Kehopositiivisuuspropaganda kiihtyy. HS: " Normaalipainosta puhuminen pitäisi lopettaa, sanoo erikoislääkäri"
Sellaista vastuullista journalismia tällä kertaa
Kommentit (42)
No ihan sama mitä lukuja käytetään, ylipaino on ylipainoa. Kyllä jokainen näkee peilistä, onko kropassa läskiä ja kuinka paljon. Ihan turha vedota geeneihin ja "lihaksiin", ei siinä huijaa kuin itseään. Kaloreita ruokavaliosta pois ja lisää liikuntaa. Harvoin on oikeasti toimimatta.
P.S. Älkää tulko jankkaamaan proteiineista tai aineenvaihdunnoista, on kuultu jo... Kyllä ne kalorit vaikuttaa kiloihin ihan suoraan, katsokaa vaikka sota-ajan kuvia suomalaisista tms.
Vierailija kirjoitti:
Jucci on hormoonien käyttäjä. Ja se on vielä tyhmempää ja epäterveellisempää kuin ylipaino. Viimeistään 50-vuotiaana pumppu pettää sydämen liikakasvun ja sepelvaltimotaudin takia.
Ei ole kuitenkaan läski ja sehän on maailman tärkein asia!
Tässä hyvä esimerkki siitä kun ylipaino johtuu "lihaksista" :D Tästä oli palstallakin pitkä keskustelu
"Terveydenhoitaja käski laihduttamaan – tältä näyttää Jasmine, 24: Minäkö muka lihava?"
https://www.iltalehti.fi/keho/a/7d6d0900-6599-49ef-9977-38c56f76ac48
Läskit saa ihan vapaasti kuvitella olevansa pelkästään lihaksikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei tule loppumaan se ylipainon selittely lihaksilla. Surullista ja myötähäpeä on suuri. Lihavuus on vaarallista eikä ollenkaan kaunista.
Eli Jucci on mielestäsi läski? Millainen itse mahdatkaan olla Jucciin verrattuna?
Onko sulla noin paha olla oman ylipainosi kanssa? Vähän eri asia iso kehonrakentaja mies entä 165 cm/90 kg "lihaksikas" (ylipainoinen) nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tuossa jutussahan sanottiin, että pelkkä kaavamainen BMI ei toimi. Jollain voi olla liikaa painoa, vaikka BMI 23, jos keskivartalolihava. Taas jos on lihaksikas, niin BMI yli 25 ei välttämättä tarkoita ylipainoa.
V*ttu mitä huutista kun aina vedotaan noihin lihaksiin. Siinä pitää olla jo tosi lihaksikas, että sen takia on BMI yli 25
180cm miehenä ihannepainoni on innbodyn mukaan 89kg. En ole huomattavan lihaksikas mutta jos multa otettaisiin toi 9kg painosta pois niin olisin kyllä riuku. BMI indeksi pätee sellaisen kohdalla jolla ei todella ole minkäänlaista "ylimääräistä" lihasmassaa.
Kunpa meistä kaljuista puhuttaisiin yhtä paljon, että on ok, ettei ole kaikki hiukset päässä. Sehän on kehopositiivisuutta, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, kaikkia ei voi miellyttää.
Ei se ole lihavuuden ihannointia, ei. Normaalipaino on sikäli horjuva käsite että lihaksikkaalle voi olla ok sellainen paino, mikä toiselle on lihavuutta. Pahinta on vatsarasva, sitä ei ole lihaksikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tuossa jutussahan sanottiin, että pelkkä kaavamainen BMI ei toimi. Jollain voi olla liikaa painoa, vaikka BMI 23, jos keskivartalolihava. Taas jos on lihaksikas, niin BMI yli 25 ei välttämättä tarkoita ylipainoa.
V*ttu mitä huutista kun aina vedotaan noihin lihaksiin. Siinä pitää olla jo tosi lihaksikas, että sen takia on BMI yli 25
180cm miehenä ihannepainoni on innbodyn mukaan 89kg. En ole huomattavan lihaksikas mutta jos multa otettaisiin toi 9kg painosta pois niin olisin kyllä riuku. BMI indeksi pätee sellaisen kohdalla jolla ei todella ole minkäänlaista "ylimääräistä" lihasmassaa.
180cm ja 89kg on lievä ylipaino
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180cm 98kg on läski, luuletpa mitä tahansa.
"En ole ylipainoinen vaan lihaksikas"
165cm/65kg
https://www.instagram.com/julia_vins/?hl=fi
Kysyttävää, kommentoitavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit nyt vielä sanonut että alle satakiloiset punnitaan neuvolassa, tai valitanut miksei paidoissa ole "miesten kokoja".
180cm/89kg on lievä ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
"En ole ylipainoinen vaan lihaksikas"
165cm/65kg
https://www.instagram.com/julia_vins/?hl=fi
Kysyttävää, kommentoitavaa?
165/82 melko pehmeät ja pyöreät lihakset
Miten on huonoa journalismia siteerata jotain lääkäriä? Eihän se toimittajan vika ole, jos joku noin sanoo. Hänen työtään on kertoa ihan tästä todellisuudesta ja haastatelluista ihmisistä, ei kertoilla esimerkiksi omia mielipiteitään.
Tämä juttu kai tarkoittaa, että ihannepaino on yksilöllinen asia ja pieni osa ihmisistä voi olla parhaimmillaan ihannepainon ylä- tai alapuolella. Moni keskivartaloplösö voi olla sen sijaan yli ihannepainonsa jo indeksillä 21-24. Miettikääpä tätä. Eikä lihasten ylenmääräinen kasvattaminen välttämättä edes tue terveyttä. Luonnollisempaa ihmiselle on suhteellisen niukkaenerginen mutta ravitseva ruokavalio.
BMI on vähän huono mittari. Olen itse sen mukaan lievästi lihava. Myös esteettisessä mielessä olen liian lihava, sillä minulla kertyy rasvaa erityisesti reisiin ja peppuun. Minulla on kuitenkin hoikka vyötärö eli vähän vaarallista sisäelinten ympärille kertyvää rasvaa. Harrastan paljon monipuolista liikuntaa ja koen kehoni suhteellisen vahvaksi ja sitkeäksi.
Lääketieteellisesti arvioituna en ole läski vaan olen läski nimenomaan siitä näkökulmasta kun mietin ihannevartaloa ja sitä miltä toivoisin kehoni näyttävän tai jos vertailen sitä mielestäni täydellisiin naisiin . Mieluiten pyrin hyväksymään kehoni tällaisenaan, arvostamaan sitä ja näkemään sen hyvät puolet. Olen myös rakkauden ja kaiken hyvän arvoinen tämän kokoisena, sen oivaltaminen tuntuu hyvältä <3
Vierailija kirjoitti:
Miehellä Bmi 25 on vielä on aika ruipelo, jos on pelkkää lihasta. Vastaa esim. 192 cm miehellä 92 kg painoa eli semmoista vähän maratoonaria vankempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei tule loppumaan se ylipainon selittely lihaksilla. Surullista ja myötähäpeä on suuri. Lihavuus on vaarallista eikä ollenkaan kaunista.
Eli Jucci on mielestäsi läski? Millainen itse mahdatkaan olla Jucciin verrattuna?
Onko sulla noin paha olla oman ylipainosi kanssa? Vähän eri asia iso kehonrakentaja mies entä 165 cm/90 kg "lihaksikas" (ylipainoinen) nainen.
Missä sellainen tanhupallo on? Oletko sellainen itse kun noin kiukuttaa?
Onneksi anorektikot on sentään terveitä koska ovat laihoja! Ei joudu yhteiskunta tukemaan heidän painosta johtuvaa sairasteluaan... 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sellainen tanhupallo on? Oletko sellainen itse kun noin kiukuttaa?
En ole. Olen ihan normaalipainoinen.
Jucci on hormoonien käyttäjä. Ja se on vielä tyhmempää ja epäterveellisempää kuin ylipaino. Viimeistään 50-vuotiaana pumppu pettää sydämen liikakasvun ja sepelvaltimotaudin takia.