Perheterapeutin mielestä minua vaivaa kiintymyssuhteen trauma äidistäni
Ja se on ihan totta. Äitini on siis pilannut äitiyteni ja mahdollisuuteni hyvään ja tavalliseen äitiyteen. Jopa ammattilainen on sitä mieltä. Siitäs saatte palstan p*rsepäiset kiusaajat, jotka syytätte minua asiassa. Äitini on syyllinen, en minä. Minä yritin sopeutua sen noita-akan minulle langettamiin pahoihin vaatimuksiin, joista tuli aivan oksettava olo, enkä saanut mistään apua, ja teidänlaisenne mitättömyydet vielä kiusasitte lisää, koska ette osaa auttaa ketään.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan ilman kynsiä ja hampaita, mitä sinä saat näistä keskusteluista ja tästä palstasta? Sinulla on oikeus kirjoittaa tänne, mutta vaikutat aika pettyneeltä vastauksiin mitä saat. Olen seurannut tätä palstaa vuosia ja vuosia ja nämä keskustelut noudattavat aina ihan samaa kaavaa.
Olen vain utelias, auttaako nämä keskustelut jotenkin sinua ja mitä oikein toivot näiltä?Hän toivoo, että joku vahvistaisi hänen harhaansa, että äiti kohteli häntä väärin ja hän on viaton uhri ja sitäpaitsi sydämellinen ja empaattinen.
Miten niin harhan? Uskotko sinäkin, että tuollaisen akan kanssa arkea elävä mies olisi onnellisempi, koska olisi PAREMPI ihminen, kuin se, joka jää pois työelämästä ja nauttii ajastaan tehden kivoja asioita?
Ap
Miksi vastaat asian vierestä? Kyse oli sinun ja äitisi suhteesta. Ja uskotko oikeasti, että itse nautit ajastasi ja teet kivoja asioita, kun raivoat ja trollaat täällä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on jotenkin hyytävää ja kuvaavaa äidissäni, että hän uskoo, että isäni olisi tullut onnelliseksi kotitöissä kärsimällä, koska olisi sentään voinut ajatella olevansa parempi ihminen, kuin oikeasti oli.
Sitä hän on siis markkinoinut aina minullekin.
Ap
Ja siis minusta se on SUPER loukkaavaa. Että siis vain ihmiset, jotka kärsivät ja tekevät itselleen pahalta tuntuvia valintoja ovat muita parempia ihmisiä, ja ne, jotka tekevät kivoja asioita ja nauttivat elämästä, he ovat äitini mielessä muita huonompia ihmisiä. Se on minusta siis jotain niin hirveää ajattelua, ja sen hän on minulle iskostanut päähän. Että minäkin olen sellainen huono ja kamala ihminen, jos en valitse sellaista, mistä en pidä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan ilman kynsiä ja hampaita, mitä sinä saat näistä keskusteluista ja tästä palstasta? Sinulla on oikeus kirjoittaa tänne, mutta vaikutat aika pettyneeltä vastauksiin mitä saat. Olen seurannut tätä palstaa vuosia ja vuosia ja nämä keskustelut noudattavat aina ihan samaa kaavaa.
Olen vain utelias, auttaako nämä keskustelut jotenkin sinua ja mitä oikein toivot näiltä?Hän toivoo, että joku vahvistaisi hänen harhaansa, että äiti kohteli häntä väärin ja hän on viaton uhri ja sitäpaitsi sydämellinen ja empaattinen.
Miten niin harhan? Uskotko sinäkin, että tuollaisen akan kanssa arkea elävä mies olisi onnellisempi, koska olisi PAREMPI ihminen, kuin se, joka jää pois työelämästä ja nauttii ajastaan tehden kivoja asioita?
ApMiksi vastaat asian vierestä? Kyse oli sinun ja äitisi suhteesta. Ja uskotko oikeasti, että itse nautit ajastasi ja teet kivoja asioita, kun raivoat ja trollaat täällä?
En minä ole hyvä ihminen, jos teen kivoja asioita ja nautin ajastani. Se trauma pitää ensin hoitaa, jos aion siten elää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi vastaat asian vierestä? Kyse oli sinun ja äitisi suhteesta. Ja uskotko oikeasti, että itse nautit ajastasi ja teet kivoja asioita, kun raivoat ja trollaat täällä?
Sinä et lainkaan ymmärrä, millaista on elää ihmisen kanssa, joka on opettanut, että sinä olet muita huonompi ihminen, jos valitset sellaista, mikä on kivaa sinusta. Mun äitini opetti minulle elämän juuri siten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on jotenkin hyytävää ja kuvaavaa äidissäni, että hän uskoo, että isäni olisi tullut onnelliseksi kotitöissä kärsimällä, koska olisi sentään voinut ajatella olevansa parempi ihminen, kuin oikeasti oli.
ApJa siis minusta se on SUPER loukkaavaa. Että siis vain ihmiset, jotka kärsivät ja tekevät itselleen pahalta tuntuvia valintoja ovat muita parempia ihmisiä, ja ne, jotka tekevät kivoja asioita ja nauttivat elämästä, he ovat äitini mielessä muita huonompia ihmisiä. Se on minusta siis jotain niin hirveää ajattelua, ja sen hän on minulle iskostanut päähän. Että minäkin olen sellainen huono ja kamala ihminen, jos en valitse sellaista, mistä en pidä.
Ap
Ja äitini ei siis suostu lainkaan myöntämään, että hän ajattelee ihmisistä noin. Tai siis kun hänen mielestään sellaiset OVAT 100%:na faktana muita huonompia ja siis myös ihan oikeasti huonoja ihmisiä siitä ei voi keskustella. Että hän on väärässä ja että tuo ajatus on kamalan vahingollinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, tätä et tule koskaan kuulemaan terapeutilta. Mutta nyt kuulet.
Sen mitä ulkopuolisena sussa näen, on että olet oman mielen kuplassa.
Äläkä nyt ala jankata "mutku äiti..."Olet joko
-itsekin narsistinen
-sulla ja äidilläsi on taipumusta aspergeriin tai autismiin. Senkaltaiset ovat jumettujia ja jankkaajia (ei tosin kaikki)
-olet ehkä jopa lievästi kehitysvammainen.Pidä se turpasi kiinni äitiasioista, oli se kiintymyssuhteesi laji vaikka mikä. Mene töihin, ajattele jotain muuta elämässäsi.
Ap
P.S. ”Mene töihin”! LOL, liittyy mihin miten?
Onko sulla ap siis oma terapiasuhde nyt olemassa? Jos ei ole, ehkä sinulla olisi mahdollisuus päästä Kelan osittain korvaamaan kuntoutuspsykoterapiaan? Se kestää 1-3 vuotta ja on yksilöterapiaa ja se ainakin parhaassa mahdollisessa tapauksessa keskittyy niihin asioihin, mihin sinä haluat. Terapeutin valintaan kannattaa panostaa. Älä ota ainakaan ratkaisukeskseistä, he keskittyvät tähän päivään ja tämän päivän ongelmiin. Se voi olla joillekin hyvä toki, mutta jos nimenomaan haluat tonkia äitisuhdetta, on hyvä olla sellainen terapeutti, jolla on kiintymyssuhteista tietoa.
https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/lapsuuden-traumat-vaikuttavat-ihmi… Hakeudu terapiaan. Ongelmasi ei ratkea täällä. Kaikkea hyvää sinulle! Hyvä että olet jo saanut perheneuvolasta apua ja arviointia ja eteenpäin ohjausta, tartu siihen. Kukaan täällä ei liene äitisi, eikä sinun kannata projisoida tunteitasi meihin. Tsemppiä!
Mietin vielä, kun haluaisin äitini kärsivän siitä, miten on pitänyt minua huonompana ihmisenä, jos en tee kuten hän sanoo.... että jos hän siis uskoo, että paskaa valitseva ihminen on onnellinen ihminen, koska on muita parempi ihminen, niin miten voisinkaan hyödyntää tätä ajattelutapaa kiusatessani häntä..... Eli keksisin jonkin häntä todella paljon kuormittavan asian, jonka vain hyvä ihminen tekee...🤔 ja markkinoisin hänet uhrautumaan siitä? Sitten seuraisin vieressä, miten häneltä voimat loppuu 😃
Ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/lapsuuden-traumat-vaikuttavat-ihmi… Hakeudu terapiaan. Ongelmasi ei ratkea täällä. Kaikkea hyvää sinulle! Hyvä että olet jo saanut perheneuvolasta apua ja arviointia ja eteenpäin ohjausta, tartu siihen. Kukaan täällä ei liene äitisi, eikä sinun kannata projisoida tunteitasi meihin. Tsemppiä!
On terapia, mutta voi olla, että se pitää vaihtaa edelleen toisenlaiseen, koska ei ole enää kyse minun paskaan sopeutumiseni lopettamisesta, vaan kiintymyssuhdetraumaattisuudesta ennemminkin.
Ap
Minunkin äitini on vaurioittanut minua ja se on tosi raskasta. Ja nyt, kun olen lopettanut itseni syyttämisen ja pystyn katsomaan asioita vähän erilaisesta kulmasta, viha on aika suurta. Että miten paljon se suhde onkaan vaikuttanut negatiivisesti elämääni ja vaikuttaa yhä. Ihan hyvä, että päästelet täällä vähän höyryjä. Se ei ole mitenkään vaarallista. Joku toinen yleisö voisi olla myötätuntoisempaa, täällähän ollaan kateellisia vankilassa olijoillekin, kun ne saavat siellä ilmaiset influenssarokotteet.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vielä, kun haluaisin äitini kärsivän siitä, miten on pitänyt minua huonompana ihmisenä, jos en tee kuten hän sanoo.... että jos hän siis uskoo, että paskaa valitseva ihminen on onnellinen ihminen, koska on muita parempi ihminen, niin miten voisinkaan hyödyntää tätä ajattelutapaa kiusatessani häntä..... Eli keksisin jonkin häntä todella paljon kuormittavan asian, jonka vain hyvä ihminen tekee...🤔 ja markkinoisin hänet uhrautumaan siitä? Sitten seuraisin vieressä, miten häneltä voimat loppuu 😃
Ap
Kuulostaa sairaalta. Hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On terapia, mutta voi olla, että se pitää vaihtaa edelleen toisenlaiseen, koska ei ole enää kyse minun paskaan sopeutumiseni lopettamisesta, vaan kiintymyssuhdetraumaattisuudesta ennemminkin.
Ap
Terapeuttia voi vaihtaa. On parempi vaihtaa, kuin hukata se terapiamahdollisuus kokonaan väärän suuntauksen terapeutin kanssa.
Antakaa tuon onnettoa mt ongelmaisen meiskata yksin. Kyllästyy kun kukaan ei vastaa. En tiedä mitä iloa saatte hänen kanssa riitelystä - eikö voisi vain olemaan tyytyväinen, että itse kykenee onnellisempaan elämään, olemaan läheisilleen, omille lapsilleen ja muulle perheelle rakastavampi läheinen kuin tämä onneton. JOka jatkaa onnettomana niin kauan kun kaikki syy on muissa, muita ei voi muuttaa, ainoastaa itseään ja omaa ajatteluaan, ja sitähän tämä ihminen ei halua, siis meiskatkoon yksin, vahingoittaa niin vähiten muita.
Äitini on mahdollisesti niitä ihmisiä, jotka eivät osaa nauttia elämästä ja saavat jotain ihme energiaa siitä, että alistavat muita ihmisiä sheimaamalla, arvostelemalla ja haukkumalla, koska nämä kykenevät nauttimaan elämästä. Äitini ei kykene. Hän uskoo kuin kehitysvammainen uskis, että on parempi ihminen kuin muut, jotka vain nauttivat elämästään. En suo sille akalle mitään nautintoja elämään, haluan riistää ne kaikki häneltä. Onneksi miljoonan euron varallisuusero välillämme, jossa en auta, saattaa olla jo nautinnon riistoase an sich.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Antakaa tuon onnettoa mt ongelmaisen meiskata yksin. Kyllästyy kun kukaan ei vastaa. En tiedä mitä iloa saatte hänen kanssa riitelystä - eikö voisi vain olemaan tyytyväinen, että itse kykenee onnellisempaan elämään, olemaan läheisilleen, omille lapsilleen ja muulle perheelle rakastavampi läheinen kuin tämä onneton. JOka jatkaa onnettomana niin kauan kun kaikki syy on muissa, muita ei voi muuttaa, ainoastaa itseään ja omaa ajatteluaan, ja sitähän tämä ihminen ei halua, siis meiskatkoon yksin, vahingoittaa niin vähiten muita.
Ai kykenee? Siis se kyky mussa on, mutta äitini melkein tappoi ja hävitti sen minulta! Ainoa syy, miksi se ei kuollut, on lasteni isän antama tuki minulle! Ja ainoa syy, mistä se koskaan syntyi, oli OMAN ISÄNI antama elämisen malli minulle! On tietenkin äitikin antanut mallia, muissa asioissa, mutta isän asenne oli just niin oikea että elämästä pitää nauttia! Ja mun saatanan pilutelinemutsi kuvittelee, että isäni elämän on i olisi ollut siinä, kun kokee itsensä paremmaksi ihmiseksi kärsiessään arkea, tehden siinä monotonisesti yhtä ja samaa, mistä äitini ois ollut hyvilläön. Miten itsekästä koplata oma hyvinvointi toisen pahoinvointiin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTerapeuttia voi vaihtaa. On parempi vaihtaa, kuin hukata se terapiamahdollisuus kokonaan väärän suuntauksen terapeutin kanssa.
Tietenkin voi vaihtaa, kyssäri vain kuuluukin, kenenlaisen hoteissa asiani edistyisi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuulostaa sairaalta. Hae apua.
Mä kostan sen, ettei se akka hakenut apua, vaan kuvitteli olevansa muita parempi ihminen, tai ehkä onkin, mutta on niin saatanan onneton ja halusi sitä minullekin, että kosto on enemmän kuin oikeutettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuulostaa sairaalta. Hae apua.
Mä kostan sen, ettei se akka hakenut apua, vaan kuvitteli olevansa muita parempi ihminen, tai ehkä onkin, mutta on niin saatanan onneton ja halusi sitä minullekin, että kosto on enemmän kuin oikeutettu.
Ap
Jokainen on katsos oman onnensa seppä. Mä haluan äitini jatkavan onnettomana ja lisätä hänen onnettomuuttaan, koska se oli sitä, mitä hän yritti saada minun elämääni ja onnistuikin siinä aivan liian hyvin. Annan sen hänelle takaisin kostona korkojen kera. Hän itse valitsee, onko onneton vai onnellinen ja jos ei halua tai hae apua tuohon parempi ihminen syndroomaansa, niin ei voi mitään.
Ap
Ap, tätä et tule koskaan kuulemaan terapeutilta. Mutta nyt kuulet.
Sen mitä ulkopuolisena sussa näen, on että olet oman mielen kuplassa.
Äläkä nyt ala jankata "mutku äiti..."
Olet joko
-itsekin narsistinen
-sulla ja äidilläsi on taipumusta aspergeriin tai autismiin. Senkaltaiset ovat jumettujia ja jankkaajia (ei tosin kaikki)
-olet ehkä jopa lievästi kehitysvammainen.
Pidä se turpasi kiinni äitiasioista, oli se kiintymyssuhteesi laji vaikka mikä. Mene töihin, ajattele jotain muuta elämässäsi.