Miehenvalinta-kysymys 25-40v naisille
Jos sinun pitäisi valita seuraavista miehistä: niin kenet ottaisit?
f) Taiteen maisteri, tekee luovaa suunnittelutyötä, palkka 3400 e/kk
g) Filosofian maisteri, tekee semiluovaa suunnittelutyötä julkisella sektorilla, palkka 3700 e/kk
h) Filosofian maisteri, tekee teknologiaa/ humanismia sekoittavaa tutkimusta, palkka 3200 e/kk
Kaikissa vaihtoehdoissa mies on muuten sama, aika sellainen perusjässikkä, ei mikään huippukomea tai karismaattinen (älä siis kuvittele mielessäsi Johnny Deppiä näihin vaihtoehtoihin). Asuu pääkaupunkiseudulla.
Laita vastaukseen myös oma ikäsi ja summittaista siitä missä ammatissa/ alalla olet
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten vaikeaa voi olla naisille osallistua ajatusleikkiin. Näin esimerkin vuoksi: Jos minulta kysyttäisiin, että ottaisinko mieluiten vaimoksi sairaanhoitajan, sosionomin vai röntgenhoitajan, niin osaisin näistä suht samanlaisista ammateista heti sanoa, että röntgenhoitaja kiinnostaisi eniten. Eikä minulla ole mitään fiksaatiota tai fetissiä röntgenhoitajiin enkä ole alasta mitenkään erityisen kiinnostunut, osaan vain heti sanoa, että noista naisista kiinnostaisi eniten röntgenhoitaja.
Aivan samalla tavalla myös ketjun naiset osaisivat heti vastata kysymykseen, mutta eivät vaan periaatteesta halua, kun täytyy kiukutella.
Yritätkö nyt sanoa, että kaikki miehet ovat samanlaisia kuin sinä tuossa suhteessa (eli lueteltaessa kolme samantyyppistä ammattia osaavat heti kertoa suosikkinsa)? Vai olisiko se mahdollisesti sinun henkilökohtainen ominaisuutesi, jolla ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten vaikeaa voi olla naisille osallistua ajatusleikkiin. Näin esimerkin vuoksi: Jos minulta kysyttäisiin, että ottaisinko mieluiten vaimoksi sairaanhoitajan, sosionomin vai röntgenhoitajan, niin osaisin näistä suht samanlaisista ammateista heti sanoa, että röntgenhoitaja kiinnostaisi eniten. Eikä minulla ole mitään fiksaatiota tai fetissiä röntgenhoitajiin enkä ole alasta mitenkään erityisen kiinnostunut, osaan vain heti sanoa, että noista naisista kiinnostaisi eniten röntgenhoitaja.
Aivan samalla tavalla myös ketjun naiset osaisivat heti vastata kysymykseen, mutta eivät vaan periaatteesta halua, kun täytyy kiukutella.
Sairaanhoitaja, sosionomi ja röntgenhoitaja ovat sen verran tunnettuja ja käytännönläheisiä ammattinimikkeitä, että on melko helppo kuvitella, mitä he tekevät. Se sijaan joku filosofian maisteri tai semiluova suunnittelutyö ei kerro yhtään mitään. Tosin itse en kyllä näkisi kovin suurta eroa myöskään sairaanhoitajan ja röntgenhoitajan välillä.
Työ ja koulutus aina jotenkin vaikuttavat myös ihmiseen, joten ei ole todennäköistä, että mies olisi muuten ihan samanlainen kaikissa kolmessa vaihtoehdossa. Mutta oletetaan, että olisi, joten kyseessä olisi siis sama mies.
Tulkitsen kysymyksen käytännössä niin, että mikä näistä kuvauksista herättäisi eniten mielenkiintoa. Kaikki olisivat ihan hyviä, mutta vaihtoehto h) herättäisi helpoimmin mielenkiinnon, koska siinä yhdistyy kaksi erilaista asiaa kiinnostavasti (teknologia ja humanismi) ja tutkimustyö ylipäänsä on mielenkiintoista. Koska muita ominaisuuksia miehestä ei ole määritelty, olisi tietenkin mahdollista, että joku muu(kin) vaihtoehdoista tarjoaisi kiinnostavan yhdistelmän jonkun muun kanssa, mitä mies olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin sen miehen, joka
a) on luonteeltaan mukavin
b) haluaa suhteelta suurinpiirtein samoja asioita kuin minä
c) on kiinnostunut juuri minusta
d) jonka kanssa kemiat kohtaavatEli näistä miehistä kuka tahansa voisi olla se, jonka valitsen tai heistä kukaan ei olisi se. Todennäköisyys sille, että kaikki olisivat täsmälleen yhtä kiinnostavia ja täsmälleen yhtä paljon minusta kiinnostuneita, on niin häviävän pieni, etten ota sellaista vaihtoehtoa huomioon.
Tämän tyyppiset kyselyt ovat parhaimmillaankin jokseenkin typeriä, mutta tämä on älyttömin vähään aikaan. Näillä vaihtoehtomiehillä on niin minimaaliset erot sen puolesta, mitä heistä on kerrottu, että tuskin kovin monen valintaan oleellisesti vaikuttaisi. Väitän että näistä vaihtoehdoista yli 90% naisista tekisi valintansa jonkun sellaisen seikan perusteella, jota ap ei maininnut.
Olen 38-vuotias nainen ja työskentelen hoitoalalla.
Oletko kuullut abstraktista ajattelusta? Tämä on ajatusleikki. Ajattele, että kyseessä on sama mies noin luonteen, kemioiden jne. puolesta. Minkä näistä vaihtoehdoista mieluiten valitsisit silloin?
Juuri sen takia nämä kyselyt ovat parhaimmillaankin jokseenkin typeriä, koska mennään niin paljon abstraktisen ajattelun puolelle, ettei se kertakaikkiaan kohtaa realismia millään tasolla. Sellaista vaihtoehtoa, että vastaan osuisi yhtä aikaa kolme eri miestä, jotka ovat muuten tismalleen samanlaisia, paitsi työnkuvassa ja palkkauksessa on vähäsen eroa, ei todellisuudessa ole olemassakaan.
Mutta jos nyt ajattelen tätä abstraktiotasi, niin vastaan että käskisin miesten vetää pitkää tikkua. Joka tapauksessa nuo miehet olisivat niin identtisiä keskenään kaikessa siinä mitä tässä on mainittu, että aivan sama vaikka arpoa se kumppani kun ei se mihinkään vaikuttaisi.
Sitten jos astutaan abstraktion ulkopuolelle edes varpaan kärjen verran, näin identtisen kolmikon vastaan osuminen yhtäaikaisesti tuntuisi todennäköisesti niin oudolta ja pelottavalta, että epäilisin oman todellisuudentajuni alkavan prakata. Eli kääntyisin kannoillani ja jatkaisin sinkkuelämää siihen saakka kunnes todellisuus alkaisi jälleen tuntumaan realistiselta.
T: se 38v nainen hoitoalalta
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä tuolla on? No sairaanhoitajalla on hankalammat työajat, joten sen voisi laittaa miinukseksi, mutta muuten? Mitä ihmeen kiksejä saat naisen ammatista?
No en kyllä osaa sanoa. Kuvitteleeko miehet todella, että ammatilla on näin suuri merkitys? Jos nää olisi tyyliin kerrossiivooja, poliisi ja it-johtaja niin ymmärtäisin mitä tässä haetaan takaa, mutta tästä en vaan käsitä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin sen miehen, joka
a) on luonteeltaan mukavin
b) haluaa suhteelta suurinpiirtein samoja asioita kuin minä
c) on kiinnostunut juuri minusta
d) jonka kanssa kemiat kohtaavatEli näistä miehistä kuka tahansa voisi olla se, jonka valitsen tai heistä kukaan ei olisi se. Todennäköisyys sille, että kaikki olisivat täsmälleen yhtä kiinnostavia ja täsmälleen yhtä paljon minusta kiinnostuneita, on niin häviävän pieni, etten ota sellaista vaihtoehtoa huomioon.
Tämän tyyppiset kyselyt ovat parhaimmillaankin jokseenkin typeriä, mutta tämä on älyttömin vähään aikaan. Näillä vaihtoehtomiehillä on niin minimaaliset erot sen puolesta, mitä heistä on kerrottu, että tuskin kovin monen valintaan oleellisesti vaikuttaisi. Väitän että näistä vaihtoehdoista yli 90% naisista tekisi valintansa jonkun sellaisen seikan perusteella, jota ap ei maininnut.
Olen 38-vuotias nainen ja työskentelen hoitoalalla.
Oletko kuullut abstraktista ajattelusta? Tämä on ajatusleikki. Ajattele, että kyseessä on sama mies noin luonteen, kemioiden jne. puolesta. Minkä näistä vaihtoehdoista mieluiten valitsisit silloin?
Ei ole samanlainen luonne. Luovalle alalle hakeutuvalla on erilainen luonne kuin sellaisella joka ei ole luova.
Olen hakeutumassa maisteriopintoihin, ja kaikki nuo tutkinnot ja ammatit ovat minulle täysin mahdollisia suuntia, ja kaikki myös kiinnostavat, ja olen niihin liittyviä työtehtäviäkin tehnyt. Sikäli kuin olen itseni tässä muutaman kymmenen vuotta tuntenut, niin minulla on ihan vaan yksi luonne.
Mutta se sinun luonteesi on kuitenkin juuri sinun ikiomasi. Ei ole toista täsmälleen samanlaista ihmistä kuin sinä. Sinä olet uniikki yksilö, kuten kaikki meistä muistakin. Ja elämässäsi sinä kohtaat muita yhtä uniikkeja yksilöitä. Ja koska pariutuessa homma ei mene niin, että toinen on aina valitsija ja toinen valinnan vailla omaa tahtoa oleva kohde, ne hyvin pieniltäkin tuntuvat eroavaisuudet vaikuttavat. Vaikka olisit yksi identtisistä kolmosista, jotka kaikki haluatte saman naisen, ette te kuitenkaan olisi niin samanlaisia etteikö se nainen eroja huomaisi.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä osaa sanoa. Kuvitteleeko miehet todella, että ammatilla on näin suuri merkitys? Jos nää olisi tyyliin kerrossiivooja, poliisi ja it-johtaja niin ymmärtäisin mitä tässä haetaan takaa, mutta tästä en vaan käsitä sitä.
Osa miehistä kuvittelee. Ja vaikka heille sanottaisiin kerran toisensa jälkeen, ettei ole väliä, niin he silti pitävät kiinni uskostaan ja kuvittelevat lisäksi, etteivät muut ihmiset vain tiedä mitä haluavat.
Myös joidenkin apinasukulaistemme parissa vanhenevat urokset ovat kaikista kyvyttömimpiä omaksumaan uudenlaisia ajatuksia.
Noin yleisesti viehättävää on itsevarmuus ja se että innostuu siitä mitä tekee. Eli jos nämä ovat vaihtoehtoja itsellesi suuntautumiseen niin eniten mielenkiintoa herättää varmaankin vaihtoehto jossa itse viihdyt parhaiten... varsinkin kun palkassa ei ole merkitsevää eroa. Palkan pitäisi alkaa eri numerolla että eroa alkaisi tulla, esim. siinä montako lasta toivotaan ja pystytään hankkimaan.
Musta nämä kaikki kuulostavat siltä että työtä voi tehdä myös kotoa käsin mikä on plussaa (pidän siitä että mies on arjessa läsnä). Työmatkoihin kuluu tosi paljon turhaa aikaa. Jos näissä oikeasti on iso ero siinä että toista voi tehdä kotoa, toista ei, valitsisin sen jossa mies on eniten kotona ja vähiten työmatkoilla.
Työn sisällöstä sen verran että tietenkin jos ymmärtäisin työstä jotakin ns enemmän niin voisi olla mielekkäämpää keskustelunaihetta, tosin oletan että tuolla palkalla töitä ei tehdä 24/7 ja muutakin elämää on. Näistä vaihtoehdoista en pysty sanomaan mitä minkäkin sisältöön kuuluu tai minkä sisällöistä olisi mielekkäintä jutella, joten ihan mahdotonta sen kannalta vastata.
n28
Vastaan vaikka olenkin yli-ikäinen. Valintani osui mieheen H. Perustelu: se jäi jäljelle kun entten-tentten-teelikamenttasin muut vaihtoehdot puh-pah-pelistä-pois.
Oikeasti nyt! Vaikka toki monille naisille varmaan miehen ammatilla ja tuloilla on parinvalinnassa merkitystä, niin vaikea mun on uskoa, että nämä olisivat millään ratkaisevalla tavalla merkityksellisiä siinä vaiheessa jos erot ovat näin pienet. Olettaen siis että muuten on täsmälleen sama mies kyseessä. Näiden asioiden merkitys korostunee siinä vaiheessa, kun puhutaan monista erilaisista sosioekonomisista luokista. Tyyliin amis vs. akateeminen, roskakuski vs. filosofian maisteri, työtön vs. keskituloinen duunari suht varmassa työpaikassa.
Tässä skenaariossa on kolme akateemista varsin samantyyppiseltä kuulostavaa työtä eikä palkkauksessakaan ole kuin 500€ heitto pienimmän ja suurimman palkan välillä. Minä rohkenen väittää, että näin pienillä eroilla ei oikeasti parinvalinnassa olisi kovin merkittävää vaikutusta edes niiden ihmisten kohdalla, jotka muutoin pitävät ammattia, titteliä ja palkkaa tärkeänä asiana. Väitän, kuten muutama muukin on jo sanonut, että se valinta tehtäisiin loppupeleissä sellaisten tekijöiden perusteella, joita aloituksessa ei mainittu.
Minä olen nainen 47 vuotta. Kasvatustieteiden kandi, naimisissa rakennusmaalarin kanssa. Kaksi kissaa, ei lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kommentissa selviää se suurin syy ap:n jankkaamiseen. Hän oli päässään jo valmistautunut siihen, että kaikki naiset valitsevat eniten tienaavan. Kun selvisikin, ettei naisia oikeasti tämä kiinnosta, mies laittaa sen naisten "kiukuttelun" piikkiin ja pitää kiinni siitä ajatuksestaan, että kyllä minä oikeassa olin, naiset ei vaan suostu sitä myöntämän. Oppisit mieluummin kysymyksestäsi, että ihan oikeasti, tällaisilla asioilla ei ole väliä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui vaihtoehdoille a-e?
Jäivät pois kyselyteknisistä syistä. Aivan kuten vaaleissakaan ei ole numero ykköstä ehdokkaissa.
= Kyselijän vasemman käden sormet a - e ovat perusvoiteessa ja eestaas-liikkeessä
Olen aidosti hämmästynyt siitä, että joku edes ajatusleikissä kykenee valitsemaan kumppanin ammatin perusteella. Jos minulta kysyttäisiin, haluaisinko kumppaniksi bussikuskin, rekkakuskin vai taksikuskin, en todellakaan osaisi vastata. En edes ajatusleikissä. Jopa ajatusleikissä kumppanin ammatti on minulle yhdentekevä asia.