Kaksi laskiaispullaa maksaa marketissa palttiarallaa 25 markkaa
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Hieno EU.
Ennen liittymisäänestystä meille vakuutettiin että ruuan hinta laskisi.
Ja uskoit? Idiootti.
Mä äänestin liittymistä vastaan 1994, mutta olen sittemmin huomannut, että vakaa valuutta ja matalat korot on hyvä asia. Ja vapaus liikkua Euroopassa ihan upeaa.
Oletko maksanut asuntolainastasi 13,6 % korkoa joskus? Minä olen.
Pienimmät tuntipalkat ovat tällä hetkellä noin 9 € = 54 markkaa. Ei huono. Moni tienaa 60 € / tunti ja jotkut jopa 200 €. Muuta markoiksi ja itke.
Tuo hinta on kyllä kahden pullan hinta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan elävästi ostaneeni laskiaispullan kahvilasta hintaan 4,50 mk vuonna 93 tai 94. Eli reilusti alle euron.
Ja siinä hinnassa oli vielä kahvilalisä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan elävästi ostaneeni laskiaispullan kahvilasta hintaan 4,50 mk vuonna 93 tai 94. Eli reilusti alle euron.
Tarkoitatko tällä, että laskiaispullan hinta edelleen olisi sama mitä 26 - 27 vuotta sitten, jos edelleen olisi markat käytössä?
Markka on markka on markka?
Diskonttaus ei näy onnistuvan. Ei v. 2002 vaihtokurssia voi soveltaa 2020.
Joo ei olis ilman euroa hinnat nousseet yhtään kahdessa vuosikymmenessä. Edelleen maksaisi kahvikuppi markan.
Leivoin itse 18 pullaa, ei maksanut paljon mitään, ostin kuohukermaa 0,75 €, ja kaapissa oli valmiiksi raikasta tarjousmansikkahilloa Lidlistä, koko tölkillinen 1 €. Siinähän sitä voi laskea miten paljon hintaa tulee yhdelle laskiaispullalle.
T. Lidl-mies.
Onneksi niitä ei ole pakko ostaa. Turhaa epäterveellistä höttöä.
Fazerin laskiaispullat maksoivat yhdessä keskisuomen automarketissa tänään 4,99 euroa, päätin tehdä pullat itse. Sitten löysin hiukan sivummalta elosen laskiaispullia kaksi hintaan 2,99. Päätin ostaa. Fazer vetää törkeästi välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno EU.
Ennen liittymisäänestystä meille vakuutettiin että ruuan hinta laskisi.Ja uskoit? Idiootti.
Mä äänestin liittymistä vastaan 1994, mutta olen sittemmin huomannut, että vakaa valuutta ja matalat korot on hyvä asia. Ja vapaus liikkua Euroopassa ihan upeaa.
Pienimmät tuntipalkat ovat tällä hetkellä noin 9 € = 54 markkaa. Ei huono. Moni tienaa 60 € / tunti ja jotkut jopa 200 €. Muuta markoiksi ja itke.
Ennen euroa, tienasin elektroniikkateollisuudessa linjahommissa n. 63-67mk tunti+lisät. Ei vaadittu mitään koulutusta, palkka alkoi juoksemaan heti, työssä perehdytettiin ja koulutettiin, työtahti oli verkkaista vrt. nyky tahtiin lähes joka alalla (siihen maailman aikaan oli vielä urakkapalkka urakkatäistä, nykyään on pieni tuntipalkka, mutta odotetaan urakkatahtista työtahtia) etc.
On ne ajat muuttuneet, mutta palkat pysyneet monilla aloilla samana tai jopa huonontuneet ja työolosuhteet ja tahti etc. menneet huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno EU.
Ennen liittymisäänestystä meille vakuutettiin että ruuan hinta laskisi.Ja uskoit? Idiootti.
Kiitos kun haukuit.
Äänestin EI liittymisen puolesta, koska en uskonut höpinöitä, kerroin vain miten EU:ta meille markkinoitiin aikoinaan.
En ole noin isoa korkoa maksanut ja tiedän että sellaista pahimmillaan oli, mutta tarviiko sitä persaukisten velaksi ostaa. Ei se omistusasunto ole mikään elinehto tai ihmisoikeus.
Vapaa liikkuvuus on täysin tyhjää puhetta, koska Euroopassa on aina saanut matkustettua melko vapaasti. Passinhan sinä tarvit nytkin kun viroon menet. Sen sijaan rikollisjoukot ovat päässeet valloittamaan maamme kuten myös EU:n ulkopuolelta tulevat läpsyttelijät.
9€ tuntipalkasta ei ole mitään iloa koska sillä rahalla ei saa juuri mitään, kun kaikki on niin kallista.
Mikä on markka ? koskaan kuullutkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, näin siinä on käynyt, kun on annettu uusliberalistien ja kokoomusmielisten touhuta liian vapaasti :(
Ilmeisesti inflaatio on tuntematon käsite av-palstalla. Peruskoulun taso on ilmeisen heikko.
Vierailija kirjoitti:
Hieno EU.
Ennen liittymisäänestystä meille vakuutettiin että ruuan hinta laskisi.
Kananmunien hinta laskikin :D! Olin ihan innoissani, suuri kananmunafani :). Mutta siihen se taisi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko tällä, että laskiaispullan hinta edelleen olisi sama mitä 26 - 27 vuotta sitten, jos edelleen olisi markat käytössä?
Markka on markka on markka?
Jep, mutta näin kun niitä vertaa sen ajan ja tämän ajan duunarin palkkoihin, niin huomaa kuinka iso huijaus on tapahtunut ja ketkä ovat olleet sen takana, ja kuka on ryöstänyt oikeasti kenen taskuista ja mitä :)
Laskiaispullat maksavat 27,6 markkaa ja palkkani on vähän yli 17 000 markkaa (olen keskipalkkainen nainen). Näin siis rahanarvonlaskurin väittää, kun vertaan vuoden 2020 hintoja ja palkkaani vuoteen 2001.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei olis ilman euroa hinnat nousseet yhtään kahdessa vuosikymmenessä. Edelleen maksaisi kahvikuppi markan.
Jep, kun ei ole monien duunarienkaan palkat siitä noussut, monilla jopa laskenut ja työtahti kiihtynyt, vaikka homma olisi täysin vastaava tai sama.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin laskiaispullat maksoivat yhdessä keskisuomen automarketissa tänään 4,99 euroa, päätin tehdä pullat itse. Sitten löysin hiukan sivummalta elosen laskiaispullia kaksi hintaan 2,99. Päätin ostaa. Fazer vetää törkeästi välistä.
Ja näyttää vedättävän joitain muitakin, niin kuin monet muutkin nykypäivän työnantajat.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3674321/sairaan-yhteiskuntarakenteen-me…
"
Fazer pakottaa ainakin osan henksustaan loppuvuodesta halvemman, eli täysin väärän TES:n pariin lisien suhteen. SEL tappelee vielä vastaan, mutta taitaa olla häviöllä- media on käsketty hiljaiseksi, Fazerin omat työntekijät moderoivat työntekijöiden yksityisiä someprofiileja ettei kukaan sano pahaa sanaa jne.
Joskus vielä minäkin kunnioitin tätä firmaa, kuvittelin että ovat hyviä työnantajia. Hah! Hallitsevat pelon ilmapiirillä ja kyttäävät niin perkeleesti. Onko työntekijän auto kehdattu pysäköidä firman parkkikselle? Nimetön lähde ottaa siitä valokuvan ja raportoi pomoille. Sanoiko joku ikävästi yhtiöstä somessa? Pomo toteaa seuraavana päivänä, että tämäntyyppinen keskustelu on kiellettyä. Jne. "
Eurosta on tullut jo vain, ikäänkuin se nykyinen 'perusmarkkamme' ...
(vrt. ennen aseman vessaan maksoi markan, nyt se maksaa euron)