Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?

Vierailija
05.03.2020 |

Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(

Kommentit (361)

Vierailija
301/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ja kouluthan ovat kiinni vain heinäkuun :D

Vierailija
302/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin lomani aina elokuussa silloin kun minulla ei ollut lapsia. Ihan hyvää hyvyyttäni. Nyt olen eri työpaikassa, perheellinen ja samalla tavalla ei näköjään muut lapsettomat ajattele. Uskon että kuitenkin hyvät tekoni joskus palkitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö moniin työpaikkoihin oteta kesätyöntekijöitä tuuraamaan niitä, jotka ovat kesälomalla? Ei sinne työhön jää puoli porukkaa tekemään kaikkien työt. Kiertävä systeemi on paras, mutta sehän riippuu taas vain ja ainoastaan työnjohdosta, miten tasapuolinen haluaa olla työntekijöitään kohtaan.

Vierailija
304/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat on kyllä välillä niin vastenmielisiä itsekkäitä röyhkimyksiä. Tän takia en palkkaa veloja jos samantasoinen perheellinen on vaihtoehtona. Ja olen ison organisaation korkeimmalla oksalla päättämässä asiasta.

Työelämässä pitää olla yhteistyökykyinen ja joustava ja sitä nämä oman navan ympärillä pyörivät minäminä velat eivät ole. Näille oma persaus on universumin keskipiste - entisaikoina teitä olisi rangaistu vapaamatkustamisesta.

Johtamassani yksikössä todellakin perheelliset valitsee lomat ensin koska he tekevät maailman arvokkainta työtä, kasvattavat uutta elämää. Ja turha lässyttä yhdenvertaisuuslaista, tunnen lain kyllä. Silti toimin tällä lailla ja pidän huolen että työpaikka on PERHEystävällinen.

Velat eivät ymmärrä sitä asiaa että perheellinen ei oikeastaan lomaile koskaan, sillä se ”loma” on myös 24h lastenhoitoa. Tän takia pidän huolen että perheellisille ei tule lisästressiä sen takia että kun tarhat on kiinni niin pitää alkaa etsimään kaikkia hätäratkaisuja.

Divisioonani tekee oikein hyvää tulosta, ja henkilöstötyytyväisyys on erinomainen. Pitää uskaltaa tehdä linjauksia eikä aina miellyttää kaikkia kaikessa.

miten suhtaudut, jos joku lapseton on lomaillut 20 vuotta syyskuussa, ja sitten haluaa loman heinäkuulle? onko hän itsekäs röyhkimys?

haluaisin tähän kysymykseen vastauksen. joten, divisioonajohtaja, oletko kuulolla?

Vierailija
305/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidin lomani aina elokuussa silloin kun minulla ei ollut lapsia. Ihan hyvää hyvyyttäni. Nyt olen eri työpaikassa, perheellinen ja samalla tavalla ei näköjään muut lapsettomat ajattele. Uskon että kuitenkin hyvät tekoni joskus palkitaan.

Nyyh nyyh marttyyri.

Vierailija
306/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ajatella? Kaikki eivät ehkä ole tuollaisia "hyvää hyvyttään" uhriutujia, vaan osaavat pitää puolensa ja haluavat, että työpaikalla on reilu ja tasapuolinen meininki oli niitä lapsia tai ei. Miksi minun pitäisi jotenkin nostaa sinut eriarvoiseen asemaan eli minua korkeammalle siitä hyvästä, että sinulla on lapsia? Ei minua kiinnosta sinun lapsesi, oma valintasi.

Vierailija
307/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihna miellelläni pitänyt lomaa elokuussa ja talvilomaa lomaviikkojen ulkopuolella. Kuitenkin viime vuonna lomani vahvistaminen meni vasta kesälle. koska työkaverin mies ei tiennyt lomaansa ja siksi hän ei saanut loma-aikaansa päätettyä. Kaikkein huippu oli nyt talvilomalla, kun muut lomailivat koulujen lomaviikon ja itse olin vasta seuraavan. Ennen lomaa yksi jos toinenkin yritti sopia palavereita minun lomani päälle, ja yksi jopa ihan tosissaan kysyi, että enkö muka voi lomaviikolla skypepalaveriin osallistua. Joo, jotenkin meni maku joustamisesta..

Vierailija
308/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua sun lisääntyminen kiinnosta. Olisit käyttänyt ehkäisyä, näin ei sunkaan tarttisi itkeä toisten lomien ajankohtia 😂

Vierailija
309/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tiesit ehkä, että joskus tulet perheellistymään. Ne, jotka lapsia ei voi saada, joutuvat siis viettämään koko elämänsä lomat muulloin kuin heinäkuussa?

Vierailija
310/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tärkeämpää sille perheettömällä on saada lomansa haluamaansa ajankohtaan, jotta voi lomailla läheisten kanssa. Päiväkoti-ikäiset lapset voivat lomailla koska haluavat ja kouluikäisillä on se 10 vaihtoehtoista viikkoa, joten perheellinen pystyy paljon helpommin viettämään lomansa läheisten kanssa. 

Vierailija
311/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on aivan yhtä suuri oikeus heinäkuun  lomavuoroon kuin lapsellisillakin. Lapsiluku ei kuulu työpaikalle.

AIkuisen äiti

Mutta kun en minä voi sille mitään, että koulu on kiinni! Jos on pakko sitä aurinkoa saada, niin eikö voi mennä Thaimaahan? Ja onhan viikonloput vapaat.

Ap

Minä en matkusta thaimaahan, enkä minnekkään muuallekaan ulkomaille sinun mieliksesi. Haluan vuorollani olla lomalla silloin kuin suurin osa muistakin on. Myös minulla on perhettä (ei lapsia) ja ystäviä joiden kanssa haluan lomalla viettää aikaa. 

Sinun lapseton perheesi ja lapsettomat ystäväsi lomailevat juuri heinäkuussa?

Ei tietenkään kaikki lomaile aina heinäkuussa, vaikka lapsellisia suurin osa onkin. En usko, että heistä kukaan edes kehtaisi vuodesta toiseen vaatia kesälomaansa juuri heinäkuulle. Ja vaikkei kaikki yhtäaikaa lomalla olekkaan, niin siitäkin huolimatta heinäkuu on paras kesälomakuukausi ja myös minä haluan nauttia siitä vuorollani.

En ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa lomaviikoissani muiden hyväksi vain siksi että heillä on lapsia. Meillä on kiertävät listat, joten jokainen tietää jo hyvissä ajoin mihin ajankohtaan ne omat lomat sijoittuu ja osaa valmistautua siihen, olipa lapsia tai ei. 

En kyllä ymmärrä miksi lapsiperheystäviesi heinäkuun kesäloma vaatisi sinunkin olevan kesälomalla heinäkuussa? Vietät heidän kanssaan 24/7/365 arkea eikä kyläilyt arkisin rai viikonloppuidin riitä?

No ihan jos haluaa vaikka yhdessä reissuun lähteä. Samaa logiikkaa käyttäen, miksi loma pitäisi saada perheen ja puolison kanssa samalle ajalle, näkeehän heitä iltaisin ja viikonloppuisin kuitenkin... että on vajaata ajattelua taas.

Haluat lapsiperheen kanssa yhdessä reissuun 😁

Täällähän valitetaan miten lapset vievät vanhempiensa huomion, niin ettei ystävä koe saavansa sitä riittävästi. Tämä ongelma koski jo parin tunnin kahvittelua tai pelkkää puhelimessa puhumisista. Loma-ajat hotelleissa tuntuivat myös olevan yhtä lapsiperhemelua ja veden roisketta allasbaarin drinkkiin, kaipuu lapsivapaisiin hotelleihin oli ilmeinen.

Nyt sitten halutaan lapsiperheen kanssa lomalle 😂

Hohhoijaa. Lapsettomat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Ymmärrän jos joku ei tällaista lomaansa kaipaa, mutta itse olen viihtynyt reissussa monenlaisilla kokoonpanoilla ja kivaa on ollut. Varmaan vaikutusta reissukavereiden asenteilla, mukavan ihmisen kanssa viihtyy, oli hänellä lapsia messissä tai ei. Lapsetkin ovat yleensä kivoja tyyppejä eikä mitään räyhäpettereitä ja sinänsä hauskaa seuraa.

Sinä siis viihdyt? Viihtyvätkö molemmat vanhemmat ja lapset sinun kanssasi? Vai viihdyttääkö ystäväsi sinua ja toinen vanhemmista huolehtii lapsista?

Omat lomani ennen lapsia olivat kovin erilaisia kuin nykyiset.

Meillä on ystäväporukan kanssa vuotuinen mökkireissu heinäkuussa. Osalla lapsia, osalla ei. Ne tulee joilla lomaa on, mutta ei sieltä aina haluaisi poiskaan olla vain siksi että perheelliset työkaverit kiilaa heinäkuussa ohitse.

Eikö ne perheellisetkin voi vuorotella lomissaan? Isä lomalla ensin ja äiti sitten, tms. Aina halutaan vaan se heinäkuu jotta koko perhe vois lomailla yhdessä...

No nimenomaan vuorotellaan, jotta koulujen/päiväkotien kesälomat saadaan katettua. Ongelma on jos kumpikaan vanhemmista ei saisi lomaa heinäkuulle. Tai yksinhuoltajat... 

Mutta ette te siltikään voi kiilata muiden työntekijöiden ohitse vuosi toisensa perään. Ja yksinhuoltajalle lienee yks ja sama pitääkö se lomaa kesäkuussa vai heinäkuussa, kun joku hoitoratkaisu toiselle kuukaudelle on pakko siltikin järjestää. 

Vierailija
312/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesusonherra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jeesusonherra kirjoitti:

Kyllä lapsettomillakin on oikeus pitää kesälomat heinäkuussa. Se on lähtökohta.

Mutta en ymmärrä miksi kukaan lapseton haluaisi pitää heinäkuussa lomansa. Heinäkuu on juuri suosituinta kesäloma aikaa niin joka paikassa hirveä tungos. Heinäkuu ei edes ole enää ollut moniin vuosiin lämpimin kuukausi, joten sekään ei ole hyvä syy. Matkustaminen lämpimiin maihin myös järkevämpää kevään/syksyn korvilla, ei keskikesällä.

Kysymys kuuluu; miksi kukaan lapseton ylipäänsä haluaisi pitää kesäloman heinäkuussa?

Koska heinäkuussa on kaikki kiinnostavimmat kesätapahtumat.

Onhan niitä kaiken maailman tapahtumia pitkin kesän ja vaikka tapahtuma olisikin loman ulkopuolella niin ei kai kukaan siellä työpaikalla 24/7 hillu.

Tapahtumia on, mutta kiinnostavimmat on heinäkuussa. 

Vierailija
313/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä saadaan lomat sovittua ilman säätöä ja kaikki tuntuu olevan melko tyytyväisiä.... Itse tykkään olla toimistolla heinäkuussa, kun siellä on hiljaisempaa enkä käy muutenkaan missään tapahtumissa. Pidän siis lomat kahdessa erässä touko- ja elokuussa, varsinkin kun silloin on usein muutenkin paremmat ilmat.

Vierailija
314/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan mahdollista olla AINA lasten kanssa samaan aikaan lomalla (ilman työkavereiden kanssa tappelua).... Ammatinvalintakysymys.

t. Joku, joka on aina lomalla, kun koulut on kiinni. Eikä ole edes lapsia

Vierailija
315/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä , kun olin lapseton, pidin aina kesäloman elokuussa, sen jälkeen, kun koulut oli alkanut ja jouluna.

Meillä oli tiimipalaveri joskus ja kerroin minä voin pitää loman syksyllä, jos saan joulun ja tämä kävi kaikille.

Kunnes lapsi syntyi, pidin heinäkuun ja nyt pidän kesäkuun ja puolet heinäkuusta, kesälomarahat mukaan. Nyt lapsi on koulussa, pidän vkon 8.

Vierailija
316/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tärkeämpää sille perheettömällä on saada lomansa haluamaansa ajankohtaan, jotta voi lomailla läheisten kanssa. Päiväkoti-ikäiset lapset voivat lomailla koska haluavat ja kouluikäisillä on se 10 vaihtoehtoista viikkoa, joten perheellinen pystyy paljon helpommin viettämään lomansa läheisten kanssa. 

En ole kyllä oudompaa perustelua kuullut. Ihan kuin perheellisillä ei olisi muita omaisia kuin omat lapsensa. Perustelusi ontuvat, koska niiden mukaan kaikilla olisi oikeus lomailla silloin kun haluavat.

Vierailija
317/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin kesälomani mielelläni kesäkuussa, koska silloin on halvempi matkustaa esim. Etelä-Eurooppaan, turisteja on vähemmän ja sää ei ole niin läkähdyttävän kuuma kuin heinäkuussa. Valitettavasti meidän työpaikka on kiinni heinäkuussa (omistajan tahto), joten kaikkien on pidettävä kesälomansa silloin. Ymmärrän kyllä, miksi niin moni päiväkoti-ikäisen vanhempi haluaa pitää lomansa heinäkuussa ja syy siihen on maksuton heinäkuu. Tähän pitäisi tulla muutos.

Vierailija
318/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsenvuotiaaksi asti lapsi on päiväkodissa. Kymmenvuotiaasta eteenpäin pärjää hyvin yksikseenkin kotona. Siinä ei ole kuin kolme kesää välissä, kun perheellinen "tarvitsee" lomansa koulujen loma-aikaan - ja senkin voi vuorotella toisen vanhemman kanssa.

Vierailija
319/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kahden päiväkoti-ikäisen lapsen vanhempana pidän mieluiten loman heinäkuussa, koska silloin säästää rahaa. Jos maksuttomuus koskisi myös kesä ja elokuuta, niin se olisi reilumpaa kaikkia kohtaan ja monella työpaikalla vältyttäisiin riidoilta.

Vierailija
320/361 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin ite tarviin heinäkuussa, kun meen silloin festareille Saksaan. Ei sinkuillekkaan sama oo, koska pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi