Oletko keskivertoa älykkäämpi? Ennen kuin vastaat, vertaa onnistumistasi elämässä muihin ihmisiin
Jos olet älykäs, sinun olisi pitänyt menestyä elämässä. Oletko menestynyt?
Nyt en tarkoita menestymisellä vain varallisuuden keräämistä, vaan myös onnistumista parisuhteessa, lastenkasvatuksessa, ystävyydessä, naapurustossa ja terveenä pysymisessä sikäli kuin siihen on voinut vaikuttaa elämäntavoillaan ja hakeutumalla ajoissa terveydenhuoltoon. Osaatko luoda hyvinvointia ympärillesi? Oletko onnistunut valitsemaan ammattisi ja työpaikkasi niin, että töitä riittää ja viihdyt työssäsi? Entä asumisesi? Oletko tyytyväinen elämääsi? Oletko näillä perusteilla fiksumpi kuin ihmiset keskimäärin, vai itse asiassa tyhmempi ja taitamattomampi?
Kommentit (136)
Ennen antibiootteja ja rokotteita ihmisillä oli vähän suppea kuva tyydyttävästä ja tavoiteltavasta elämästä, joten ihmiset olivat ehkä jollakin tavalla tyytyväisempiä kuin nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Ennen antibiootteja ja rokotteita ihmisillä oli vähän suppea kuva tyydyttävästä ja tavoiteltavasta elämästä, joten ihmiset olivat ehkä jollakin tavalla tyytyväisempiä kuin nykyään?
Ennen antibiootteja ja rokotteita ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä ja elinajanodote oli lyhempi, ehkä tämä lisäsi tietoisuutta elämän rajallisuudesta ja lisäsi tyytyväisyyttä olemassa oleviin asioihin? Jos nyt ihmiset ovat olleet sen tyytyväisempiä, mitä epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä?9
Luettelit onnistumisia lähinnä sosiaalisissa suhteissa.
No vastaan melkeen kaikkeen en.Testin mukaan olen olevinaan älykäs mutta, olen introvertti, ihmisvihaaja (ihmiset on tyhmiä, itsekkäitä, pinnallisia..), sosiaalisesti rajoittunut, en arvosta materiaa tai rahaa, en halua oravanpyörään.
Toisin sanoen olen tyhmä.
Mulla sama. 33 N.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. joku Grigori Perelmanin älykkyys määritellään tällaisen mukaan?
Ehkä lahjakkain ja merkittävin elossa oleva matemaatikko, mutta asuu äitinsä peräkammarissa jne.
Hänen itsensä kokeman onnellisuuden mukaan. Äidin peräkammarissa asuminen ei ehkä jonkun mielestä ole tavoiteltavaa, mutta jos hän itse on onnellinen asuessaan äitinsä lähellä eikä kaipaa kumppania tai lapsia ja niiden tuomaa vastuuta, niin hänhän on onnellisen riippumaton tavallisten ihmisten mielipiteestä. Itse ainakin arvostan rohkeita ja persoonallisia ratkaisuja elämässä, muiden arvostuksen mukaan eläminen nyt ei ainakaan ole älykästä.
Jos Perelman taas on masennukseen ja itsetuhoisuuteen taipuvainen, niin hän ei ole riittävän älykäs. Hänen kykynsä ovat liian kapea-alaisia, eikä niillä ratkota henkilökohtaisia ongelmia.
Ulkopuolinen voisi arvioida hänen ulkomuotonsa perusteella hänen onnistumistaan elämässä kokonaisvaltaisesti. Onnelliset ihmiset näyttävät yleensä ikäistään nuoremmilta, iloisilta ja tyytyväisiltä.
ap
Vttu miten pelle sä olet.
Älykkään menestys ei selviä vertaamalla muihin (häntä tyhmempiin) ihmisiin vaan hänen omiin tavoitteisiinsa. Koko provo lähtee alkujaan täysin päinperseisyyden teille. Ilmiselvästi se on vähemmän älykkään tekele.
Kylläpäs moni on käärmeissään aloittajan viestistä. Mielestäni hänen viestissään on asiaa, keskivertoa älykkäämpi mitä tässä haetaan osaa kompensoida muita heikkoja alueitansa (olkoon se sosiaalinen, matemaattis-looginen tai kädentaidot) esimerkiksi välttämällä hakeutumasta alalle jossa heikot puolet korostuu tai sitten opettelemalla sosiaalisia taitoja seuraamalla herkästi miten muut käyttäytyvät tilanteissa. Osaavat hahmottaa mitkä ovat elämässä käteen annetut kortit ja osaa pelata ne mahdollisimman hyvin. Ymmärtää hakeutua seuraan mikä tukee omia tavoitteita. Autistisia huippuälykköääripäitä ei tässä haettu.
Suurimpaan osaan kysymyksistä voin vastata kyllä (en ole äidiksi vielä tullut). Mielestäni olen osannut taktikoida elämässäni hyvin. Sanoisin että älyn pariksi kuitenkin tarvitaan ahkeruutta/sisua/onnea/kunnianhimoa jotta päästään aloittajan mainitsemiin asioihin kiinni. Tiedän monta älykkääksi kokemaani ihmistä jotka eivät juuri tavoittele mitään muuta kuin helppoa oloa ja elämää. Sitten on niitä vähemmän älykkäitä joilla on sairaan jääräpäinen ja väsymätön asenne ja saavuttavat kuitenkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. joku Grigori Perelmanin älykkyys määritellään tällaisen mukaan?
Ehkä lahjakkain ja merkittävin elossa oleva matemaatikko, mutta asuu äitinsä peräkammarissa jne.
Hänen itsensä kokeman onnellisuuden mukaan. Äidin peräkammarissa asuminen ei ehkä jonkun mielestä ole tavoiteltavaa, mutta jos hän itse on onnellinen asuessaan äitinsä lähellä eikä kaipaa kumppania tai lapsia ja niiden tuomaa vastuuta, niin hänhän on onnellisen riippumaton tavallisten ihmisten mielipiteestä. Itse ainakin arvostan rohkeita ja persoonallisia ratkaisuja elämässä, muiden arvostuksen mukaan eläminen nyt ei ainakaan ole älykästä.
Jos Perelman taas on masennukseen ja itsetuhoisuuteen taipuvainen, niin hän ei ole riittävän älykäs. Hänen kykynsä ovat liian kapea-alaisia, eikä niillä ratkota henkilökohtaisia ongelmia.
Ulkopuolinen voisi arvioida hänen ulkomuotonsa perusteella hänen onnistumistaan elämässä kokonaisvaltaisesti. Onnelliset ihmiset näyttävät yleensä ikäistään nuoremmilta, iloisilta ja tyytyväisiltä.
ap
Miksi sekoitit ketjuu älykkyyden kun tarkoituksesi oli kysyä oletko onnellinen.
Koska halusin saada onnettomat huomaamaan, että yksi syy siihen, että he eivät ole onnellisia, voi olla se, että he eivät olekaan älykkäitä. Älyään, esimerkiksi tunneälyä, voi kuitenkin kehittää.
ap
Voi luoja. Nyt meni historia uusiksi. Kaikki moninaisista mt-ongelmista kärsivät ja kärsineet nerot on todistettu tyhmiksi. Noin vain.
Niin. Nerous yhdellä hyvin kapealla alueella ei tee ihmisestä kokonaisuudessaan älykästä. Toki ihmisillä on oikeus arvostaa tuota erittäin korkeaa ja kapeaa älykkyyttä, jopa neroutta niin, että jätämme huomiotta idiotismin muilla elämän osa-alueilla. Näille neroille itselleen siitä ei kuitenkaan ole hyötyä, vaan he kärsivät. Parempi olisi tukea ihmistä aina kokonaisuutena, eikä nostaa jalustalle yhden hyvin kapean osaamisen perusteella. Toki niin, että sitä nerouden piikkiä ei katkaista. Mutta nerojenkin on syytä oppia pitämään huolta hygieniastaan, esimerkiksi.
ap
Otetaan vaikkapa Newton, joka kärsi monenlaisista mielenterveyden häiriöistä, joten hän ei ole älykäs. Se kuitenkin tuntuu jotenkin väärältä, joten pitäisikö keksiä joku toinen termi kuvaamaan ihmisiä jotka kykenee keksimään painovoiman ja lukuisia muita matematiikan, optiikan jne. saavutuksia?
Itse luulen, että korkea älykkyys myös altistaa mielenterveyden häiriöille.
No kuulun maan 5% parhaiten tienaaviin. Rivi-inssinä duunin, helvetin laiska ja ihmisvihaaja. Mutta noiden typerien musteläiskätestien/HR-psykojen analyysien (7 kertaa testattu) perusteella älyllisesti kykenevämpi kuin 90% testit tehneistä.
Ihmettelen vaan sitten minkä helvwtin takia valtakunnan poliittisille johtopaikoille päästään noinkin keskinkertaisilla älyn lahjoilla kuin nyt esim on...
Vierailija kirjoitti:
No kuulun maan 5% parhaiten tienaaviin. Rivi-inssinä duunin, helvetin laiska ja ihmisvihaaja. Mutta noiden typerien musteläiskätestien/HR-psykojen analyysien (7 kertaa testattu) perusteella älyllisesti kykenevämpi kuin 90% testit tehneistä.
Ihmettelen vaan sitten minkä helvwtin takia valtakunnan poliittisille johtopaikoille päästään noinkin keskinkertaisilla älyn lahjoilla kuin nyt esim on...
No etpä sinäkään kovin älykäs ole, jos et tajua, että demokratiassa mennään suosion, eikä pätevyyden perusteella. Ihmiset suosivat kaltaisiaan ja toisaalta esimerkiksi hyvännäköisiä. Äänestävä kansa on keksimäärin keskinkertaista, samoin ehdokkaiden enemmistö, eikä älyllinen kompetenssi juurikaan näy vaalityössä tai ei vaikuta tulokseen jos näkyykin, koska hölmöihin on helpompi vedota populistisilla lupauksilla ja yliyksinkertaistuksilla. Oikein älykkään nerokkaita ideoita tavis ei edes ymmärrä ja pitää niitä hölynpölynä. Vappusatanen on parempi vetonaula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet älykäs, sinun olisi pitänyt menestyä elämässä. Oletko menestynyt?
Nyt en tarkoita menestymisellä vain varallisuuden keräämistä, vaan myös onnistumista parisuhteessa, lastenkasvatuksessa, ystävyydessä, naapurustossa ja terveenä pysymisessä sikäli kuin siihen on voinut vaikuttaa elämäntavoillaan ja hakeutumalla ajoissa terveydenhuoltoon. Osaatko luoda hyvinvointia ympärillesi? Oletko onnistunut valitsemaan ammattisi ja työpaikkasi niin, että töitä riittää ja viihdyt työssäsi? Entä asumisesi? Oletko tyytyväinen elämääsi? Oletko näillä perusteilla fiksumpi kuin ihmiset keskimäärin, vai itse asiassa tyhmempi ja taitamattomampi?
Ihan pöljä aloitus, mutta vastaan kuitenkin - mitäköhän se kertoo älykkyydestäni?
Nyt en tarkoita menestymisellä vain varallisuuden keräämistä, vaan myös onnistumista parisuhteessa,
>>> Yli 25 vuotta yhdessä ja edelleen ihan umpirakastunut.
lastenkasvatuksessa,
>>> 4 yhteiskuntakelpoista jälkeläistä.
ystävyydessä,
>>> Minulla on muutamia hyviä ystäviä, joiden puolesta olen valmis tekemään vaikka mitä. Ja samoin olen kokenut myös heidän puoleltaan.
naapurustossa ja
>>> naapureiden kanssa normaalit välit, mutta ei olla mitään ystäviä, moikataan ja jutellaan hetki kun tavataan.
terveenä pysymisessä sikäli kuin siihen on voinut vaikuttaa elämäntavoillaan ja hakeutumalla ajoissa terveydenhuoltoon.
>>> Ei mitään heikkoa. Kasassa yli 20 vuotta työelämää ja sairaslomapäiviä tähän mennessä 6.
Osaatko luoda hyvinvointia ympärillesi?
>>> Kehtaan väittää että kyllä.
Oletko onnistunut valitsemaan ammattisi ja työpaikkasi niin, että töitä riittää ja viihdyt työssäsi?
>>> Olen hyvä työssäni ja monipuolisen kokemuksen myötä olen muutama vuosi sitten löytänyt itselleni työpaikan, joka on minulle kuin nenä päähän. Ja tutkitusti ollaan yksi Suomen parhaita työpaikkoja - ja siltä minusta tuntuukin.
Entä asumisesi?
>>> Kohta muutetaan omakotitalosta toiseen. Ei mitään mullistavaa - työmatka lyhenee ja tilat toimii perheelle paremmin.
Oletko tyytyväinen elämääsi?
>>> Erittäin.
Oletko näillä perusteilla fiksumpi kuin ihmiset keskimäärin, vai itse asiassa tyhmempi ja taitamattomampi?
>>> No näillä kriteereillä minulla menee oikein hyvin, mutta en tiedä tekeekö se minusta keskivertoa fiksumpaa. Itse toki haluan ajatella niin.
Vierailija kirjoitti:
Älykkään menestys ei selviä vertaamalla muihin (häntä tyhmempiin) ihmisiin vaan hänen omiin tavoitteisiinsa. Koko provo lähtee alkujaan täysin päinperseisyyden teille. Ilmiselvästi se on vähemmän älykkään tekele.
Kyllä, olisi itseasiassa absurdia, että hyvin älykäs olisi vaikuttunut keskivertoälykkään asettamista tavoitteista ja omaksuisi ne omikseen kyseenalaistamatta. Tai ollenkaan, näitä tavoitteitahan määrittää ymmärryksen ja prosessoinnin rajat, joten ei voida edes teoriassa ajatella, että niitä olisi punnittu kaikista kulmista mielekkäästi tai niissä olisi mitään järkeä, ehkä tuurilla. Kunhan tavoitellaan ja suoritetaan, jotta saadaan muiden samanlaisten hyväksyntä. Sitten kilpaa keulitaan, ettei ala hatuttamaan liikaa elämä tai oma merkityksettömyys pääse iholle.
En tiedä, mikä on ÄO:ni.
Ala-asteen lopulla opettajani sanoi minua keskivertoa älykkäämmäksi, en tiedä, mihin hän perusti sanomisensa, oliko 80-luvun peruskoulussa oikeasti palikkatestejä vai pitikö hän laajaa yleistietoani ja koulumenestystäni älykkyytenä....
En ole kovin korkeasti kouluttautunut ja yllän nipinnapin keskituloisten kastiin.
Palkkatöissä etenin kyllä koulutustasooni nähden vaativiin tehtäviin, palkkauksessa se ei niinkään näkynyt.
Elätän itseni elinkeinonharjoittajana.
Tilastollisesti menestyn paremmin kuin muut vastaavan kaliiperin tuotantovälineillä pelaavat.
Lapsilla ei toistaiseksi ole mitään sosiaalisia/kouluongelmia.
Avioliittoni on kestänyt.
Voi lapsi hyvä, älykkyyttä on niin monenkaltaista, ettei sitä voi noin lokeroida.
Minä tiedän olevani älykäs, mutta luonteeni on liian ujo ja pelokas, jotta voisin tehdä työuraa saati perustaa perhettä.
Minä olen yksi Suomen parhaimmista urheiluvedonlyöntianalyytikoista, mutta en pysty hyödyntämään sitä kiltin ja muiden hyvää ajattelevan luonteen vuoksi.
Tiedän siis, kuinka tehdä kohtuullinen pääoma urheiluvedonlyönnillä, mutta olen liian kiltti ottamaan tyhmiltä ihmisiltä rahat pois.
Hyvää viikonloppua kaikille ja erinomaista Naisten Päivää kaikille ihanille naisille. Te olette ihania 🌷⚘🌹🌻😊🙂❤👍🌞🤸♂️
🙂❤
Miksi sitten aina hoetaan, että elämässä menestyminen on kiinni vanhempien varallisuudesta, ja että älykkyydestä saattaa olla jopa haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap nimenomaan puhui ihmisen omasta tyytyväisyydestä elämään. Luitko ketjua ollenkaan?
Hah, olipa naurettava aloitus. Tutkitusti älykkäillä on enemmän esim. mielenterveysongelmia, jotka tunnetusti luovat omat haasteet elämään. Älykäs voi silti olla laiska tai tällä voi ylipäätään olla muita ongelmia elämässä. Työssä ja - ihmissuhteissa pärjäämiseen ei välttämättä myöskään tarvita älykkyyttä, vaan sosiaalisuutta. Älykkyyden yksi osa- alue tosin sekin. Ja kaikki eivät tavoittele samaa elämässään. Joku voi olla älykkö ja onnellinen mutta silti erakko ja minimitoimeentulolla pärjäävä.