Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Mitä niitten tarttee lomailla ollenkaan. Elämähän on yhtä lomaa jos ei ole lapsia!
Meillä töissä fiksuja ja muita ajattelivia lapsettomia, ovat mieluummin talvella Thaimaassa kuin heinäkuussa hiljaisessa Suomessa.
Kiitos siitä heille.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ite tarviin heinäkuussa, kun meen silloin festareille Saksaan. Ei sinkuillekkaan sama oo, koska pitää.
No festareille voi mennä pe iltana ja tulla su iltana takaisin, haloo valot päälle. Ei yksien festarien takia tarvi olla koko heinäkuuta lomalla
Työskentelin aikanaan neljän hengen tiimissä, jossa olin ainoa lapseton. Heidän piti saada ehdottomasti kesäloma heinäkuussa, joten olin kaikki heinäkuut töissä. Meinasin luhistua työtaakan alle, mutta pomo antoi näiden kolmen pitää lomansa samaan aikaan. Vaihdoin työpaikkaa ja tilalleni tuli pienten lasten äiti. Jälkeenpäin mietin, miten saivat loma-asiansa hoidettua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tärkeämpää sille perheettömällä on saada lomansa haluamaansa ajankohtaan, jotta voi lomailla läheisten kanssa. Päiväkoti-ikäiset lapset voivat lomailla koska haluavat ja kouluikäisillä on se 10 vaihtoehtoista viikkoa, joten perheellinen pystyy paljon helpommin viettämään lomansa läheisten kanssa.
En ole kyllä oudompaa perustelua kuullut. Ihan kuin perheellisillä ei olisi muita omaisia kuin omat lapsensa. Perustelusi ontuvat, koska niiden mukaan kaikilla olisi oikeus lomailla silloin kun haluavat.
No perheelliset yleensä haluaa viettää loman yhdessä lasten kanssa tai niin ainakin perustelevat lomatoiveensa. Ihan perusteltua antaa lomatoiveet niille, joiden tärkeimmät ihmiset eivät voi vapaasti ajankohtaa valita.
Eikös koulut ole kiinni myös kesä- ja elokuussa?
Vierailija kirjoitti:
Seitsenvuotiaaksi asti lapsi on päiväkodissa. Kymmenvuotiaasta eteenpäin pärjää hyvin yksikseenkin kotona. Siinä ei ole kuin kolme kesää välissä, kun perheellinen "tarvitsee" lomansa koulujen loma-aikaan - ja senkin voi vuorotella toisen vanhemman kanssa.
ei voi vuorotella, johan se tässäkin keskustelussa on tullut ilmi miten tärkeää lapsiperheiden on päästä lomailemaan yhdessä, koko perhe! Lapsettomalla ei sitä perhettä ole, joten hän voi lomailla vaikka marraskuussa thaikuissa.
Onko väsyneiden perheellisten pakko olla ylipäätänsä työelämää sotkemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ite tarviin heinäkuussa, kun meen silloin festareille Saksaan. Ei sinkuillekkaan sama oo, koska pitää.
No festareille voi mennä pe iltana ja tulla su iltana takaisin, haloo valot päälle. Ei yksien festarien takia tarvi olla koko heinäkuuta lomalla
No tosiaan haloo valot päälle. Ei yksien lapsien takia koko heinäkuuta tarvitse lomailla, niiden kanssa voit viettää aikaa illalla ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Isit ja äidit lomailemaan kaks viikkoa kesäkuun alusta ja kaks elokuun alusta.
Kiva olla lomalla kotona tukemassa pienten loman alkua ja loppua...
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä fiksuja ja muita ajattelivia lapsettomia, ovat mieluummin talvella Thaimaassa kuin heinäkuussa hiljaisessa Suomessa.
Kiitos siitä heille.
itse en vietä lomiani thaimaassa tai muutenkaan ulkomailla reissaten, vaikka lapseton olenkin. Mieluummin menen lappiin vaeltamaan heinäkuussa kuin talvella.
Vierailija kirjoitti:
on, mutta heinäkuu on paras lomakuukausi suomessa, joten vain se tuottaa vanhemmille ongelmia. Kesäkuu ja elokuu on ratkottavissa muuten.
Lapsettomilta lomat pois kokonaan, mihin ne niitä tarvii! Ja tarkemmin ajatellen, eihän lapsettomat tarvitse viikonloppuvapaitakaan! Ja illatkin on lapsettomille turhia! Työpäivät lapsettomille 14-tuntisiksi! Ja hei, eihän lapsettomien tartte yölläkään nukkua, kun ei niillä ole mitään vastuuta mistään! 24 h työpäivä 24/7 365 päivää vuodessa lapsettomille! Sen verran voin tulla vastaan, että karkausvuosina saavat 29.2. vapaaksi!
Olisiko aloittajakin jo tähän tyytyväinen...?
No yleensä kyllä ne on perheelliset, joilla ei juurikaan mitään menoja ole, kun käytännössä vapaa-aika ja lomat on lasten ehdoilla. Ainakin meillä iltakokoukset ja viikonlopputapahtumat menee lapsettomien ehdoilla, joilla tuntuu olevan aika täyden kalenterit ja ohjelmaa. Meillä kaikilla perheellisillä on kaksi aikuista kotona, joten sama kuka sitä lasten sinne turnaukseen kuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsenvuotiaaksi asti lapsi on päiväkodissa. Kymmenvuotiaasta eteenpäin pärjää hyvin yksikseenkin kotona. Siinä ei ole kuin kolme kesää välissä, kun perheellinen "tarvitsee" lomansa koulujen loma-aikaan - ja senkin voi vuorotella toisen vanhemman kanssa.
ei voi vuorotella, johan se tässäkin keskustelussa on tullut ilmi miten tärkeää lapsiperheiden on päästä lomailemaan yhdessä, koko perhe! Lapsettomalla ei sitä perhettä ole, joten hän voi lomailla vaikka marraskuussa thaikuissa.
No kuka puoliso minulle on, jos ei perhe? Ja ketä vanhempani ovat, jos eivät perhettäni? Ja miksei ne lapset voi lomailla marraskuussa thaikuissa - päiväkoti-ikäisillä ei ole väliä ja koulusta tuntuu saavan vapaata miten haluaa?
Aijaa. Meidän työpaikalla lomat pyörii täysin niiden mukaan, joilla on lapsia ja lapsettomana on täysin jämä, jolla ei ole mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Meidän työpaikalla lomat pyörii täysin niiden mukaan, joilla on lapsia ja lapsettomana on täysin jämä, jolla ei ole mitään oikeuksia.
Eiköhän se ole ihan omasta peroonasta kiinni, jos ei pidä omista oikeuksistaan kiinni. Aiemmin täällä oli se ketju, jossa aika moni kertoi olevansa harmaa hiirulainen, joka on opetettu olemaan ottamatta edes tarjottavia pöydästä ensin.
Teen itse ihan kivasti palkattua työtä, jossa hyvien lomaetujen lisäksi on jonkin verran viikonloppuja/iltoja, joten vapaata kertyy kivasti. Käytännössä olen koulujen syysloma ja talviloma viikot aina vapaalla ja lisäksi vielä pitkän joululoman ja kuusi viikkoa juhannuksesta kesällä.
Tämä on jostain syystä naapurin sairaanhoitajamammalle ihan ylitsepääsemätön paikka. Huokailee ja piikittelee, kun on se niin väärin, että minä lapsettomana voin nauttia lomista, vaikka hän joutuu töitä tekemään. Joskus jopa ehdotti, että minähän voisin hoitaa heidän lapsia koko syysloma, kun eihän heillä sitä vapaaksi oikein saa. Kesällä ei ilmeisesti koskaan ole pystynyt pitämään koko heinäkuuta vapaana, ja tämän muistaa joka vuosi kertoa katkerana. Ammatinvalintakysymyksiähän nämä.
Lapseton tai ei, mielestäni molemmat ovat ansainneet lomansa, ei kait se katso sitä onko lapsia tai ei.
Pitää varmaan katsoa peiliin eikä olla niin itseään täynnä
Minulla oli fiksu naispomo. Aluksi hän kyllä hienovaraisesti vihjasi, että äiti ja isä voivat olla peräkkäin lomalla, ainakin ison osan lomastaan, jotta koululaisilla olisi turvallinen hoito loman ajan. Itse noudatimme tuota periaatetta. Ehdittiin vielä yhdessäkin lomalle.
Seuraavaksi, jos tuo ei auttanut lomariitoihin, hän teki kiertävän lomasysteemin, jossa tietysti kaikki saivat ensin laittaa oman ehdotuksensa, mutta jossa lopuksi otettiin huomioon edellisen vuoden loma-aika siten, että ja jos joku muu halusi saman ajan, tämä uusi ehdottaja voitti. Vuoroteltiin ja asia meni todella hyvin. Aina meillä oli joku, joka ei halunnut kesällä pitkää lomaa. Asiakaspalvelu piti kuitenkin toimia.
Siis tasa-arvolaki on voimassa kesälläkin. Työntekijöitä on kohdeltava tasa-arvoisina yksilöinä.