Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

421/1188 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Olen tätä ketjua lukenut, samoin kuin Vauva vuodelle 2020-2021, mutta nyt itse kirjoitan ekan kerran. Lopetin ehkäisyn 2019 vuodenvaihteessa ja sitten 2020 vuodenvaihteessa aloitimme todenteolla ajoittaa petipuuhia ovulaatioon. Ja sittenhän se plussa pärähti. Olen ilmeisesti kahdeksannella viikolla (7+4), eka neuvola on ensi viikolla. Viime viikolla alkoi aivan järkyttävät raskausoireet. Aiemmin pelkkä välillä hiukan etova olo on muuttunut aivan kunnnon pahoinvoinniksi, vielä ei ole laatta lentänyt. Kun pahoinvointiin lisää vielä JATKUVAN huimauksen niin tässä alkaa olemaan todella tuskainen olo. En pysty oikein töissäkään keskittymään. Odotanko nyt ensi viikkoon neuvolaan vai pitäisikö ottaa työterveyteen yhteyttä? Mä en jotenkin pysty uskomaan että jatkuva huimaus on vain raskauden oire, eikä sille voisi olla jotain järkevää muuta syytä raskauden lisäksi (asentohuimaus, matala verenpaina tms).

Kellään muulla ollut vastaavaa oloa? Auttoiko mikään?

422/1188 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa ja onnea uusille! 🙂

Terveisiä Espanjasta varmaan pari sivua sitten oli puhetta mitä ekassa neuvolassa tapahtuu, sieltä löytyy :) Oiskohan se täällä suunnilleen siinä viikon 8 paikkeilla. Varmaan voi pientä eroa olla eri paikkakunnilla.

Doggo tsemppiä! Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja tuo vuoto on vain jotain normaaliksi laskettavaa!

Tänään oli miehen kanssa puhetta, että käytäisiin yhdessä yksityisellä ennen rakenneultraa. Vit...harmittaa vaan kun täällä ei ole mitään Perhe-Artea tms edullisempaa vaihtoehtoa. Ainoastaan noi kalliit vaihtoehdot (esim Mehiläinen), mutta kyllä mieluummin sitten maksetaan, jotta mieskin saa olla mukana. Onhan se tärkeää. Vielä toivon, että tilanne ehtisi muuttua...en vaan usko siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
423/1188 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille oloihin, täällä jatkuu oksentelu 😑

Neuvola oli tänään ja 2vk päästä verikokeet, tällöin otetaan myös rautavaraston arvot, niiden kanssa ollut nimittäin ongelmaa ja se tuskin tästä poistuu raskauden myöten ainakaan. Kesäkuussa seuraava neuvola ja ultran varaa varmaan huomenna :)

Meillä siirtyi varhaisultra huomiselle ja jännittää kovasti. Onko siellä vatsassa mitään ja onko oikeassa paikassa ja montako niitä on :D

29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20

424/1188 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liilander mulla on ollut todella tuo jatkuva huimaus rv5+2 alkaen. En pysy juurikaan jaloillaan, joten aika mene sängyssä maaten tai sohvalla istuen. Nyt on rv 7+6 ja olen kerran pystynyt miehen tukemana käymään ulkona kävelyllä tänä aikana. Olen todella itkuinen ja ahdistunut.. palkinto eli vauva tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta näinä loputtoman pitkältä tuntuvina päivinä. Oksennan kerran tai pari päivässä ja minulla on jatkuva ripuli.

Kävin lääkärissä viime viikolla ja veriarvot oli kunnossa, mitä nyt perus tulehdusarvot koholla huonovointisuuden takia. Uskon siis että jatkuvakin huimaus on nimenomaan raskausoire, kun verenpaine ja hemoglobiini yms olivat kunnossa.

Jaksamista kaikille!

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

425/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ja tervetuloa uusille!

Eka neuvola käyty, samalla tehtiin uusi varhaisultra. Aiempi viikko ei täsmännyt omiin laskuihin, jonka vuoksi sain uuden uä. Vauva on kirinyt 3 päivää kasvussa, vastaten viikkoja 8+0 tänään, kun ovulaatiosta laskettuna tänään on 8+3. Gyne meinasi, että minun aika on se todennäköisin la, kun uä vielä antaa 3pv siihen lisää. La varmistetaan np-ultrassa, mutta joulukuun alkuun se kuitenkin sijoittuu - toisin kuin ekan varhaisuä perusteella olisi mennyt melkein puoliväliin, koska vauva oli 6pv koossa pienempi kuin pitäisi. Eli hyvin oli meidän pieni ihme kasvanut! Ja niin vahva syke näkyi! Uutta kuvaa en saanut, se harmittaa. En huomannut pyytää ajoissa.

Ensi kuussa verikokeita, np-ultra, jne. Hassua olla tässä tilanteessa! Kun on vuosia vauvaa toivonut ja rukoillut ja tekemälläkin tehnyt, ja yhtäkkiä onkin siinä todellisuudessajosta on vain haaveillut.

Miten teillä siellä Etelässä? Saatteko vielä perinteisen neuvolakortin? Täällä ei enää saa. Kaikki sähköisenä. Tuntuu hölmölle. Jotenkin on huijattu olo (en pidä siitä että kaikki on sähköisenä) 🙄 mietin, saisinko jostakin sellaisin neuvolakorttipohjaisen kirjasen, vihkon tms, johon voisin itse kirjoittaa tietoja. Tiedättekö, missä synnytätte? Minulla on kaksi vaihtoehtoa. Ja kumpaankin sitten vähinään 2h matka, pidemmälle 4.5h. Silti taidan valita sen kauemman, koska koen että siellä on saanut inhimillisempää hoitoa.

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

426/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsediagnosoitu keskenmeno

Raskaana 1-2. Sillon vajaa viikko sitten 2-3. Eli kesken meni. Harmittaa vietävästi, mutta pitää yrittää ajatella että sentään raskaus on mahdollinen kun tätäkin ihmettä odoteltiin se puolitoista vuotta. Nyt pitää antaa pään selvetä ja soittaa neuvolaan, että mitä nyt.

Vetäsin heti aamusta koira kanssa itkuisen lenkin arskat päässä ja kruunasin paska aamun isolla kupilla kahvia. Nyt vaan odottelen että neuvola aukeaa ja soitan sinne epätoivoisen puhelun ja jatkohoito-ohjeet.

Sovitaan että olin se tilastollinen keskenmeno tässä porukassa ja te loput saatte rauhallisen odotusajan ❤️

en sillo raskautta toivoessa ois voinu uskoa että se onni plussasta muuttuisi heti peloksi, mutta se pelko ei varmasti häviä koskaan. Se vaan muuttaa muotoaan, ensin pelätään km, sitten poikkeavuutta, sitten myöhäistä keskenmenoa, synnytystä, kätkyt kuolemaa, lapsuutta, nuoruutta, aikuisuutta ja uuden ihmisen valitsemia polkuja. Minun pieni teki oman päätöksen jo nyt alussa.

427/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo, voi miten pahoillani olen! Toivottavasti saat neuvolasta oikeasti apua. Onko sinulle tehty vielä alkuraskauden uä? Pyydä verikoe, ellei sitä ole tehty. Jää paperiin merkintä raskaudesta. Kovasti voimia sinulle ja puolisollesi! ❤ Tiedän mitä tuo tunnemylläkkä sisältää, sen neljä kertaa itse kokeneena. Siksi tällä hetkellä tuntuukin jotenkin niin erilaiselle, kun mainitsemasi pelko hitaasti siirtyy pois näkyvistä. Ja vaikka varmasti nyt ei ole mielessä uusi raskaus, niin sen mahdollisuus on silti olemassa kun jaksat ja toivut tästä. Lämmim halaus sinulle ❤

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

428/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos villahuivi!

Juuri sain huomiselle verikoe ajan, ens viikon keskiviikolle ultran, jolla sitten todetaan tilanne. Ensin neuvola ehdotti että odottelin vuodon loppumista, josta 3 viikon päästä raskaustesti. Sanoin että olen sellaisessa työssä jossa raskauden salaaminen on vaikeaa ja siitä jo nyt osa tietää, koska olen tekemisissä rtg säteiden kanssa ja että tämä odottelu ei ole nyt oikein sovi. Onneksi soitin tkn akuuttivastaanoton joka heti ymmärsi ja sain sitä kautta yllä kerrotut tutkimukset.

429/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei Doggo, osanotot keskenmenosta 😔 Positiivista kuitenkin, että olet kerran tullut raskaaksi joten uusikin raskaus on siis mahdollinen. Itselle ainakin sanottiin km jälkeen, että uusi raskaus voi alkaa jopa helpommin keskenmenon jälkeen.

Itse kävin äskön neuvolassa, ultrattiin taas ja täyteltiin paperit sekä varattiin labra-ajat yms. Mulla tulossa eri aikoja nyt vaikka mihin, nt-ultra on 100km päässä Oulussa. Polikäynnit mulla alkaa 13.5, jotka siitä eteenpäin 2-3 viikon välein. Polikäynnit saatiin onneksi varattua vanhan kotikaupunkini keskussairaalaan jonne on vähän lyhyempi matka.

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

430/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo, voi ei 😢Olen tosi pahoillani, tulin niin surulliseksi.

Tuntuu, että näitä keskenmenoja tai tuulimunia tapahtuu ympärillä jatkuvasti. Tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että meillä menisi kaikki hyvin. Pahoin pelkään, että varhaisultrassa ei sykettä löydy 😞Tämä pelko on jotain tosi lamauttavaa.

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

431/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Doggo ♥️ Isot halit, oon niin pahoillani sun puolesta 😭😭😭

En pysty itsekään yhtään nauttimaan tästä raskaudesta kun pelkään niin paljon. Meilläkin yritystä 8/18 asti ja ensimmäinen plussa 😭 Jos kesken menisi niin joo, olisihan se lohduttavaa että on ainakin raskautunut mutta ei se paljon mua ainakaan tsemppaisi😭 Tätä on niiin kauan odottanut...

Kaikkea hyvää ja paljon jaksamisia 😭♥️

LA 12/20

432/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken päiviä varhaisultraan. Tää on niiiiiin tuskallista. Nyt on ollut oireetonta mutta aamulla istumaan käydessä kohtuun sattui, kiristi. Venyyköhän jotenkin josta kivut tulisi? Onko muilla ollut samanlaista? Nyt menossa 5.raskausviikko.

LA 12/20

433/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoks. Menossa rv6!!

LA 12/20

434/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo, voi ei, olen pahoillani :( Paljon tsemppiä!

Villahuivi, minä ainakin sain sellaisen pahvisen neuvolakortin.

Luulin, että kaikki saa vaikka nettiinkin tiedot laitettaisi, mutta olinkin väärässä. Tosin ei meillä sitten taas mitään sovellusta tms ole, missä ois samalla tavalla kun siinä neuvolakortissa. Hassua miten eri käytännöt on tässäkin asiassa.

Minulla synnytyssairaala on vajaan tunnin matkan päässä. Siellä oli np-ultra ja siellä on rakenneultrakin.

nano1 saako kysyä miksi sulla on noin usein polikäyntejä? Mitä siellä tehdään?

435/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattara, esikoisen raskausaikana mulla aukesi paikat jo rv28 ja tyttö syntyi 31+5 vuodelevosta huolimatta. Koska aukeamiselle ei löytynyt mitään syytä niin siksi kohdunkaulan tilannetta tarkkaillaan nyt polilla todennäköisesti ainakin rv 35 asti.

436/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, meillä myös se perinteinen pahvinen neuvolakortti. Olisin myös ollut kyllä pettynyt jos en olisi sitä saanut, joten ymmärrän täysin! Saisikohan joltain toiselta neuvolalta pyydettyä sellaisen ja täyttelisit sitä sitten itse. Oman kortin takana lukee KUNTALOMAKE Lekoral-Printer Oy.

nano1, oliko esikoisen kanssa haasteita terveyden tai imetyksen kanssa? Tässä itse iloitsen jokaisesta päivästä ja viikosta mitä päästään eteenpäin. Olen alkanut kauheasti stressaamaan miten imetys lähtee sujumaan jos vauva päättäisi nyt syntyä.

Mitä Räpätädille kuulu? Teillä taitaa kohta olla jo täydet viikot. :)

Doggo, etärutistus täältä. Paljon tsemppiä toipumiseen. ❤️

437/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuro, esikoinen syntyi terveenä eikä ihme kyllä otettu missään vaiheessakaan takapakkia. Hän on myös kehittynyt ihan normaalisti ja keskosseuranta lopetettiin hyvissä ajoin ennen vuoden ikää🙂 Imetys taas sitten ei onnistunut ollenkaan, maitoa kyllä tuli mutta tyttö ei suostunut rinnalta imemään. Pumppasin sitten maitoa reilu 2kk pulloon. Otin hirveät paineet ja stressin tuosta imetyksen epäonnistumisesta, joka näkyi sitten älyttömänä väsymyksenä ja turhautumisena. Kun vaihdettiin kokonaan korvikkeelle niin voitiin kaikki paremmin kun ylimääräinen stressi loppui. Tällä kertaa aionkin suhtautua tähän imetysasiaan rennommin, imetän jos onnistuu.

438/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo, hurjasti voimia! ❤️ Itse kaksi keskenmenoa kokeneena voin samaistua tuohon tuskaan ja pettymykseen mikä keskenmeno aiheuttaa. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen en voinut kuvitellakaan, että olisin edes halunnut tulla uudestaan raskaaksi. Pidettiinkin siinä parin kuukauden tauko ja sain sulatella kokemusta. Seuraavan keskenmenon jälkeen halusin yrittää heti seuraavasta ovulaatiosta ennen kuin kuukautiset olivat edes tulleet keskenmenon jälkeen ja siitä sai alkunsa tämä pieni tyttö ❤️

439/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kaikki uudet plussanneet, taitaa yrittävien puolella plussa-aalto vaan jatkua, mahtavaa! 

Doggolle surunvalittelut keskenmenosta :( Jos tilanteesta jotain positiivista yrittää hakea niin onneksi raskautuminen on selkeästi mahdollista, toivottavasti tulet pian uudestaan tänne odottavien puolella <3 

Meillä ei mitään ihmeellistä, rv 36+2 tänään. Hullua, että ensi maanantaina tämä raskaus luetaan jo täysiaikaiseksi! Toivottavasti uusi perheenjäsen päättää tulla parin viikon sisällä, olo on jo semmoinen. Yksittäisiä kipeitä suppareita tulee ja menee. Huomenna on neuvolalääkäri, jossa otetaan streptokokkitesti synnytystä ajatellen. Toivon mukaan sisätutkimuksessa löytyy jotain kypsymistä :) ajattelin kysyä, jos pääsisin painoarvioon vielä ennen synnytystä. SF-mitta tippunut alakäyrälle ja olen itse vähän huolissani vauvan koosta. Ainoa painoarvio saatu rakenneultrassa.. Tuntuu hassulta, että mitään ultria ei ole normaalisti enää rakenneultran jälkeen. 

Tsemppiä kaikille jatkoon, toivottavasti pahoinvointi vähenee siitä kärsivillä ja jomotukset myös!

440/1188 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo. ❤️

Myös Helville kovasti jaksamista noiden olojen kanssa! Täytyy myöntää, että joskus rv 10 tirautin pari kyyneltä, kun vaan oksetti kaikki illat. Minä en kuitenkaan oksentanut kertaakaan ja oloni oli suorastaan mainio, mitä muiden juttuja kuuntelee! 😱 Silti siinä vaiheessa se vauva tuntui tosiaan erittäin kaukaiselta ”palkinnolta” ja olin vajonnut ihan synkkyyteen, että tätäkö tämä nyt sitten on. Siihen päälle tämä korona ja kotona kykkiminen niin soppa oli valmis.

Haaveilija91, mulla oli kans noihin aikoihin kaikenlaisia pistäviä ja viiltäviä kipuja, onko ne nyt niitä ”repäisykipuja”, mistä joskus kuulee puhuttavan? 🤔😅 Muistan eräskin yö kääntäneeni kylkeä ja alavatsasta vihlaisi niin että säikähdin aivan kunnolla. Joillakihan esim. aivastaminen saa samanlaisia kipuja aikaan.

Meilläki on vain sähköinen äitiyskortti käytössä, ärsyttävää. 🙄

Esikoinen la 10/2020. 💜