Tekeekö merkonomin tutkinnolla enää mitään?
Jos haluaa muualle kuin kauppaan töihin? Taloushallinnon tehtävät kiinnostavat. Haenko suoraan tradenomiksi? Merkonomin tutkinto olisi lyhyt ja pääsisin nopeasti takaisin työelämään. Olen alan vaihtaja. Perhettäkin on, joten pitkä opiskeluaika on aina taloudellisesti haastava. Sen takia mietin, että onko nykyään pakko olla vähintään tradenomi, jos tuon alan työt kiinnostavat?
Kommentit (6)
Kirjanpito, palkanlaskenta, ylipäätänsä toimistohommat kiinnostavat. Moni vaan sanoo että tradeja on nykyään niin paljon, että vastavalmistuneet merkonomit päätyvät lähinnä kaupan alalle/aspaan töihin. Lukupäätä kyllä löytyy, joten siinä mielessä kiinnostaisi hakea tradenomiksi.
Oppisopimuskin voisi olla vaihtoehto!
T. Ap
Koskaan en tehnyt sillä tutkinnolla mitään, paitsi sain 30-vuotisen vakipaikan aikoinaan. N55
Itse olen tradenomi, joka toimii palkanlaskijana ja työkavereissa on sekä merkonomeja että tradenomeja. Koulutus ei juurikaan vaikuta taloushallinnon ns perustöihin (kirjanpitäjä, palkanlaskija, reskontranhoitaja tms) pääsemiseen oman kokemuksen mukaan. Tärkeintä on, että saa jalkaa oven väliin jo opiskeluaikana ja pääsee kesätöihin ja työharjoitteluihin ja sitä kautta työkokemusta alalta. Tällä alalla työkokemus vaikuttaa enemmän kuin koulutus työn saannissa.
Mikä tarkemmin taloushallinnossa? Jos palkanlaskijan, kirjanpitäjän tai reskontranhoitajan tms. hommat kiinnostaa, niin töitä kyllä riittää. Onnistuisiko oppisopimuskoulutus?