Miten niin monet pitävät ihanteellisena 8-16 päivätyötä ma-pe?
Tuntuu, että päivätyötä pidetään ihanteellisena.
Siis miten te jaksatte tota samaa oravanpyörää vuodesta toiseen? Aina ma-pe 8-16 tai vastaavat kellonajat. Aamulla heräät väsyneenä, samat iänikuiset aamutoimet joka ikinen aamu, sitten olet siellä kauheassa ruuhkassa, klo 16 pääset kotiin, taas kauhea ruuhka, kaupan kautta kotiin, iltatoimet ja melkeen kohta saakin mennä jo nukkumaan. Sitten odotetaan perjantaita kun on ruhtinaalliset 2 päivää vapaana, sitten klassinen sunnuntaiahdistus ja taas alkaa sama rumba maanantaina. Mitään lisiäkään ei koskaan tipu tietenkään.
Miten ihmeessä te jaksatte tota? Jaksoin 2kk päivätyössä ja se oli niin kauheeta oravanpyörää ja kaikki päivät tuntui ihan samalta. Ainoa positiivinen asia päivätyössä on se, että juhlapyhät on aina vapaat.
Kommentit (102)
Onneksi on liukuva työaika. Menen yleensä töihin aamuviideksi ja lähden yhden jälkeen kotiin. Sopii minulle. Saapahan hyödynnettyä avokonttorin tyhjyyttä aamuisin + aamukahvinn + lounaan, eli tehokasta työaikaa ilman häiriötekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on hyvä että saa vklp vapaat ja aina samat työvuorot niin tietää etukäteen ja voi suunnitella omat menot sen mukaan.
Sama, olen tehnyt vuorotyötä, 9-17 työtä ja 8-16 työtä
Ja mulle käy parhaiten toi 8-16, illalla nukkumaan about kympiltä ja kuudelta ylös aamulla. Työmatkaan kävellen noin puoli tuntia.
Ja on ihan huippua kun tietää, että viikonloput on aina vapaat.
Kampaajalle pääsee vkonloppuna oikein mainiosti ja hammaslääkäri kerta vuoteen on ihan iisiä järjestää.
Paljonko teillä oikein on vuorolisät? Itsellä iltalisä 1,20e/h ja yölisä 2,00e/h. Ihan ei näillä kyllä pysty tiputtamaan työtunteja alle 40 ilman suuria muutoksia tulotasoon...
Vuorotyö on peestä. Vuorot on aina ihan päin h*lvettiä ja on jotain yhen päivän vapaita siellä täällä! Ergonomiasta ei tietoakaan ja illasta aamuun- vuoroja jatkuvasti! Olin viime kesänä kesätöissä vuorotyössä kokeilun halusta ja oli kyllä niin syvältä! Ilta- ja yövuorot on kyllä pääasiassa rentoja vuoroja aamuun verrattuna ja onhan ne ns. Helppoa rahaa, mutta ihan syvältä silti! Ja mikään ei ole ärsyttävintä kuin odottaa iltavuoroon menoa, se koko aamu on vaan yhtä kellon tuijotusta! Ei kiitos enää ikinä. Mulle sopii parhaiten aamuvuorot 6-14 tai 7-15.
En tajua miten poliisit ja ensihoitajat jaksaa niitä hirveen pitkiä työvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä oikein on vuorolisät? Itsellä iltalisä 1,20e/h ja yölisä 2,00e/h. Ihan ei näillä kyllä pysty tiputtamaan työtunteja alle 40 ilman suuria muutoksia tulotasoon...
Kauhean huonot lisät, miten sulla noin surkeat on ja kuka edes suostuu tekemään töitä tollasilla lisillä? Kaupassa ja varastossa mulla ollu iltalisä hiukan alle 4e/h ja yölisä joku 5-6e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhean huonot lisät, miten sulla noin surkeat on ja kuka edes suostuu tekemään töitä tollasilla lisillä? Kaupassa ja varastossa mulla ollu iltalisä hiukan alle 4e/h ja yölisä joku 5-6e/h.
Herrajestas ja minä olen vuosia raatanut puoli-ilmaiseksi verrattuna muihin vuorotyöläisiin!
Teen töitä ma-pe 7-15, vielä parempi olisi 6-14. Se vaan ei työnantajalle sovi.
Vuorotyö viikonloppuvapailla on paras.
Tein nuorempana vajaan vuoden hommia myyjänä vaihtelevalla työajalla ja se oli minulle äärimmäisen stressaavaa. Työvuorot oli ylhäällä monessa eri kalenterissa josta piti koko ajan tarkistaa että mihin aikaan olinkaan menossa töihin, vapaapäivinäkin heräsin kauhun tunteeseen että olen sotkenut työvuorot ja pitikin mennä aamuvuoroon. Tein tosi paljon myöhempää vuoroa, jollon menin töihin klo 13-15 välillä enkä kyllä saanut aamuisin mitään aikaiseksi, hätäisesti ehkä ehti kaupassa käymään ja sitten piti jo alkaa miettimään mihin aikaan pitää alkaa valmistautua töihin lähtöön. Sosiaalista elämää ei juuri ollut, koska kaverit opiskelivat tai olivat päivätöissä, itse lähes aina illat ja viikonloput töissä. Joskus sattui kohdalle niitä kahdeksan päivän putkia mitä sai teettää, ja siinä meni kyllä niin sekaisin päivistä että ne pari vapaata sen jälkeen meni lepäämiseen ja siihen että yritti päästä jotekin kärrylle että missä mennään.
Nykyisin teen tasaista 7-15:30 vuoroa ja se on ihan parasta minulle, tiedän monelta pitää herätä että ehtii töihin ja tiedän varmaksi milloin on vapaata. Ihmiset ovat erilaisia ja minulta tämä rutiini vie turhaa stressiä pois, vaikka palkka on huonompi mitä myyjänä niin oma hyvinvointini on kyllä rahallista korvausta tärkeämpi.
Helposti jaksaa pitkiä vuoroja. Mulla on ollut mm. 24h vuorot ja nyt 10-13h vuorot. Mahtavat lisät, hyvät vapaat ja mielekkäässä työssä päivät kuluvat nopeasti. Joskus käy niin, että tulee 8h vuoro ja voi vitsit, että se on lyhyt 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä tavalla elätät itsesi tällä hetkellä?
Vuorotyössä tietenkin. Vuorot on vaihtelevia joten myös päivät vaihtelee mukavasti, vapaita on välillä kivasti peräkkäin esim. 4 vapaata peräkkäin jolloin se oikeasti tuntuukin vapaalta toisin kuin se 2 pvän viikonloppu. Työputket vaihtelevat kivasti, välillä voi olla vaikka 6 päivän putki, välillä vain 3 päivän työputki. Elämässä kivasti vaihtelua vuorotyön myötä. Sitten tietysti palkkaa vähintään +500e pöivätyöhän verrattuna ja joskus jopa tonni lisää. Töitä voi sumplia kivasti jos haluaa vaikka matkalle ilman varsinaista loma-aikaa niin tekee enemmän töitä putkeen ja sitten vaikka 4-5 päivän vapaa ja lähtee matkalle. Meillä saa tehdä myös pitkiä vuoroja jolloin ei tarvitse raahautua 5 päivänä viikossa työpaikalle vaan sen pari- muutaman kerran raahautuu työpaikalle ja loput viikosta lomailee.
Ap
Ja missähän työssä tällaisia vuoroja pääsee tekemään?
Kaupan ala on ainakin ihan per*eestä. Todellakaan ei pääsee sumplimaan mitään vuoroja ja pitkistä vapaista voi vain unelmoida, saatikka tuollaisista palkan lisistä. Bruttopalkka on hikinen 2000 €/ kk vaikka tekisit sunnuntaita ja iltaa.
3 vuorotyötä en halua vaihtaa. Saan jonkun verran vaikuttaa haluanko olla pyhät töissä vai ei. Kohta on taas 4 ja puoli päivää vapaata öiden jälkeen. Mukavaa saada olla joskus arkisin yksin kotona, kun puoliso töissä ja lapset koulussa. Käyn rauhassa yksin ruokakaupassa ja nautin kahvista jalat olohuoneen pöydällä. Tai arkisinkin ennen iltavuoroa syön olohuoneessa ja katson vaikka elokuvan.
Te, jotka haluatte parannusta työaikatauluihinne, suosittelen Tim Ferrissin 4 tunnin työvikko -kirjaa:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/4-tunnin-tyoviikko---unohda-yhdeksast…
Mulle myrkkyä olisi kaikki sellainen työ, missä pitäisi olla tiettyyn aikaan työpaikalla. Nykyinen joustava työaika on ihan ehdoton. Päivälläkin voi olla muutaman tunnin pois. Voi tulla kymmeneksi tai vaikka joskus myöhemminkin, kotiin voi lähteä vaikka kahdelta. Kunhan pitkällä tähtäimellä tulee tunnit tehtyä. Lisäksi vielä täysi etätyömahdollisuus eli matkoihin kuluu 0 minuuttia päivässä. En vaihtais vuorotyöhön.
Kun olen tässä parhaassa 50-v-työiässä, niin eipä 8 tunnin työpäivä missään tunnu. Ei ole myöskään sunnuntaina ahdistusta, koska viihdyn työssäni.
Aamuvirkulle 8-16 on helppo juttu. Saatan tosin tehdä viikossa vaikka neljä 10 tunnin päivää, jos haluan.
Paras on liukuva työaika... 7-19 välillä teet töitä vähän omien menojen mukaan. Toki kokoukset yms raamittaa. Ylimääräiset tunnit saa saldovapaina. Kunnalla töissä.
Olen vain aamupäivän toimistolla ja iltapäivällä teen etätöitä. Yleensä saan kaikki työt tehtyä jo aamulla ja iltapäivän voin ottaa rennosti. On tunne, että teen puolipäivää täydellä palkalla. En ikinä vaihtaisi pois tätä mahdollisuutta.
Työmarkkinakansalaisen kehohan on mukautettu jo pienestä lapsesta saakka tuohon ma-pe-rytmiin. Jo pikkulapset herätetään varhain pimeään kylmään aamuun, että ehditään päiväkotiin, jossa pitää odottaa omaa vessavuoroa ja jossa syödään, vaikka ei olisi nälkä, ja nukutaan päiväunet, vaikka ei nukuttaisi. Päiväkodista siirrytään eskarin kautta kouluun edelleen opetellen tuottavan kansalaisen biorytmiä. Jos kakalla haluat käydä, suolen on toimittava aamulla tai sitten riittävän vilkkaasti että ehdit välitunnilla hoitaa asian. Nälkää ja kylmää on kestettävä luokissa, tai kylmän sijasta huonoa sisäilmaa.
Vapautusta ei ole luvassa oppivelvollisuuden suorittamisen jälkeen, sillä päiväopinnot jatkuvat edelleen toisella asteella. Nyt osataan jo juoda kahvia ja ehkä polttaa jo tupakkaakin. Laitosruuan syönti jatkuu, ja ellei olla amiksessa, myös istuminen kuten peruskoulussa.
Lopulta päästään sitten työelämään istumaan ja laitosruokailemaan. Viikonloppuna nollataan alkoholilla tai sipsejä ja suklaata syöden, pieni työteliään kansalaisen kapina siinä. Muuten jatketaan samaa rataa eläkkeelle saakka, koska niin kuuluu elää.
Vierailija kirjoitti:
Piti katsoa ihan tilinauhasta. Siivoustyölläni iltalisä 1.95e.
Tuo oli kyllä plussaa, t. numero 39. Kokoaikaisena en jaksaisi.