Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?

Vierailija
05.03.2020 |

Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(

Kommentit (361)

Vierailija
61/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jumaliste! Jo on sulla äo kohdallaan! Mullakin oli joskus työkaveri jolla oli lapsia ja koitti aina saada lomat heinäkuussa ja pitkän joululoman koska "lasten päiväkoti on kiinni". Tämän väitteen ammuin alas välittömästi, jonka jälkeen alkoi rankutus "lapset ei tykkään varapaikasta". No sehän on sinun ja lasten ongelma, ei työkavereiden! Taisi olla sama äo hänellä....

Vierailija
62/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).

Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.

Eli päiväkotien työntekijät eivät saisi pitää kesälomiaan kesälomakaudella? Mitä ihmettä 😂

Ei kai se kesälomakausi heinäkuuhun rajoitu?

Jos rajoittuu niin mikä se ongelma on muuallakaan?

Mahtaisikohan syy olla ihan siinä, että heinäkuussa on vähiten lapsia hoitopaikan tarpeessa ja näin ollen päiväkotia suljetaan ihan SÄÄSTÖJEN vuoksi :) ei todellakaan siksi, että hoitotädit haluavat lomailla aina heinäkuussa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).

Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.

Älä nyt viitsi naurattaa. Varahoitopaikka järjestetään jos tarha on kiinni. Huono yritys!

Vierailija
64/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Heinä-elokuun vaihteessa on yleensä parhaimmat säät, kyllä kaikki haluavat pitää loman silloin mieluumin kuin hikoilla töissä neljän seinän sisällä.

Kaikki eivät todellakaan voi joka vuosi lomailla heinäkuussa, vaikka kuinka v*tuttaisi. Kaikki firmat nyt ei mene kiinni heinäkuussa.

Vierailija
65/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun ulkomailla. Täällä lapsista pidetään ja lapsettomatkin osaavat käyttää järkeään.

Vierailija
66/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minä halusin lomani aina elo- tai syyskuuhun. Heinäkuu oli ihanaa olla töissä kun oli rauhallista. Kun siis olin työelämässä. En matkustele ja rakastan tehdä loppukesästä puutarhahommia. 

Vierailija
67/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asun ulkomailla. Täällä lapsista pidetään ja lapsettomatkin osaavat käyttää järkeään.

Mitä järjenkäyttöä tässä ap:n "ongelmassa" on? Koulut on kiinni kesä-elokuussa, ei todellakaan vain heinäkuussa. Hän ei voi mitenkään perustella sitä järkevästi, että miksi hänen pitäisi nimenomaan saada heinäkuu aina vapaaksi. Kaikki firmat ei ole kiinni heinäkuussa, joten kaikki työntekijät eivät voi lomailla heinäkuussa.

Vierailija
68/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli päiväkotien työntekijät eivät saisi pitää kesälomiaan kesälomakaudella? Mitä ihmettä 😂

Ja päiväkotien työntekijöillä ei tietenkään ole omia lapsia... Kyllä täällä palstailee ihme porukkaa.

Miten tää nyt tähän kääntyi?

Olen itsekin ihmetellyt tätä, että miksi ihmeessä heinäkuu on se kuukausi, jolloin koko päivähoito tuntuu sulkeutuvan. Toki on varahoito mutta siinä kapasiteetti on paljon pienempi kuin normaalisti eikä kaikki halukkaat mahdu ainakaan meidän kaupungissa niihin pariin päivystävään pk.hon vs. muuna aikana päikkyjä on kymmeniä.

Miksei päikyntätien loma voi ajoittua koko lomakaudelle vaan se pitää olla koko heinäkuu kaikilla? Ja niin, onhan niillä päikyntädeillä lapsia joo kanssa. Mutta miksi päikyntätien pitää voida olla sen hoitoa vaativan lapsensa kanssa kotona just se heinäkuu, eikö esim. kesäkuussa se lapsi tarvitse hoitoa kanssa? Eli jos se päiväkodissa työskentelevä kuitenkin joutuu viemään lapsensa hoitoon osan kesästä jotta pääsee hoitamaan muiden lapsia, miksi juuri se heinäkuu on se kuukausi jolloin näin ei voi tehdä?

Heinäkuussa suljetaan laajemminkin sote-palveluita ja tämä on kyllä jäänne jostain kivikaudelta. Paljon järkevämpää olisi tarjota palveluita tasaisesti läpi kesän, mutta supistettuna jos ja kun tuo nykyinen kesäsulku perustuu rahaan.

Vierailija
69/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kiertävät lomat. Ei sitä asiaa tarvitse itsellä näin lapsettomana edes stressata koska kukin vuorollaan. Jos tulee nillittämistä asiasta niin otan yhteyttä liittoon. Ainakin meillä on pomo joka kohtelee tasa-arvoisesti kaikkia työntekijöitä joten ei ole pelkoa että perheelliset alkaisi vaatimaan erityiskohtelua.

Vierailija
70/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi tällainen rouva joka kiikuttaa lomatoiveensa esimiehelle jo tammikuussa. Ja aina tämä esimies on hyväksynyt sen! Ei taida olla laillista?

Vierailija
71/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä aina hiljaisinta heinäkuussa ja hiihtolomaviikolla, olin silloin mielelläni töissä. Lomailin muina aikoina mutta ongelmia syntyi kun juuri minun olisi pitänyt olla töissä aina, osasin paikata muiden poissaoloa mutta muut eivät osaneet mun hommia. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
72/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun  lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.

AIkuisen äiti

Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.

Ap

Ihan sika siistiä, että työkaveri maksaisi mun kaukomatkan marraskuussa. Toi on oikeestaan tosi hyvä diili eli kyllä mä vaihtaisin mun heinäkuun lomakuukauden marraskuulle ja ilmaiseen matkaan!

Vierailija
73/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kesäsää liittyy lapsilukuun?

Vierailija
74/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lapsettomille kuulu ihan samat oikeudet kuin muillekin.

Vierailija
75/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi naurattaa. Varahoitopaikka järjestetään jos tarha on kiinni. Huono yritys!

Onko lapsettomat tosiaan näin ilkeitä ja tunteettomka pieniä lapsia kohtaan? Jollekin 2v lapselle voi olla hyvinkin kamala kokemus joutua yhtäkkiä vieraaseen päiväkotiin kun sinne varsinaiseenkin päiväkotiin yleensä tutustutaan asteittain. Tai jos varahoitopaikka on kaukana eikä ole autoa?

Meidän 5v onneksi on reipas ja viime kesänä meni ihan ongelmitta varahoitopaikkaan, mutta oli se kamalaa katsoa kun niitä pieniä pää punaisena äitiä huutavia lapsia oli ihan älyttömästi aamuisin. Meillä nyt onneksi on myös auto olemassa mutta mekin normaalisti keskustassa asuvina ja töissä käyvinä kuljemme kävellen kun kaikki on kilometrin säteellä, kun taas varahoitopaikka ei ollut kaupungissa, varmasti tuli siitäkin ongelmia jollekin autottomalle.

Minustakin tasapuolisuuden nimissä olisi reilu ratkaisu, että päiväkodit olisivat auki myös kesällä (jossain näin ilmeisesti onkin) niin ei tarvitsi tästäkään tapella kun vanhemmat ovat huolissaan lapsiensa pärjäämisestä ja lapsettomista se on vain ärsyttävää tekosyiden keksimistä. Kaikki olisivat samalla viivalla. Mitä koululaisiin tulee, en ymmärrä miten se heinäkuu nimenomaan on ongelma kun lomat on paljon pidempiä, muutenkin koululaisen pitäisi jo pärjätä päivä yksin, pienimmille kaupunki voisi ehkä järjestää maksullista kerhotoimintaa päivisin tmv., lomiin tämä toki ei sen enempää vaikuta mutta kuitenkin.

Vierailija
76/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta ap, ennenkuin lapsia oli, pidit kaikki lomasi marraskuussa etkä edes haaveillut kesälomasta, koska muilla lapset?

Vierailija
77/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo, tiedetään..meidän lapsettomien pitäisi luopua kokonaan lomaoikeudesta kun meillähän ei ole mitään elämää. Voitaisiin myös jatkossa olla 24/7 työpaikalla, kun ei meillä muutakaan tekemistä voi olla, niin lapselliset voi sitten aina juoksennella tarvittaessa lastensa perässä kaikki päivät.

Vierailija
78/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien vapaa-aika on yhtä arvokasta.Yksinelävä joutuu tekemään paljon suunnittelua sen suhteen, että löytyy sopivaa matkaseuraa yms. Moni mummi ja lapseton täti ottaa myös hoitoon läheistensä lapsia.

Perheellisillä on harhakuvitelma etuajo-oikeudesta.

Vierailija
79/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laoset voi mennä kesäksi leirille.

Vierailija
80/361 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun  lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.

AIkuisen äiti

Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.

Ap

Oma vikas. Mitä menit panemaan ilman ehkäisyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi