Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mulla persoonallisuushäiriö?

Vierailija
04.03.2020 |

Olen aika sanaton. Yritin googlettaa omaa äkkipikaisuuttani, ja sieltä ensimmäisenä lävähtää kasvoille epävakaa persoonallisuushäiriö.

Joskus tulistun herkästi varsinkin silloin, kun saan kritiikkiä joka osuu syvälle tai kun kohtaan epäoikeudenmukaisuutta esim. Näin kun joku mies löi koiraansa ja suutuin tästä aika lailla.

Ihmissuhteissani se näkyy niin, että sanon välillä hyvinkin painokkaasti oman kantani, ja teen selväksi kun rajojani on rikottu. Välillä kyllä turhan kärkkäästi, myönnän. Jos kohtaan epäreilua kohtelua suhtaudun siihen aika vakavasti.

Muuten olen kiltti, empaattinen ja ystävällinen persoona ja minulla on paljon ystäviä vuosikymmenienkin takaa.

Onko äkkipikaisuus/temperamentti normaalia vai merkki jostain vakavasta ongelmasta?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo koiraesimerkki kertoo minusta vain sen, että suutuit ihan aiheesta. Ei ole minusta persoonallisuushäiriön merkki, ehkä jopa päinvastoin.  

Vierailija
2/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joskus tulistun herkästi" ei ole riittävä kriteeri persoonallisuushäiriödiagnoosille. Ehkä olet vain nopeampi/kiihkeämpitemperamenttinen kuin jotkut toiset. 

t. epävakaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun netistä alkaa tutkimaan, niin minullahan on ihan kaikki. Oli asia mikä hyvänsä. Taidan olla todella erikoinen tapaus!

Vierailija
4/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olet itsekäs, luulet että kaikki haluavat kuulla just sinun mielipiteesi.

Luulen, että olet narsistinen persoona, ja hyvin itsekeskeinen.

Vierailija
5/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen olet tyhmä! Pidä mölyt välillä sisälläsi!

Vierailija
6/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihania kommentteja täällä. Oikein semmoinen hyvänmielen palsta tämä!

...not!

Vierailija
7/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, aivan selkeä persoonallisuushäiriö, itsekkyys.

Vierailija
8/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle siitä paljon haittaa? Kukaan ei pasko niskaasi jatkuvasti, koska kilahdat takaisin.

Vierailija
9/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiselle persoonalle ei riitä mikään. Olet varmaan se, joka vaan haluaa sanoa viimeisen sanan. Vaikka et olisi edes oikeassa!

Vierailija
10/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin olet itsekäs, luulet että kaikki haluavat kuulla just sinun mielipiteesi.

Luulen, että olet narsistinen persoona, ja hyvin itsekeskeinen.

Jaa.. No en kyllä luule. Mutta esimerkiksi työpaikallani puhuttiin siitä, että vastasuudessa Suomen romaniväestöä tulisi tarkkailla (etteivät varasta) sanoin hyvin tiukasti ja painokkaasti, että en tähän aio suostua enkä minkäänlaiseen etniseen profilointiin. Myönnän sen, että mielestäni olin oikeassa tuossa ja työkaverini väärässä. Ja tein sen selväksi.

Mutta jos oon sun mielestä narsistinen, niin minkäs mä sille voin.

Ap

Vierailija
11/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä suoraan sanominen ole persoonallisuushäiriön merkki. Varmasti on myös ihmisiä, jotka pitävät tästä ominaisuudestasi.

https://areena.yle.fi/1-3954574

Vierailija
12/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypit pikkutyttönä tasajalkaa, kunhan sait mitä halusit. Nyt avaat kimakan suusi kun asiat ei mene sun haluamalla tavalla. Minäminäminä, olkaa muut hiljaa!

Vierailija
13/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistiselle persoonalle ei riitä mikään. Olet varmaan se, joka vaan haluaa sanoa viimeisen sanan. Vaikka et olisi edes oikeassa!

Tällainen en ole, enkä mielestäni antanut tällaista kuvaa edes aloituksessa? Puhuin siitä, että tulistun helposti ja suhtaudun aika tunteella asioihin. Tartun myös tiukasti epäoikeudenmukaisuuksiin, jotka saavat usein vereni kiehumaan. En voi sietää esim. Eläinrääkkäystä, rasismia tai kiusaamista.

Vierailija
14/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun netistä alkaa tutkimaan, niin minullahan on ihan kaikki. Oli asia mikä hyvänsä. Taidan olla todella erikoinen tapaus!

Juu sama. Olen luultavasti ADHD narsisti ja kuolemassa pian syöpään tai aivokasvaimeen.

Vierailija
15/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi onko hänellä jokin persoonallisuushäiriö.  Palstalaiset kertoivat omat mielipiteensä ja nyt näyttää siltä, ettei niitä mielipiteitä olisi saanutkaan esittää.

Odotitko ap, että kaikki kertoo sulle, ettei sinulla ole mitään häiriötä, että olet hyvä tyyppi?

Jos kysyy suoraan, ja itse puhuu suoraan, täytyy kestää se, että muutkin puhuvat suoraan.

Vierailija
17/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi onko hänellä jokin persoonallisuushäiriö.  Palstalaiset kertoivat omat mielipiteensä ja nyt näyttää siltä, ettei niitä mielipiteitä olisi saanutkaan esittää.

Odotitko ap, että kaikki kertoo sulle, ettei sinulla ole mitään häiriötä, että olet hyvä tyyppi?

Jos kysyy suoraan, ja itse puhuu suoraan, täytyy kestää se, että muutkin puhuvat suoraan.

Niin, kysyin onko minulla epävakaa persoonallisuus häiriö koska olen äkkipikainen ja temperamenttinen. Sen sijaan saan kuulla että olen narsistinen ja itsekäs, kun esimerkiksi kerroin huutaneeni miehellä joka löi koiraansa. Se ei minusta käy järkeen.

Halusinkin kuulla, voiko ihminen olla äkkipikainen ”normaalisti” vai liittyykö siihen tuo epävakaa persoonallisuushäiriö.

Ap

Vierailija
18/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilisin että ap:llä on persoonallisuushäiriö, sanoisin sen neutraalilla sävyllä enkä niin kuin tässä keskustelussa on tehty eli kettuiltu ja tehty kärjistäviä oletuksia. Jos kertoo mielipiteensä tylyyn sävyyn, jää epäselväksi onko edes oikeasti sitä mieltä vai haluaako vaan ilkeillä/trollailla.

Vierailija
19/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korostunut oikeudentaju ja heikompien puolustaminen eivät ole minkään persoonallisuushäiriön piirteitä. 

Jos joku on narsisti, se on se koiranhakkaaja.

Vierailija
20/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on asenneongelmia. Vaikket olisikaan rasisti ja puolustat eläimiä. Sun kärkkäys kuulostaa siltä, ettet hallitse käytöstäsi. Nollasta sataan, eiks niin? Välittämättä seurauksista!