Onko lapsettomien pakko saada olla heinäkuussa lomalla?
Tää on ihan hirveää! Nuoria, lapsettomia ihmisiä kinastelee minun kanssa siitä, ketkä saavat heinäkuussa olla lomalla. Eivätkö he ymmärrä, että koulut ovat KIINNI? Jos minäkin olisin lapseton, niin pitäisin lomani marraskuussa ja lähtisin Thaimaahan tms. Nyt tämä tuntuu ihan kiusanteolta. Yhtään ei ajatella miten stressaava tämä on mulle, kun lapsien hoidon järjestämistä saa näin paljon miettiä :,(
Kommentit (361)
Tätäkin olisi aikuisen ihmisen pitänyt osata miettiä ennen jalkojen levittämistä eikä vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä fiksuja ja muita ajattelivia lapsettomia, ovat mieluummin talvella Thaimaassa kuin heinäkuussa hiljaisessa Suomessa.
Kiitos siitä heille.itse en vietä lomiani thaimaassa tai muutenkaan ulkomailla reissaten, vaikka lapseton olenkin. Mieluummin menen lappiin vaeltamaan heinäkuussa kuin talvella.
Haluat mennä Lappiin vaeltamaan kuumaan mäkäräisaikaan?
Miksi ei? Sehän nyt on pukeutumis- ja asennoitumiskysymys vain.
Jos tekee mukuloita niin pitää kärsiä seuraukset.
Meidän kuuden hengen tiimissä minä olin ainoa jolla ei ollut lapsia. Koko muu tiimi lomaili huoletta heinäkuun eikä ketään, pomoa myöten, kiinnostanut miten hommat toimi kun he oli lomalla. Kukaan ei kysynyt haluanko olla heinäkuun töissä vai olisiko mullakin suunnitelmia juuri tuolle ajankohdalle. En viitsinyt tehdä numeroa koska mulle kävi olla elokuu lomalla. Ja heinäkuu oli siitä mukavaa loma-aikaa että toimistossa oli hiljaista eli sai omia rästihommia kivasti alta pois. Olis kuulemma pitänyt muidenkin pöydiltä rästit tehdä mutta siihen vedin rajan. Oli kuitenkin kuuden ihmisen päivittäiset hommat vastuulla vaikka hiljasempaa olikin.
Tuli sitten mun aika jäädä lomalle ja johan alkoi syyllistäminen, voihkina ja valitus. Eivät kuulemma millään selviä kaikesta, miksen voinut olla lomalla kesäkuussa tai heinäkuussa tai mieluummin vain päivän tai kaksi siellä täällä. Naurettavaa enkä todellakaan ollut mitenkään korvaamaton tai olettanut kenenkään tekevän mun hommia. Lisäksi tiesin kokemuksesta ettei kukaan niitä tee. Viisi vuotta purin hammasta koska muuten tiimi kiva ja pidin hommasta. Kun sain työtarjouksen toisaalta hyväksyin sen huoleti.
Jäi aina hämmästyttämään että mikä siinä heinäkuussa oli niin maagista. Kyselin lastenhoidosta ja järjestelyistä kesä- ja elokuussa, ei kuulemma mitään ongelmaa. Sitten kun kysyin eikö hoitoa voisi järjestää myös heinäkuulle niin vastaus oli loukkaantunut "meidän perhe lomailee heinäkuun". Niin, teidän perhe voisi lomailla kesäkuun tai elokuun mutta teidän perheelle pitää varata heinäkuu koska silloin on keskimäärin parhaat kelit. Muista niin väliä olekaan tai sillä että auringosta ja lämmöstä voii toisetkin nauttia.
Olen töissä sairaalassa. Työnkuvaani kuuluu yksikön yleisen toiminnan lisäksi tietty kiireetön erityistoiminta joka laitetaan lääkäreiden (ja potilaiden) lomien vuoksi sulkuun heinäkuun ajaksi. Kollegoistani vain kolme muuta on myös perehtynyt tähän erityistehtävään. Vaikka kaikilla meillä ei ole lapsia, on pelkästään järkevää että meistä ainakin osa lomailee heinäkuussa kun sille erityisosaamiselle ei ole tarvetta. Muuten minulle olisi ihan sama lomailla vaikka elokuussa.
Talvilomat oli toinen sirkus josta saatiin kunnolla räyhättyä. Lapselliset siis räyhäs keskenään ja lopulta myös mulle koska vapaaehtoisesti pidin talvilomani myöhemmin eli pääsiäisenä. Sehän oli ihan väärin kun siitä saa ylimääräisiä vapaapäiviä ;D
jeesusonherra kirjoitti:
Kyllä lapsettomillakin on oikeus pitää kesälomat heinäkuussa. Se on lähtökohta.
Mutta en ymmärrä miksi kukaan lapseton haluaisi pitää heinäkuussa lomansa. Heinäkuu on juuri suosituinta kesäloma aikaa niin joka paikassa hirveä tungos. Heinäkuu ei edes ole enää ollut moniin vuosiin lämpimin kuukausi, joten sekään ei ole hyvä syy. Matkustaminen lämpimiin maihin myös järkevämpää kevään/syksyn korvilla, ei keskikesällä.
Kysymys kuuluu; miksi kukaan lapseton ylipäänsä haluaisi pitää kesäloman heinäkuussa?
Kysyin tätä jo aikaisemmin, mutta ei tainnut kukaan osata sitä perustella, koska jäin ilman vastausta. Miksi tuota lapsettomien heinäkuun lomaa torpataan monesti juuri tuolla, että miksi joku lapseton haluaisi pitää loman heinäkuussa (tai ylipäätään minään koulun loma-aikana, koska joka paikassa on tungosta ja lapsia ja matkustelu ulkomaille on halvempaa muulloin.
Öööö... Se että ei ole lapsia, ei tee ihmisestä mitään tungosta ja lapsia vihaavaa erakkoa. 😂 Ja tuo matkustelu... No minua se ei juurikaan kiinnosta, joten on aivan yhdentekevää mitä matkat maksavat minäkin vuodenaikana.
Vierailija kirjoitti:
Näin kahden päiväkoti-ikäisen lapsen vanhempana pidän mieluiten loman heinäkuussa, koska silloin säästää rahaa. Jos maksuttomuus koskisi myös kesä ja elokuuta, niin se olisi reilumpaa kaikkia kohtaan ja monella työpaikalla vältyttäisiin riidoilta.
Tämäkin on kuntakohtainen asia. Meillä maksuttomaksi käy mikä tahansa kesä-, heinä- ja elokuusta.
Vierailija kirjoitti:
Öööö... Se että ei ole lapsia, ei tee ihmisestä mitään tungosta ja lapsia vihaavaa erakkoa. 😂 Ja tuo matkustelu... No minua se ei juurikaan kiinnosta, joten on aivan yhdentekevää mitä matkat maksavat minäkin vuodenaikana.
Tämäpä tämä. Jotenkin kummasti sitä ajatellaan että lapseton automaattisesti vihaa lapsia ja kaikkea heihin liittyvää. Itse tykkään viettää aikaa kummilapsieni kanssa ja mikäs sen parempi aika kuin se, jolloin hekin ovat lomalla koulusta.
tässä näyttää kyllä olevan eri käytäntöjä eri paikoissa. lapsettomia hyväksikäytetään joissakin paikoissa, joten on tärkeää huomioida sen, kun miettii työpaikan vaihtoa, siis jos kokee olennaisena sen ettei aina tarvitse olla töissä heinäkuussa ja jouluna.
No lapselliset nyt aina on todella itsekkäitä, kuten tämä ketju todistaneekin. En tiedä mikä siinä on, mutta heti kun saa sen lapsen niin etenkin naiset muuttuvat minäminä henkilöiksi.
Vierailija kirjoitti:
jeesusonherra kirjoitti:
Kyllä lapsettomillakin on oikeus pitää kesälomat heinäkuussa. Se on lähtökohta.
Mutta en ymmärrä miksi kukaan lapseton haluaisi pitää heinäkuussa lomansa. Heinäkuu on juuri suosituinta kesäloma aikaa niin joka paikassa hirveä tungos. Heinäkuu ei edes ole enää ollut moniin vuosiin lämpimin kuukausi, joten sekään ei ole hyvä syy. Matkustaminen lämpimiin maihin myös järkevämpää kevään/syksyn korvilla, ei keskikesällä.
Kysymys kuuluu; miksi kukaan lapseton ylipäänsä haluaisi pitää kesäloman heinäkuussa?
Kysyin tätä jo aikaisemmin, mutta ei tainnut kukaan osata sitä perustella, koska jäin ilman vastausta. Miksi tuota lapsettomien heinäkuun lomaa torpataan monesti juuri tuolla, että miksi joku lapseton haluaisi pitää loman heinäkuussa (tai ylipäätään minään koulun loma-aikana, koska joka paikassa on tungosta ja lapsia ja matkustelu ulkomaille on halvempaa muulloin.
No, heinäkuussa ja elokuun alussa on parhaimmat kelit yleensä. Ei mua huvita lomailla kylmänä kesäkuuna ja istua toimistossa, kun kelit hellii.
11 vuotta samassa paikassa duunissa,ja edelleen ne luulee että mulla lapsia, joten oon samalla viivalla muitten kans kun lomia jaetaan.
Ei ole tänä vuonna tästä murhetta, kaikkien on pakko pitää kesälomansa 31.7., mutta ei ne mammat pidä tästäkään.
Haluat mennä Lappiin vaeltamaan kuumaan mäkäräisaikaan?