Annatteko kouluikäisille lapsillenne päivällisen joka päivä?
Mun lapseni eivät isänsä luona ollessaan saa välttämättä koulun jälkeen lämmintä ruokaa vaan syövät vaan leipää tms. Mikä tässä on se virallinen normaali? Minusta päivällinen kuuluu jokaiseen päivään...
Kommentit (72)
Joo siis en nyt LÄMMINTÄ välttämättä mutta kyllä he 2 ruokaa saavat joka päivä. Esim.tänään illallinen oli salaattia, avocadoa, raejuustoa ja savukalaa. Ei todellakaan vedetä ikinä pelkkää leipää ruoan sijaan.
Kerran laiskuuttani ehdotin pojille että syötäiskö vaan leipää ruoaksi ja luulin että he innostuisivat mutta hyvin oli eka- ja viidesluokkalaisille mennyt perille että eihän sen avulla jaksa.
Mitä ap tarkoittaa?
Luuletko että kasvava lapsi tai nuori tulee toimeen koulussa saadulla lounaalla ja pelkällä iltapalalla?
Ei kai sillä väliä onko se juuri lämmin ateria vai ei, tärkeämpää kai mitä ne syömiset sisältää kokonaisuutena. Turha siitä ottaa stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi saa päiväkoti-ikäisenä päiväkotipäivän jälkeen vain jugurtin.
Meillä tehdään kyllä lähes joka päivä lämmin päivällinen.
Ai saako? En ole ikinä kuullutkaan. Jokaisessa normaalissa perheessä syödään kunnon ateria päiväkodin jälkeen ja lisäksi kevyt iltapala.
No, minä olen useammastakin (vanhempien itsensä) suusta aikanaan kuullut ja minun on ollut vaikea sitä ymmärtää. Omasta mielestäni kasvava lapsi tarvitsee ravintorikkaampaa ja nälkää pitävämpää. Voisin kuvitella, että nukkumaan mennään aika nälkäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saako? En ole ikinä kuullutkaan. Jokaisessa normaalissa perheessä syödään kunnon ateria päiväkodin jälkeen ja lisäksi kevyt iltapala.
No, minä olen useammastakin (vanhempien itsensä) suusta aikanaan kuullut ja minun on ollut vaikea sitä ymmärtää. Omasta mielestäni kasvava lapsi tarvitsee ravintorikkaampaa ja nälkää pitävämpää. Voisin kuvitella, että nukkumaan mennään aika nälkäisenä.
Missä tuollaisia vanhempia on?
Joka päivä lämmin ateria viiden maissa. Kesäaikaan se voi olla myös ruokaisa salaatti tms.
Lapsuudenkodissa mentiin arkipäivät pelkillä voileivillä, minä söin koulussa ja vanhemmat töissä niin äidin mielestä ei tarvinnut tehdä viikolla ruokaa lainkaan. Ei tulisi mieleenkään toimia itse näin.
Monesti päivällinen korvaantuu eväillä, jotka lapsi syö treenipaikalla ja sitten illalla kotiin tullessa syö vielä lämpöisen ruuan. Usein myös aamun aloittaa lämpimällä ruualla.
Joten siis välillä syö kolmekin lämmintä ruokaa päivässä.
Olemme myös asuneet välillä pois Suomesta ja silloin lapsi söi koulussa eväsaterian ja vasta kotona ns. " oikean ruuan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuollaisia vanhempia on?
Porvoossa
Vierailija kirjoitti:
Siis yhden jugurtin? Mistä tiedät? Vaikea uskoa. Oma ikäluokassaan pienikokoinen lapseni syö 2-3 kertaa päiväkodista tultuaan. Miten ne jaksaa kasvaa ja tehdä mitään noin vähällä syömisellä.
Mun mies on 56 ja hänellekin tehdään ruokaa joka päivä, samoin minulle itselleni. Miksei sitten lapsille?? Yksi enää kotona mutta yhteinen päivällinen syödään aina.
Mieheni on leivällä, välipaloilla ja eineksillä kasvatettu ja sairastunut jo nuorena diabetes 2. Sen olemme saaneet kuriin vain kunnollisella ruokavaliolla.
Tietenkin, päivällinen on päivän pääateria. Eilen meillä oli kesäkurpitsapaistos, sitruunabroileria ja bulguria. Jälkiruuaksi marjarahkaa.
Tänään on spagettia, italialaisia lihapullia tomaattikastikkeessa, ja salaattia. Jälkkärinä uuniomenoita.
Huomenna silakkapihvit, perunat, porkkanaraaste. Jälkiruokana pirtelö.
No todellakin. Jos ei ruokaa ole aikaa tehdä, käy valmisruokakin, mielellään lautaselle siirrettynä ja tuoreita vihanneksia lisäksi.
Voihan voileipäkin olla ihan ravitseva. Päälle vaikka lohta ja rinnalle kasviksia, niin ihan voi verrata johonkin pastaruokaan. Lämpimät voileipät moni kuitenkin mieltää lämpimäksi ateriaksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulupäivnäkin kaksi lämintä ateriaa. Vaikka syövät koulussa.
Pakko kysyä, mihin aikaan nuo ateriat syödäään?
Miksi pitäisi, jos ei ole nälkä? Lapset syövät lämpimän ruuan koulussa, kotona leipä ja maito riittävät oikein hyvin, satokaudella omenoita tms.
Jos on nälkä, keitämme kananmunia, ne ovat ravitsevia, viikonloppuna nuudeleita, tonnikalaa tms.
Tietenkin. Yleensä teen myös iltapäiviksi jotain kunnollista. Sosekeittoa/ruokasalaattia, kolmioleipiä jne.
Illalla on aina, aina, kunnon ruoka. Jälkiruokaa ei tosin aina. Hedelmät kelpaa. Kerran viikossa leivon jotain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi, jos ei ole nälkä? Lapset syövät lämpimän ruuan koulussa, kotona leipä ja maito riittävät oikein hyvin, satokaudella omenoita tms.
Jos on nälkä, keitämme kananmunia, ne ovat ravitsevia, viikonloppuna nuudeleita, tonnikalaa tms.
Eli koko päivänä ei mitään oikeaa ruokaa. Einestä ja mättöä vain. Lisäainetta ja säilöntäainetta.
Ei aterioiden tarvitse olla lämpimiä, monet ruuat pilataan sillä että kaikki hivenaineet ja antioksidantit hävitetään. Suomalainen sairaannuttava ravintoympyrä, puuroa, rasvatontamaitoa ja margariinia ja makaronilaatikkoa... jee jee.
Tietenkin. Meillä syödään päivällinen joka ikinen päivä, kun molemmat vanhemmat ovat tulleet kotiin ja lapset ovat kotona.