Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Hyvä kuulla nano1, et teillä mennyt pienen kanssa hyvin. Itsellä just rv34 eikä tässä nyt mitään hätää pitäisi olla vaikka syntyisikin nyt. Tietysti toivon että pysyisin yhtenä sinne täysiaikaisuuteen niin kotoutuminen sairaalasta on todennäköisesti nopeampaa. Sairaaloita vastaan mulla ei ole mitään, mutta tuntuu kipeältä ajatukselta että mies ei näe lastaan ja joudumme olemaan hänestä erossa. Ja sitten se imetyksen sujuminen stressaa, mutta siitä olen päässyt keskustelemaan paljon neuvolakäynneillä. :)
Räpätäti, mäkin olen ihmetellyt että painoarviota ei ole tehty enää rakenneultran jälkeen vaan seurattu sf-käyrää. Onko teillä neuvolan lääkärikäynnillä minkäänlaista ultrausta? Meillä oli kaksi seulontaultraa (varhais ja rakenne) sairaalassa ja yksi neuvolalääkärikäynti ennen rakenneultraa jossa lääkäri ultrasi ja katsoi vain lapsiveden määrän. Yksi lääkärikäynti on vielä tulossa myöhemmin jossa kuulemma tarkistetaan sikiön tarjonta ultralla. Painoarviosta th ei puhunut enkä tajunnut kysyä. Siis kun puhuttiin mitä siellä lääkärikäynnillä tehdään. Toivottavasti sullakin varmistetaan vauvan tarjonta ultralla ja siinä samalla mittojen otto ei pitäisi viedä kuin muutaman minuutin. Kerro miten kävi! Saanko udella mikä sun viimeisin sf-mitta oli?
Mannapuuro kirjoitti:
Hyvä kuulla nano1, et teillä mennyt pienen kanssa hyvin. Itsellä just rv34 eikä tässä nyt mitään hätää pitäisi olla vaikka syntyisikin nyt. Tietysti toivon että pysyisin yhtenä sinne täysiaikaisuuteen niin kotoutuminen sairaalasta on todennäköisesti nopeampaa. Sairaaloita vastaan mulla ei ole mitään, mutta tuntuu kipeältä ajatukselta että mies ei näe lastaan ja joudumme olemaan hänestä erossa. Ja sitten se imetyksen sujuminen stressaa, mutta siitä olen päässyt keskustelemaan paljon neuvolakäynneillä. :)
Räpätäti, mäkin olen ihmetellyt että painoarviota ei ole tehty enää rakenneultran jälkeen vaan seurattu sf-käyrää. Onko teillä neuvolan lääkärikäynnillä minkäänlaista ultrausta? Meillä oli kaksi seulontaultraa (varhais ja rakenne) sairaalassa ja yksi neuvolalääkärikäynti ennen rakenneultraa jossa lääkäri ultrasi ja katsoi vain lapsiveden määrän. Yksi lääkärikäynti on vielä tulossa myöhemmin jossa kuulemma tarkistetaan sikiön tarjonta ultralla. Painoarviosta th ei puhunut enkä tajunnut kysyä. Siis kun puhuttiin mitä siellä lääkärikäynnillä tehdään. Toivottavasti sullakin varmistetaan vauvan tarjonta ultralla ja siinä samalla mittojen otto ei pitäisi viedä kuin muutaman minuutin. Kerro miten kävi! Saanko udella mikä sun viimeisin sf-mitta oli?
Ei oo meidän neuvolassa ollenkaan ultrauslaitteita.. Tarjontakin päätellään vaan sydänäänten kuuluvuuden perusteella. 😬 SF-mitta edellisellä kerralla oli 27,5 cm ja viikkoja oli silloin 33+2 muistaakseni. Johkin viikolle 30 asti pysytteli lähellä keskikäyrää mut sit hidastu ja tipahti tohon alakäyrälle.
Olin tänään tiputuksessa oksentelun takia. Samalla otettiin veriarvot ja selvisi että mulla on bilirubiiniarvo koholla. Onko teillä muilla mitattu sitä ja onko mitään lisätietoja aiheesta? Voiko liittyä raskauteen? Googlaamalla olen saanut sellaisen käsityksen että se saattaa liittyä äidin ja sikiön veriryhmien yhteensopimattomuuteen, mutta se kai koskee enemmän vastasyntynyttä, ei niinkään äitiä. Lääkäri soittaa lisätietoja huomenna, mutta kyllähän tässä pakostakin huolestuu..
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Tänään oli sokerirasitus ja siitä selvitty kunnialla. Huomenna sit neuvolassa tulokset 👍
Varasin ens viikolle viel yksityiselle ultran. Haluan varmistaa, että pieni on varmasti tyttö. Sukupuolella ei oo siis mulle muuten mitään väliä, mutta rakenneultrassa sanoi 99% varmuudella tyttö. Oon hankkinu kukallisia ja muita "tyttövaatteita" ja nyt jo kuukauden puhuttu vauvasta tulevalla nimellään. Niin oishan se shokki, jos vasta synnytyksessä todettaiskin että tää on poika 🙈
Rv 6 aluillaan ja mun kaikki oireet on hävinneet! 😂
Tissit vaan hieman arat ja valkovuotoa tulee, ei oikeestaan muuta. Kamala paniikki taas että onko kaikki hyvin kun ei tunnu raskaana olevalta - mutta eihän se vissiin mitään kerro raskaudesta jos ei oireita ole???
Huomenna teen viimeisen viikkodigin jonka pitäisi siis nyt näyttää 3+, pelottaaaaa.
LA 12/20
Haaveilija91, mulla on molemmat raskaudet olleet alussa lähes kokonaan oireettomia.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Räpätäti, ainakin silloin viimeksi mitta ollut ihan ok. Onko sulla ollut aina sama mittaaja? Mulla on ollut joka kerta eri ja huomaan jokaisella olevan vähän eri ote sen mitan kanssa, joku mittaa väljemmin ja joku tiukemmin. Toivotaan että teidän pienellä on kaikki kunnossa. Jos ei kasvua ole tapahtunut niin luulisi sun pääsevän ultraan. Tsemppiä. ❤️
Enpä ole kuullut raskausaikana bilirubiiniarvoista puhuttavan, vain vastasyntyneillä. Hyvä kun sulta otettiin verikoe niin osataan hoitaa oikein. Suomessa on todella tasokas raskaudenajan seuranta ja hoito. Kerrohan Helvi mistä oikein kyse kun lääkäri soittaa. Mikä rv sulla on menossa?
Marsu1987, mulla samat fiilikset! Tyttöä meille "lupailtiin". Mietin joka kerta hankintoja tehdessä että mitä jos se onkin poika. Ei sillä sukupuolella oikeasti ole väliä, molemmista olen haaveillut, mutta en haluaisi poikaa pukea vaaleanpunaiseen mekkobodyyn. 😂 Mulla "onneks" rahat tiukilla nyt enkä siksi ole ylimääräiseen ultraan menossa, joten puen sen pojan sitten siihen vaaleanpunaiseen jos sikseen. 😂
Voi ei Doggo, jaksamista!
Toivottavasti Helvi sulla pian rajuimmat oireet helpottaa!
Tuosta pelosta: On jotenkin todella huojentava kuulla, että muilla on ihan samanlaisia pelkoja. Tuntuu, että ympärillä olevat ihmiset ajattelevat niin rationaalisesti, etteivät oikein ymmärrä pelkoja. Varhaisultraan meneminen jännitti aivan kamalasti, kun ei tiennyt, onko siellä vatsassa oikeasti mitään. Varhaisultran jälkeen oli helpottunut olo. Silloin alkoi myös pahoinvointi ja asia tuntui konkreettisemmalta.
Kun pahoinvointi lakkasi ja piti alkaa odottaa seulontaultraa, pelot vaan voimistuivat. Mitään oireita ei ollut ja menettämisen pelko alkoi nousta pintaan. Ultran tehnyt kätilö oli onneksi ihana ja sanoi, että kaikki tällaiset tunteet ovat normaaleja. Hän myös kertoi siitä, että lähes oireeton raskaus on täysin normaalia ja sellaista sen oikeastaan kuuluukin olla, voimakkaat oireet vain saavat paljon huomiota. Ultran jälkeen oli todella onnellinen olo.
Nyt ultrasta on mennyt viikko ja pelot ovat hiipineet takaisin mieleeni. Töiden tekemisestä ei meinaa tulla mitään, kun yksin kotona ollessa ajatukset pyörivät vain vauvan ympärillä. Jos avoimet neuvolat eivät olisi kiinni koronatilanteen takia, olisin varmaan jatkuvasti neuvolassa kuuntelemassa pienen sydämen sykettä. Tilasinkin itselleni kotidopplerin. Katsotaan helpottaako se vai tuoko vain enemmän stressiä, jos sykettä ei heti löydykään.
Sanotaan, että raskaus on onnellista ja ihanaa aikaa, mutta en jotenkin pääse sellaiseen mielentilaan, kun kokoajan jännittää. Nyt pahimmat riskit on voitettu ja kaikki todennäköisyydet on puolella, mutta silti miettii sitä mahdollisuutta, että jos kaikki ei olekaan hyvin. Tämä on henkisesti todella raskasta, mutta yritän vain ajatella, että puolen vuoden päästä odottaa maailman paras palkinto.
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Täälläkin kun on teitä joitain, joilla raskaaksi tuleminen ei ole ollut helppoa: Onko teillä antaa jotain vinkkiä, miten kertoa raskaudesta ihmisille, joiden tietää yrittäneen lasta jo pidempään?
Kerroin raskaudestani läheisille kavereilleni, joista tiesin yhden yrittäneen lasta jo pitkään. Kerroin asiasta videopuhelussa siinä kohtaa, kun tuli minun vuoroni kertoa kuulumiseni. Onnittelut ja keskustelu pysyi hyvin minimissä ja maltillisena, jotenkin oli itselläni sellainen olo, etten halunnut liiaksi ilakoida asialla. Luulen, että muutkin keskustelussa ajattelivat samoin, sillä asiasta keskusteltiin rönsyilevämmän ja enemmän vasta siinä kohtaa, kun lasta yrittänyt kaveri joutui poistumaan linjoilta.
Haluaisin iloita läheisten ihmisten kanssa asiasta, koska silloin siitä tulee itsellekin todellisempaa. Toisaalta ei haluaisi tuottaa kaverille ylimääräistä ikävää omalla onnella; hän on kuitenkin puhunut lapsitoiveesta avoimesti.
Jäin keskustelun jälkeen miettimään sitä, että miten tuommoinen tilanne olisi hyvä hoitaa ja miten asiasta kannattaa puhua jatkossa. Jokainen käsittelee tietenkin asioita omalla laillaan, mutta olisiko teillä jakaa jotain ajatuksia?
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Helvi, toivottavasti olo paranee ❤
Ihana kuulla, että oireeton raskaus on täysin normaalia. Joka paikassa vaan toitotetaan, mitä oireita raskausaikaan kuuluu, ja paljon vähemmän puhutaan siitä, ettei kaikille niitä oireita tule.
Toisaalta on mukavaa, kun ei tarvitse kärvistellä esim pahoinvoinnin kourissa. Toisaalta taas ne oireet toisi itselle varmemman olon, vaikka ei nekään toki mitään takaa. En tiedä, olenko vain kuvitellut, mutta eilen ja tänään on tuntunut pientä huimausta ja kuvotusta. Eli saattaa se pahoinvointikin sieltä vielä tulla 😂
Rinnat tuntuu painellessa kipeiltä, ja nännit on edelleen arat. Mulla ei oo ikinä ennen ollut rinnoissa mitään tuntemuksia, eli se kyllä tekee olon edes vähän varmemmaksi. Ja aika tuntuu matelevan, odotan niin kovasti, että pääsen seuraavalle raskausviikolle.
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Blanche minusta sä voisit ihan hyvin kysyä mitä tämä kaveri on itse mieltä, siitä että puhut asiasta ja haluaisit kuitenkin puhua aiheesta. Helpompaa jatkossa molemmille kun asia on selvä eikä tarvi arvailla :)
Nano1 kiitos vastauksesta, toivotaan että kaikki menee hyvin eikä tule mitään ongelmia! :)
Heippati, varovasti palaan "tälle puolelle" takaisin. Meidänhän alkuperäinen suunnitelma oli km:n jälkeen ootella kesään ennen uutta yritystä, mutta kevätaurinko teki tepposensa ja tänään hätäisesti kauppareissun päätteeksi tehty herkkä testi (kp 26) näytti hailua positiivista :)
En vielä uskalla olla liian iloissani, alkuviikosta postin pitäisi tuoda Raskauskeijun testipaketti, niin toivottavasti silloin on jo vahvemmat viivat. Kierron pituuttahan minä en varmaksi tiedä, enkä bongaillut oviksiakaan tässä kierrossa, eli voi olla ihan mitä vaan 3+5 / 2+ jotain väliltä.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Mannapuuro kirjoitti:
Räpätäti, ainakin silloin viimeksi mitta ollut ihan ok. Onko sulla ollut aina sama mittaaja? Mulla on ollut joka kerta eri ja huomaan jokaisella olevan vähän eri ote sen mitan kanssa, joku mittaa väljemmin ja joku tiukemmin. Toivotaan että teidän pienellä on kaikki kunnossa. Jos ei kasvua ole tapahtunut niin luulisi sun pääsevän ultraan. Tsemppiä. ❤️
Enpä ole kuullut raskausaikana bilirubiiniarvoista puhuttavan, vain vastasyntyneillä. Hyvä kun sulta otettiin verikoe niin osataan hoitaa oikein. Suomessa on todella tasokas raskaudenajan seuranta ja hoito. Kerrohan Helvi mistä oikein kyse kun lääkäri soittaa. Mikä rv sulla on menossa?
Marsu1987, mulla samat fiilikset! Tyttöä meille "lupailtiin". Mietin joka kerta hankintoja tehdessä että mitä jos se onkin poika. Ei sillä sukupuolella oikeasti ole väliä, molemmista olen haaveillut, mutta en haluaisi poikaa pukea vaaleanpunaiseen mekkobodyyn. 😂 Mulla "onneks" rahat tiukilla nyt enkä siksi ole ylimääräiseen ultraan menossa, joten puen sen pojan sitten siihen vaaleanpunaiseen jos sikseen. 😂
Joo sama mittaaja on ollut ja neuvolalääkäri sanoi tänään että hänen mielestään ei ole syytä mennä kokoarvioon.. Muutenkin jäi vähän paha maku suuhub käynnistä, en saanut tietoa kohdunsuun/-kaulan tilanteesta vaikka yritin kysyä. Sen streptokokkinäytteen otti ja siinäpä oikeastaan se..
Helvi saako kysyä kuinka voimakasta on tuo oksentelu sinulla ollut, onko kestänyt kauan ?
Täällä nyt parin vk ajan päivittäin 1-3x oksentelua ja järkyttävän pahaolo koko ajan, ihan 24/7.
Ottivatko herkästi sinut tiputukseen?
Ps. Tänään oli onneksi hieman parempi päivä (koputtaa puuta)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Apua apua apua auttakaa😭😭😭
Tänään rv 5+1(2) ja tein aamupissasta Clearbluen digin joka näytti saman kuin tasan viikko sitten, eli raskaana 2-3 vaikka olisi pitänyt näyttää nyt jo sen 3+ 😭
Oon itkenyt koko aamun jos tää onkin nyt ollut tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno. Mitään vuotoja ei oo tullut mut niissähän saattaa kestää, mä en kestä 😭😭😭
Ja tietenkin juuri vappu niin mikään ei oo auki, äääääääh 😭😭😭
LA 12/20
Haaveilija91, en vielä huolestuisi, se hcg:n nousu on yksilöllistä ja tuloshan sulla siis 2-3 viikkoa hedelmöittymisestä mikä pitää paikkansa, noissa on parin päivän virhemarginaali. 😊 Testaa uudelleen parin päivän päästä, jos muuttuisi.
Haaveilija91, itse myös tein noita digejä ja halusin saada sen 3+ siihen testiin. Tein sen testin varmuuden vuoksi vasta todella myöhään, koska se "raskaana 2-3" hcg-arvo tolle välille on todella iso. 3+ hcg on jo niin hurja, että malta vielä ainakin pari päivää ennen kuin teet uuden samanmoisen. Netistä kaivelin jostain keskustelusta sen clearblue viikkonäytöllisen testin hcg ikkunan, eli millä hcg määrällä testi näyttää joko 1-2, 2-3, 3+. Myöskään noi kotitestit eivät kerro koko totuutta. Kovasti tsemppiä, yritä jaksaa odottaa uuden testin tekemistä ainakin maanantaille. Jos siis aiot vielä tehdä viikkonäytöllisen uudestaan.
Haaveilija91, sanon samaa kuin Viuhkelis. Ja mikäli googletat asiaa niin huomaat, että et suinkaan ole ainoa, kenelle on käynyt noin. 😊 Tuosta syystä en itse asiassa itse uskaltanut tehdä koko testiä, mulle riitti että tavallinen liuskatestin viiva vahvistui... neuvoisin myös odottelemaan aivan rauhassa muutaman päivän. ❤️
Esikoinen la 10/2020. 💜
Doggo kovasti voimia teille suruun ❤️
Tuo pelko asia on kyllä aivan totta, raskauden alusta asti stressaa ja pelkää milloin mitäkin asioita, eikä se kyllä tule loppumaan lapsen synnyttyä.
Täällä oli tänään varhaisultra. Kaikki oli hyvin ja sydän sykki. Alkion koko vastasi omaa laskelmaa eli rv7+1. Neuvolan mukaan 8+2. Nyt toivon että kaikki menee hyvin ja 4.6 kaikki näkyy taas ultrassa hyvin ❤️
Mukavaa vappua kaikille✨
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20