Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ylireagointia jättää Italian matka väliin?

Vierailija
26.02.2020 |

Olen lähdössä parin viikon päästä Italiaan Rooman alueelle ja mietin, pitäisikö perua matka. Onko tämä mielestänne ylireagointia? Itse tiedän että luultavasti yrittäisin siellä varoa parhaani mukaan koronaa ja Suomeen palaamisenkin jälkeen varmaan miettisin että sairastunko... tuntuu jotenkin tyhmältä ehdoin tahdoin lähteä paikkaan jossa on nyt eniten tartuntoja euroopassa, varsinkin kun viruksesta ja sen etenemisestä jne ei vielä tiedetä riittävästi

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pestä kädet, ei sormia suuhun.

Vierailija
22/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainaki menisin jos on matka varattu, eiköhän tollasesta perusflunssasta/inföuenssasta peristerve ihminen toivu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE:

Yleisesti matkustamiseen liittyen tartuntariski on edelleenkin hyvin pieni.

Pahimmalla epidemia-alueella Kiinan Hubeissa sairastuneita on raportoitu noin yksi tuhannesta.

Vierailija
24/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rooma on niin kaukana korona-alueesta että kyllä mä ainakin lähtisin jos mulla olisi matka maksettuna.

Koronatilanne muuttuu päivässä, se missä tänään on nolla voi olla huomenna 25 tapausta ja viikon päästä 250 tapausta. Italiassahan luvut nousivat neljässä päivässä satoihin.

Ihmetyttää tuo "matka maksettuna". Senkö verran ihmishenki sinulle maksaa oli sitten henki sinun omasi tai jonkun toisen? Pitää olla tosi köyhä.

Vierailija
25/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLE:

Yleisesti matkustamiseen liittyen tartuntariski on edelleenkin hyvin pieni.

Pahimmalla epidemia-alueella Kiinan Hubeissa sairastuneita on raportoitu noin yksi tuhannesta.

Ja haluat olla Suomessa se yksi tuhannesta kun hän palaa takaisin?

Vierailija
26/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, vaan viisautta. Vain täydelliset imbesillit lentelee maasta toiseen vielä.

Vierailija
27/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Kiinan ilmoittamiin lukuihin on luottamista ja vertaamista, niin Kiinassa tartunnat kasvoivat n. 300:sta kahdessa viikossa n. 20 000:een. Ts. jos yhtään menee samalla kaavalla, Italiassa ja lähialueilla on luokkaa parikymmentätuhatta sairastunutta parin viikon kuluttua.

Hyvää matkaa!

Vierailija
28/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Samalla tavallahan kaikkien piti kuolla sika- ja lintu-influenssaan.

Vierailija
29/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä ainaki menisin jos on matka varattu, eiköhän tollasesta perusflunssasta/inföuenssasta peristerve ihminen toivu

Hän olisi viruksen kantaja palatessaan Suomeen vaikka ei itse sairastuisikaan. Itämisajan on todettu olevan jopa 27 päivää. Miksi pitää hakea Suomeen se virus? Mikä into teillä on epidemiaan ja karanteeneihin? Eikö todallakaan paina se, että Suomessa on paljon ei niin terveitä perheenjäseniä jotka ovat rakkaita jollekin? Suomella ei ole rahaa hoitaa epidemiaa niin kuin Kiinalla. Kiina tuhosi jopa teitä, että ihmiset eivät pakene karanteeneista.WHO ohjeisti hoitamaan epidemian kuin Kiina ja Kiinassahan ihmiset teljettiin koteihinsa. Yksi matka vs. Kiinan tilanne ja paljonko se matkailijan maksama summa on? Kannatti maksaa vai?

Vierailija
30/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi lentokoneet edelleen lentelevät ja levittävät kuolemaa ympäriinsä.

Tyhmät ihmiset ei näemmä tajua itse ettei nyt lennellä yhtään minnekään.

Toivottavasti maailma alkaisi vielä ymmärtää, kun tästä coronasta on selvitty, ettei turismissa ole mitään hyvää.

Vierailija
31/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tuntuu ihan kivalta etten olekaan ihan hullu näiden ajatusteni kanssa, vaan moni muukin on sitä mieltä että voi olla ihan viisasta jäädä kotiin. Lopullisen päätöksen teen toki varmaan vasta ensi viikolla mutta aika paljon kyllä kertoo jo tämänhetkinen fiilis kun hirveästi ei olisi enää intoa lähteä ”nauttimaan” lomasta. Olen siinä mielessä varmaan neuroottinen ja joku muu nauttisi kuin viimeistä päivää mutta itse en vaan pysty kun tiedän että joku vieras virus leviää ja kuten ylläkin joku sanoi niin tilanteet muuttuvat nopeasti ja muutaman päivän matkankin aikana voi olla jo eri tilanne. Ystäväni joka on matkakumppanini oli sitä mieltä että katsotaan jos tilanne laantuisi tässä parin viikon aikana mutta en oikein jaksa uskoa siihen...

AP

Vierailija
32/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roomassa ei ole vaaraa. Sieltä reportoidut sairastumistapaukset olivat kaksi kiinalaista noin kuukausi sitten, he ovat parantuneet ja matkustaneet takasiin kotimaahansa. Italiassa tapauksia on paljon, koska niitä alettiin nyt vasta testaamaan, todennäköisesti tämä coronaflunssa on pyörinyt jaloissa jo pidempään ja näin tulee olemaan muissakin maissa. Ongelmana on, että useille se aiheuttaa vain vähän tai ei yhtään oireita, eikä sitä testata, koska ihminen ajattelee sairastavansa pientä flunssaa. Paniikki on turhaa, itse matkustaisin huoletta, mutta pitäisin hyvästä hygienasta huolta, niin kuin normaalistikin kuuluu tehdä.

T. Italiassa asuva

Vierailija
33/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä/henki vs. 2000€. Noh...

Vierailija
34/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se itsekkyys, haluatko tuoda sen suomalaisille?? Riskiryhmiä on täälläKIN paljon.

Vierailija
35/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, niinhän se tauti leviää, ihmisten matkustelun takia. Kohta se on täälläkin.

Vierailija
36/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lottovoitto" saattaa napsahtaa omalle kohdalle. Kannattaa jättää hautajaisrahat omaisille valmiiksi ja sitten vasta matkaan (ettei matkarahat mene hukkaan).

Vierailija
37/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi. Jo ihan siksikin, että mitäs sitten, jos siellä joutuu hotellissa karanteeniin. Ja kaikki paikat kiinni.

Ihan eri juttu olisi joutua kotonaan karanteeniin kuin johonkin hotellihuoneeseen. Lisäksi vieras ympäristö ja mahdollisesti kielikin, jos täytyy hakea jostain ruokaa tai apua. Rooman keskustasta ei kovin helpolla turisti löydä edes ruokakauppaa. Tai minä en ainakaan löytänyt aikoinaan.

Vierailija
38/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en lähtisi. Tilanne muuttuu niin paljon päivittäin ja todelliset luvut eivät ole edes viranomaisten tiedossa, kun lieväoireisia tartuttajiakin on paljon.

En myöskään nauttisi matkasta, kun kokoajan ajatus vaivaisi mielessä ja kiinnittäisin huomiota ihmisten aivasteluihin, yskäisyihin jne. sekä mahdollisiin tartuntapaikkoihin. Ihmismassat ovat myös ihan eri luokkaa kuin täällä. Pakostakin joutuu jossakin seisomaan/kulkemaan ihan lähellä muita. Lisäksi kotiin tultuanikin asia vaivaisi vielä sen mahdollisen itämisajan. Aika riskipeliä.

Vierailija
39/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en lähtisi. Tilanne muuttuu niin paljon päivittäin ja todelliset luvut eivät ole edes viranomaisten tiedossa, kun lieväoireisia tartuttajiakin on paljon.

En myöskään nauttisi matkasta, kun kokoajan ajatus vaivaisi mielessä ja kiinnittäisin huomiota ihmisten aivasteluihin, yskäisyihin jne. sekä mahdollisiin tartuntapaikkoihin. Ihmismassat ovat myös ihan eri luokkaa kuin täällä. Pakostakin joutuu jossakin seisomaan/kulkemaan ihan lähellä muita. Lisäksi kotiin tultuanikin asia vaivaisi vielä sen mahdollisen itämisajan. Aika riskipeliä.

Joo juuri tuo mietityttää, olen yliopistolla opettamassa ja tiedän etten pysty olemaan ajattelematta että mitäs jos tässä tartutan monta luentosalillista porukkaa. Lienee järkevin vaihtoehto siis jäädä pois reissusta, kyllähän niille sitten taas pääsee ja voi nauttiakin eri tavalla. Paljon tärkeämpää on pitää huolta itsestään tai muista, tai ainakin tehdä parhaansa sen eteen

Vierailija
40/60 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä "perusteluja" matkustaa, että 'kun se on maksettukin'.

Niin, olet jo maksanut reissusi, eli ei sinulle lisäkuluja tule siitä, että jätät menemättä.

Et siis tienaa sillä, että menet. Päin vastoin, matkalla kuluu aina enemmän rahaa kuin kotona ollessa.

Sama juttu olit köyhä tai rikas. Toki rikas voi matkustaa joskus myöhemmin, jos nyt jää väliin, mutta tulevaisuus on kaikilta salattu. Emme tiedä, milloin asiat normalisoituvat, jos milloinkaan. Sairastua ja kuolla voi kotonakin.

Kaikille lomamatkan ostaneille kysymys:

Lähtisitkö, jos kohteessasi olisi kärjostynyt esim. sotatila, luonnonkatastrofi, jokin tuntematon uhka, jota ei saada kontrolliin?

Kun kerran olet maksanut.