Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Käyttäjä32888, kuten tiedät niin yritä välttää itsesi soimaamista kun et ole voinut tietää raskaudesta. Onneksi et ilmeisesti ole päihteiden suurkuluttaja eli siinä mielessä paljon todennäköisemmin kaikki on hyvin kuin että ei olisi. :)
Meillä oli tällä viikolla ultra ja sikiöseulonta. Down-riski ei ollut kohonnut vaikka sitäkin iän puolesta jännitin ("vasta" 34v mutta kuitenkin paljon enemmän kuin viime raskaudessa). Olin hirveän jännittynyt mutta onneksi kaikki oli hyvin ja kätilö ystävällinen. 🥰 tuleva isosiskokin sai nyt tietää uutisen ja otti sen tosi ihanasti ja innostuneesti vastaan. Edelleen on huono olo ja huolta mutta tällä mennään, ainakin toistaiseksi kaikki näyttää menevän hyvin.
pallukka kirjoitti:
Käyttäjä32888, kuten tiedät niin yritä välttää itsesi soimaamista kun et ole voinut tietää raskaudesta. Onneksi et ilmeisesti ole päihteiden suurkuluttaja eli siinä mielessä paljon todennäköisemmin kaikki on hyvin kuin että ei olisi. :)
Meillä oli tällä viikolla ultra ja sikiöseulonta. Down-riski ei ollut kohonnut vaikka sitäkin iän puolesta jännitin ("vasta" 34v mutta kuitenkin paljon enemmän kuin viime raskaudessa). Olin hirveän jännittynyt mutta onneksi kaikki oli hyvin ja kätilö ystävällinen. 🥰 tuleva isosiskokin sai nyt tietää uutisen ja otti sen tosi ihanasti ja innostuneesti vastaan. Edelleen on huono olo ja huolta mutta tällä mennään, ainakin toistaiseksi kaikki näyttää menevän hyvin.
Näinhän se on. Ja helpotus oli eilen myöskin seulontojen ultrassa nähdä, että tyyppi kasvaa kohisten ja kaikki on toistaiseksi erinomaisesti. Lohdutti ultraava lääkärikin, että kyllä se vaatisi isot ja jatkuvat määrät, että huolta tarvitsisi kantaa. Siispä nauttien raskaudesta nyt vaan eteenpäin.:) onneksi yleensä kaikki menee oikein hyvin!
Oi onpas ihana että isosiskokin suhtautui ilolla! Minkäs ikäinen sisko?:)
Käyttäjä32888, isosisko ehtii täyttää 4v ennen tämän toisen laskettua aikaa. :)
Mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras paikka käydä varhaisultrassa? Onko jollain kokemuksia useammasta paikasta?
Elinalle88 kirjoitti:
Mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras paikka käydä varhaisultrassa? Onko jollain kokemuksia useammasta paikasta?
Missäpäin asut? Itse kävin Ovumialla Tampereella kehutulla ja ylistetyllä Sami Onoilalla. Oli järjettömän mukava, asiantunteva ja ultran teki erittäin perusteellisesti. Oltiin vastaanotolla 1.5h kaikkiaan, sellainen "raskauden keston määritys". :D ilmeisesti hintaluokkakin asiallinen vrt moneen paikkaan.
Mulla ei ole kokemuksia mutta Hesarissa tms oli vasta juttua siitä paikasta Vantaalla jota pitää kätilö eikä lääkäri ja hinnat siksi edulliset. Paikan nimi oli Kaunis odotus.
Kysyn vuorostani onko joku saanut Helsingissä tai muualla lapsiperheiden kotipalvelun kautta apua lapsenhoitoon pahan raskauspahoinvoinnin aikana? Selvittelen nyt itse tätä optiota. 😞
Varovaisesti laitan jalkaa oven väliin tälle puolelle, täällä plussattu uuden vuoden aattona ja nyt kai 3+4 meneillään. Yritys aloitettiin tasan vuosi ennen plussaa ja kyytiläinen tarttui mukaan ensimmäisestä luomukierrolla tehdystä inseminaatiohoidosta, yrityskierros 13 siis meille.
Jäädään jännäilemään ❤️🤞🏻Varhaisultra varattu 2.2 ja huomenna ensimmäinen soitto neuvolaan.
Heippa vaan kaikille pitkästä aikaa! Oon potenut pahoinvointia ja selkäsärkyjä ja ollut siksi enempi hissukseen, mutta kiva että täälläkin plussia tullut tällävälin 😊 meillä alkaa sunnuntaina rv21 eli puoliväli häämöttää! Rakenneultrassa oli kaikki hyvin ja maha senkun kasvaa 🤩🥰
4+3 meneillään, oireina verenpaineen heittely, joinain päivinä hetkittäinen yökkäily, alaselän särky ja oudot alavatsatuntemukset. Eilen illalla sänkyyn mennessä vatsankouristukset yltyivät melko epämukaviksi, tuli ihan kiire vessaan ja tyhjennys sitten molemmista päistä 🙄 helpotti hieman mutta otin kyllä paracetamoliakin millä sitten laantui. Kunpa nyt ei vain enteilisi mitään ikävää.
Hei Nounou ja muut,
Muistan sinut Nounou tuolta toisesta ryhmästä, onnittelut plussasta ja tarrasukkia!
Olen kirjoitellut aika harvakseltaan. Mulla sama juttu nyt, varovasti siirryn tänne plussanneiden puolelle. Ihmeekseni testi näytti plussaa ja nyt menossa rv 4+6. Perjantaina vasta sain selvän plussan näkymään testiin. Ovulaatio oli erikoisen myöhään, kp13, kun se normaalisti on kp10-11 välillä.
Yritys on meillä aloitettu 1/2021 ja keskenmeno syyskuussa heinäkuussa alkaneesta raskaudesta noin viikolla 7. Siksi nyt kauhean vaikea luottaa siihen että olenko todella raskaana yhä, pysyykö tämä pieni kyydissä? Kauheasti yritän tunnistaa raskausoireita, että voisin uskoa että joku tosiaan on vielä tuolla vatsassa. Heinä-syyskuussa mitään oireita ei ollut. Ainoa mahd. oire nyt että vasen nänni on välillä kipeä. Toivon niin paljon että tämä jatkuu! Samalla tosi iloinen ja tosi huolestunut olo.
Onko teillä muilla samanlaisia oloja?
Luumunkivi, kiitos ja sitä samaa! Aika jämpti samoilla päivillä mennään.
Tuttuja tuntemuksia, ilman edes yhtäkään aiempaa plussaa/haamua/kemiallista/keskenmenoa olo ettei uskalla luottaa. Uskon että liittynee omalla kohdalla siihen kun yritys kesti kuitenkin vuoden emmenkä saaneet aluilleen luomusti. Sitä kai alkoi jo ajatella että tästä tulee todella pitkä ja kivinen tie ja nyt kun lykästi jo ensimmäisestä inseminaatiosta niin ei voi uskoa, että tämä olisi näin ”helppoa”. Päivittäin pelkää että kyllä tämäkin ilo vielä viedään meiltä.
Tänään tein viimeisen testin, digitaalisen viikkonäytöllisen 3+. Päätin että nyt en enää testaa vaan yritän luottaa ja uskoa että kaikki menee niinkuin kuuluukin. Kahden viikon päästä varhaisultra, josko siellä näkyisi syke ja voisi alkaa vähän enemmän luottaa.
Itsekin kaipailin klassisia raskausoireita takeeksi siitä että vatsassa jotain tapahtuu, mutta toisaalta täytyy varmaan olla onnellinen kun ei toistaiseksi ainakaan ole kipeitä rintoja eikä huonovointisuutta kummemmin yms. Selkäsärky onneksi loppui, mutta tietysti siitäkin päällimmäisenä mietin oliko se raskausoire ja oliko oireen loppuminen huono juttu 😅
Tein plussatestin just viikonloppuna 🥰
Esikoinen kyseessä, yritystä takana melkein vuosi. Tää plussakierto oli toinen kierto, jossa oli letrotsoli apuna ovulaatioon. En oikein osaa vieläkään tätä tajuta, etenkin kun olo tuntuu aika tavalliselta. Varasin jo varhaisultran kolmen viikon päähän, miten hitsissä sinne asti jaksaa odottaa? Jännittää kyllä aika paljon, meneekö kaikki hyvin. Tuntuu, että niin moni muukin asia mun elämässä on mennyt vaikeimman kautta, niin en osaa luottaa, etteikö tähän raskauteenkin jotain vastoinkäymisiä osuisi 😔
N34+M34. Esikoisvauvan yritys 02-2021 alkaen
Tosi isot tsemppihalaukset kaikille teille ihan raskauden alussa oleville että kaikki menisi hyvin ja jaksaisitte nuo piinaavat viikot ❤ itsellä raskausoireet alkoi rv6 tienoilla vasta, ja silti olin hirveän epäluuloinen onko kaikki kunnossa ja joku matkassa. Sitten voinkin hirveän huonosti viikkoja, ja mietin että miksi toivoin pahaa oloa kun ei sekään takaa mitään - oireeton raskaus voi myös päättyä hyvin, ja runsasoireinen huonosti. En mennyt varhaisultraan, kuten en edellisessäkään raskaudessa (josta syntyi esikoinen). Jotenkin ajattelin, että koska se ei muuta lopputulosta, näen mieluummin kohdun tilanteen vasta sitten kun ollaan suht varmoilla vesillä. Toki on hirmu piinaavaa odottaa rv 12 asti, mutta silti itsellä on toiminut tämä. Nyt on menossa rv 14, ja yllättäen olen jo tuntevinani vauvan pieniä liikkeitä, mikä helpottaa hirveästi huoleen. Kuten moni muukin sanoo, ajan kulku nopeutuu raskauden edetessä. ❤
Nounou, niin tosiaan mennään melkein samoilla päivillä!
Minäkin yritän nyt luottaa, se on varmasti parasta vaikka mieli tarkkailee kaikkia merkkejä. Tänään ei enää rintakipujakaan. Ehkä meille on vielä luvassa jotain ihanaa. Ja ehkä minäkin varaan sen varhaisultran, se voisi rauhoittaa mieltä. Toisaalta hyvä kuulla sun kokemus ultrassa käymisestä vasta myöhemmin, pallukka. Ihana kuulla että ehkä tunnet jo vauvan liikkeitä!
Onnea myös plussasta, TeeJenni! Ja kiitos pallukalle halauksista. Ne ja teidän kokemukset ja toivotukset rauhoittaa ainakin minua vähän. 😊
Älkää suotta hätäilkö oireettomuudesta. Mulla oli 1.5v tuloksettoman yrityksen aikana negakierroissa hemmetisti olevinaan oiretta. Tää raskaus (nyt 17+1, plussan tein 12+4 ihan vaan "mielenrauhaksi" etten ole raskaana) kertalaakista yllärinä uuden kumppanin kanssa ja ainoa syy, miksi testin tuolloin 12+4 tein, oli armoton turvotus. Koska kierrot välillä 100vrk tienoilla, ei menkattomuus ihmetyttänyt.
Nyt näin 18. raskausviikon tienoilla vasta alkanut tuntumaan erilaisia lantion alueen kipuja, lähinnä ristiselässä + paineen tunne vatsalla, maha kasvaa kohisten. Joo, jälkikäteen ajateltuna kärsin armottomasta väsymyksestä ja janosta mikä sai mittailemaan verensokereita töissäkin, mutta en voi sanoa olleen oireita ennen plussaa. Olisi varmasti rekisteröinyt tuntemuksia jos olisi tiennyt. Mahan nipistelyä joo mutta sitä mulla on ollut negakietojenkin lopulla, samoin tissit kipeytyivät mutta näin tapahtuu AINA ovulaatiosta menkkoihin. Ja tämäkin kipuilu hävisi yhdessä yössä.
Rauhassa vaan, nauttikaa lieväoireisuudesta❤ kyllä sitä ehtii kärsimään t. Häntäluu ja ristiselkä aivan saakelin kipeänä nyt😆
Heippa, minäkin liityn mukaan! Plussasin tänään yllättäen. Tai no yllättäen ja yllättäen, ollaan joskus-kortsuilla-kun-jaksaa ja joskus keskeytetyllä yhdynnällä menty miehen kanssa jo jonkin aikaa 😄 Siinä kohtaa kun sovittiin ääneen, että vauva saa tulla, eipä tiedetty, että olinkin jo hedelmöittynyt 😄
Toinen raskaus kyseessä, ja esikoinen 3,5 vuotias. Laskuri näytti rv 4+3. Oireita toistaiseksi alavatsan jomotus/paineen tunne, vatsan turvotus ja ilmavaivat sekä kipeät rinnat. Esikoisen kanssa myös samat oireet alkoi jo heti kiinnittymisestä. Toki selkeni siinä kohtaa kun menkkojen olisi pitänyt alkaa.
Maanantaina soitto neuvolaan 😊❤️
Onnea Kesämamma :) mulla on samanikäinen esikoinen ja nyt toivottavasti toinen tulossa rv15, vähän samalla meiningillä kuin teillä alkunsa saanut. :)
Onnea, Kesämamma! ❤️
Minä en ole vielä uskaltanut soittaa neuvolaan, ehkä kuitenkin pitäisi. Viimeksi jouduin itse perumaan sovitut neuvola-ajat ja se otti koville, siksi haluaisin vielä vähän varmemmille vesille ensin...
Onnea uusille plussanneille ❤️
Luumunkivi, ymmärrän että neuvolaan soittaminen voi ahdistaa ja tuoda mieleen aiemmat huonot muistot. Meillä päin neuvolassa kuitenkin hirveät ruuhkat ja ainakin oma terveydenhoitajani sanoi että hyvissä ajoin soittaminen on parempi, kun saavat sitten varattua kaikki ajat oikeille viikoille kun aikoja vielä on. Toki teidän kunnassa tilanne voi olla ihan eri 😊
Epämääräiset vatsakivut jatkuvat, muutaman kerran olen joutunut ottamaan tosiaan paracetamolin kun tehnyt niin ilkeää. Puhuin näistä neuvolasta soitettaessa, sanoivat että ei huolta jos kipu ei ylly ja on kuitenkin hetkittäistä ja menee ohi eikä tosiaan tule vuotoa. Yritin hätäpäissäni vatsakipujen takia varata aikaa kätilön tekemään edulliseen varhaisultraan 5+6, niin sieltä soitettiin että eivät huoli niin aikaisin että malta ainakin viikko. Päädyin siirtämään lääkärin tekemän varhaisultran 7+1, josko sinne asti sitten jaksaisi kärvistellä. On kyllä aika piinaavaa, nyt siis 5+5 😑 muina oireina hajuaistin terävöittyminen ja makuaistin muutokset, rinnat kasvaneet mutta eivät kipeät.
Kyllä tää aika shokki ensin oli. Ja tietty se kaikki itsensä soimaaminen, kun kävin reippaammin juhlimassakin vielä rv 11+ (onneksi vain tämän kerran alkoholia, mutta itsesyytökset on kamalia!). Mutta täytyy sanoa, että nostan hattua teille pitkään tienneille, kun kaiken epätietoisuuden kanssa olette selvinneet ensimmäisiin ultriin:'D♡ nimim. Ultrasta 1.5 viikkoa ja aivan hermonaan, onko tuolla enää elossakaan mitään (no, järki onneksi sanoo että kaikki tulee mitä todennäköisimmin menemään hyvin, mutta on tää kuluttavaa...).
Onnea kaikille plussanneille♡