Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko useammasta nollasopimuksista tullut jollekin ongelmia työkkärin tai kelan kanssa?

Vierailija
29.02.2020 |

Minulla siis on osa-aikatyö nollasopimuksella, mutta tunteja liian vähän ja nyt olisin saamassa toisenkin työn nollasopimiksella, mutta voiko tuosta tulla jotain ongelmia, esim jos olen toisessa työssä ja toinen kysyy minua samalla töihin enkä pääse, niin voiko siitä tulla jotain seuraamuksia tai onko jotain muuta mitä pitäisi muistaa ajatella jos toisenkin nollasopimiksen otan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä synny kuvailemasikaltaisia ongelmia. Voit halutessasi vaikka kieltäytyä jokaisesta tarjotusta vuorosta ja pitää lomaa, tarjotut vuorot eivät kuulu työkkärille vaan ovat sinun ja työnantajan välisiä.

Vierailija
2/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jo yksi nollasopimustyö Ja työkkäri väläytteli karenssia jos en ota toistakin. Tämmöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa kysytään, tuleeko ongelmia kelan ja työkkärin kanssa, tekdtissä mietitään kahden nollasopparin keslinäistä yhteensopivuutta.

Kai ne pitää pelisäännöt tehdä selväksi heti työnantajan kanssa, että on useita sopimulsia ja ristiin voi joskus mennä. Joillekin on OK, jotkut vetävät herneen nekkuun heti, jos nollstuntilainen ei olekaan aina käytettävissä(vaikka tästä olisikin sovittu).

Itselläni ei ole kokemusta, mutta tuttavillani on.

Vierailija
4/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli jo yksi nollasopimustyö Ja työkkäri väläytteli karenssia jos en ota toistakin. Tämmöstä.

No ei väläyttänyt! Kunhan muistutti, että nollasopimus on sopimus sekin ja jos siitä haluaa eroon, tulee 3 kk karenssi (eli irtisanoutuminen on irtisanoutuminen, vaikka olisi nollasopimus).

Vierailija
5/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Otsikossa kysytään, tuleeko ongelmia kelan ja työkkärin kanssa, tekdtissä mietitään kahden nollasopparin keslinäistä yhteensopivuutta.

Kai ne pitää pelisäännöt tehdä selväksi heti työnantajan kanssa, että on useita sopimulsia ja ristiin voi joskus mennä. Joillekin on OK, jotkut vetävät herneen nekkuun heti, jos nollstuntilainen ei olekaan aina käytettävissä(vaikka tästä olisikin sovittu).

No itseasiassa tekstissäkin kyllä pohdittiin voiko kahden nollatuntisopimuksen välisistä ristiinmenoista tulla ongelmia työkkärin tai kelan kanssa, ei keskenään. Konteksti.

Ja nollatuntisopimus ei velvoita työnantajaa antamaan vuoroja eikä työntekijää ottamaan niitä vastaan. Niistä saa kieltäytyä ihan vaikka jos ei huvita mennä sinä päivänä töihin. Jos työnantaja vaatii asioita mitä ei ole sopimuksessa niin kyse on toisenlaisista ongelmista.

Vierailija
6/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei väläyttänyt! Kunhan muistutti, että nollasopimus on sopimus sekin ja jos siitä haluaa eroon, tulee 3 kk karenssi (eli irtisanoutuminen on irtisanoutuminen, vaikka olisi nollasopimus).

Ei vaan ehdotti että otan samalta alalta toisesta työpaikasta myös nollasopparin että saan enemmän tunteja ja kun mietin että onkohan hankalaa sovittaa tunteja yhteen, kertoi että karenssi siitä sitten paukkuu jos en hae osoitettua työtä.

Vierailija
7/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas työkkärin täti kertoi eilen, että nollasopimiksen voi työntekijä irtisanoa ilman seuraamuksia jos 12 viikon aikana työnantajalla ei ole tarjota kohtuullisen paljoa työtunteja, eli 18 tuntia viikossa. Se on kuulemma laissa näin.

Vierailija
8/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

No itseasiassa tekstissäkin kyllä pohdittiin voiko kahden nollatuntisopimuksen välisistä ristiinmenoista tulla ongelmia työkkärin tai kelan kanssa, ei keskenään. Konteksti.

Ja nollatuntisopimus ei velvoita työnantajaa antamaan vuoroja eikä työntekijää ottamaan niitä vastaan. Niistä saa kieltäytyä ihan vaikka jos ei huvita mennä sinä päivänä töihin. Jos työnantaja vaatii asioita mitä ei ole sopimuksessa niin kyse on toisenlaisista ongelmista.

Ja pakko nyt kyllä vielä nillittää omaan tekstiin että nollatuntisopimuksen puitteissa voidaan sopia myös siitä että työntekijä saa tavallisia vuoroja työvuorolistaan, jolloin ne ovat sitovia. Jos kyse on tälläisistä sopimuksesta eikä ns. kutsuttaessa töihin-meiningistä niin tämä täytyy tehdä työnantajille selväksi että jää sumplimisvaraa mahdollisista ristikkäisistä vuoroista.

Vierailija
9/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas työkkärin täti kertoi eilen, että nollasopimiksen voi työntekijä irtisanoa ilman seuraamuksia jos 12 viikon aikana työnantajalla ei ole tarjota kohtuullisen paljoa työtunteja, eli 18 tuntia viikossa. Se on kuulemma laissa näin.

Itselläni ei ole ainakaan tullut mitään ongelmia kun olen siivonnut pois nollatuntisoppareita joista sai vuoron ehkä kolmen kuukauden välein.

Vierailija
10/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kelaan tai työkkäriin ota kantaa, mutta itse ainakin olen saman firman monessa toimipisteessä nollasopimuksella ja välillä joutuu vaan kieltäytymään vuoroista kun olen jo toiseen lupautunut. Myös saatan koulun takia joutua kieltäytymään vuoroista ja tämäkin ok.

Vierailija
11/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä työkkärissäkään näytetä tietävän työoikeudesta mitään tai sitten vastoin parempaa tietoa tulkitaan pykäliä.

Nollasoppari ei ole työsopimus. Työsopimus on sellainen, jossa on sovittu työajasta. Työajasta sopimista ei ole työajan määrittely 0–40 tunniksi. Se ei yksinkertaisesti täytä työsuhteen määritelmää. Työsuhteessa on oltava tieto työajasta keskimäärin vaikkapa tasoittumisjakson puitteissa. Se ei voi olla mitään noin epämääräistä.

Niinpä jos työsuhdetta ei edes ole (on vain väljä puitesopimus siitä mitä ehtoja noudatetaan mikäli työsopimus syntyy), niin silloin ei voi irtisanoutuakaan työsuhteesta.

Tuskinpa tätä on koeteltu työoikeudessa vielä kertaakaan. Työnantajat eivät päästä juttuja sinne saakka, että saataisiin oikeusoppineilta viimeinen naula arkkuun. Niinpä TE-toimistokin saa rellestää kuin sika pellossa merkanttivoimin.

Vierailija
12/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri sakottaa työstä kieltäytymisestä silloin, kun kehotus työn hakemiseen on tullut työkkäriltä ja sitten ei hae tai ota sitä vastaan. Ehkä mahdollisesti myös muussa tapauksessa, jos työkkäri saa tietää että on kieltäytynyt tarjotusta työstä, mutta yleensä työkkäri ei niitä tietoonsa saa eikä kysele. On aivan OK jos itse bongaa työpaikkailmoituksen, hakee, tulee valituksi, mutta syystä tai toisesta päättää että ei ota paikkaa vastaan. Ei sitä kysytä eikä tarvitse raportoida mihinkään. Nollasopparihommissa vielä vähemmän. Nollasoppareita on monenlaisia ja jos tekee keikkatöitä, niin voi olla että vuoroja näkyy runsaastikin sovelluksessa/nettisivuilla ja niistä sitten valikoidaan, mitä pystyy ottamaan ja kuinka paljon haluaa tehdä. Isojen rekryfirmojen kohdalla edes työnantajaa ei juuri kiinnosta perustelut näille.

Jos pelkää ristikkäisyyksiä, niin kannattaa selvittää huolella, missä vaiheessa vuorot muuttuvat sitoviksi minkäkin nollasopparin systeemissä. Voi olla esim. niin että kun klikkaa ottavansa vuoron vastaan, niin siitä ei enää pääse eroon ilman saikkutodistusta. Eli kannattaa tarkastaa kalenterinsa huolella ennen kuin hyväksyy vuoron, samoin tarkastaa sijainti ja mahdolliset asiaan liittyvät bussiaikataulut. Jos systeemi on sellainen jossa omaan kalenteriin päivitetään ajat jolloin ei pääse, niin pitää ne aina ajan tasalla (ja tosiaan monesti työnantaja ei edes kysele, mitä niiden takana on). Tällaista on siis meininki keikkailijana, jolla monia eri kohteita. Voi myös olla että vuorot sovitaan suoraan työpaikalla ja nollasoppari kohdistuu vain yhteen paikkaan, tällöin tosiaan tärkeää sopimus- ja haastatteluvaiheissa olla rehellinen omasta käytettävyydestä.

Vierailija
13/13 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että opiskelijat ja kotirouvat nollasopparoivat, on ymmärrettävää. Mutta sitä en ymmärrä, miksi työttömät suostuvat moiseen. Ei siitä ole kuin moninkertainen harmi.

Kyllä hyvä työnantaja osaa suunnitella työvoimansa ja tehtävät niin, että voi tarjota edes vaikka sen 18 tunnin viikkominimin, millä uusi työssäoloehto kertyy. Tekee vaikka määräaikaisen sopimuksen, jos kerran jatkotarpeesta ei ole tietoa. Se on riittävän painava peruste määräaikaisuuteen.

Ei pidä suostua pompotettavaksi, ellei se erityisen hyvin omaan elämäntilanteeseen sovi.