Onko ylireagointia jättää Italian matka väliin?
Olen lähdössä parin viikon päästä Italiaan Rooman alueelle ja mietin, pitäisikö perua matka. Onko tämä mielestänne ylireagointia? Itse tiedän että luultavasti yrittäisin siellä varoa parhaani mukaan koronaa ja Suomeen palaamisenkin jälkeen varmaan miettisin että sairastunko... tuntuu jotenkin tyhmältä ehdoin tahdoin lähteä paikkaan jossa on nyt eniten tartuntoja euroopassa, varsinkin kun viruksesta ja sen etenemisestä jne ei vielä tiedetä riittävästi
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuttua lähti melkein pahimmalle alueelle, ei Thaimaa. No, kaipa itse tietävät mitä tekevät. Eivät ainakaan panikoi.
Ehkä heidän ei tarvitse ajatella, niitä kenet he mahdollisesti tartuttavat ja sillä tappavat. Tai Suomen taloudellista tilannetta ja kuinka kalliiksi tulee pelkästään se, jos heidät laitetaan karanteeniin. Valtio maksaa heille täyden palkan siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä "perusteluja" matkustaa, että 'kun se on maksettukin'.
Niin, olet jo maksanut reissusi, eli ei sinulle lisäkuluja tule siitä, että jätät menemättä.
Et siis tienaa sillä, että menet. Päin vastoin, matkalla kuluu aina enemmän rahaa kuin kotona ollessa.
Sama juttu olit köyhä tai rikas. Toki rikas voi matkustaa joskus myöhemmin, jos nyt jää väliin, mutta tulevaisuus on kaikilta salattu. Emme tiedä, milloin asiat normalisoituvat, jos milloinkaan. Sairastua ja kuolla voi kotonakin.
Kaikille lomamatkan ostaneille kysymys:
Lähtisitkö, jos kohteessasi olisi kärjostynyt esim. sotatila, luonnonkatastrofi, jokin tuntematon uhka, jota ei saada kontrolliin?
Kun kerran olet maksanut.
AP tässä taas, mutta tosiaan itseänikin kummastuttaaa että pitäisi mennä kun ”on jo maksettukin”. Suoraan sanoen ei kiinnosta vaikka rahat menisivät hukkaan, olen minä paljon muuhunkin laittanut elämäni aikana rahaa ”turhaan”. aloitinkin tämän ketjun lähinnä nähdäkseni että ovatko kaikki muut sitä mieltä että tämä on vain turhanpäiväistä hössötystä edes miettiä tällaista... Mutta kiitos vastauksista kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei niinkään se korona tautina pelota, asiantuntijatkin ovat kallistumassa siihen että on levinneempi kuin luultu mutta myös vaarattomampi kuin luultu. Mutta sitä kyllä mietin että aika surkea mäihä olisi jäädä pariksi viikoksi karanteeniin, joita etenkin tuolla Italiassa on asetettu.
Vaarallinen esim vanhuksille, joihin voisit sitten tartuttaa taudin.
Ei kannata lähteä. Tuskin sinne välttämättä edes pääsiskään jos siellä on koronaa. Kaupunki suljetaan ja laitetaan karateeniin sitten. Ei ole järkeä mennä, kun ei voi lomailla normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuttua lähti melkein pahimmalle alueelle, ei Thaimaa. No, kaipa itse tietävät mitä tekevät. Eivät ainakaan panikoi.
Usa ja Kuwait ainakin on kieltänyt tai kehottanut olla menemättä Thaimaaseen.
Tervehdys Lombardiasta Pohjois-Italiasta! Itse en nyt matkustaisi Italiaan. Loman tarkoituksena on irtautua arjesta Ja huolista ja rentoutua.. täällä Italiassa se ei nyt valitettavasti ole mahdollista. Italialaisilla menee kaikki tunteisiin ja täällä on nyt suuri osa kansasta jos ei ihan psykoosissa niin ainakin pelon vallassa. Sunnuntaina ruokakauppamme hyllyt ammottivat tyhjillään, eilen taas kaikkea sai mutta tämä epävarmuus ja epätietoisuus painaa mieltä eniten ja on henkisesti raskasta. Korona on levinnyt paljon laajemmin kuin nyt virallisesti ajatellaan koska tullut jo aiemmin maahan..
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Olisi nimittäin ”vähän” perseestä jäädä jonnekin Roomaan karanteeniin 2 viikoksi.
Lähtisin. Ja olis ihan mahtavaa jäädä pakon sanelemana kahdeksi viikoksi lisää lomalle :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Olisi nimittäin ”vähän” perseestä jäädä jonnekin Roomaan karanteeniin 2 viikoksi.
Lähtisin. Ja olis ihan mahtavaa jäädä pakon sanelemana kahdeksi viikoksi lisää lomalle :D.
Istumaan johonki hotellihuoneeseen vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rooma on niin kaukana korona-alueesta että kyllä mä ainakin lähtisin jos mulla olisi matka maksettuna.
Koronatilanne muuttuu päivässä, se missä tänään on nolla voi olla huomenna 25 tapausta ja viikon päästä 250 tapausta. Italiassahan luvut nousivat neljässä päivässä satoihin.
Ihmetyttää tuo "matka maksettuna". Senkö verran ihmishenki sinulle maksaa oli sitten henki sinun omasi tai jonkun toisen? Pitää olla tosi köyhä.
Olen eri vastaaja, mutta olen sairastanut influenssan, hinkuyskän, mykoplasman ja lukuisia muita tauteja. Kotiin kuolee tistaojen mukaan yli 90% ihmisistä. En pelkää kuolemaa, varsinkaan tuollaisen perustaudin kanssa. Tuo tauti leviää jo, koska missään ei saada eikä olla koskaan saatu rajoja 100% kiinni. Ihminen on aina ollut liikkuvainen ja toisaalta se myös vahvistaa vastustuskykyä. Verrattuna esim. niihin heimoihin, jotka oikeasti elävät eristyksissä jossain saarella.
Todnäköisemmin sairastut tavan flunssaan kun koronaan. Mitä sitten? Kuulutko riskiryhmään, eli sinulla on joku tauti tai olet vanha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istumaan johonki hotellihuoneeseen vai?
Tuo on tämän hetken älytön paniikkiratkaisu. Parin viikon päästä tajutaan, että sairastuneita on jo niin paljon, ettei ihmisiä yksinkertaisesti ole järkeä eristää hotellihuoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys Lombardiasta Pohjois-Italiasta! Itse en nyt matkustaisi Italiaan. Loman tarkoituksena on irtautua arjesta Ja huolista ja rentoutua.. täällä Italiassa se ei nyt valitettavasti ole mahdollista. Italialaisilla menee kaikki tunteisiin ja täällä on nyt suuri osa kansasta jos ei ihan psykoosissa niin ainakin pelon vallassa. Sunnuntaina ruokakauppamme hyllyt ammottivat tyhjillään, eilen taas kaikkea sai mutta tämä epävarmuus ja epätietoisuus painaa mieltä eniten ja on henkisesti raskasta. Korona on levinnyt paljon laajemmin kuin nyt virallisesti ajatellaan koska tullut jo aiemmin maahan..
Kiitos, mielenkiintoista kuulla minkälaista ”paikan päällä” on, ja olet ihan oikeassa siinä että lomalle tosiaan lähdetään rentoutumaan, ei hankkimaan lisää huolta ja stressiä. Tsemppiä sinne sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Todnäköisemmin sairastut tavan flunssaan kun koronaan. Mitä sitten? Kuulutko riskiryhmään, eli sinulla on joku tauti tai olet vanha?
En tainnut vielä sanoa mutta itse en siis kuulu riskiryhmään ja olen suht nuori, mutta tässä tilanteessa mietin myös läheisiäni jotka kaikki eivät ole terveitä nuoria. Ja joku sanoi ylempänä että ihminen on liikkuvainen ja matkustelee niin mietinkin että jos on mahdollisuus edes jotenkin omalla toiminnallaan pyrkiä ennakoimaan tilannetta eikä matkalle ole pakko mennä niin onko järkevää jäädä pois
Mä olen aina ajatellut, että jos joku tauti iskee, sitten se iskee.
Mutta...en tosiaankaan haluaisi jäädä karanteeniin vieraaseen maahan. Nyt saatetaan myös perua lentoja ja kiristetään varotoimia nähtävyyksiin. Esim vatikaani varmaan suljetaan, ravintoloita laitetaan kiinni...lomailu ei taida olla niin kivaa autiossa Roomassa.
Mun piti varata matka ensi kuulle, nyt en tee sitä. Mulla on koiria, jotka tarvii mua täällä sen sijaan että tönöttäisin jossain hotellissa katselemassa seiniä
Eihän sitä koronaa siellä roomassa ole?? Pohjois-Italia aika kaukana roomasta
En lähtisi. Sinne pääsee myöhemminkin ja raha on vain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Sinne pääsee myöhemminkin ja raha on vain rahaa.
Joo alkaa olla aika selvä itselleni että ihan järjetöntä lähteä nyt tässä vaiheessa kun puolituntematon virus jyllää ympäriinsä eikä lomasta pääse nauttimaan. Joskus myöhemmin sitten!
AP
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Alle kahdessa viikossa Italissa yli 400 koronatapausta. Osa tartuttajista selvästi supertartuttajia kuten 38-vuotias mies, joka tartutti ainakin 20 ihmistä ympärillään jokin aika sitten. Vauhti on kova. Kuolleisuus onneksi, vielä! , pieni mutta sekin voi nousta.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei niinkään se korona tautina pelota, asiantuntijatkin ovat kallistumassa siihen että on levinneempi kuin luultu mutta myös vaarattomampi kuin luultu. Mutta sitä kyllä mietin että aika surkea mäihä olisi jäädä pariksi viikoksi karanteeniin, joita etenkin tuolla Italiassa on asetettu.
Kela maksaa karanteenin aikana palkan täytenä, joten sehän olisi suorastaan luksusta. Kaksi ylimääräistä viikkoa ilman töihin - mikäs sen upeampaa. Saisi ainakin kerrankin nukuttua riittävästi.
Voihan se lentokonekin pudota. Jättäisin väliin lentämisen.