Oletko lukenut Seitsemän veljestä?
Pakotettiinko koulussa vai ihan vapaaehtoisesti? Ikä? Itse en ole sitä lukenut, ehkä joitain lukuja koulussa, mutta en kokonaan. Olen 39 v.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, kuuluu suomalaiseen yleissivistykseen. Kirjasta on usein vertauksia muissa teoksissa, ja jos ei ole lukenut tuota kirjaa, ei ymmärrä mistä puhutaan.
Kerro joku esimerkki, siis sellainen vertaus jota käytetään usein ja jota ei löydy teatteri,tv ja elokuvaversioista, wikipediasta, äidinkielenkirjoista tms ja jota ei ymmärrä jos ei ole kirjaa lukenut itse.
Tunnetuin on ehkä termi impivaaralaisuus.
Ei kuulunu kouluun, sen sijaan piti kyl hbl:ää lukea.. eteenkin sture gaddin juttuja.
ei me mitään kalevalaakaan koskaan luettu, ei sekään oo meiän juttu. Ja pakkosuomi on naurettava aihe. opittiin jo koko relevantti sisältö pihalla joskus 4v vanhoina
Kalevalaa luen myös välillä, pitkiä aikoja sitä ei jaksa mutta pätkittäin. Lukiessa mietin miten säkeet ovat ajan kanssa hioutuneet laulajien suussa, poljento on tasainen ja ne rimmaavat aina täydellisesti ja napakasti.
Olen 66v. Koulussa luettiin vuorotellen luokan edessä. Lopulta kävi niin, että luin kirjan loppuun kun niin kovasti halusin. Kalevala oli mielenkiintoinen kansalliseeppos. Lönrotin lisäksi runonlaulaja Arhippa Perttunen liittyi Kalevalan syntyyn, hän oli isäni sukua. En jaksa laskea kuinka monta isoisoiso.......isä.
Sain lapsena Mauri Kunnaksen Seitsemän koiraveljestä lahjaksi ja sitä tuli sitten luettua monet kymmenet kerrat. Oikeasta versiosta luettiin peruskoulussa lyhyt pätkä ja sitä sitten käsiteltiin. Muuten en ole siihen kirjaan tarttunut, jostain syystä ei ole herännyt kiinnostusta tarpeeksi
N21
Olen 25-vuotias. Meillä ei tainnut olla koulussa (peruskoulu+lukio) yhtäkään klassikkokirjaa, joka kaikkien pitäisi lukea. Oli tietty lista, josta piti valita.
En ole lukenut tuota kirjaa. Näytelmän olen nähnyt.
74 vuotta. Koulussa luettin tunnilla 1 kolmasosa, loput olisi pitänyt lukea kotona. En lukenut.
Olen lukenut. Meillä se ei aikanaan kokonaan kuulunut pakolliseen lukemistoon. Osia kyllä. En silloin innostunut. Nyt lähempänä neljääkymmentä ikävuottani luin tuon ja olin hurmaantunut siitä taidosta, jolla Kivi asioita on osannut ilmaista.
Olen lukenut kolmesti ja aina vapaaehtoisesti, ensin teininä. Ikää 54.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, kuuluu suomalaiseen yleissivistykseen. Kirjasta on usein vertauksia muissa teoksissa, ja jos ei ole lukenut tuota kirjaa, ei ymmärrä mistä puhutaan.
Kerro joku esimerkki, siis sellainen vertaus jota käytetään usein ja jota ei löydy teatteri,tv ja elokuvaversioista, wikipediasta, äidinkielenkirjoista tms ja jota ei ymmärrä jos ei ole kirjaa lukenut itse.
Tunnetuin on ehkä termi impivaaralaisuus.
Selkeästi kirjasta, mutta kyllä tuon merkityksen tietää moni joka ei ole kirjaa lukenut, löytyyhän se esim. sanakirjasta.
Olen lukenut, mutta kyllä se totta puhuen tuntui vähän tylsältä. Vika ei ollut ainakaan siinä, että en olisi lukuihmisiä tai että en yleensä tykkäisi klassikoista. Aleksis Kiven runoistakin tykkään, mutta näistä veljeksistä en ole jaksanut innostua. Ehkä kirjan hienous avautuisi paremmin, jos sitä jaksaisi lukea useampaan kertaan...
Tuntemattomasta ihan tykkäsin. Kalevalan ja Raamatun olen aloittanut monta kertaa, mutta kesken jää. Kalevala siksi että sitä alkaa väkisin laulamaan mielessään. 😁 Raamattu taas, olisi kiva saada siitä jokin kaunokirjallinen versio, jossa turhat tyypit ja jaaritukset olisi karsittu minimiin.
Ap