Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

341/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa kaikki hyvin. Täällä neuvolassa sen verran huonot laitteet, että saatiin syke näkyviin vain hetkittäin, myös ultran dopleri nappasi äänet vain hyvin lyhyeltä ajalta. Varattiin uusi aika kahden viikon päähän että saadaan parempi näkymä, silloin myös täytellään vasta kaikki paperit sun muut.

Eli viikkoja ultran mukaan nyt n 6+3-5, kuten itsekkin arvelin. Menkoista laskettuna viikot olisivat olleet jo 8+.

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

342/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisultran tulos yllätti, viikon verran pienempi on vauva kun pitäisi. Tänään rv5+6 uä mukaan, vaikka pitäisi ovulaation mukaan olla 6+5. Syke löytyi, ja neuvolaan on sovittu aika käynnille. Pahoinvointi pahenee, rinnat on jo niin kipeät ettei koskea kärsi.

Tarkkasilmäisin huomaa, että ultran piti olla vasta ensi viikolla. Jouduin muista syistä isolle kirkolle, ja samalla tehtiin ultrakin.

Helvi,paljonko sinun vauvalla on crl?se näkyyuä-kuvassa. Me plussattiin yhtä aikaa ja koska tiedän ovulaation olleen 16.3.,en ymmärrä miten viikkoja uä:ssä on niin vähän.

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
343/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, näillä viikoilla mitat voi hyvinkin heittää vielä viikolla kun alkio on niin mahdottoman pieni. Tarkassakin ultrassa heitto on +-3 päivää 🙂 Mullakin esikoisen aikaan heitti viikot monesti sen viikon sisällä, sitten aina tasaantui suuntaan tai toiseen.

344/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nano1 kirjoitti:

Villahuivi, näillä viikoilla mitat voi hyvinkin heittää vielä viikolla kun alkio on niin mahdottoman pieni. Tarkassakin ultrassa heitto on +-3 päivää 🙂 Mullakin esikoisen aikaan heitti viikot monesti sen viikon sisällä, sitten aina tasaantui suuntaan tai toiseen.

Näin ajattelen itsekin. Ja tuolla oleva uä ei ole se tarkin mahdollinen. Aion jatkossa pitää alkuperäisen LA mielessä, koska ovulaation tiedän varmasti tapahtuneen joko 16.tai 17.3.,koska silloin 16.3. tuli hymynaama. Minulla on myös kaksi sovellusta (layette ja preglife), ja näihin laitoin nyt eri la. Seurailen siitä vauvan kasvua 🥰 pitkä aikahan tämä on vuoden loppupuoliskolle odotaa, mutta työni fyysisyyden takia todennäköisesti jään sairaslomalle kesäloman jälkeen ja siitä äitiyslomalle. Lomani ajoittuu syksyn alkuun tänä vuonna. Meillä ei oikein kukaan pysty olla töissä viimeisiä viikkoja ennen äitiyslomaa.

Odottaako joku innolla 2020 äitiyspakkausta? Minä katselen Kelan sivuja päivittäin ja manaan kun he ei laita mitään tietoa siitä julkaisusta. Tiedän että korona sotkee monia asioita ja edellistäkin pakkausta on jäljellä, mutta silti. Joku ihme pakkomielle tullut siitäkin 🤦🏻‍♀️🤣

345/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea että ihmiset on saaneet hyviä uutisia ultrista!

Minulla oli ekassa ultrassa myös 5+6 vastaava alkio vaikka omien laskujen mukaan olisi ollut 6+5-6 ja tiesin päivälleen ovulaationi. Seuraavassa ultrassa vkolla 9 mentiinkin sitten melkein se viikko eteenpäin ja se täsmäsi ovulaation kanssa melko hyvin. Eli tuossa vaiheessa todellakin pienikin heitto vastaa päiviä. Ei kai se alkio ollut kuin jonkun 2mm pitkä silloin ekassa ultrassa, just ja just sydän näkyi muttei kuulunut.

Vierailija
346/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan myös ihan fanaattisesti sen uuden laatikon julkaisua! Säännöllisesti käyn toteamassa, että ei vieläkään mitään tietoa.. 😒 Julkaisisivat jo! 😅

Siinä pitäisi ilmeisesti olla nyt laadukkaampia tavaroita/vaatteita kuin aiemmin ja eettisyyteenkin on ilmeisesti panostettu ja sen seurauksena tavaroita on määrällisesti vähemmän. Jännittää siis, että mitä siellä mahtaa ollakaan ja mikä on värimaailma. Ihan parasta, että meillä on äitiyspakkaus!

347/1188 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä alkaa pahin pahoinvointi helpottaa. Vielä joinain iltoina oksettaa, vaikka olisi yrittänyt syödä kuinka tasaisesti. Tekisi mieli vain syödä ranskalaisia ja majoneesia. Harmi, ettei ne ole ravintoarvoiltaan kovin hyviä.. 

Ai vitsi, kunpa se äitiyspakkaus julkastaisiin pian! En ole vielä uskaltanut katsella mitään vauvan vaatteita/tavaroita. Tiedän innostuvani niistä vähän liikaa ja vielä ei viitsisi alkaa mitään hankkimaan.

Nyt rv 12+0; jee! Tekisi mieli jo kertoa ihmisille, mutta ultra vasta viikon päästä. Jännitys aaltoilee: välillä pelkään kauhulla ultran tuloksia, mutta välillä pystyn hengähtämään; kaikki kuitenkin oli hyvin varhaisultrassa rv 8+5. 

LA 10/20, ensimmäinen tulossa

348/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi mulla crl oli 3mm rv 5+6. Eilen illalla sitten oksensin oikein kunnolla ekaa kertaa.. huhhuh. Toisaalta oksentamisen jälkeen olo helpotti sen verran hetkeksi että sain unen päästä kiinni. Itse en oo vielä oikein saanut sellasta positiivista ”minusta tulee äiti” -fiilistä, kun tämä on tämmöstä selviämistä päivästä toiseen. Lähinnä koitan keskittyä löytämään mahdollisimman siedettävän asennon ja ajattelemaan ihan muita juttuja. Varmasti sitten kun pahin on ohi ja mieli positiivisempi, alkaa tulla niitä vauvahaaveita. :)

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

349/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä elelty hiljaiseloa, ei oo oikeen ollut mitään kerrottavaa toviin. Lukemassa olen kyllä käynyt päivittäin.. :) täällähän on tullut oikein kunnon plussa-aalto, onnittelut kaikille raskaustaipaleensa aloittaneille, tarrasukkia matkaan!

Villahuivi, tosiaan nuo ultran arviot vallankin alussa voi heittää aika paljon kun alkio kasvaa niin kovaa kyytiä jopa yhden päivän aikana. Nt ultrassa todennäköisesti jo vastaa paremmin todellisuutta. Mahtavaa, että syke löytyi ja raskaus oli oikeassa paikassa. Pidän peukut pystyssä, että kaikki menee hyvin!

Mulla alkoi eilen äitiysloma! Malttamattomana odotan jo pikkuista syliin, tänään viikkoja 34+5. Ei enää kauaa! Saa nähdä kuinka pitkäksi aika kerkeää käymään ennen vauvan tuloa. Kivut ja korona rajoittaa tekemisen mahdollisuuksia aika paljon.. Frisbeegolfin olen nyt onneksi löytänyt, ei satu heittäminen mahaan ja vähän saa kävelyäkin kun käy lähiradalla rauhakseen heittämässä.

350/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hello! Tuolla vauva vuodelle 20-21 puolella kirjottelinki ja aattelin että kiva siirtyä tätä vähän seuraileen ja liittyä keskusteluun ku ei tästä viitsi vielä muiden kanssa oikeen puhua. Rv5+0. Pientä etovaa oloa, nälkä kokoajan ja syke on korkealla. Leposyke 80 pintaan ja sen kyllä tuntee kokoajan. Luin että on normaalia, mutta tuntuu että korkea syke yhdistettynä etovana oloon ei ole hyvä yhdistelmä. Niin oudon ihana tunne että siellä joku kasvaa ja yrittää selviytyä mukana❤️

Tosta äitiyspakkauksesta! Heti plussan tehtyä piti käydä kattoo et joko se on julkaistu 😂

351/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, kumpaan uskoa viikoissa tällä hetkellä, koska se vaikuttaa esim vyöhyketerapian uudelleen aloituksessa (aloitetaan rv 12+0), ja käydään aina 28vrk välein kunnes viikkoja on 36. Ja sen np-ultrankin ajankohta mietityttää nyt 🤔

Ovulaatiosta laskettuna rv6+6 tänään, ja varhaisuä mukaan 6+0. Ja neuvolahan usko tietenkin varhaisuä tulosta, vaikka siellä papereissaki lukee kaikki tiedot (follin koko uässä ennen ovulaatiota, ovistestin tulokset ja verikokeet yms.). Ja jos oisin tullut raskaaksi vasta viikkoa myöhemmin, en olisi voinut testillä sitä vielä saada näkyviin dpo7, koska tein testin kp31/dpo14, jolloin testi oli haalea vaikkakin selvä plussa.

Vauvan suhteen olen luottavainen. Koen helpottavana tiedon, että raskaus on kohdun sisäinen ja syke sykkii. Ultrakuva muistuttaa kalenteriin kiinnitettynä vauvasta joka päivä. Niin ja tämä pahoinvointi. Tämä se on jotakin kamalaa 🤢🤮 🚽

Oletteko te ostaneet jo vauvalle jotakin? Miten aiotte kertoa/kerroitte vanhemmillenne? Mietin, uskaltaisinko kertoa jo äitienpäivänä, silloin on rv10+0.

352/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doggo, en ehtinyt vielä onnitella! Paljon onnea ja tarrasukkia matkaan! 🧦❤

353/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, np-ultra voidaan tehdä viikoilla 11+0-13+6, joten uskon että se sattuu sinulla oikeaan saumaan tuosta heitosta huolimatta 🙂

Mä en vielä oikein tiedä, että ottaisinko äitiyspakkausta vai en. Esikoisen pakkaus on vm 18, ja siitä on lähes kaikki tallessa. Niin en tiedä kannattaako ottaa uudestaan samoja kamppeita eri kuosilla..

354/1188 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea uusille plussanneille! Erityisen iloiseksi teki Villahuivin uutinen 😊 Jotenkin ei vaan saa aikaiseksi kirjoitella tarpeeksi usein, enkä enää muistakaan mitä kaikkea täällä on kirjoiteltu, vaikka luen ketjua päivittäin.

Tämä viikko on ollut aika raskas. Tiistaina oli sokerirasitus ja samana päivänä neuvolasta soitettiin, että paastoarvo ja 1h arvo ylittyivät lievästi (tai no 1h arvo oli tasan rajalla) eli mun otsaan lätkäistiin diagnoosiksi raskausdiabetes. Olin jo joskus rv 13 sokerirasituksessa ensimmäisen kerran, koska sukurasitteena on diabetesta ja raskausdiabetesta. Silloin arvot oli tosi hyvät, joten tämänkertainen tulos kyllä yllätti ja sai ahdistuneen olon. Sain mittausvälineet ja nyt joudun pistelemään ainakin alkuun 6 päivää putkeen 4 kertaa päivässä sekä kirjoittamaan ruokapäiväkirjaa. Heti ekana päivänä aamupalan jälkeinen 1h arvo ylittyi lievästi, mutta paastoarvo oli hyvä. Eniten tässä toistaiseksi ahdistaa ravintoarvojen ja tuloksien kyttäily. Ei se piikittäminen niin kamalalta tunnu. Mutta ehkä tähän tottuu.

Toinen huolenaihe sattui torstaina illalla kun suihkun jälkeen kaaduin kylppärissä selälleni. Oli liukas lattia. En satuttanut mahaa mitenkään, mutta koko selkä ja vähän niskakin tärähti aika ikävästi. Soitin synnärille ja sieltä pyydettiin näytille. Kuunneltiin sydänäänet ja ultrattiin: kaikki vaikutti onneksi olevan hyvin! Lääkäri kuitenkin huolestui vauvan painoarviosta ja koosta, ja pyysi uusintaultraan parin viikon päästä. Nyt on rv 27+2 (torstaina siis 27+0) ja painoarvio oli vain 767 grammaa. Kun googlailin, niin suositus oli kilon luokkaa. Mutta noh, hyvä että tarkistetaan ja näkeepähän vauvan taas uudestaan. 😊 Neuvola sanoi, ettei kannata olla huolissaan, koska monesti vauvat ottavat kasvuspurtin tosi nopeasti, tai ylipäänsä kasvavat vähän pienemmäksi mutta omaa hyvää tahtiaan. Oma paino on toistaiseksi noussut vain pari kiloa tähän mennessä.

Nyt on btw pari selkänikamaa vähän arkana ja niska tuntuu olevan vähän kipeä myös, mutta en tiedä olenko nukkunut vain huonossa asennossa. Kylppäriin ostettiin pätkä märkätilanmattoa, etten ole uudestaan kumossa.

Rinnoista on myös alkanut tihkua nesteitä. Noin viikko sitten illalla hiuksia harjatessa tunsin yhtäkkiä kun yöpaitaan tuli märät läntit. 😅 Sen jälkeen melkein päivittäin on tihkunut pieniä määriä.

Äitiyspakkausta odotan innolla. En uskaltanut enää pitkittää hakemista, joten saan varmaan 2019 pakkauksen. Sitten kun saan sen niin annan samalla miehelle varmaan isyyspakkauksen, johon olen tässä pikkuhiljaa ostellut kaikkea kivaa. 😊

Esikoinen, LA 7/2020

355/1188 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn melkein päivittäin täällä lukemassa, mutta olen vähän laiska välillä mitään kirjoittamaan. Onnea uusille plussanneille. 🤰

Ihanaa lomaa Räpätäti. ❤️

Itse olen myös aloittanut loman aiemmin, mukavaa valmistautua pienen tuloon oikein ajan kanssa ja rauhassa. ❤️ Tosin tämä koronatilanne on kurja eikä oikein minnekään uskalla lähteä joten aika alkaa käymään pitkäksi. Kivaa olisi tavata ystäviä ja sukulaisia.

Tämä ihana odotusaika on alkanut pikkuhiljaa muuttumaan siihen suuntaan että malttamattomina jo odotellaan vauvaa saapuvaksi. Masusta puskee välillä käsi ja välillä jalka ja siinä ihmeissään kädelläni silittelen ja kutittelen häntä. Hän myös hikkailee päivittäin, niin söpöä. ❤️

356/1188 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mureke: Tosi hauska idea toi isyyspakkaus! Täytyy itekin pitää ajatus mielessä. 

Villahuivi: Aioin odottaa osteluiden kanssa raskauden puoliväliin asti. Mulla on pelkona, että homma lähtee turhan helposti käsistä, kun innostun. Vähän olen käynyt netissä vaatteita ihastelemassa. Luulen, että sitten, kun pääsen kivijalkaliikkeisiin hypistelemään kaikkea pientä ja suloista, mua ei pysäytä mikään :D 

Olisin halunnut kertoa äidilleni uutiset kasvotusten ja iloita asiasta sitten yhdessä. Asumme eri kaupungeissa, joten näemme suhteellisen harvoin. Olimme sopineet näkemisen 1,5 vko plussan jälkeen jo ennen kuin tiesin raskaudesta, joten aattelin, että se olisi täydellinen ajankohta. Tämä koronakriisi alkoi konkretisoitua kuitenkin juuri silloin, kun olisi pitänyt nähdä, joten asia vähän lykkääntyi ja kerroin lopulta viikkoa myöhemmin puhelimessa, kun olin käynyt varhaisultrassa. Puhumme äidin kanssa usein puhelimessa ja olemme muutenkin läheisiä, joten tuntui vaikealta pitää asia salassa tuo parikin viikkoa. Jos jotain ikävää tapahtuisi raskaudessa, äiti olisi kuitenkin henkilö, johon miehen ja parhaan ystävän lisäksi turvautuisin; aikaisin kertominen tuntui siksi luonnolliselta. Kerrot Villahuivi siinä kohtaa, kun sinusta tuntuu luonnolliselta. Jokaisen suhde vanhempiinsa on kuitenkin erilainen. 

LA 10/20, ensimmäinen tulossa

357/1188 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Mureke! Mukava kuulla sinun kuulumisia ❤

Itse tässä pakkolevossa, johon jouduin kipujen takia, olen pohtinut tuota isyyspakkausta. Nyt, kun puoliso alkaa olla sinut vauvauutisen kanssa,oma mieli tekee jo uutta ajatustyötä ja keräilee ja pakkailee erilaisia selviytymispakkauksia niin tulevalle isälle kuin itsellenikin.

Mitä suunnittelit siihen laittavasi puolisollesi?

Blanche, haluaisin jo kertoa mutta koska olen kokenut useamman keskenmenon, pelkään sen tulevan taas ja siksi en uskalla kertoa. Puolisoni myös haluaa odottaa vielä uutisen julkistamista. Minulla on läheiset välit omaan sekä puolisoni kotiväkeen. Näiden kipujen kanssa se pelko keskenmenosta on suurempi, vaikka lääkärin mukaan mitään hätää ei ole. Muutama ystävä tietää, jotka ovat samoja asioita käyneet läpi. Tiedän että molempien perhe olisi tukena, jos vauva ei saavukkaan syliimme asti, mutta kun niitä lapsenlapsia on jo niin monta, koen ettei keskenmennyttä raskautta osata kohdata. Näin on käynyt jo neljästi, enkä kertaakaan ole kokenu että juuri sillä hetkellä olisin tullut kuulluksi koska siarustenlapset ovat vallanneet isovanhempien sen hetkisen mielen.

Olen myös tyyppi joka haluaa kertoa asiat omalla tavallaan, ja pelkkä möläytys vauvasta ei ole oma tapa. En tiedä mitä tapaa etsin, mutta jotain hienovaraista ja muistiinjäävää. En amerikkalaista höpöhöpöä. No onhan tässä vielä aikaa!

Ilo vauvasta vain kasvaa päivä päivältä ❤ joka ilta puhelen mielessäni hyviä asioita vauvalle,toiveita ja unelmia, ompa päivä ollut kuinka huono tahansa. Meidän kallisarvoinen salaisuutemme ❤

358/1188 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin varovaisesti uskallan tännekkin tulla kirjoittelemaan. Nyt menossa vasta 3+5.

Tosiaan lauantaina dpo 11 plussa, kolmas inseminaatio superfolleilla (folleja oli yhteensä 4 isoa 24,23,22,17 ja 15mm muutamia). Tässä tilanteessahan yleensä inssi olisi jäänyt väliin ja tullut seksikielto mutta meillä tehtiin inssi mun omasta pyynnöstä. Lääkäri kertoi riskit kaksoisraskauteen liittyen ja sanoin että kun nyt on vuosi ja 8 kk mennyt ilman positiivista testiä niin antaa mennä vaan. Sama vaikka tulisi vitoset (vitsi).

Yritystä tosiaan takana 1v8kk ja ollaan ihan puulla päähän löyty voiko tämä olla todellista. (ja kuinkahan monta sieltä on tulossa😂)

Keskiviikkona soittelen meidän klinikalöe ja varailen aikaa varhaisultraan. Samalla soitan myös neuvolaan.

Osaako kukaan sanoa noista Inocapseista? Syönkö niitä vielä vai siirrynkö mama vitamiineihin? Onko teillä kellään ollut tukilääkitystä? Mun pitää kuulemma teroja jatkaa 2tbl aamulla ja 2tbl illalla.

Ja metformiini, syökö sitä kukaan? ! 😂 Mulla metukat siis määrätty tähän PCOS:sään..

LA 12/20

359/1188 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilija91 onnea!! Olen miettinyt paljon, että mitäköhän sinulle kuuluu. Ihanaa, että teitäkin vihdoin onnisti! Jännää nähdä monta siellä on! <3

360/1188 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin Metformiinia 500mg aamuin illoin 1 tabl. Nyt tauolla, koska pahoinvoinnin vuoksi verensokeri laski vaarallisen alas. Ja minulla siis myös PCOs vuoksi määrätty.

Inocapsia 3tabl/päivä ja Gelee Royalea 2tabl/päivä syön, kunnes on 12 viikkoa täynnä. Sitten siirryn mahdollisesti mammavitamiineihin tms.

Lisäksi menee Maltofer 200mg ja C-vit 1tabl iltaisin. Nyt jo Hb anemian puolella, vaikka reipas annos rautaa menossa. Minulla siis taustalla raudanpuuteanemia ja matalahko Hb (viiterajojen sisällä just ja just).