Oletko keskivertoa älykkäämpi? Ennen kuin vastaat, vertaa onnistumistasi elämässä muihin ihmisiin
Jos olet älykäs, sinun olisi pitänyt menestyä elämässä. Oletko menestynyt?
Nyt en tarkoita menestymisellä vain varallisuuden keräämistä, vaan myös onnistumista parisuhteessa, lastenkasvatuksessa, ystävyydessä, naapurustossa ja terveenä pysymisessä sikäli kuin siihen on voinut vaikuttaa elämäntavoillaan ja hakeutumalla ajoissa terveydenhuoltoon. Osaatko luoda hyvinvointia ympärillesi? Oletko onnistunut valitsemaan ammattisi ja työpaikkasi niin, että töitä riittää ja viihdyt työssäsi? Entä asumisesi? Oletko tyytyväinen elämääsi? Oletko näillä perusteilla fiksumpi kuin ihmiset keskimäärin, vai itse asiassa tyhmempi ja taitamattomampi?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. joku Grigori Perelmanin älykkyys määritellään tällaisen mukaan?
Ehkä lahjakkain ja merkittävin elossa oleva matemaatikko, mutta asuu äitinsä peräkammarissa jne.
Hänen itsensä kokeman onnellisuuden mukaan. Äidin peräkammarissa asuminen ei ehkä jonkun mielestä ole tavoiteltavaa, mutta jos hän itse on onnellinen asuessaan äitinsä lähellä eikä kaipaa kumppania tai lapsia ja niiden tuomaa vastuuta, niin hänhän on onnellisen riippumaton tavallisten ihmisten mielipiteestä. Itse ainakin arvostan rohkeita ja persoonallisia ratkaisuja elämässä, muiden arvostuksen mukaan eläminen nyt ei ainakaan ole älykästä.
Jos Perelman taas on masennukseen ja itsetuhoisuuteen taipuvainen, niin hän ei ole riittävän älykäs. Hänen kykynsä ovat liian kapea-alaisia, eikä niillä ratkota henkilökohtaisia ongelmia.
Ulkopuolinen voisi arvioida hänen ulkomuotonsa perusteella hänen onnistumistaan elämässä kokonaisvaltaisesti. Onnelliset ihmiset näyttävät yleensä ikäistään nuoremmilta, iloisilta ja tyytyväisiltä.
ap
Miksi sekoitit ketjuu älykkyyden kun tarkoituksesi oli kysyä oletko onnellinen.
Aika keskivertoa.
En todellakaan koe olevani muiden ylapuolella, pikemminkin painvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä on monenlaista. Myös menestystä on monenlaista. Molemmat kaipaavat termin määrittelyä.
Päättelyssä ja matemaattis-loogisessa ajattelussa olen keskimääräistä älykkäämpi.
Lapsuuden kokemusten vuoksi olen tunnetaidoiltani vielä hieman keskenkasvuinen (omien rajojen määrittely ym.)
Olen pärjännyt vaivattomasti koulussa, yliopistossa ja työelämässä, mutta parisuhderintamalla on kivikkoista ja lapsia en ole vielä 33-vuotiaana uskaltanut yrittää tehdä.
Kyllä, termejä voi määritellä halutessaan, mutta pääpointtini oli, että jos ihminen pitää itseään keskimäärin älykkäämpänä kuin muut, tämän pitäisi näkyä myös hänen elämässään keskimääräistä parempana onnistumisena.
Yllättävän moni nimittäin eri kyselyissä arvioi itsensä keskimääräistä älykkäämmäksi. En usko, että yhtä moni on silti saanut rakennettua elämänsä keskimääräistä tyydyttävämmäksi.
Lapsuuden tunnekokemukset voivat asettaa tielle hidasteita, kun taas toisilla on oppimisvaikeuksia ja muita tiedollisia haasteita. Tunneälyn puute jarruttaa mielestäni menestymistä enemmän kuin tiedolliset puutteet, mutta silti juuri tiedollisesti älykkäät ihmiset ovat taipuvaisempia pitämään itseään muita älykkäämpinä, kun taas tunneälykkäät harvoin tekevät sen virheen.
ap
Lapsuuden traumat ja niistä johtuvat tunne-elämän vaikeudet voivat olla esteenä ihmissuhteissa menestymiselle, mutta mielestäni se ei tarkoita alhaista älykkyyttä.
Minusta on parempi pitäytyä siinä kapeassa ja eksaktissa älykkyyden määrittelyssä. Älykkyys ei välttämättä johda menestymiseen millään elämän alueella.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Älytön aloitus. Juu, olen "virallisesti" poikkeuksellisen älykkääksi testattu ja juu en ole menestynyt elämässä ap:n mittareilla. Toisaalta, vaihtaisinko alhaisempaan älykkyyteen + "menestykseen"? En.
Testattu? Elämä on testannut sinut. Se on ainoa relevantti älykkyystesti.
Me täällä länsimaissa aina ihmettelemme joidenkin muslimimaiden takapajuisuutta ja muslimien tarrautumista vanhoilliseen ja tiukkaan uskontulkintaan. Emme käsitä, miksi he takertuvat kehittymättömyyteen ja kurjuuteen. Mutta eikö sinulla ole samalla tavalla, kun pidät itseäsi älykkäänä, etkä luopuisi tuosta "älykkyydestä", vaikka saisit menestystä (mitä se sinulle tarkoittaakaan)?
Eli juuri tuota aloituksellani hain: monet ihmiset pitävät itseään keskimääräistä älykkäämpänä jollain kapealla mekanistisella mittarilla, ovat ehkä saaneet jossain matemaattista tai loogista päättelykykyä mittaavassa testissä joskus hyvät pisteet tai muuta triviaalia, mutta eivät silti suoriudu elämästään edes omien tavoitteidensa ja arvojensa mukaisesti. Ja siitäkin huolimatta he edelleen pitävät itseään muita älykkäämpinä. Se triviaalin, vuosikausia tehdyn testin perusteella. Tai muuta älytöntä (sic!).
Kuule isääsi, jolta olet saanut elämän, älä halveksi äitiäsi, kun hän on vanha. (Sananl. 23:22)
Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein. ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: ”jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä”. Ja te isät, älkää herättäkö lapsissanne vihaa, vaan kasvattakaa ja ojentakaa heitä Herran tahdon mukaan. (Ef. 6:1–4)
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.
Olen teknisesti älykäs, eli pärjään hyvin työelämässä.
Olen sosiaalisesti idiootti, eli epäonnistunut henkilökohtaisesti rakkaudessa ja ystävien kanssa.
Eli keskimäärin kai surkimus, jos elämäni määritellään kuten sinä haluat.
Kyllä korkea ÄO heijastuu moneen muuhunkin elämän osa-alueeseen keskiarvollisesti.
Toki korkealla ÄO:lla varustettu voi rämpiä parisuhteissa, taloudessa ym. osa-alueilla.
Jos otetaan harvat Suomen miljonäärit ja lasketaan keskimääräinen älykkyys, Saadaan myös keskiarvoa korkeampi tulos. Tätä voi tarkistella ajan kanssa eri puolilta nettiä.
Osa alle 100:n ÄO:n omistavista keskittyvät olennaiseen, osaavat sen ja "onnistuvat" elämässään. Ainakin niiden kriteereiden mukaan jotka me yleisesti ottaen laskemme onnistumiseksi.
Itselläni on napsun alle mensan tulos, ja omistan auton, asunnon ja parisuhde on kunnossa, -joskin tunnustan viimeiseksi mainitun olevan luonteelleni haastavin osa-alue.
En omista ihmeellisen paljon extraa, mutta mitä juuri sinä arvostat nouseekin kysymykseksi.
Korkealla älykkyydellä ei todellakaan osteta menestystä elämässä.
Ihmisen ÄO saattaa olla 160, ja hän haluaa asua primitiivisesti ja erakkona jossakin askeettisella alueella elämänkatsomuksensa mukaan.
Toki voidaan miettiä, ajoiko juuri korkea ÄO tähän ratkaisuun..
Loppujen lopuksi yksi numero joka kuvaa (mielestäni subjektiivisesti) älykkyyttä, ei merkitse suuressa kuvassa niin paljon, kuin saattaisi ajatella.
Tausta, muu genetiikka sekä perimä ja tapahtumat elämässämme muovaavat ja määrittävät myös todella paljon.
Olen sitä mieltä, että tietylle luonteelle korkea ÄO voi olla kirous, toiselle lahja.
Vierailija kirjoitti:
Maxwelll kirjoitti:
Ei kukaan voi ajatella näin vuonna 2020?
Missä luolassa ap asuu?
Korkea älykkyys ei tarkoita että elämässä ”onnistuisi” tai menestyisi.
Missä luolassa itse asut? Joku ÄO on todettu jo ajat sitten mekanistiseksi ja kulttuurisidonnaiseksi rationaalisen päättelykyvyn mittariksi, ei älykkyyden mitaksi. Sama koskee muita kapeita käsityksiä älystä. Mutta kun kerran olet niin kartalla omasta mielestäsi, niin kerro ihmeessä, mitä viittaamasi "korkea älykkyys" on.
ap
Se on helppo kertoa: prefrontaalikortexin loogis-matemaattista suorituskykyä.
Mitä mielestäsi on auton suorituskyky - pehmeät penkit ja nätti väri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lahjakkain ja merkittävin elossa oleva matemaatikko, mutta asuu äitinsä peräkammarissa jne.
Hänen itsensä kokeman onnellisuuden mukaan. Äidin peräkammarissa asuminen ei ehkä jonkun mielestä ole tavoiteltavaa, mutta jos hän itse on onnellinen asuessaan äitinsä lähellä eikä kaipaa kumppania tai lapsia ja niiden tuomaa vastuuta, niin hänhän on onnellisen riippumaton tavallisten ihmisten mielipiteestä. Itse ainakin arvostan rohkeita ja persoonallisia ratkaisuja elämässä, muiden arvostuksen mukaan eläminen nyt ei ainakaan ole älykästä.
Jos Perelman taas on masennukseen ja itsetuhoisuuteen taipuvainen, niin hän ei ole riittävän älykäs. Hänen kykynsä ovat liian kapea-alaisia, eikä niillä ratkota henkilökohtaisia ongelmia.
Ulkopuolinen voisi arvioida hänen ulkomuotonsa perusteella hänen onnistumistaan elämässä kokonaisvaltaisesti. Onnelliset ihmiset näyttävät yleensä ikäistään nuoremmilta, iloisilta ja tyytyväisiltä.
ap
Eli oliko viestisi, ap, se että masentuneet eivät ole älykkäitä?
Kyllä ja ei. Älykäs ihminen luultavasti on herkempi kaikelle, myös masennukselle. Mutta älykäs kykenee myös löytämään tien ulos masennuksesta. Hän ei jää vellomaan tunteeseen, sillä äly on kokonaisvaltaista suorituskykyä, ei vain tietoa tai päättelyä, vaan myös oman toiminnan ohjausta, itsekuria ja kehollisuutta. Todella älykäs ei jää mielensä vangiksi, kuten ei jää myöskään kehonsa vangiksi.
ap
Hyvin olen noilla mittareilla menestynyt: on perhe (3 pitkälle kouluja käynyttä lasta ja 7 lastenlasta), on väitöskirja, on ns hyvä sosiaalinen asema, omaisuuttakin yli 2 milj. €, mutta kaiken pilaa se, että vanhana tätinä roikun täällä vauvapalstalla. En ole älykäs.
Ompa suorituskeskeinen käsitys, ilmankos ihmiset voivat Suomessa huonosti.
Tunne on välittäjäainepurkaus. Äly on aivojen loogista ja matemaattista toimintaa.
Nämä on yhtä paljon tekemisissä keskenään kuin turboahdin ja tuulilasinpyyhkimet.
Hölmö ketju jossa ap määrittelee älykkyyttä uudelleen luultavasti koska joku on tölväissyt hänen älyään ja ihan syystä.
jollain tavalla kai.
ÄO 120-135
N17
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi sekoitit ketjuu älykkyyden kun tarkoituksesi oli kysyä oletko onnellinen.
Koska halusin saada onnettomat huomaamaan, että yksi syy siihen, että he eivät ole onnellisia, voi olla se, että he eivät olekaan älykkäitä. Älyään, esimerkiksi tunneälyä, voi kuitenkin kehittää.
ap
Ap, en väitä älykkyydestäsi mitään, mutta pakkomielteinen sinä olet.
Fiksumpi hoidattaisi itsensä kuntoon, mutta sinä väsäät älyttömiä älykkyysaloituksiasi vuodesta toiseen, joten (päätelkää miten lause jatkuu).
Hyvää viikonloppua ja haista paska 😂
Koen olevani suht tyhmä vaikka erilaiset testit ovat antaneet keskimääräistä parempia tuloksia. Töissä ja kouluissa testattu.
En tiedä. Joissakin asioissa tunnen itseni tyhmäksi, joissakin taas muiden tyhmyys turhauttaa. Menestymättömyyteeni löytyy syitä erilaisista henkisistä ominaisuuksista muistakin kuin älykkyydestä, suurimman esteeni voisi tiivistää sanaan PELKO. Ehkä älykäs ei antaisi tunne-elämän ongelmien estää itseään, en tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Hölmö ketju jossa ap määrittelee älykkyyttä uudelleen luultavasti koska joku on tölväissyt hänen älyään ja ihan syystä.
Olen itse tölväissyt älyäni tällä aloituksen ajatuksella.
Mensan pskatestistä olen saanut 157. Käsittääkseni se on hyvä tulos, mutta en pidä sitä älyn merkkinä.
Varsinainen tarkoitus on puhua asiasta yleisellä tasolla, ei minusta ihmisenä.
ap
Eli oliko viestisi, ap, se että masentuneet eivät ole älykkäitä?