Miten niin monet pitävät ihanteellisena 8-16 päivätyötä ma-pe?
Tuntuu, että päivätyötä pidetään ihanteellisena.
Siis miten te jaksatte tota samaa oravanpyörää vuodesta toiseen? Aina ma-pe 8-16 tai vastaavat kellonajat. Aamulla heräät väsyneenä, samat iänikuiset aamutoimet joka ikinen aamu, sitten olet siellä kauheassa ruuhkassa, klo 16 pääset kotiin, taas kauhea ruuhka, kaupan kautta kotiin, iltatoimet ja melkeen kohta saakin mennä jo nukkumaan. Sitten odotetaan perjantaita kun on ruhtinaalliset 2 päivää vapaana, sitten klassinen sunnuntaiahdistus ja taas alkaa sama rumba maanantaina. Mitään lisiäkään ei koskaan tipu tietenkään.
Miten ihmeessä te jaksatte tota? Jaksoin 2kk päivätyössä ja se oli niin kauheeta oravanpyörää ja kaikki päivät tuntui ihan samalta. Ainoa positiivinen asia päivätyössä on se, että juhlapyhät on aina vapaat.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinakansalaisen kehohan on mukautettu jo pienestä lapsesta saakka tuohon ma-pe-rytmiin. Jo pikkulapset herätetään varhain pimeään kylmään aamuun, että ehditään päiväkotiin, jossa pitää odottaa omaa vessavuoroa ja jossa syödään, vaikka ei olisi nälkä, ja nukutaan päiväunet, vaikka ei nukuttaisi. Päiväkodista siirrytään eskarin kautta kouluun edelleen opetellen tuottavan kansalaisen biorytmiä. Jos kakalla haluat käydä, suolen on toimittava aamulla tai sitten riittävän vilkkaasti että ehdit välitunnilla hoitaa asian. Nälkää ja kylmää on kestettävä luokissa, tai kylmän sijasta huonoa sisäilmaa.
Vapautusta ei ole luvassa oppivelvollisuuden suorittamisen jälkeen, sillä päiväopinnot jatkuvat edelleen toisella asteella. Nyt osataan jo juoda kahvia ja ehkä polttaa jo tupakkaakin. Laitosruuan syönti jatkuu, ja ellei olla amiksessa, myös istuminen kuten peruskoulussa.
Lopulta päästään sitten työelämään istumaan ja laitosruokailemaan. Viikonloppuna nollataan alkoholilla tai sipsejä ja suklaata syöden, pieni työteliään kansalaisen kapina siinä. Muuten jatketaan samaa rataa eläkkeelle saakka, koska niin kuuluu elää.
Niin, suurimmassa osassa maailmaa tuo kuulostaa ihanteelliselta, mutta täällä ei näemmä tämäkään riitä... Muutama vuosi jossain, missä ei ole sosiaaliturvajärjestelmää, voisi vähän auttaa näkemään asiat perspektiivissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä tavalla elätät itsesi tällä hetkellä?
Vuorotyössä tietenkin. Vuorot on vaihtelevia joten myös päivät vaihtelee mukavasti, vapaita on välillä kivasti peräkkäin esim. 4 vapaata peräkkäin jolloin se oikeasti tuntuukin vapaalta toisin kuin se 2 pvän viikonloppu. Työputket vaihtelevat kivasti, välillä voi olla vaikka 6 päivän putki, välillä vain 3 päivän työputki. Elämässä kivasti vaihtelua vuorotyön myötä. Sitten tietysti palkkaa vähintään +500e pöivätyöhän verrattuna ja joskus jopa tonni lisää. Töitä voi sumplia kivasti jos haluaa vaikka matkalle ilman varsinaista loma-aikaa niin tekee enemmän töitä putkeen ja sitten vaikka 4-5 päivän vapaa ja lähtee matkalle. Meillä saa tehdä myös pitkiä vuoroja jolloin ei tarvitse raahautua 5 päivänä viikossa työpaikalle vaan sen pari- muutaman kerran raahautuu työpaikalle ja loput viikosta lomailee.
Ap
Hyvin harvalle toimistotyötä tekevälle on tarjolla keskeytymätöntä kolmivuoroa. Mutta, olen aikoinani tehnyt yövuoroja eivätkä ne ole minusta mitään herkkua. Mieluummin menen säännöllisesti kuudeksi töihin (liukuma 6:00 - 9:30 työpäivän alulle) vaikka työmatkaan meneekin yli tunti.
Se on hyvä, että kaikenlaiselle työlle löytyy tekijää. Minä taas en kestä ajatusta, että kaikki aikani on työnantajan aikaa kunnes hän muutaman viikon varoajalla ilmoittaa milloin saan nukkua, harrastaa tai tavata ystäviä. Nyt tiedän tasan että voin käydä torstaisin joogassa, että pääsen siskoni häihin, että helatorstaina ei tarvitse panikoida mihin lapsen laittaa kun päiväkoti on kiinni. Ap:lle ennakoitavuus on ehkä vankila, mulle se on juurikin vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on peestä. Vuorot on aina ihan päin h*lvettiä ja on jotain yhen päivän vapaita siellä täällä! Ergonomiasta ei tietoakaan ja illasta aamuun- vuoroja jatkuvasti! Olin viime kesänä kesätöissä vuorotyössä kokeilun halusta ja oli kyllä niin syvältä! Ilta- ja yövuorot on kyllä pääasiassa rentoja vuoroja aamuun verrattuna ja onhan ne ns. Helppoa rahaa, mutta ihan syvältä silti! Ja mikään ei ole ärsyttävintä kuin odottaa iltavuoroon menoa, se koko aamu on vaan yhtä kellon tuijotusta! Ei kiitos enää ikinä. Mulle sopii parhaiten aamuvuorot 6-14 tai 7-15.
En tajua miten poliisit ja ensihoitajat jaksaa niitä hirveen pitkiä työvuoroja.
Joo ja tuohon päälle työ jossa illat ja yöt eivät tod. ole rentoja vaan vielä kiireisempiä kuin aamut jos mahdollista. Tuokin on koettu. Olisi edes ollut teollisuuden palkat joista nauttia ennen hengenlähtöä😁 mutta ei, ja alan arvannette..
Mun työaika sijoittuu aamuisin välille 5.00- 10.00 ja iltaisin 15.00-19.30. Riippuen ihan kunkin kohteen tavoista. Kivoin on 5.00-8.30, 15.30-18.30. Kivaa kun on päivällä vapaata ja ehtii hoitamaan asioita, kokkaamaan, harrastamaan tai vaikka ottaa päikkärit. Lapsiakin ehtii näkemään jo heti kun tulevat koulusta. Ja talvella saa nauttia valoisesta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja millä tavalla elätät itsesi tällä hetkellä?
Kysy tota julkisen sektorin paperinpyörittäjävirkamiehiltä ja tietyiltä kansanosilta jotka pyörii sosiaalitoimessa hakemassa "ilmaista" rahaa. Kiva maksaa järjettömiä veroja tehden työtä josta pääsee kolmekymppinen eläkkeelle ehkä 70-vuotiaana jos ikinä jos niitä töitä edes riittää. Surkeat palkat vielä.
Ei ihme ettei lapsia synny ja sadat tuhannet syö lääkkeitä ettei totaalisesti sekoaisi. Sit näitä "mitäs nyt niinku teet". No käyn **ttu töissä niinkuin muutkin tunnolliset lampaat, väsyneenä, tympääntyneenä, lääkittynä! - eri
Jos olisin aamuvirkku niin viihtyisin varmaan 8-16-työssä. Mulla kuitenkin aamu sellaista kärsimystä ja yöllä v*tuttaa aina pakottautua nukkumaan kun on eniten energiaa ja inspiraatiota. Onneksi olen saanut toistaiseksi järjestettyä aikataulun sellaiseksi, että on vaihtelua eikä tarvitse herätä ihan järjettömän aikaisin. Ja ei onnistu "vuorokausirytmin" muuttaminen. Vuoden verran jouduin herätä joka arkiaamu kello kuusi ja se ei muuttunut yhtään helpommaksi.
Nuorempana olin vuorotöissä ja inhosin yli kaiken iltavuoroa. Joo, oli kiva nukkua aamulla mutta sitten loppu aamupäivästä meni siihen, että kyttäsin kelloa ja mietin ehdinkö vielä käymään tuolla tai tekemään tämän. Taas aamuvuoron jälkeen tuntui että päivää on jäljellä vaikka kuinka ja tuli tehtyä kaikenlaista kivaa.
Olen myös tehnyt pitkiä vuoroja ja niistäkin tykkäsin, kun sen jälkeen oli pitkät vapaat. Sitä tekisin vieläkin jos vain olisi mahdollisuus.
Tykkään kuitenkin tästä liukuvasta toimistotyöajasta. Jos työmatkani olisi lyhyempi, tekisin varmasti 7 - 15 päivää, mutta nyt kun työmatkaan menee se tunti niin menen aika perus 8 - 16 tahdilla. Tykkään työstäni ja työnantajastani, tuo työmatka vaan verottaa jaksamistani.
Perheelliselle perustylsä päivätyö 8-16 on ainoa tapa nähdä lapsia ja viettää aikaa perheenä, arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Vuorotyötä joskus tehneenä on nykyään ihanaa kun voi sopia menoja kuukauden päähän tarvitsematta miettiä sopivatko työvuorot jne.
INHOSIN iltavuoroja, niistä ei rahallisestikaan ollut mitään iloa. Pyhälisät kyllä olivat kiva lisä.
Aamupäivisin en myöskään osannut tehdä mitään järkevää, koko ajan mielessä että pitää kohta lähteä töihin. Itselläni on kiva työ, joten senkään takia töihinmeno aina samaan aikaan ei tunnu ikävältä.
Kun pääsee neljän-viiden aikaan töistä, ehtii illalla tehdä vaikka mitä.
Kun tein iltavuoroja, nukuin ehkä pari tuntia pidempään aamulla, mutta en ennen töitä saanut oikein mitään aloitettua, koska tiesin joutuvani keskeyttämään. En oikein tavannutkaan ketään, koska kaverit olivat töissä. Kun pääsin töistä illalla, muu yhteiskunta oli jo menossa nukkumaan.
Ilta- ja viikonloppuvuoroja tehdessä on ikävää katsella vapaa-aikaansa viettäviä ihmisiä.
Itselleni sopisi parhaiten 6-14 työaika, kun olen aamuvirkku. Iltavuorot eivät nappaa, mutta ei auta.
Samaa mietin. Haluaisin 3-vuorotyön. Olisi ihanaa kun ei tarvisi joka arkipäivä herätä aikaisin, minulle yökyöpelinä yövuorot ei olisi ongelma, koirat joutuisi oleen vähemmän yksin kun miehen kanssa työajat menisi limittäin, pääsisi pimeään vuoden aikaan lenkille valoisalla iltavuorojen ansiosta, arkivapaat jolloin hyvä hoitaa asioita ja harrastaa, viikonlopputyöt on hyvä syy kieltäytyä kaikenmaailman kissanristiäisistä ja ennen kaikkea pyhätyöt nostaa palkkaa mukavasti. Ehkä pääsen alanvaihdon myötä nauttimaan näistä hyvistä puolista.
Mulle sopii 30h sopparilla vuorotyö. Aamut on kivoja tyyliin 9-10 alkaen. Iltavroina on kiva kun voi käydä salilla ennen duunia. Siellä saa rauhassa treenata. Joskus harmittaa vkonlopputyöt, mut toisaalta niitä vapaitakin vkonloppuja on.
T. Vaatemyyjä
Päivätyö on jees, mutta tykkään päivätyöstä ma-su. Eli mahdollisuus myös vklp vuoroihin ja näin saa lisätienestiä+ arkivapaita tarvittaessa. Harvoin maksaa montaa viikkoa putkeen työtä ma-pe. Vaihtelu on kiva.
Vuorotöissä on usein se paha puoli, ettei tiedä milloin on vapaata, niin suunnitelmia on vaikea tehdä. Ja oman kokemuksen mukaan, peräkkäiset vapaat saa vain sen tessin minimin verran, muuten aina vain yksi vapaa. Ja lomaa ei saanut pitää kaikkea kerralla, vaan max 2viikkoa putkeen.
Jos vapaapäivät tietäisi aina etukäteen vaikka muutamaksi kuukaudeksi ja ne olisi pääsääntöisesti 2pv putkeen ja loma olisi sen 4 viikkoa, niin mielelläni tekisin vuorotyötä.
Tuo rytmiä päivään, ja viikoilla on selkeä alku ja loppu. Haluan elää samassa rytmissä kuin muu perhe.
Kesätöissä viihdyin hyvin kun oli 2-vuorotyö. Toki perjantai-ilta vähän otti päähän mutta toisaalta palkkakin illalla parempi. Nautin kuin sai 11.00 asti nukkua aamuisin.
Erittäin rentouttavaa asioida eri paikoissa päiväsaikaan ilman ruuhkia, paitsi eläkeläiset jotka jonkun verran aiheuttaa ruuhkaa/hidastelua. Mutta en suostuisi jatkuvaan iltavuoroon koska niin moni harrastus/tapahtuma iltaisin että jäisi paljosta paitsi.
Yövuoro vähän liian raskasta vaikka sekin lyhyemmän ajan menee hyvin.
Vaihtelu on mukavaa, mutta jos on perhettä, niin ne perustoimistoajat, vaan on parhaat. Ehtii nähdä lapsia ja puolisoa jos on säännöllisiä harrastuksia, niin epäsäännöllisten työaikojen vuoksi jäisi treenit väliin liian usein. Lisäksi unirytmi on säännöllinen, joten unihäiriöt ei pääse yhtä helposti vaivaamaan. Parasta on, jos työajat joustaa.
Mulla työaika ~3.30-11.00, mulle just sopiva ja tykkään 👍
Minä kyllä tykkään päivätöistä ja sopii minulle parhaiten. Lisäksi tienaan enemmän mitä ystäväni joka hoitoalalla tekee kolmivuorotyötä.