Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääköhän monetkaan pienituloiset, että he loppujen lopuksi saavat rahaa melkein saman verran kuin monet keskituloiset?

Vierailija
03.03.2020 |

Olen itsekin pienituloinen ja mielestäni hyvin onnekas saadessani soviteltua päivärahaa, joka on sinänsä täysin "ilmaista". Tämä on tullut mieleeni muutamien tuttavien juttuja kuunnellessa. Vaikuttavat olevan kateellisia, kun mieheni tienaa niin "hyvin" ja kyllähän meidän kelpaa antaa lasten harrastaa jne. Mieheni siis tienaa bruttona 3000 ja käteen jää suunnilleen 2100. (ei ole mitään vähennyksiä) Yksikin tuttavani meni töihin ja saa palkkaa 1400 euroa käteen, MUTTA sen päälle tulee vielä yli 500 euron asumistuki. Vertailuna kuitenkin se, että esimerkiksi miehelläni on jo 15 vuoden työkokemus. Vaikka olen yrittänyt selventää sitä, että me emme saa tukia, joten nettotulot ei juurikaan eroa niin vastauksena on ainaista kitinää siitä kuinka tiukkaa on ja rahat on loppu. Oletteko muut törmänneet tällaiseen?

Kommentit (276)

Vierailija
21/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan saa mitään 500 euron asumistukia :DDDD

Sama sinulle. Mene Kelan asumistukilaskuriin. Laita bruttotuloksi vaikka 1600, valitse iso kaupunki ja pari muksua. Kokeile ja ylläty. 

Vierailija
22/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keskituloinen" myös maksaa kaiken itse. Nippa nappa sellaista palkkaa saava, jolla jää kaikkien tukien ulkopuolelle, on tiukilla. Et saa asumistukea, toimeentulotukea, maksuhuojennuksia, oikeusapua. Käytännössä voit olla todellinen väliinputoaja esim. oikeusavun kanssa. Tällöin järkevämpää on lopettaa (tai edes vähentää) ansiotöissä käynti ja ilmaista rahaa ja palvelua alkaa saamaan.

Juuri tätä minä tarkoitin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jotenkin jäi nyt hämärän peittoon, että minkä verran niitä tuloja ja pakollisia menoja nyt on kummallakin osapuolella.

Ei varmasti kukaan yksinasuva saa 1400€ palkan päälle enää mitään tukia, joten kyseessä täytyy olla lapsitalous ja että on sen vuoksi asuttava niin isossa kämpässä että oikeuttaa asumistukeen. Ei yksin asuvan vanhemman tuloja oikein voi verrata kaksin asuvien vanhempien tuloihin, kun heillä on käytössään ne molempien tulot saati lapsettomien tuloihin.

Vierailija
24/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä omituisinta se, että AP tietää noin hirveän tarkasti ystävänsä tulot ja menot. 

Vierailija
25/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen enkä todellakaan saa mitään tukia. Nettoan 1400 e/kk täystuntisesta komivuorotyöstä. Mutta koska mieheni nettoaa 1700 e/kk, asumistukeni lakkautettiin kokonaan.

En sanoisi olevani keskituloinen, kun tulot ylittävän köyhyysrajan jollain parilla sadalla.

Teillä saa kaksi ihmistä yhteensä siis 3100 euroa käteen. Ei noilla tuloilla kukaan muukaan saa mitään tukia. Kyllä tuolla rahalla pitääkin pärjätä. Onhan tuossa todella iso ero siihen, jos kaksi ihmistä saa käteen 1400 tai teidän 3100. Kuitenkaan tuo 1400 perhe EI saa mitään viittäsataa asumistukea ja vaikka saisikin se on vielä tonni vähemmän kuussa kuin teillä. 

Sinun esimerkkisi vaan todistaa, että ap puhuu lööperiä.

Tämä menee jo jankkaukseksi, pahoittelut siitä. Mutta miten sinisilmäisiä te ihmiset olette? Mene sinäkin kokeilemaan. Bruttotulo esimerkiksi 1600 tai vaikka 1800 euroa. Iso kaupunki, vuokra vaikka 750-800 euroa. Pari muksua. Vieläkö väität, että ei saa 500 euroa asumistukea? Meillä Suomessa suhtaudutaan tulonsiirtoihin positiivisesti varmaan osittain senkin takia, että tuet ovat niin hyvät, ettei niitä meinata edes uskoa. 

Vierailija
26/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä omituisinta se, että AP tietää noin hirveän tarkasti ystävänsä tulot ja menot. 

Tulot, menot tai säästöt eivät ole koskaan olleet tabu ystäväpiirissämme. Tosin säästöjä vähän "piilottelen", kun meillä menee muutenkin niin "hyvin", 

Vierailija
27/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo jotenkin jäi nyt hämärän peittoon, että minkä verran niitä tuloja ja pakollisia menoja nyt on kummallakin osapuolella.

Ei varmasti kukaan yksinasuva saa 1400€ palkan päälle enää mitään tukia, joten kyseessä täytyy olla lapsitalous ja että on sen vuoksi asuttava niin isossa kämpässä että oikeuttaa asumistukeen. Ei yksin asuvan vanhemman tuloja oikein voi verrata kaksin asuvien vanhempien tuloihin, kun heillä on käytössään ne molempien tulot saati lapsettomien tuloihin.

Pointti ei ollut perheidemme tulot ja menot. Vaan pienituloinen vs. keskituloinen. Ja vastasin tuohon jo muutenkin. Perheessä on kahdet tulot. Toiset niistä on viralliset. Loput voit varmaan päätellä itse. 

Vierailija
28/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsit alussa ap,että lapsenne saavat harrastaa. Teillä on siis lapsia, joten saatte yhteiskunnalta ilmaista rahaa lapsilisän muodossa. Lisäksi perheellisillä on yleensä alempi veroprosentti kuinlapsettomilla. Siinä on sellainen piilotuki, jota eijostain syystä yleensä muisteta.

Vierailija
29/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400 nettoa käteen on ihan ok ja hyvin monet suomalaiset tekevät suurinpiirtein tällä palkalla hommia. Mutta sitten on myös paljon heitä, joilla ei tosiaankaan jää noin paljoa käteen vaan suoraan sanottuna pelkkä paska. Ihmettelen miksi edes ylipäänsä vaivautuvat käymään töissä.

Vierailija
30/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n kommentin oikein hyvin, koska yhden lapsen yh:na saan n. 2300 € nettopalkkanilisäksi yh-korotetun lapsilisän, Kelasta elatustuen ja n. 160 € asumistukeakin.

Olen siis aika lähellä keskituoloista, kun koko summa lasketaan yhteen.

En valita.

Vierailija
31/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsit alussa ap,että lapsenne saavat harrastaa. Teillä on siis lapsia, joten saatte yhteiskunnalta ilmaista rahaa lapsilisän muodossa. Lisäksi perheellisillä on yleensä alempi veroprosentti kuinlapsettomilla. Siinä on sellainen piilotuki, jota eijostain syystä yleensä muisteta.

Niin? Ja tämä liittyy aloitukseeni siten, että? 

Vierailija
32/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n kommentin oikein hyvin, koska yhden lapsen yh:na saan n. 2300 € nettopalkkanilisäksi yh-korotetun lapsilisän, Kelasta elatustuen ja n. 160 € asumistukeakin.

En valita.

No en tällaista tarkoittanut. Korotettu lapsilisä ja elari tulee kaikille, mutta kieltämättä hurjaa, että noilla tuloilla saa vielä asumistukea, Mutta tuo on totuus. Olin itse yh jonkin aikaa ja sain töistä huolimatta 600 euroa asumistukea, elarit, korotetut lapsilisät + vielä "vähävaraiset" harrasterahaa lapsille. Tulot hyvin pienillä työtunneilla kipusi 2300 euroon nettona, joka tuntui ihan käsittämättömältä, kun en ollut aiemmin esimerkiksi asumistukea saanut. Kelan laskurilla kokeilin niin vasta 3200 euron brutolla asumistuki olisi tippunut nollaan. Eikä mulla ole kuin 2 lasta. 

Vierailija
33/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valita.

No en tällaista tarkoittanut. Korotettu lapsilisä ja elari tulee kaikille, mutta kieltämättä hurjaa, että noilla tuloilla saa vielä asumistukea, Mutta tuo on totuus. Olin itse yh jonkin aikaa ja sain töistä huolimatta 600 euroa asumistukea, elarit, korotetut lapsilisät + vielä "vähävaraiset" harrasterahaa lapsille. Tulot hyvin pienillä työtunneilla kipusi 2300 euroon nettona, joka tuntui ihan käsittämättömältä, kun en ollut aiemmin esimerkiksi asumistukea saanut. Kelan laskurilla kokeilin niin vasta 3200 euron brutolla asumistuki olisi tippunut nollaan. Eikä mulla ole kuin 2 lasta. 

Miksi nostit asumistukea, jos tuntui niin pahalta?

Vierailija
34/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.

Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.

Vaikka ymmärränkin, mitä ap ajaa takaa.

Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot. 

Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.

Ensinnäkään en sitä, että minkä takia minun pitäisi kertoa tuttavani tai omiakaan tuloja, kun pointti oli se, että pienituloisia työläisiä (kyllä, olen itsekin ja ollut aiemminkin ja sain yli 2000 käteen käytännössä pelkkiä tukia, joka on jäätävä summa) joilla on lapsia, tuetaan valtion taholta hyvin. Melkein keskituloinen saa käytännössä saman tai vaan vähän enemmän kuin pienituloinen työläinen. Silti sen pienituloisen mielestä juuri se miehen palkka on niin hyvä, että kelpaahan sillä elää leveästi. Käytännössä tuloero on pieni ellei olematon. Nyt ei ollut kyse minun tuloista tai miehen tuloista vaan tästä pienituloinen vs. keskituloinen. Minulla itselläni on tavallaan sama tilanne, mutta tajuan todellakin miten onnekas olen. Muut paahtavat kokopäivätyössä alallani saaden 1500-1600 euroa käteen. Sovitellulla + osa-aikatyöllä ei montaa satasta tuohon häviä. Enkä silti ruikuta miten nämä vähän enemmän tienaavat ovat niin hyvässä asemassa. Minä olen se, joka on hyvässä asemassa. 

Mutta vastaus kysymykseesi on se, että tulomme ovat asumiskulujen jälkeen kutakuinkin samat. Tietenkään sentille en tiedä :) 

Sinulla on rahan arvo hukassa. "Monta sataa euroa" on niin iso summa, että sillä ostaa perheelle koko kuukauden ruuat ellei kyseessä ole suurperhe

.

Vierailija
35/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yllä lähellekään keskituloisia. Teen osa-aikatyötä, tulot vaihtelee mutta 400-1000e jää kuussa käteen. Opiskelen samalla mutta opintotukea en enää toiseen tutkintoon saa, siksikin on pakko käydä töissä. Miehelle jää palkasta käteen 1600e kuussa. Mitään tukia ei saada.

Vierailija
36/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:lla ei ole realiteetit oikein hallussa.

Ensinnänkin kuka on pienituloinen? Suomessa mediaanipalkka on 3 278 euroa Tilastokeskuksen mukaan tällä hetkellä. AP:n mies on siis EVA:n määritelmien mukaan hyvinkin keskituloinen, joka jaetaan vielä kolmeen ryhmään: alemmat, keskimmäiset ja ylemmät keskituloiset. Miehen palkka on ylemmäksi keskituloiseksi määritellyn ryhmän alarajalla.

Pienituloisuuden raja taas on 1524 € (yhdelle ihmiselle).

Joten vaikka ap:n pienet sosiaalietuudet ja miehen palkka lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia, heidän tulonsa ovat silti luokkaa "alemmat keskituloiset".

Ja vaikka monet näyttävät uskovan edelleen etteivät saa "mitään tukia", totta kai keskituloisetkin saavat lapsilisää ja verovähennyksiä sekä (jos ovat ottaneet asuntolainaa) ovat saaneet korkotukea.

Sitten pitää muistaa että pienituloisten alapuolella on vielä ne, jotka elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Köyhhysraja on viime vuosina ollut yhdelle henkilölle n. 1229 e/kk ja perheille sitten vähän enemmän riippuen aikuisten ja lasten lukumäärästä, esim. 2 aikuista, ei lapsia, 1844 e/kk.

Joku kävi veistelemässä että "Suomessa ei ole oikeastaan rikkaita". Fakta on että miljonäärien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä, miten paljon he omistavat. Suomessa miljonäärit omistavat jo 38 prosenttia kaikesta suomalaisesta varallisuudesta -- niin vähän kuin heitä onkin.

Lisäksi jokainen taloutta viime vuosina seurannut, ei voi olla tietämättä että varakkaiden tulot ovat jatkuvasti kasvaneet, kun taas pienituloisten tulot ovat lähes jatkuvasti vähentyneet.

Nyt olisi kiva, että ap ottaisi huomioon nämä tosiasiat ja kommentoisi niiden pohjalta. Muutenhan keskustelu jää turhaksi mutun länkyttämiseksi.

Vierailija
37/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valita.

Miksi nostit asumistukea, jos tuntui niin pahalta?

Missä mä sanoin, että tuntui pahalta? Jos en olisi nostanut niin olisin saanut toimeentulotukea. Olettaen, että olisin piilottanut säästöni. Totta kai mä nostin sen tuen mikä minulle "kuului" 

Vierailija
38/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ap:lla kahden hengen talous, se tasaa asumiskuluja. Verrattuna siihen, että yh maksaa yksin kokonaan ne. Se tekee sen eron.

Samoin ruokalasku voi olla suhteessa edullisempi, kun tehdään isommalle joukolle kuin että tehdään 1-2 ihmiselle kerrallaan.

Vaikka ymmärränkin, mitä ap ajaa takaa.

Hän ei siis ole käytännössä yh vaan käytössä on kahdet tulot. Molemmilla saman kokoinen perhe. Meillä tosin kaupungissa isommat asumismenot. 

Eli siis tällä tuttavallasi on kahden ihmisen tulot yhteensä tuo 1400 ? Ja teillä miehesi 2100 plus sinun pieni pakkkasi ja soviteltu päiväraha. ? Eli kerroppas nyt rehellisesti mitkä ovat ne TEIDÄN perheen yhteenlasketut kuukausitulot. Todellakin jätät olennaisimman osan kertomatta, kun et kerro paljonko SINUN tulosi ovat.

Ensinnäkään en sitä, että minkä takia minun pitäisi kertoa tuttavani tai omiakaan tuloja, kun pointti oli se, että pienituloisia työläisiä (kyllä, olen itsekin ja ollut aiemminkin ja sain yli 2000 käteen käytännössä pelkkiä tukia, joka on jäätävä summa) joilla on lapsia, tuetaan valtion taholta hyvin. Melkein keskituloinen saa käytännössä saman tai vaan vähän enemmän kuin pienituloinen työläinen. Silti sen pienituloisen mielestä juuri se miehen palkka on niin hyvä, että kelpaahan sillä elää leveästi. Käytännössä tuloero on pieni ellei olematon. Nyt ei ollut kyse minun tuloista tai miehen tuloista vaan tästä pienituloinen vs. keskituloinen. Minulla itselläni on tavallaan sama tilanne, mutta tajuan todellakin miten onnekas olen. Muut paahtavat kokopäivätyössä alallani saaden 1500-1600 euroa käteen. Sovitellulla + osa-aikatyöllä ei montaa satasta tuohon häviä. Enkä silti ruikuta miten nämä vähän enemmän tienaavat ovat niin hyvässä asemassa. Minä olen se, joka on hyvässä asemassa. 

Mutta vastaus kysymykseesi on se, että tulomme ovat asumiskulujen jälkeen kutakuinkin samat. Tietenkään sentille en tiedä :) 

Sinulla on rahan arvo hukassa. "Monta sataa euroa" on niin iso summa, että sillä ostaa perheelle koko kuukauden ruuat ellei kyseessä ole suurperhe

.

"Monta sataa euroa" ei ole enää monta sataa euroa, kun ottaa huomioon kokopäivätyössä menevät työmatkakulut. Kotona ollessa myös jaksaa paremmin vertailla hintoja ja ostaa halvempaa ruokaa ja tehdä sitä enemmän. Lisäksi arvostan niin paljon vapaa-aikaa, että muutama satanen ei korvaa vapaa-aikaa. 

Vierailija
39/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä puolisoni tienaa bruttona 1800e/kk ja minä osa-aikatyöstä noin 900e/kk. Emme saa mitään tukia ja "maksamme kaiken itse" , lukuun ottamatta pientä huojennusta lapsen päivähoitomaksussa. Aika iso ero on jo pelkästään siihen nähden kun olin kokopäivätyössä ja tienasin sen 2000e/kk.

Vierailija
40/276 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap:lla ei ole realiteetit oikein hallussa.

Ensinnänkin kuka on pienituloinen? Suomessa mediaanipalkka on 3 278 euroa Tilastokeskuksen mukaan tällä hetkellä. AP:n mies on siis EVA:n määritelmien mukaan hyvinkin keskituloinen, joka jaetaan vielä kolmeen ryhmään: alemmat, keskimmäiset ja ylemmät keskituloiset. Miehen palkka on ylemmäksi keskituloiseksi määritellyn ryhmän alarajalla.

Pienituloisuuden raja taas on 1524 € (yhdelle ihmiselle).

Joten vaikka ap:n pienet sosiaalietuudet ja miehen palkka lasketaan yhteen ja jaetaan kahtia, heidän tulonsa ovat silti luokkaa "alemmat keskituloiset".

Ja vaikka monet näyttävät uskovan edelleen etteivät saa "mitään tukia", totta kai keskituloisetkin saavat lapsilisää ja verovähennyksiä sekä (jos ovat ottaneet asuntolainaa) ovat saaneet korkotukea.

Sitten pitää muistaa että pienituloisten alapuolella on vielä ne, jotka elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Köyhhysraja on viime vuosina ollut yhdelle henkilölle n. 1229 e/kk ja perheille sitten vähän enemmän riippuen aikuisten ja lasten lukumäärästä, esim. 2 aikuista, ei lapsia, 1844 e/kk.

Joku kävi veistelemässä että "Suomessa ei ole oikeastaan rikkaita". Fakta on että miljonäärien määrällä ei ole merkitystä vaan sillä, miten paljon he omistavat. Suomessa miljonäärit omistavat jo 38 prosenttia kaikesta suomalaisesta varallisuudesta -- niin vähän kuin heitä onkin.

Lisäksi jokainen taloutta viime vuosina seurannut, ei voi olla tietämättä että varakkaiden tulot ovat jatkuvasti kasvaneet, kun taas pienituloisten tulot ovat lähes jatkuvasti vähentyneet.

Nyt olisi kiva, että ap ottaisi huomioon nämä tosiasiat ja kommentoisi niiden pohjalta. Muutenhan keskustelu jää turhaksi mutun länkyttämiseksi.

Ymmärrän, että tuloerot ja eriarvoisuus ovat tärkeitä asioita yhteiskunnassamme ja niistä tulee puhua, mutta nyt en oikein ymmärrä pointtiasi. Minä puhun nimenomaan nyt lähipiiristä ja kysyin, että onko muilla samoja kokemuksia? En puhu "köyhyydestä" yhteiskunnan tasolla. Ja puhuin muutenkin pienituloisuudesta vs. keskituloisuus. En missään vaiheessa sanonut, ettemme ole keskituloisia. Mielestäni pärjäämme tuloillamme oikein hyvin. Tosin, olen aina ollut järkevä rahankäyttäjä muutenkin. Jos tämän voisi tiivistää jotenkin niin kokemuksella omasta lähipiiristä monet pienituloiset, tai oikeastaan "pienituloiset" jotenkin unohtavat aina laskea tuloihin asumistuet, korotetut lapsilisät, elarit jne. Sitten onkin helppo sanoaja kun on niin köyhä ja rankkaa ja tiukkaa. Muistetaan vaan se keskituloisen netto, mutta ei sitä, että siitä tulosta maksetaan sitten kaikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan