Lihavien syyllistäminen on nyt virallisesti kiellettyä
Lihavuuden uusi hoitosuositus painottaa syyllistämisen välttämistä
Lihavuuden uudistetussa hoitosuosituksessa korostuvat kannustavuus ja myönteinen ilmapiiri. Kaikenlaisesta ylipainoon ja lihavuuteen yhdistyvästä syyllistämisestä halutaan eroon.
– Karsitaan pois kaikki huonoa oloa tuottava ilmapiiri, jota lihavuuden hoitoon on mahdollisesti aiemmin liittynyt, sanoo hoitosuosituksen tekemiseen osallistunut professori Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopiston Lihavuustutkimusyksiköstä.
https://yle.fi/uutiset/3-11238943
Toivottavasti sanoma kunnioittaa uusia ohjeita :)
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lihava pallukka lyllertää työhaastatteluun ja nostelee tippuvia liian pieniä housujaan niin sitä työpaikan rekrytoijana aina miettii että kannattaako moista laiskaa vätystä edes palkata kun ei pidä huolta itsestään eikä liiku. Ulkonäöllä on paljonkin väliä siitä millaisen ensivaikutelmam ja kuvan itsestään muille antaa. Se on oma statuksensa.
Ai kun kiva.
Itse kärsin kroonisesta kivusta ja väsymyksestä (jo ennen lihavuutta), arvaan jaksanko syödä hyvin ja pitää itsestäni huolta? Pitää kuitenkin arjessa jaksaa työt sun muut.
Eräällä läheiselläni mielenterveysongelmia, joihin nyt vasta saamassa ehkä apua vuosien jälkeen. On sillä masu juu, ei puhti riitä.
Toisella on masennusta ja vähän alkoholiongelmaa, kolmannella taas ei lapsuudessa lainkaan opetettu syömään normaalisti tai hyvin, jääkappi tyhjänä ja joskus sai mäkkirahaa. Neljännellä myös mielenterveys ongelmia ja muuta sairautta, varsin lihava on ja karkki maistuu, kun tulee hetkeksi parempi olo.
Nämäkin ihmiset ongelmista huolimatta siellä töissä. Eli pliis, sinä ja muut, älkää laittako sitä automaattisesti laiskuuden piikkiin. 😊
No en kyllä palkkaisi alkoholistia, kroonisesti kipeää ja väsynyttä tai mielenterveysongelmaistakaan :D että hyvin kertoi lihavuus tässä ongelmista!
Ootko tosissas? Olet varmaan palkannut jo, koska eivät nämä ulospäin näy.
Hyvissä koulutusta vaativissa töissä ovat nämä kaikki ja pärjäävä siellä hyvin. Ei vaan ole mehuja johonkin lenkkeilyyn kun työhön menee energiat.
Itse olen hyväkuntoinen eli liikun paljon. Omasta mielestäni juuri hyvä kuntoni takaa jaksamiseni vaativassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko tasapuolisuuden nimissä kieltää myös alkoholistien ja tupakoitsijoiden ja narkkareiden syyllistäminen? Etenkin tupakoitsijat ovat ihan yleinen sylkykuppi vaikka samanlainen addiktio se on kuin ruuan ahmiminenkin.
Harvalla ylipainoiselle on ADDIKTIO ruokaan. Ihan eri asia.
Enemmänkin huonot tottumukset, epäsäännöllinen ruokarytmi ja tunnesyöminen siellä taustalla.
Toivoisin, että ihmiset muistaisivat myös sen, että ruokaa tai herkkuja voi syödä liikaa ihan vain siksi, että ne maistuvat hyvältä. Ei taustalla tarvitse olla mitään syytä mihin syö vaan yksinkertaisesti syö siksi, että kielessä maistuu hyvälle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha.. onko syyllistämistä sanoa että syö vähemmän?
Se on nykyään tutkittu että lihavuus johtuu geeneistä, ei niihin voi itse vaikuttaa.
Niin on laihuuskin, mutta syöhän nyt vähän että saat lihaa luidesi päälle!
Laihuuden pelko tulee nälkävuosista ja köyhyydestä, koska pelättiin, että lapset kuolevat nälkään. Vaikka anorektikoilta löytyy yleensä aivoista poikeama niin pelätään myös, että ihminen lipeää "vapaaehtoiseen" laihuuteen eli sairastuu anoreksiaan. Mikään ääripää ei ole hyvä.
Minua on myös kehotettu syömään ja lihomaan, mutta en ole siitä loukkaantunut. Miksi se loukkaa sinua?
Anoreksialle alttius kulkee suvun geeneissä siinä missä myös lihavuudelle ylipainolle alttius kulkee geeneissä.
Mitään ei voiteta eikä ketään auteta haukkumalla kumpaakaan ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ennenvanhaan ei noita tukevampia ihmisiä kerran ollut niin kauheasti, niin missä ihmeen välissä tuollainen lihavuusgeeni pääsi putkahtamaan ihmisen dna:han? Onko tässä muutamankymmenen vuoden aikana tapahtunut joku pikaevoluutio?
Google on ystävä, kannattaa kokeilla ennen kuin höpäät aiheesta.
Kyllä, muutos on suuri. Valtava entisaikoihin verrattuna.
Osalla ihmisistä on TAIPUMUS lihoa HELPOMMIN kuin toisilla. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että kenenkään lihavuuden taustalla on geenit, vaikka heillä lihavuusgeeni olisi.
Nykyaikana, eli ei ennenvanhaan, on epäterveellistä ruokaa koko ajan ympärillämme. Jopa jossain rautakaupassa myydään suklaata.
Tässä ympäristössä, jossa koko ajan tulee ärsykkeitä ja epäterveellistä ruokaa joka tuutista on monella vaikeaa vastustaa kiusausta, varsinkin nykyisessä kiireisessä elämänmenossa.
Tämän lisäksi on huomattu, että jo ylipainoiset voivat reagoida vahvemmin näihin hampurilais-ja jätkismainoksiin, joten helposti niiden syöntiä jatkavat.
Myös asiat kuten suoliston mikrobisto vaikuttaa, mutta ei toki myöskään aiheuta lihavuutta.
Eli toisinsanoen se syömisen määrä ja laatu vaikuttaa kuitenkin geenejä enemmän, kiitos.
Tietenkin. Mutta onhan se nyt vähä epäreilua, jos Pirkko ja Pinja kummatkin syövät vähän kasviksia sisältäviä perussuomimössöjä (makaroonilaatikko, kinkkukiusas, nakkikastike, spagetti bolognese, lihapullat ja muusi) sekä vähän herkuttelevat, mutta Pirkko lihoo ja häntä haukutaan ja vaikka Pinja elää samalla tavalla, hänet jätetään rauhaan
Kärjistetty esimerkki, mutta kyllä se näinkin voi mennä.
Pinja jätetään rauhaan? Ei, häntä sorretaan puolestaan lihavien puolelta. Näin se piiri pyörii.
Mistä lähtien lihavat sortaa normaalipainoisia? 😂
Juuri tätä tarkoitan, ette edes halua tiedostaa asiaa. Koska hoikanhan pitäisi ottaa se vain kohteliaisuutena, kun haukutte pulkannaruiksi ja vinkuheiniksi. Ja teitä muka sitten nimitellään ja haukutaan joka käänteessä, joopa joo. Taitaa mennä niin, että omassa päässä kuvitellaan kaikki katseet halveksuvaksi nimittelyksi, kauppareissulöa taas yksi haukkui silmillään läskiksi!
Eikö normaalipainoiset harrasta noita laiheliinikommentteja myös?
Kaikki kehopositiviisudeen oikeasti omaksuneet eivät puhu tuolla tavalla. Eivätkö todellaan kaikki lihavat, turhaan yleistätte.
Ainakin yhteiskunta ja kauneusihanne tukee hoikkuutta 130 prosenttia. On absurdia väittää, että hoikat kärsivät samalla tapaa tai yhtä paljon kuin lihavat.
Yhteiskunta tukee myös savuttomuutta ja tupakoijat kärsii, mutta se näyttää kuitenkin olevan kaikille ihan jees. Onhan se tupakointikin näköjään geeneissä useilla, kun siitä on niin vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ennenvanhaan ei noita tukevampia ihmisiä kerran ollut niin kauheasti, niin missä ihmeen välissä tuollainen lihavuusgeeni pääsi putkahtamaan ihmisen dna:han? Onko tässä muutamankymmenen vuoden aikana tapahtunut joku pikaevoluutio?
Osalla ihmisistä on TAIPUMUS lihoa HELPOMMIN kuin toisilla. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että kenenkään lihavuuden taustalla on geenit, vaikka heillä lihavuusgeeni olisi.
Nykyaikana, eli ei ennenvanhaan, on epäterveellistä ruokaa koko ajan ympärillämme. Jopa jossain rautakaupassa myydään suklaata.
Tässä ympäristössä, jossa koko ajan tulee ärsykkeitä ja epäterveellistä ruokaa joka tuutista on monella vaikeaa vastustaa kiusausta, varsinkin nykyisessä kiireisessä elämänmenossa.
Tämän lisäksi on huomattu, että jo ylipainoiset voivat reagoida vahvemmin näihin hampurilais-ja jätkismainoksiin, joten helposti niiden syöntiä jatkavat.
Myös asiat kuten suoliston mikrobisto vaikuttaa, mutta ei toki myöskään aiheuta lihavuutta.
Eli toisinsanoen se syömisen määrä ja laatu vaikuttaa kuitenkin geenejä enemmän, kiitos.
Tietenkin. Mutta onhan se nyt vähä epäreilua, jos Pirkko ja Pinja kummatkin syövät vähän kasviksia sisältäviä perussuomimössöjä (makaroonilaatikko, kinkkukiusas, nakkikastike, spagetti bolognese, lihapullat ja muusi) sekä vähän herkuttelevat, mutta Pirkko lihoo ja häntä haukutaan ja vaikka Pinja elää samalla tavalla, hänet jätetään rauhaan
Pinja jätetään rauhaan? Ei, häntä sorretaan puolestaan lihavien puolelta. Näin se piiri pyörii.
Tai ehkä Pinja käy aaveella vittuilemassa Pirkon kaltaisille, että ottaisit läski vain itseäsi niskasta kiinni, nousisit sieltä sohvanpohjalta ja jättäisit pullat syömättä.
Niin ja Pirkot vittuilee Pinjoille. Ei ne Pirkot ole yhtään sen parempia ihmisiä joten tässä on aivan turha nyt kenenkään esittää haukutumpaa kuin toinen. Lihava ei tietenkään näe tai koe sitä mitä hoikempi kokee ja toisinpäin.
Uhriutukaahan vähän lisää alapeukuttajat, sillälailla.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa oman tarinani. Olen ollut aina pyöreä, mutta kun elämässä kasaantui kaikki ikävät asiat, aloin todella syödä suruuni ja painoa alkoi kertyä kymmeniä kiloja lisää.
Lopulta painoin 140 kg. Joka ikinen kerta, kun menin lääkäriin, sain kuulla painostani. Vaikka olisin mennyt sinne silmätulehduksen takia. Työterveystarkastuksista lähdin itku silmässä pois, kun terveydenhoitaja piti 45 minuutin saarnan.
Saarnaaminen ja syyttely ei auttanut mitään. Siitä tuli vain paha mieli, eikä se suinkaan saanut menemään lenkille vaan jäämään sinne sohvalle. Lopulta alkoi käydä niin, etten mennyt ollenkaan lääkäriin tai hoitajalle, ellei ollut aivan pakko. Vuosien aikana jäi varmasti moni vaiva hoitamatta, mutta en halunnut mennä nöyryytettäväksi.
Ystävän suosittelemaan päätin uskaltautua ravitsemusterapeutin luo. Hän oli empaattinen, ei haukkunut eikä syyllistänyt. Yhdessä saimme tehtyä ruokavalion, jota minun oli helppo noudattaa. Katsos vaan, kun kerrankin joku halusi oikeasti auttaa eikä tyrkyttää ikuista ”syö vähemmän” -mantraa, sain laihdutukseen motivaatiota.
Pelkällä ruokavaliolla laihduin 30 kg, en harrastanut liikuntaa. Kun pääsin alle 100 kg, olin niin innoissaan, että palkitaan itseni personal trainerilla. Hän myös kannusti, ei koskaan syyllistänyt eikä pitänyt minua vajaaälyisenä, jolle täytyy toistaa samaa mantraa vähemmän syömisestä.
Nykyään painan 60 kg. Se on 170 cm pituiselle oikein hyvä paino. Olen ikuisesti kiitollinen ystävälleni, ravitsemusterapeutille ja personal trainerille.
Positiivisuus ja kannustava ilmapiiri kantaa pitkälle.
Mä palkkasin myös itelleni valmentajan. On aivan älyttömän hyvä valmentaja, ja ihmisenä ihan mahtava. On osannut tehdä mulle tarpeeksi haastavat ohjelmat, mutta myös ohjata ja kannustaa hankalien asioiden yli. Madaltanut kynnystä kysyä, kun tulee joku ongelma ja syyllistämisen sijaan miettii mun kanssa yhdessä ratkaisuja.
Arvostan suunnattomasti tätä ihmistä, niin valmentajana kuin ihmisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa oman tarinani. Olen ollut aina pyöreä, mutta kun elämässä kasaantui kaikki ikävät asiat, aloin todella syödä suruuni ja painoa alkoi kertyä kymmeniä kiloja lisää.
Lopulta painoin 140 kg. Joka ikinen kerta, kun menin lääkäriin, sain kuulla painostani. Vaikka olisin mennyt sinne silmätulehduksen takia. Työterveystarkastuksista lähdin itku silmässä pois, kun terveydenhoitaja piti 45 minuutin saarnan.
Saarnaaminen ja syyttely ei auttanut mitään. Siitä tuli vain paha mieli, eikä se suinkaan saanut menemään lenkille vaan jäämään sinne sohvalle. Lopulta alkoi käydä niin, etten mennyt ollenkaan lääkäriin tai hoitajalle, ellei ollut aivan pakko. Vuosien aikana jäi varmasti moni vaiva hoitamatta, mutta en halunnut mennä nöyryytettäväksi.
Ystävän suosittelemaan päätin uskaltautua ravitsemusterapeutin luo. Hän oli empaattinen, ei haukkunut eikä syyllistänyt. Yhdessä saimme tehtyä ruokavalion, jota minun oli helppo noudattaa. Katsos vaan, kun kerrankin joku halusi oikeasti auttaa eikä tyrkyttää ikuista ”syö vähemmän” -mantraa, sain laihdutukseen motivaatiota.
Pelkällä ruokavaliolla laihduin 30 kg, en harrastanut liikuntaa. Kun pääsin alle 100 kg, olin niin innoissaan, että palkitaan itseni personal trainerilla. Hän myös kannusti, ei koskaan syyllistänyt eikä pitänyt minua vajaaälyisenä, jolle täytyy toistaa samaa mantraa vähemmän syömisestä.
Nykyään painan 60 kg. Se on 170 cm pituiselle oikein hyvä paino. Olen ikuisesti kiitollinen ystävälleni, ravitsemusterapeutille ja personal trainerille.
Positiivisuus ja kannustava ilmapiiri kantaa pitkälle.
Voitaisiin perustaa yhdessä plastan positiivarit ketju, jossa tsempataan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha.. onko syyllistämistä sanoa että syö vähemmän?
Se on nykyään tutkittu että lihavuus johtuu geeneistä, ei niihin voi itse vaikuttaa.
Niin on laihuuskin, mutta syöhän nyt vähän että saat lihaa luidesi päälle!
Laihuuden pelko tulee nälkävuosista ja köyhyydestä, koska pelättiin, että lapset kuolevat nälkään. Vaikka anorektikoilta löytyy yleensä aivoista poikeama niin pelätään myös, että ihminen lipeää "vapaaehtoiseen" laihuuteen eli sairastuu anoreksiaan. Mikään ääripää ei ole hyvä.
Minua on myös kehotettu syömään ja lihomaan, mutta en ole siitä loukkaantunut. Miksi se loukkaa sinua?
Anoreksialle alttius kulkee suvun geeneissä siinä missä myös lihavuudelle ylipainolle alttius kulkee geeneissä.
Mitään ei voiteta eikä ketään auteta haukkumalla kumpaakaan ryhmää.
On myös tärkeää havaita se, että lihavuutta on tutkittu paljon, mutta ei niinkään laihuutta. Tällöin tutkimukset tahtovat biasoitua. Tyypillisesti taustalla on raha, joka näkyy tosi outoina ulostuloina, esimerkkinä punainen liha ja syöpä https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2759201
... ja jos tätä pohtii valistamisen näkökulmasta, keskeiseksi elementiksi nostetaan pelko, jolla on todella haitallisia seurauksia ihmiselle. Lihavuudenkin (ja monen muun) hoito pitäisi perustua positiiviseen psykologiaan, mutta sitä aika harvat vielä tajuavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua? Onko se epäreilua että pinja syntyy kauniin nenän kanssa ja Liisa ei? Tai Petterille koulu on luonnostaan helppoa ja Antille ei? Tai se että joku sairastuu reumaan ja joku toinen ei? Missä lukee nämä säännöt miten elämän pitäisi mennä ja mikä on epäreilua ja mikä ei?
Se epäreiluus on siinä, että Pirkkoa haukutaan ja syyllistetään ja Pinjaa ei. Samoin on epäreilua haukkua Liisan nenää tai pitää Anttia tyhmänä. Nämä ovat tällaisia perusjuttuja muiden ihmisen kohtelusta, jotka ainakin mulle olivat selviä jo ala-asteikäisenä.
Sinäkin pidät Pirkkoja pelkkinä kärsijöinä ja uhreina, joita nämä perusjutut eivät koske?
Miten sait tuosta tekstistäni vedettyä tuon johtopäätöksen?
60-70- luvulla oli ala-asteella vielä pakkosyöminen ja osa jos oksensi niin pakotettiin syömään sekin. Meillä kotona ei ollut mitään ruoka-aikoja vaan piti jotain etsiä kaapeista mitä sattui löytymään eikä aina löytynyt mitään. Vanhemmilla syömishäiriöt ja tervemenoa vaan kuinka pitkälle ne menevät seuraavissa sukupolvissa periytyen. Mitään hyötyä ei ole ylipainosten syyllistämisessä. Ei ole mitään järkeä sanoa syömishäiriöiselle että syö vähemmän ja liiku enemmän. Ei ylipainoinen mikään tyhmä ole niin ettei sellaista asiaa tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tavalla se on epäreilua?
Kyllä aikuisen ihmisen on hyväksyttävä tuo fakta. Minäkin jouduin siihen taipumaan, etten ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa pysy hoikkana. Sellaista se on. Minulle on selvää, ettei minusta koskaan tule formulakuskia, presidenttiä tai astronauttia ja se on ok, en jää siihen vellomaan vaikka tiedän että jollain muulla ne mahdollisuudet on. Se ei ole epäreilua, se on elämää. Pirkon on turha olla Pinnalle katkera, heillä on molemmilla oma elämänsä ja siitä vastuu.
En minäkään ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa pysy normaalipainoisena. Hoikkaa musta ei tule ikinä, mutta en ole siitä katkera. Sellainen elämäntavanmuutos vaan vaatii mun kohdalla sellaisia uhrauksia, joita en ole valmis tekemään.
Positiivista uutista välillä ;)
Mäkkäri aikoo avata 15 uutta ravintolaa. Suomen McDonald’sin myynti kasvoi vuonna 2019 lähes seitsemän prosenttia.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/ae2907b0-392c-49e3-9779-e51…
Itse olen entinen ylipainoinen, nykyään normaalipainossa. Mä kyllä muistan ne ajatukset silloin kun olin lihava, yritin itsekkin ettiä tekosyytä läskeihini (geenit ja kilpirauhasen vajaatoiminta). Lopulta kyllästyin koska kaikki muutkin ympärillä olevat ihmiset tajus että tekosyitähän ne.
Pistin elämäntavat kuntoon. Niin helppoa. Uusi minä on virkeämpi ja nätimpi. Kilpparin vajaatoiminta tais ollakkin tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsas liikalihavuus on oire. On hoidettava juurisyytä eli psyyken ongelmia.
Ne, jotka eivät kärsi kielenterveyshäiriöistä, kykenevät elämäntapamuutokseen pelkillä ruokatapojen muuttamisella.
Liikalihavuus on oire yhteiskunnastamme. Koskaan aiemmin meidän kaupat eivät ole olleet näin täynnä herkkuja, valmista ruokaa ja prosessoitua eineksiä. Kaikki aina vain yhä halvemmalla. Sitä mainostetaan aina vain enemmän ja markkinamiehet tekevät kaikkensa, jotta ostaisit ja söisit enemmän. Kaupat on tehty peltojen keskelle suurten parkkipaikkojen kera, jotta sinun ei tarvitse edes kantaa sitä ruokamäärää, jonka ostat ja tulet lopulta syömään. Pakkaukset on suuret ja kun ostat useampia pakkauksia saat vielä lisäalennukset.
Kun katsoo kaupunkeja, joissa monella ihmisille ei ole autoa ja ruuat on haettava pikkukaupoista ja maksavat suhteessa paljon, niin eipä noita lihavia hirveästi näy.
Jos näiden suurmarkettien ympäriltä kiellettäisiin autot, niin ruuan myynti tippuisi varmaan puoleen ja myös ihmisten paino. Lapset eivät joisi enää kymmeniä litroja limsaa ja maitoa viikossa vaan hanavettä. Sipsipussin kantaminen olisi niin hankalaa, että sen tilan sieltä repusta veisi joku paljon tärkeämpi ruoka. Mutta ennen kaikkea kun sinne kauppaan pitäisi kävellä, ei sinne tulisi mentyä niin usein.
Mutta tietenkin laiskoina, ihmiset ryhtyisivät tilaaman kotiin ruuat ja silloin jopa se ruokakauppaan menemiseen käytetty energia poistuisi.
Yhteiskuntamme on tekemässä arjestamme aina vain vähemmän kuluttavamman ja yhä ravintorikkaamman, eikä se tule muuttumaan. Lihavuus tulee vain lisääntymään ja ehkä se on vain paras hyväksyä.
Energiarikkaamman. Nämä halvat ruuat on myös aika ravintoköyhää tavaraa. Mikä tietenkin vaan pahentaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olemaan jo järkyttävää tämä läskien ihannointi. Maailmassa on paljon rasismia esimerkiksi ihmisten ihonvärin vuoksi jolle he eivät itse voi mitään.
Läski voi lopettaa sen pullan mättämisen ja lähteä lenkille sieltä sohvalta, ylipaino on oma valinta. Sitten heitä ei saisi edes kehottaa elämään terveellisemmin.
Miksi geenilaiha saa mättää pullaa, mutta geenilihava ei saisi? Pullahan on elimistölle tasan yhtä epäterveellinen myös sille laihalle. Pulla ei vaan näy hänessä.
"Geenilaiha" 🙄 osaa luultavasti lopettaa syömisen sen yhden pullan jälkeen. Siinä se ero. Opiskeluaikanani tunsin todella ylipainoisen tytön, joka ei ymmärtänyt mistä se paino tuli, täytyi olla geneettistä. Hän tosin saattoi syödä 20 minuutin bussimatkan aikana kuusi Arnold's-donitsia. Sillä tavalla geneettistä.
Pertti Mustajoki valotti muutama vuosi sitten tunnuksilla lukeville tarkoitetussa artikkelissaan, että siinä missä meillä on lukihäiriöisiä, matematiikan hahmottamisongelmaisia niin on myös yhtä lailla aivokemiasta jne johtuen ihmisiä, jotka eivät pysty hahmottamaan tarvimaansa annoskokoa.
Se erottaa heidät siitä, joka syö yhden pullan ja on tyytyväinen siihen annoskokoon. Jos ei hahmota niin sitten ei hahmota kuten normaali ihminen tekee. Eihän nykyään moralisoida kai muistakaan hahmotushäiriöistä kärsiviä?
Hyvä puoli asiassa on se, että nykyään saa ihan kun bmi on yli 30 tk-lääkäriltä reseptin omasta pussista maksavan lääkkeeseen, joka toimii myös vastaiskuna hahmotusongelmaan. Ystäväni käyttää sitä ja on hämmästynyt siitä, että hän tulee kylläiseksi nopeammin kolmasosalla entisestä annoskoosta. Kilot putoavat eikä rahanmeno harmita. 5-7% painonpudotussääntökin onnistui niin, että helähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua? Onko se epäreilua että pinja syntyy kauniin nenän kanssa ja Liisa ei? Tai Petterille koulu on luonnostaan helppoa ja Antille ei? Tai se että joku sairastuu reumaan ja joku toinen ei? Missä lukee nämä säännöt miten elämän pitäisi mennä ja mikä on epäreilua ja mikä ei?
Se epäreiluus on siinä, että Pirkkoa haukutaan ja syyllistetään ja Pinjaa ei. Samoin on epäreilua haukkua Liisan nenää tai pitää Anttia tyhmänä. Nämä ovat tällaisia perusjuttuja muiden ihmisen kohtelusta, jotka ainakin mulle olivat selviä jo ala-asteikäisenä.
Sinäkin pidät Pirkkoja pelkkinä kärsijöinä ja uhreina, joita nämä perusjutut eivät koske?
Miten sait tuosta tekstistäni vedettyä tuon johtopäätöksen?
"Pirkkoa haukutaan ja syyllistetään ja Pinjaa ei". Todellako? Missä maailmassa tekin elätte?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen entinen ylipainoinen, nykyään normaalipainossa. Mä kyllä muistan ne ajatukset silloin kun olin lihava, yritin itsekkin ettiä tekosyytä läskeihini (geenit ja kilpirauhasen vajaatoiminta). Lopulta kyllästyin koska kaikki muutkin ympärillä olevat ihmiset tajus että tekosyitähän ne.
Pistin elämäntavat kuntoon. Niin helppoa. Uusi minä on virkeämpi ja nätimpi. Kilpparin vajaatoiminta tais ollakkin tekosyy.
Onnea. Siksi aikaa kun pysyt normaalipainossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olemaan jo järkyttävää tämä läskien ihannointi. Maailmassa on paljon rasismia esimerkiksi ihmisten ihonvärin vuoksi jolle he eivät itse voi mitään.
Läski voi lopettaa sen pullan mättämisen ja lähteä lenkille sieltä sohvalta, ylipaino on oma valinta. Sitten heitä ei saisi edes kehottaa elämään terveellisemmin.
Miksi geenilaiha saa mättää pullaa, mutta geenilihava ei saisi? Pullahan on elimistölle tasan yhtä epäterveellinen myös sille laihalle. Pulla ei vaan näy hänessä.
"Geenilaiha" 🙄 osaa luultavasti lopettaa syömisen sen yhden pullan jälkeen. Siinä se ero. Opiskeluaikanani tunsin todella ylipainoisen tytön, joka ei ymmärtänyt mistä se paino tuli, täytyi olla geneettistä. Hän tosin saattoi syödä 20 minuutin bussimatkan aikana kuusi Arnold's-donitsia. Sillä tavalla geneettistä.
Pertti Mustajoki valotti muutama vuosi sitten tunnuksilla lukeville tarkoitetussa artikkelissaan, että siinä missä meillä on lukihäiriöisiä, matematiikan hahmottamisongelmaisia niin on myös yhtä lailla aivokemiasta jne johtuen ihmisiä, jotka eivät pysty hahmottamaan tarvimaansa annoskokoa.
Se erottaa heidät siitä, joka syö yhden pullan ja on tyytyväinen siihen annoskokoon. Jos ei hahmota niin sitten ei hahmota kuten normaali ihminen tekee. Eihän nykyään moralisoida kai muistakaan hahmotushäiriöistä kärsiviä?
Hyvä puoli asiassa on se, että nykyään saa ihan kun bmi on yli 30 tk-lääkäriltä reseptin omasta pussista maksavan lääkkeeseen, joka toimii myös vastaiskuna hahmotusongelmaan. Ystäväni käyttää sitä ja on hämmästynyt siitä, että hän tulee kylläiseksi nopeammin kolmasosalla entisestä annoskoosta. Kilot putoavat eikä rahanmeno harmita. 5-7% painonpudotussääntökin onnistui niin, että helähti.
Ja tilalle tulee syöpä, koska kyseinen lääke lisää syöpiä. Kumpi olisi ollut parempi, läski vai lääke?
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pinjaa pitäisi syyllistää siitä että hän on terve Ja hoikka,...? Pirkko on kävelevä pommi.
Missä vaiheessa on sanottu, että Pinjaa pitäisi syyllistää?
Miksi kumpaakaan pitäisi syyllistää ylipäätään?
Itellä tuo yhtälö ajoi ylikuntoon. Eikä edes läskit lähteny, ennenkuin kroppa hajos.
Mitä enemmän liikut, sitä enemmän pitää syödä.