Miten tulkitsette sen, että ystäväsi ei huomio sinua lainkaan somessa?
Ei koskaan tykkää profiilikuvistasi, ei koskaan tykkää päivityksistäsi jne. Tykkää kyllä ahkerasti muiden yhteisten tuttujen kuvista, eli on erittäin aktiivinen somessa. Miten tulkitsette tämän? Jos olette suht läheisiä ystäviä keskenänne. Voiko olla että jättää tahallaan tykkäämättä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita loukata, mutta oikeasti: aikuistu (samoin kuin moni vastaajista täällä). Jos asia vaivaa, juttele ystäväsi kanssa, vain hän voi tietää syyn. Aivan käsittämätöntä pohtia suhdetta ystävään ja hänen somekäyttäytymistään tuntemattomien kanssa. Keksin nopeasti läjän järkeviä syitä, miksi tilanne on se ettei sinun kuviisi tykkäyksiä häneltä tule (mm. ihan somen algoritmit).
Olisi oikeasti hyvä oppia seisomaan omilla jaloilla ja kasvaa aikuiseksi. Itse miettisin huomattavasti paljon enemmän, että miten voisin itse mennä eteenpäin, kun yhden ystävän sometykkäämiset noin paljon riipii ja pohdituttaa. Kun senkin energian voisin käyttää elämästä iloitsemiseen ja hyviin, eteenpäin vieviin asioihin omassa elämässä.
Olen aikuinen ihminen, ja seison omilla jaloilla. Tämä ihminen on merkinnyt minulle paljon elämässäni, ja on inhimillistä että hänen täysi ignoorauksensa loukkaa minua.
Aikuinen ihminen juttelisi ystävänsä kanssa, mikäli asia vaivaa. Ja myös miettisi itsensä kanssa, miksi asia vaivaa. Ehkä jopa poistaisi somesta tilit, jos oma tulkinta ystävien somekäytöksestä lyö kiilaa siihen, mikä somen ulkopuolella on hyvää ystävyyttä. Täällä sen sijaan voi kerätä vettä epäilyksen myllyyn ja vakuuttaa itsensä siitä, että ystävällä olisi jotain erikoisia motiiveja. Se ei ole omilla jaloilla seisomista eikä vastuun ottamista omasta käytöksestä ja epäluuloista.
Suomesta puuttuu kulttuuri, jossa aidosti uskot toisen tarkoittavan sinulle hyvää kunnes toisin todistetaan. Silloin, kun voit valita epäileväsi hänen motiivin olevan hyvä tai huono, valitse uskoa hyvään. Suosittelen kokeilemaan.
Ap tässä. Olen miettinyt itseni kanssa, miksi asia vaivaa. Kerroin sen tuossa ylempänä; tämä ihminen on merkinnyt minulle paljon ja siksi se loukkaa. Myös siksi se vaivaa, että oikeassa elämässä hän käyttäytyy kuin olisi ystävä, mutta somessa ei näytä sitä laisinkaan. Ehkä hän ei halua näyttää muille, että on ystäväni. Eli häpeää siis minua? Tai on kateellinen? Jotain outoa tässä on, eikä kyse ole minun vastuun ottamisesta tai epäluuloista, vaan hänen käyttäytymisestään. Älä vääristä asiaa.
Jos häpeää sinua tai on kateellinen, niin tuskin olisi sinun kanssa livenä tekemisissä. Somessa on helppo säilyttää kasvonsa, kun vaan tykkäilee vaikka muuten ei henkilöstä välitäkään, mutta ei halua sitä muille näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos siis sun päivitykset ovat normaaleja, eikä esim liiasti politiikkaa ja jos profiilikuvasi ei ole yli tyrkkujä, niin en ymmärrä miksi EI tykkäisi kerta muidenkin postauksista tykkää. Ja ne jotka sanovat ,että who cares ja miten voit edes tarkkailla, niin kyllä sen jossain vaiheessa huomaa ilman erilistä tarkkailuakin.
Itse en missään nimessä pitäisi ystävänä.
Juuri näin itsekin ajattelen.
Käyn itse 1-2 kertaa viikossa nopeasti Facebookissa. Tykkään muutamasta päivityksestä jonka ehdin lukea jos vähänkin kiinnostaa aihe, en kyylää kuka tykkää omistani. On muutakin elämää, hanki sinäkin sellainen. Ihmisillä on noin keskimäärin muutakin tekemistä kuin miettiä kenen tykkäykset jättäisi tekemättä.
Facebook ei näytä yhden kaverini päivityksiä vaan joudun erikseen menemään hänen sivulleen, jos haluan nähdä ne. En tiedä miksi näin on.
Siskoni tekee juuri noin parille ystävälleen. Vallankäyttöä ja/tai jonkinlainen tarve näpäyttää tuo epäilemättä on, ainakin, kun hänen touhujaan seurailen. Kaverin päivityksissä on kuulemma jotain vialla, tai ne ovat niin "cringejä", että siskoni ei niistä tykkää, jotta kaveri "oppisi olemaan". Ja kyllä, siskoni on ollut aina todella herkkä halveksimaan muita ja näitä kavereita hän pitää itseään alempiarvoisina.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että lisäät jatkuvalla syötöllä aika turhaakin sisältöä someihisi, eikä kaverisi koe tarpeelliseksi tykätä kaikista
Mä en koskaan tykkää kalliista laukkukuvista tai erikoisista ravintolaruokakuvista. Minusta ne ovat epäeettisiä ja en halua tukea sellaista käytöstä. Myös turha keikistely matkoilla jonkun nähtävyyden edessä on älytöntä. Tavallisia arkisia sattumuksia tykkäilen. Arvostan sellaista elämää. Onko ystäväsi arvomaailmaltaan samanlainen kuin sinä?
passiivis agressiivista vihaa sinua kohtaan. On ystäväsi vain siihen asti kun avullasi, sinua hyväksikäyttäen saa muita ystäviä. Ratsastaa aasillaan kunnes löytää parempia. Varaudu että dumppaa sut kun pääsee piireihin. Vähin erin hivuuttaa jo sinua takavasemmalle. Mieleistelee nyt muita että saisi muita ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Facebook ei näytä yhden kaverini päivityksiä vaan joudun erikseen menemään hänen sivulleen, jos haluan nähdä ne. En tiedä miksi näin on.
Fb muutti jakamisperusteitaan taannoin, eniten suosittuja jaetaan kavereille. Vähemmän tykkäyksiä saaneet päivitykset ei näy uutisvirrassa kaikille ollenkaan.
Kyllä tuo tykkäilemättä jättäminen on nykypäivänä ihan pelkkää harkittua kiusantekoa.
Varsinkin tommonen laskelmoiva tykkään ton julkaisuista, en tykkää ton julkaisuista. Pelkkää kiusaamista, vaikka yrittäis itelleen mitä pskaa selittää. Silkkaa vallankäyttöä ja narsismia.
Ja kyllä, tällä tavalla pystyy joistain "hulluista" lukemaan rivien välistä sen, että kenen kanssa niillä on millonkin välit poikki.. tykkäilyjä nimittäin lasketaan.. :D
Ja hei on myös näitä epäaktiivisia somettajia, ne erottaa näistä laskelmoijista kyllä NOPEASTI, joten ihan kaikkien ei tarvitse tulla puolustautumaan, että ei minulla ainakaan ole aikaa..... Niin SINULLA ei olekaan.. älä tule loukkaantumaan, kiitos :)
Kuinka usein postailet aloituksia tai vaihdat profiilikuvaa? Käyn vain 1-2 kertaa viikossa facebookissa ja tykkään jutuista, jotka ovat just silloin etusivulla. Jos joku harvemmin poistailee, todennäköisesti ei saa minulta tykkäyksiä, jos en ole juuri silloin ollut facessa. Taas ne, jotka postailee tyyliin päivittäin saavat sitten enemmän tykkäyksiä minulta. Tuosta voi jo saada väärän kuvan, etten olisi kiinnostunut tästä harvemmin postailevasta.
Kaverini teki tuota aina silloin, kun piti mykkäkoulua. Normaalisti aktiivisesti tykkäili ja kommentoi, mykkäkoulun alettua kaikki loppui kuin veitsellä leikaten ja taas mykkäkoulun loputtua alkoi tykkäämiset ja kommentoinnit. Tämä on hyvin ikävää vallankäyttöä.
Voi olla monta syytä mitä täällä listattukin:
-on kanssasi tosielämässä aktiivisempi joten ei koe tarvetta somessa jatkuvasti tykkäillä?
-juttusi ei ole kiinnostavia tai kovin tasokkaita
-päivittelet sinne niin usein että muut kyllästyy kun jatkuvasti pitäisi uudesta kuvasta tykätä
-juttusi julkisia eli näkyy koko maailmalle kun niistä tykätään?
-ei oikeasti ole kaverisi vaan häpeää kun muut näkee että tykkää sinun jutuista?
-on lakanut seuraamasta sinua, ehkä olet postannut jotain poliittista jne? Itse ainakin lakkaan seuraamasta kun aletaan politiikkaa tai vastaavia saarnaamaan facessa. Tai juttusi hyvin yksitoikkoisia, ilmoitatko aina kun käyt ravintolassa tai teet liikuntasuorituksen? Tästäkin syystä olen lopettanut seuraamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita loukata, mutta oikeasti: aikuistu (samoin kuin moni vastaajista täällä). Jos asia vaivaa, juttele ystäväsi kanssa, vain hän voi tietää syyn. Aivan käsittämätöntä pohtia suhdetta ystävään ja hänen somekäyttäytymistään tuntemattomien kanssa. Keksin nopeasti läjän järkeviä syitä, miksi tilanne on se ettei sinun kuviisi tykkäyksiä häneltä tule (mm. ihan somen algoritmit).
Olisi oikeasti hyvä oppia seisomaan omilla jaloilla ja kasvaa aikuiseksi. Itse miettisin huomattavasti paljon enemmän, että miten voisin itse mennä eteenpäin, kun yhden ystävän sometykkäämiset noin paljon riipii ja pohdituttaa. Kun senkin energian voisin käyttää elämästä iloitsemiseen ja hyviin, eteenpäin vieviin asioihin omassa elämässä.
Olen aikuinen ihminen, ja seison omilla jaloilla. Tämä ihminen on merkinnyt minulle paljon elämässäni, ja on inhimillistä että hänen täysi ignoorauksensa loukkaa minua.
Aikuinen ihminen juttelisi ystävänsä kanssa, mikäli asia vaivaa. Ja myös miettisi itsensä kanssa, miksi asia vaivaa. Ehkä jopa poistaisi somesta tilit, jos oma tulkinta ystävien somekäytöksestä lyö kiilaa siihen, mikä somen ulkopuolella on hyvää ystävyyttä. Täällä sen sijaan voi kerätä vettä epäilyksen myllyyn ja vakuuttaa itsensä siitä, että ystävällä olisi jotain erikoisia motiiveja. Se ei ole omilla jaloilla seisomista eikä vastuun ottamista omasta käytöksestä ja epäluuloista.
Suomesta puuttuu kulttuuri, jossa aidosti uskot toisen tarkoittavan sinulle hyvää kunnes toisin todistetaan. Silloin, kun voit valita epäileväsi hänen motiivin olevan hyvä tai huono, valitse uskoa hyvään. Suosittelen kokeilemaan.
Ap tässä. Olen miettinyt itseni kanssa, miksi asia vaivaa. Kerroin sen tuossa ylempänä; tämä ihminen on merkinnyt minulle paljon ja siksi se loukkaa. Myös siksi se vaivaa, että oikeassa elämässä hän käyttäytyy kuin olisi ystävä, mutta somessa ei näytä sitä laisinkaan. Ehkä hän ei halua näyttää muille, että on ystäväni. Eli häpeää siis minua? Tai on kateellinen? Jotain outoa tässä on, eikä kyse ole minun vastuun ottamisesta tai epäluuloista, vaan hänen käyttäytymisestään. Älä vääristä asiaa.
Jos häpeää sinua tai on kateellinen, niin tuskin olisi sinun kanssa livenä tekemisissä. Somessa on helppo säilyttää kasvonsa, kun vaan tykkäilee vaikka muuten ei henkilöstä välitäkään, mutta ei halua sitä muille näyttää.
Eli sinun mielestäsi niiden henkilöiden jutuista tykätään, joista ei oikeasti pidetä. Ja niiden henkilöiden juttuja ei tykkäillä, jotka oikeassa elämässä ovat hyviä kavereita. Outo teoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi niiden henkilöiden jutuista tykätään, joista ei oikeasti pidetä. Ja niiden henkilöiden juttuja ei tykkäillä, jotka oikeassa elämässä ovat hyviä kavereita. Outo teoria.
Jos on jo livenä hyvä kaveri ja kuullut asiasta, niin tarviiko niitä samoja asioita toistamiseen tykätä somessa?
Eihän siellä facessa edes ole muuta kuin kirppis- ja villasukkaryhmien päivityksiä. Täytyy mennä erikseen katsomaan, jos haluan kyttäillä kavereiden juttuja.
Olet, ap, todella outo. Todella. Yksinpuhelusi tässä keskustelussa vain vahvistaa sen.
Ei ole ikinä tullut mieleen laskea somepäivityksiä, omia tai muiden. Tai miettiä ystäviäni tykkäysten määrän perusteella tai rakennella kuvitelmia tykkäyksien takia. Luotan ystäviini. Olisin hämmentynyt, jos joku ihminen tykkäysten takia päättelisi jotain ystävyydestäni. Valitsemallani tavalla on mahdollista elää ja olla erittäin onnellinen. :) Saikulla sitä ehtii vauva av:ta lukea ja ei voi kuin hämmentyä, parempi olla lukematta näköjään ettei tule tehtyä ongelmia asioista jotka ei ole ongelmia. Tsempit turhaan vatvomiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo livenä hyvä kaveri ja kuullut asiasta, niin tarviiko niitä samoja asioita toistamiseen tykätä somessa?
Kuullut mistä asiasta? Profiilikuvan vaihdosta?
- Mitä kuuluu?
- Ihan hyvää. Vaihdoin profiilikuvaa eilen.
- Ai jaa. Sehän on kiva.
Jos siis sun päivitykset ovat normaaleja, eikä esim liiasti politiikkaa ja jos profiilikuvasi ei ole yli tyrkkujä, niin en ymmärrä miksi EI tykkäisi kerta muidenkin postauksista tykkää. Ja ne jotka sanovat ,että who cares ja miten voit edes tarkkailla, niin kyllä sen jossain vaiheessa huomaa ilman erilistä tarkkailuakin.
Itse en missään nimessä pitäisi ystävänä.