisesti joutuu käyttämään vielä vaippoja kun menee kouluun. Pääasiassa lapsi on aurinkoinen, kuten monet down kuvaa. Mutta kyllä hän myös osaa raivota. Tästä syystä löytyy pari isompaa reikää seinästä. He myös sanovat, etteivät mistään hinnasta antaisi lastaan pois. Mutta samalla toteavat, että ymmärtävät täysin jos joku tekee abortin. Koska elämä down lapsen kanssa ei vain sovi kaikille, ja on vahvuutta jos ymmärtää omat jaksamisen rajat

Vierailija
67/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että osa tuosta jeesustelusta on todistelua itselle, että teki oikean ratkaisun.

Eniten mua ärsyttää, että monet vammaisten vanhemmat hehkuttavat sitä vammaista lastaan, että on koko perheen timantti tms paskaa. Kiva niille muille lapsille, kun vanhemmat suoraan toteavat, että on vähemmän tärkeä kuin sisaruksensa.

Vierailija
68/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Nyky-yhteiskunta on armoton eikä tule sopeutumaan kehitysvammaiseen lapseen vaan lapsen on sopeuduttava siihen miten parhaiten avustamalla ja tuettuna siinä pärjää.

Kehitysvammainen lapsi on lähes poikkeuksetta shokki vanhemmalle, sillä hän ei tule koskaan kehittymään normaalisti itsenäiseksi yhteiskunnan jäseneksi.

Samoin epätoivottu raskaus on shokki naiselle joka ei lasta missään tapauksessa halua tai voi lasta pitää. Silloin abortti on täysin viisas vaihtoehto ja hänen on se oikeus saada ilman moralisointia,  sen sijaan että syntyy taas 1  lapsi joka jää 100varmasti  täysin heitteille tai vaille rakkautta ja huolenpitoa yhteiskunnassamme, jossa hyvä itsetunto on alkeellisenkin pärjäämisen edellytys. 

Eli alkakaa puhua suoraan kuten aikuiset ja tiedostavat naiset asioista, älkääkä enää 2020 vuonna lässyttäkö kuin teinit.

Vierailija
69/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Nyky-yhteiskunta on armoton eikä tule sopeutumaan kehitysvammaiseen lapseen vaan lapsen on sopeuduttava siihen miten parhaiten avustamalla ja tuettuna siinä pärjää.

Kehitysvammainen lapsi on lähes poikkeuksetta shokki vanhemmalle, sillä hän ei tule koskaan kehittymään normaalisti itsenäiseksi yhteiskunnan jäseneksi.

Samoin epätoivottu raskaus on shokki naiselle joka ei lasta missään tapauksessa halua tai voi lasta pitää. Silloin abortti on täysin viisas vaihtoehto ja hänen on se oikeus saada ilman moralisointia,  sen sijaan että syntyy taas 1  lapsi joka jää 100varmasti  täysin heitteille tai vaille rakkautta ja huolenpitoa yhteiskunnassamme, jossa hyvä itsetunto on alkeellisenkin pärjäämisen edellytys. 

Eli alkakaa puhua suoraan kuten aikuiset ja tiedostavat naiset asioista, älkääkä enää 2020 vuonna lässyttäkö kuin teinit.

Miksi yhteiskunnan tulisi sopeutua yksilöön? Kyllä vammaisilla on oikeus ollaolemassa siinä missä muillakin, mutta heillä ei ole välttämättä edellytyksiä kaikkeen, mihin terveillä ihmisillä on. Esim sokeasta tai kehitysvammaisesta ei voi tulla kirurgia jne.

Vierailija
70/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Miksi yhteiskunnan tulisi sopeutua yksilöön? Kyllä vammaisilla on oikeus ollaolemassa siinä missä muillakin, mutta heillä ei ole välttämättä edellytyksiä kaikkeen, mihin terveillä ihmisillä on. Esim sokeasta tai kehitysvammaisesta ei voi tulla kirurgia jne.

Eiköhän palkata kohta kiintiövammainen kirurgiksi niin ollaan oikein suvaitsevaisia ja tasa-arvoisia. Onhan meillä rotukiintiötkin.

Vierailija
71/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia.

Ettekö te ole vaatineet sitä taas-arvoa? Tunnen liikuntavammaisia, jotka ovat hyvin sopeutuneet yhteiskuntaan ja se on hyväkin. Sitä toista maailmaa, johon vanhemmat saattaa aivopestä jopa normaaliälyisen lapsen, ei vain ole. Vammaisen valmentaminen reaalimaailmaan helpottaa työelämässä ja parisuhteessa pärjäämistä. Sen kun vain tajuaisi moni eikä vain hoivavietin takia ala antamaan liian pehmeää kasvatusta.

Vierailija
72/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että osa tuosta jeesustelusta on todistelua itselle, että teki oikean ratkaisun.

Eniten mua ärsyttää, että monet vammaisten vanhemmat hehkuttavat sitä vammaista lastaan, että on koko perheen timantti tms paskaa. Kiva niille muille lapsille, kun vanhemmat suoraan toteavat, että on vähemmän tärkeä kuin sisaruksensa.

Yleensä en en vedä kateuskorttia esiin, mutta jos ihmisessä herää primitiivireaktio siitä että toiset rakastavat ehdoitta vammaisia lapsiaan, tulee väistämättä mieleen että onko joku hyväksyntä jäänyt saamatta.

Vierailija
73/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaisen isosiskona haluan sanoa, että.on raskasta,.kun perheessä kaikki huomio kohdistuu vammaiseen. Minä olen jäänyt ilman rakkautta ja äidin hellyyttä.

Joudun usein uhrautumaan ja jättämään omat menon, koska on oltava lapsenvahtina.

Odotan päivää jolloin pääsen pois kotoa. Suljen oven lopullisesti.

Ai jaa. Jäit siis ilman rakkautta ja hellyyttä jo ennen kuin pikkusisarustasi edes oli?

Vierailija
74/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaisen isosiskona haluan sanoa, että.on raskasta,.kun perheessä kaikki huomio kohdistuu vammaiseen. Minä olen jäänyt ilman rakkautta ja äidin hellyyttä.

Joudun usein uhrautumaan ja jättämään omat menon, koska on oltava lapsenvahtina.

Odotan päivää jolloin pääsen pois kotoa. Suljen oven lopullisesti.

Ai jaa. Jäit siis ilman rakkautta ja hellyyttä jo ennen kuin pikkusisarustasi edes oli?

Pieni ikäero?

Mutta joo, tuo olisi varmaan parempi vaihtoehto sille isosiskolle kuin se, että ensin on rakastava vanhempi joka sitten hylkää ja jättää huomiotta vaikeampihoitoisen lapsen synnyttyä..

Vierailija
75/110 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä en en vedä kateuskorttia esiin, mutta jos ihmisessä herää primitiivireaktio siitä että toiset rakastavat ehdoitta vammaisia lapsiaan, tulee väistämättä mieleen että onko joku hyväksyntä jäänyt saamatta.

Rakastavat ehdoitta? Valitettavasti vaikuttaa enemmänkin siltä, että rakastavat sillä ehdolla, että lapsi on vilpitön, pyyteetön ja aurinkoinen. Vammainen lapsi tuo onnea ja rakkautta, muut lapset eivät tuota vaivaa ja muistavat viestittää rakkauttaan ja ylpeyttään koko perheen onnesta - siinä sitä on aika velvoitteet jälkikasvulle.

Vierailija
76/110 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti on väärin olipa lapsi vammainen tai ei. Hävetkää nyt tekin, jotka ette edes kykene käyttämään pronominia ’hän’ vammaisista. Menee jo vihapuheeksi tässä yhteydessä.

Ajatteletko noin myös äärimmäisissä tapauksissa, joissa nainen/tyttö on joutunut raiskauksen tai insestin uhriksi? Nuo on kamalimpia asioita synnyttää lapsi tuon seurauksena, jos se olisi Suomessa pakollista. Insestin seurauksena syntyy suurella todennäköisyydellä kehitysvammaisia ja hyvin sairaita jälkeläisiä, mikä heikentää valkoista rotua. Sitäkö sinä haluat, pääasia että ihminen saa elää. Elämän laatua sinä et näytä arvostavan.

Vierailija
77/110 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työkyvytön autisti (siis ihan autisti, ei assi) ja en olisi ikinä halunnut syntyä. Kunpa näitäkin asioita saisi selville jo raskausaikana, paljon kärsimystä poistuisi maapallolta. 

Vierailija
78/110 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työkyvytön autisti (siis ihan autisti, ei assi) ja en olisi ikinä halunnut syntyä. Kunpa näitäkin asioita saisi selville jo raskausaikana, paljon kärsimystä poistuisi maapallolta. 

En ole tietoinen onko autismisi lievää vai vaikeaa. Autisteissa on eroavaisuuksia kuten asseissakin, edellä mainituissa voi olla normaaliälyisiä kuten asseissakin.

Paljon työelämä arvostaa ekstroverttiyttä, mikä voi selittää hehkutukset kuinka paras työtoveri se kehitysvammainen on, kun on niin aurinkoinen ja iloinen. Autistisella voi taas olla hyviä ominaisuuksia: kyky keskittyä, löytää yksityiskohdat ja tarkkuus. Joku kehitysvammainen voi jäädä juttelemaan toisten kanssa, vaikka pitäisi hyllyttää tavaroita. 

Vierailija
79/110 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä kommentteja ihmisistä. Ihminenkö saadaan tappaa ennen syntymää, kun ei nyt vaan halua saada tietynlaista lasta. Ihmisyys on joillakin kaukana ja sen tilalla on epäinhimillisyys.

Vierailija
80/110 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä kommentteja ihmisistä. Ihminenkö saadaan tappaa ennen syntymää, kun ei nyt vaan halua saada tietynlaista lasta. Ihmisyys on joillakin kaukana ja sen tilalla on epäinhimillisyys.

Siinä taas tunteellista kommentointia, ja luultavasti olet tyypillinen kristitty, joka tulee lässyttää kaikkien elämän olevan arvokasta, muttei elämän laadulla ole väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi