Tekarit suuhun 35-vuotiaana sinkkumiehenä...Tuntuu että olen tullut umpikujaan
Hammaslääkärin tuomio on, että hampaani pitää ottaa pois koska perinnöllinen tekijä vaikuttaa ikenien ja hampaiden kuntoon niin paljon, että olen pian vakavassa riskissä sydänkohtauksen suhteen.
Tuo oli kyllä kovin isku kasvoilleni ikinä...En tiedä miten jaksan edes elää tämän asian kanssa.
Tekohampaat 35-vuotiaalle 2020-luvulla : (
Luulen että tämän takia tulen varmasti myös jäämään yksin, sillä jokainen nainen varmasti juoksee karkuun heti kun asia selviää
Kommentit (47)
Mikähän ihmeen perinnöllinen tekijä tuo voisi olla? Ja jos se ikeniinkin vaikuttaa, eikö nekin pitäisi poistaa?
Suun bakteerit kyllä voivat vaikuttaa sydänterveyteen, mutta ei kaikki silti sydäriä saa vaikka suu mätänisi. Toisaalta (hankittua) kariesinfektiota voi kyllä pitää aisoissa rajoittamalla syöntikerrtoja, puhdistamisella ja xylitolituottein. Millaisessa tapauksessa tuo ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin tuomio on, että hampaani pitää ottaa pois koska perinnöllinen tekijä vaikuttaa ikenien ja hampaiden kuntoon niin paljon, että olen pian vakavassa riskissä sydänkohtauksen suhteen.
Perinnöllinen tekijä = olet perinnöllisesti kädetön etkä siksi pysty huolehtimaan suuhygieniasta asianmukaisesti?
Puhdistaa hampaansa + syö asianmukaisesti -> ei pitäisi tulla hammasperäisiä sydänriskejä.
Perinnölliset tekijät vaikuttavat ihmisessä moniin eri asioihin, myös hampaiden ja ikenien kuntoon.
Esim. minulla on kaksi veljeä. Itsellä oli melko hyvät hampaat, pari reikää vuodessa ja paikattiin. Toinen veljeni ei saanut koko kouluaikana yhtään reikää, vaikka ei harjannut kovin ahkerasti ja söi sokeria. Toisella oli aina monta reikää, vaikka oikein huolella äidin kanssa harjasi hampaita ja söi vähemmän sokeria. Mitenkään ei voi näitä eroja selittää elämäntavoilla, toiselle veljelle vain tuli herkemmät hampaat.
Muutenkin tuossa vaiheessa on turha enää syyllistää ihmistä, hoidetaan hampaat pois vaan, oli syy mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Ota kauniit implantit. Kukaan ei edes huomaa.
28 implanttia tekee sellaisen 50 000e tai enemmänkin. Mahtaakohan kukaan lainoittaa tuollaista.
Materiaalien hinnat 1000€ luokkaa. Aika paljon vedetään välistä maailman parhaimmassa ja demokraattisimmassa maassa.
No kuule, sitä se vapaa markkinatalous teettää. Noitahan tekevät vain yksityiset. Emme yllättäen siis eläkään kommunismissa :D
Mulla on idea: tilaa matskut ja tee ite. Ehkä opit, että materiaalin lisäksi hommassa maksaa jokin muukin.
50 000€ on puhdasta ryöstöä. Kyseessä on hyvin yksinkertainen toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllinen tekijä = olet perinnöllisesti kädetön etkä siksi pysty huolehtimaan suuhygieniasta asianmukaisesti?
Puhdistaa hampaansa + syö asianmukaisesti -> ei pitäisi tulla hammasperäisiä sydänriskejä.
Perinnölliset tekijät vaikuttavat ihmisessä moniin eri asioihin, myös hampaiden ja ikenien kuntoon.
Esim. minulla on kaksi veljeä. Itsellä oli melko hyvät hampaat, pari reikää vuodessa ja paikattiin. Toinen veljeni ei saanut koko kouluaikana yhtään reikää, vaikka ei harjannut kovin ahkerasti ja söi sokeria. Toisella oli aina monta reikää, vaikka oikein huolella äidin kanssa harjasi hampaita ja söi vähemmän sokeria. Mitenkään ei voi näitä eroja selittää elämäntavoilla, toiselle veljelle vain tuli herkemmät hampaat.
Kerro lisää. Mitä muuta söitte kuin sokeria? Kuinka usein söitte ja joitte?
Tärkkelys (esim. perunoissa) se kariesbakteerit vasta saakin riehaantumaan. Sitten vielä kun hörpitään maitoa tai mehua janoon aterioiden välilläkin, tai syödään joka kolmas tunti kuten nykyään jotkut uskoo.
Toki perinnöllisyyskin voi vaikuttaa, mutta moni kuvittelee hoitavansa hampaitaan paremmin kuin tekeekään. Esim. tuo usko juuri että sokerin välttely riittää, muuten voi suoda ja juoda mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
idiootti
Tuttu mies noin nelissäkymmenissä joutui samaan tilanteeseen. Hampaat oli poistettava perinnöllisen sairauden takia ja implantit laitettiin.
Toki ei olla Suomessa. Eli implantin hinta on noin 1000 euroa ja todennäköisesti sai "tukkualennuksen".
Ei todellakaan juokse karkuun. Tai jos juoksee, voit olla tyytyväinen kun pääsit bimbosta helposti eroon.
Tekohampaat ja vieläpä perinnöllisen sairauden takia ei ole paha juttu. Itse asiassa tekarit on paljon paremmat kuin huonokuntoiset, keltaiset ja epämiellyttävän näköiset hampaat. Suomessa ei ole vielä kovinkaan tavallista ottaa hampaisiin kuoria, mutta mielestäni tekohampaat eivät eroa ajatuksena niistä.
Hampaiden hoito ym on Suomessa järkyttävän kallista.
Yksi vaihtoehto on mennä hoitoon Unkariin, Viroon tai Turkkiin. Mutta siinä on tietyt riskit mutta veikkaan että saisit hampaita 10 000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan juokse karkuun. Tai jos juoksee, voit olla tyytyväinen kun pääsit bimbosta helposti eroon.
Tekohampaat ja vieläpä perinnöllisen sairauden takia ei ole paha juttu. Itse asiassa tekarit on paljon paremmat kuin huonokuntoiset, keltaiset ja epämiellyttävän näköiset hampaat. Suomessa ei ole vielä kovinkaan tavallista ottaa hampaisiin kuoria, mutta mielestäni tekohampaat eivät eroa ajatuksena niistä.
Taas hyvä esimerkki miten naiset sanoo toisin kuin tekevät.
Implanteista heitellään kaikenlaista; eivät välttämättä ole pikkujuttu. Kiinniluutuminenkin kestää, leukaluu ei ehkä riitä ilman luunsiirtoa jne. Kysypä lääkärin näkemystä parista keinojuuresta, joihin proteesin voi napsauttaa kuin neppareilla. Eivät ainakaan tipahda yskiessä ja laskukin voi olla järjellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jasper Pääkköselläkin on kuoret.
ja aivan liian isot hänen suuhunsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Ota kauniit implantit. Kukaan ei edes huomaa.
28 implanttia tekee sellaisen 50 000e tai enemmänkin. Mahtaakohan kukaan lainoittaa tuollaista.
Ei joka hammasta tarvitse korvata implantilla, niiden väliin voi laittaa "siltoja".
Voisitko vaihtaa miehiin?Hampaattomuus on näissä piireissä plussaa ;)
Naisena arvostan sitä että mies hoitaa hygieniaansa, en välittäisi tekohampaista, varsinkin kun hampaat ei ole lähteneet sen takia ettei ole hoitanut.
Onhan se iso juttu, tsemppiä. Mutta ei se sitä tarkoita että jäisit vielä sinkuksikin, kunhan itse ensin totut niin kukapa sen huomaisi.
Jos kyse geneettisestä sairaudesta eikö silloin ole mahdollista saada julkisella puolella ja tuetusti implantit? Proteesin kanssahan leukaluut rappeutuvat vähitellen ja kyse nuoresta henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse geneettisestä sairaudesta eikö silloin ole mahdollista saada julkisella puolella ja tuetusti implantit? Proteesin kanssahan leukaluut rappeutuvat vähitellen ja kyse nuoresta henkilöstä.
Kyllä, se on irtoproteestin suurin ongelma, varsinkin nuorella henkilöllä; Leukaluu surkastuu ilman hampaita, ja jos nuorena saa proteesin, ehtii leukaluu surkastua todella ohueksi jolloin murtuu helposti.
Ei sossusta saa muuta kuin irtoproteestin tuurilla. Ei vaikka kyseessä olisi 30-vuotias henkilö.
Ja näin saadaan varmistettua tuon nuoren pysyvä masennus ja syrjäytyminen sosiaalisesta elämästä sekä parisuhteista....Se vasta tulee kalliiksi.
Lyhytnäköistä "säästämistä"
Hampaat pitää langata päivittäin, pelkkä 2 x pesu ei riitä. Parodontiitti väijyy hammasvälien ientaskuissa, arvoisat plakkihaisulit (usein kaikenikäiset miehet, mutta myös iäkkäät naiset, joilla on omat hampaat)
Sen muuten haistaa täydessä bussissa, että jollain on hammasvälit plakkia täynnä ja tulehdus suussa.