Uiminen viimeinkin pois opetussuunnitelmadta
Monella on lapsuudesta traumat siitä kun pakotetaan uimahalliin. Hyvä että lasten traumatisointi viimeinkin lopetetaan.
Kommentit (84)
Juu, karsitaan opsista pois kaikki liikunta jakorvataan se kännykän näpelöinnillä. Tietotekniikkahan on kansalaistaito!
Mutta, mutta ... niin on esim. uimataitokin. Miten lapset ennen oppivat uimaan, kun ei ollut uimahalleja eikä taito ollut kirjattuna opsiin? Aivan. Silloin vielä vanhemmat ja isot sisarukset ja kaverit hoitivat homman. Minulla oli pari hieman yli kymmenen vuotta minua vanhempaa enoa, jotka pieni ketunhäntä kainalossa väittivät minulle, että kouluun ei pääse, jos ei osaa mm. ajaa pyörällä tai uida. Ja opettivat molemmat taidot, kun olin noin 6-vuotias. Siinä sivussa opin monta muutakin taitoa. En tiedä,osasivatko kaikki luokkatoverini jo uida, kun menimme kansakouluun, mutta luultavasti, sillä kaikki asuivat, jos nyt ei aivan rannassa, niin lähellä järviä ja lampia kuitenkin.
Lapsuudessani kävimme uimahallissa joka viikko, kylpylöissä joka loma.
Siitä huolimatta olen surkea uimari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ne traumat kuitenkin juontua jo kotoota. Terve lapsi ei häpeä vartaloaan ja pelkää sen vuoksi uimahallissa käyntiä.
No ei se aina siitä ole kiinni. Kysyppä esim. koulukiusatun kokemuksia asiasta. Mukava istua kiusaajien kanssa alasti saunassa kuuntelemassa sitä "ystävällistä ivaa".
Kiusaamiseen pitää puuttua. Oikea ratkaisu ei ole vältellä paikkoja jossa kiusaamista voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä uimisessa traumatisoi?
Minä osasin jo koululaisena uida, mutten tykännyt yhtään koulun uinneista.
Siellä traumatisoi se, että piti olla alasti luokkakavereiden kanssa. Luokan päällepäsmäri-tytöt arvostelivat muiden vartaloita, kuka on läski ja kuka sopiva... Pahinta tuo oli varhaismurrosiässä, kun osalla oli jo karvoja ja rinnat, osalla ei.
Myös erilaiset ihovaivat aiheuttavat ahdistusta, kun finnit ja ihottumat näkyvät kaikelle kansalle ja niistä kysellään:”Hyi vttu, MIKÄ sullon? Siis mikä toi on!?”
Pahinta oli kuitenkin se, että sinne uimahalliin mentiin yhtä aikaa POIKIEN kanssa. Samaa vartalon arvostelua oli sitten siellä altaassakin, eikä se ollut kivaa, todellakaan.
Liikuntaa pitäisi olla koulussa paljon enemmän kuin mitä sitä nykyisellään on, ja monessa eri muodossa. Uimataito on erittäin tärkeä asia tulevaisuuden kannalta, hiihto ja luistelu kehittävät kehon motoriikkaa, hallintaa ja tasapainoa. Myös ravitsemustietoa pitäisi lisätä jo alakouluikäisille lapsille opetussuunnitelmaan.
Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kaikessa ei voi eikä tarvitse olla hyvä, mutta kaikessa voi kehittyä ja taidoista on hyötyä kokonaisvaltaisesti sitten aikuisena. Miksi lasta pitäisi suojata kaikelta mikä tuntuu vähänkään epämukavalta? Totta kai se tuntuu, jos ei osaa eikä tarvitse edes opetella. Osaamattomuus lisää epävarmuutta ja kynnys kasvaa koko ajan.
Lisäämällä tietämystä hyvän ravitsemuksen ja liikkumisen merkityksestä pystyttäisiin ehkäisemään ylipainoa ja siihen liittyviä epävarmuustekijöitä. Mutta ei, silitetään vain päätä, annetaan vekaroiden syödä mitä lystää ja ryystää energiajuomia, ja sitten otetaan pois liikuntalajeja sen takia, kun niitä ei osata eikä haluta opetella. 😂😂
Samalla logiikalla vois poistaa sitten vaikka musiikin koulusta, koska minä ainakin olen siinä niin onneton, että hävettää. Kuvaamataito samaten.
Vierailija kirjoitti:
Uimataito on tärkeä, mutta on ikävää, että vanhemmat eivät ole hoitaneet kasvatusvelvollisuuttaan. Lapsen pitäisi osata uida jo kouluun mennessään.
Muuten samaa mieltä, mutta kaikki eivät todellakaan osaa uida vielä kouluun mennessä, vaikka olisivatkin harjoitelleet. Kaikkia lapsia ei voida tunkea samaan muottiin.
Oma lapseni esim. oppi uimaan vasta 8-vuotiaana, koska ei vaan uskaltanut päästää reunasta irti sitä ennen. Jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä traumatisoi se, että piti olla alasti luokkakavereiden kanssa. Luokan päällepäsmäri-tytöt arvostelivat muiden vartaloita, kuka on läski ja kuka sopiva... Pahinta tuo oli varhaismurrosiässä, kun osalla oli jo karvoja ja rinnat, osalla ei.
Myös erilaiset ihovaivat aiheuttavat ahdistusta, kun finnit ja ihottumat näkyvät kaikelle kansalle ja niistä kysellään:”Hyi vttu, MIKÄ sullon? Siis mikä toi on!?”
Pahinta oli kuitenkin se, että sinne uimahalliin mentiin yhtä aikaa POIKIEN kanssa. Samaa vartalon arvostelua oli sitten siellä altaassakin, eikä se ollut kivaa, todellakaan.
No piditkö puoliasi, vai menitkö nurkkaan häpeämään? Kiusatuiksi tulevat yleensä ne, jotka siihen rooliin suostuvat, tämä on vaiettu mutta valitettava fakta. Usein tämä sama uhriutuminen jatkuu vielä aikuisiällä. Ei oteta vastuuta omasta elämästä vaan mennään niitä tuttua ja turvallista uhriutumisen tietä.
Minä puolustin koulussa heikompia, olin jo pienestä asti aika kova suustani, ja kiusaajat jättivät poikkeuksetta rauhaan ne, jotka olin ottanut "siipieni suojiin". Kiusaaja on itse epävarma, ja siihen epävarmuuteen iskemällä kiusaaminen loppuu. Myönnän, että se vaatii kanttia ja sitä, että ei pelkää konfliktia, mutta se on mahdollista.
Uimaopetus siirrettävä uimaopetuksen handlaaville uimaseuroille. Osaamattomat liikunnanopettajat voi vaikka lomauttaa siksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa pitäisi olla koulussa paljon enemmän kuin mitä sitä nykyisellään on, ja monessa eri muodossa. Uimataito on erittäin tärkeä asia tulevaisuuden kannalta, hiihto ja luistelu kehittävät kehon motoriikkaa, hallintaa ja tasapainoa. Myös ravitsemustietoa pitäisi lisätä jo alakouluikäisille lapsille opetussuunnitelmaan.
Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kaikessa ei voi eikä tarvitse olla hyvä, mutta kaikessa voi kehittyä ja taidoista on hyötyä kokonaisvaltaisesti sitten aikuisena. Miksi lasta pitäisi suojata kaikelta mikä tuntuu vähänkään epämukavalta? Totta kai se tuntuu, jos ei osaa eikä tarvitse edes opetella. Osaamattomuus lisää epävarmuutta ja kynnys kasvaa koko ajan.
Lisäämällä tietämystä hyvän ravitsemuksen ja liikkumisen merkityksestä pystyttäisiin ehkäisemään ylipainoa ja siihen liittyviä epävarmuustekijöitä. Mutta ei, silitetään vain päätä, annetaan vekaroiden syödä mitä lystää ja ryystää energiajuomia, ja sitten otetaan pois liikuntalajeja sen takia, kun niitä ei osata eikä haluta opetella. 😂😂
Ei, vaan opetetaan siellä koulussa, että liikunta on mukavaa ja sopii kaikille kunnosta tai taidoista riippumatta. Nythän siellä saa positiivisia kokemuksia vain hyvät ja huonot oppivat lähinnä, että ei kannata edes yrittää. Kansanterveyden kannalta kun ei ole tärkeää, että kuinka hyvä olet vaan että liikut oman tasosi mukaisesti.
Ja kyllä mulle jäi ikuiset traumat enkä mene vielä aikuisenakaan uimahalliin mielelläni. Sairastuin myös syömishäiriöön. Vasta aikuisena olen oppinut, että liikkuminen esim. luonnossa on ihanaa ja sinne sopii kaikki. Minä en voi sille yksinkertaisesti mitään, että olen kömpelö enkä muuksi muutu vaikka kuinka väkisin työnnettiin takaperin kuperkeikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No piditkö puoliasi, vai menitkö nurkkaan häpeämään? Kiusatuiksi tulevat yleensä ne, jotka siihen rooliin suostuvat, tämä on vaiettu mutta valitettava fakta. Usein tämä sama uhriutuminen jatkuu vielä aikuisiällä. Ei oteta vastuuta omasta elämästä vaan mennään niitä tuttua ja turvallista uhriutumisen tietä.
Minä puolustin koulussa heikompia, olin jo pienestä asti aika kova suustani, ja kiusaajat jättivät poikkeuksetta rauhaan ne, jotka olin ottanut "siipieni suojiin". Kiusaaja on itse epävarma, ja siihen epävarmuuteen iskemällä kiusaaminen loppuu. Myönnän, että se vaatii kanttia ja sitä, että ei pelkää konfliktia, mutta se on mahdollista.
Jos on ujo ja herkkä niin ei pysty pitämään puoliansa, vaikka kuinka haluaisi. Aika kammottava ajatusmaailma sulla ja kaiken huipuksi nostat vielä itsesi jalustalle oikein kiusaajien puolustajana.
No mun teini ei ui koulussa ja on entinen kilpauimari. Ei vaan suostu ja syy ettei ui oma luokkalaisten kanssa.
Niin että kyllä tuo uida osaa ja vielä erittäin hyvin.
Joissain Yhdysvaltojen huippuyliopistoissa on pakollisia liikunnankursseja. Muistaakseni ainakin MIT:ssa on. Siellä arvostetaan kokonaisvaltaista osaamista.
Mikään ei ole niin epämiehekästä kuin aikuinen mies joka ei osaa uida
Inhosin kaikkea muuta liikuntaa koulussa, uiminen oli ainoa, jota en vältellyt.
Eipä koulussa enää kunnolla opi mitään, ihan hyvin voi jättää pois. Koulunkäynti on monessa paikkaa varautumista yllättäviin hyökkäyksiin. Pienimmät jäävät jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
No mun teini ei ui koulussa ja on entinen kilpauimari. Ei vaan suostu ja syy ettei ui oma luokkalaisten kanssa.
Niin että kyllä tuo uida osaa ja vielä erittäin hyvin.
Fiksu tyyppi. En minäkään suostuisi kenenkään tutun, ystävän tai sukulaisen edessä uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Uiminen on kyllä yhä opsissa eikä ole lähdössä minnekään.
Näin, mistä lähteestä aloittajan tieto oli?
Hiihdosta purnaaville tiedoksi että sitä ei viime vuosina ole opetukseen ole sisällytetty. Tänä talvenakin vesihiihto olisi onnistunut täällä eteläisemmässä Suomessa murtsikkaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kyllä tuo uida osaa ja vielä erittäin hyvin.Fiksu tyyppi. En minäkään suostuisi kenenkään tutun, ystävän tai sukulaisen edessä uimaan.
No voi Härregud kun on elämä vaikeeta🙄
Määriin suhteutettuna uimataitoiset aikuiset hukkuvat todennäköisemmin kuin uimataidottomat