Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt taas jaksa, voisitko keksiä jonkun vähemmän kuluneen provon?
Ja ollaan vasta maaliskuun alussa.
Kiertävät lomat ovat oikeudenmukaisinta, jos työntekijät eivät keskenään pysty sopimaan lomistaan. Meillä (pienehkö yritys) lapsiperheet saavat lomansa heinäkuussa, kunhan minä saan neljä viikkoa toukokuun viimeisestä viikosta juhannukseen asti. Haluan lomani alkukesästä, koska silloin on eniten puutarhanhoitohommia. Heinäkuun olen mielelläni töissä, koska silloin on aina hiljaista. Teen etätöitä ja jos heinäkuussa on kauniit ilmat, voin tehdä töitä mukavasti auringossa pihallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt taas jaksa, voisitko keksiä jonkun vähemmän kuluneen provon?
Ja ollaan vasta maaliskuun alussa.
Varmaan AP:lla oli joku lapseton työkaveri, joka varasi myös koulujen hiihtolomaviikon lomaviikokseen, eli tilanne on akuutti :-)
Eikö riitä että joutuu elämään lapsettomana? Pitää vielä kohdella toisen luokan ihmisenä.
Tämä narinaketju tuo loistavasti esiin syitä, miksi en aio mennä enää koskaan töihin, ainakaan mihinkään missä tarvitsee olla tekemisissä "työkavereiden" kanssa. Onneksi ei ole pakko.
T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos yhteiskunta haluaa ja tarvitsee lisää lapsia, tässäkin olisi yksi kannustin mietittäväksi. Miten helpottaa lapsellisten arkea. Jos yhteiskunta haluaa äidit töihin, kannattaa miettiä tätä asiaa. Monilapsisten perheiden äidit jäävät helpommin kotiin jos töitten sovittelu on vaikeaa. Silloin he ovat taakka yhteiskunnalle myös lapsettomat veroistaan maksavat heidän elämisen.
Mitä h*lvettiä. Itselläni on lapsia, mutta kuitenkin minulle on tärkeää, että töissä on reilu ilmapiiri. Lomat on kiertäviä. En koskaan ole vaatinut mitään erityiskohtelua esimerkiksi lomien tiimoilta vain siksi, että minulla on lapsia. Tiedän, että tällaisia rutisijoita on ja perustelee sillä, että se mieskin on aina heinäkuussa lomalla... No, vaihda sellaiseen työpaikkaan sitten missä saa olla aina heinäkuussa vapaalla tai vaikka koko kesän! Ei se ihan kaikilla aloilla toimi niin.
Lapselliset ja lapsettomat eivät ole samalla viivalla muutenkaan. Saavathan lapselliset lasten sairastumisten takia palkallista lomaa tai vaikka tehdä lyhennettyä työpäivää tietyn ikäisten lasten takia. Miksi heinäkuun lomapyyntö olisi sen kummallisempi asia kuin yllämainitut edut?
Kyllä saa lapsettomatkin tehdä lyhennettyä työpäivää. Vuosilomat ei kuitenkaan ole mitenkään verrattavissa esimerkiksi sairauslomiin.
Vierailija kirjoitti:
On. Mikä sinä olet omimaan parhaan kesäkuukauden?
Kiertävät lomat, ainoa oikeudenmukainen tapa.
Tämä. Jos työ on siis sellainen, että koko ajan on oltava jonkun paikalla, niin sitten kiertävä lista. Näin kaikki tietävät jo hyvissä ajoin, että milloin on loma ja sillä selvä.
Vaikka ap onkin todennäköiesti Porvoosta, niin kyllähän tähän vinkumiseen törmää. Onneksi itse olen sellaisessa työssä, että ei ole väliä milloin pitää loman.
Vierailija kirjoitti:
Tämä narinaketju tuo loistavasti esiin syitä, miksi en aio mennä enää koskaan töihin, ainakaan mihinkään missä tarvitsee olla tekemisissä "työkavereiden" kanssa. Onneksi ei ole pakko.
T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelija
Niin haluaisit, että sinulla olisi jotenkin erioikeus pitää aina heinäkuut lomaa pershedelmiesi takia?
Ihan oli sinun oma valinta tehdä lapsia tietäen että silti kaikki muutkin yhteiskunnan jäsenet ovat samanarvoisia eikä äitiys tee sinusta yli-ihmistä jolle kuuluu eri oikeudet kuin muille. Miksi muiden pitäisi kärsiä sinun valinnasta?
Kiertävät kesälomat ovat parhain ratkaisu! Eri juttu, jos pulju on aina heinäkuussa kiinni, mutta jos on auki ympäri kesän ja on monta työntekijää, niin jokainen vuorollaan.
Onko lapsellisilla enemmän vuosilomaa kuin lapsettomilla? Kun pitäisi saada olla kaikki koulujen lomat itsekin lomalla.
Tämäkin keskustelu on saanut yläpeukkuja, niin millä ihmeen logiikalla? Miten joku ihan oikeasti pitää sitä jotenkin oikeudenmukaisena, että lapsellinen olisi etuoikeutettu heinäkuun lomaan vain lapsien takia!? Ja kehottaa lapsettomia lähtemään vaikka Thaimaahan marraskuussa!? Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsellisilla enemmän vuosilomaa kuin lapsettomilla? Kun pitäisi saada olla kaikki koulujen lomat itsekin lomalla.
No, ei ole ainakaan meillä enkä usko, että missään muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelijaNiin haluaisit, että sinulla olisi jotenkin erioikeus pitää aina heinäkuut lomaa pershedelmiesi takia?
No ei. Mutta en halua kuunnella tuollaista katkeraa piikittelyä päivästä toiseen. Onneksi voin valita toisin. Ei tartte teidän omien oikeuksienne tuntijoiden minun perheeni vuoksi nahistella heinäkuun vapaasta. Pitäkää hyvänänne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.kotiäiti/rouva ja ikuinen opiskelijaNiin haluaisit, että sinulla olisi jotenkin erioikeus pitää aina heinäkuut lomaa pershedelmiesi takia?
No ei. Mutta en halua kuunnella tuollaista katkeraa piikittelyä päivästä toiseen. Onneksi voin valita toisin. Ei tartte teidän omien oikeuksienne tuntijoiden minun perheeni vuoksi nahistella heinäkuun vapaasta. Pitäkää hyvänänne vaan.
Ap tässä on se typerä nurisija, joka "joutuu tappelemaan" lapsettomien kanssa heinäkuun lomasta ja perustelee sen sillä, että kun hänellä on lapsia ja koulut on kiinni, niin hänen kuuluu... Koulut on kuitenkin kiinni kesä- ja elokuussakin. Minullakin on lapsia ja en kyllä sietäisi yhtään tuollaista nurisijaa meidän työpaikalla.
Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).
Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.
Miten ap järjestät lasten hoidon kesäkuulle tai elokuun alkuun? Silloinkin koulut ovat kiinni mutta nuo ajat eivät tunnu olevan sinulle ongelma. Tekosyy siis tämä lastenhoito-ongelma ja sillä yrität saada itsellesi parhaan lomakuukauden. Ja siis jos lapset jo koululaisia niin eihän ne enää mitään hoitajaa tarvitse, ihan hyvin pärjäävät päivät keskenään kotona.
Meillä lapsettomat eivät halua lomia heinäkuulle, vaan ennemminkin koulujen loma-aikojen ulkopuolelle. Lähtevät usein ulkomaille edullisemmin kuin kesä-elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmastani ongelma on siinä, että ilmeisesti päiväkodin työntekijöiden on saatava lomansa juuri heinäkuussa, sillä meillä ainakin heinäkuun on todellakin ainoa kuukausi jolloin päiväkoti on kiinni (+ joulun aika). Tämä johtaa siihen, että ainakin toisen vanhemmista on yksinkertaisesti pakko ottaa lomaa heinäkuussa, kouluikäinen useimmiten pärjääkin sitten jo päivän, tai ainakin heille on "vaivattomampaa" löytää vaihtoehtoisia kaitsijoita (palkata naapurin teini, päiväleiri tmv.).
Ongelma ratkeaisi sillä, että päiväkodin työntekijät myös lomailisivat tasaisemmin pitkin vuotta niin siihen olisi realistisempi mahdollisuus myös pienten lasten vanhemmilla.
Joka paikkakunnalla on yleensä varahoito niille lapsille jotka ovat heinäkuunkin hoidossa. Ei ehkä juuri lapsen vakipäiväkoti mutta jokin kunnan hoitopaikoista on auki. Eli taas vain tekosyy että pitäisi vanhemman saada juuri heinäkuu vapaaksi.
Lapselliset ja lapsettomat eivät ole samalla viivalla muutenkaan. Saavathan lapselliset lasten sairastumisten takia palkallista lomaa tai vaikka tehdä lyhennettyä työpäivää tietyn ikäisten lasten takia. Miksi heinäkuun lomapyyntö olisi sen kummallisempi asia kuin yllämainitut edut?