Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsi etäisällä viikon kesällä, kuuluuko

Äiti ihmettelee
24.02.2020 |

Lähivanhemman maksaa tällöin etälle elatusmaksua + 1/4 sen kuun lapsilisästä?

Taustaa sen verran että ex-pariskunnalla on neljä yhteistä lasta jotka asuu äidillään. Isä tapaa kahta lapsista noin joka toinen kuukausi muutaman tunnin ajan. Elarit tulee kelalta, isä ei osallistu mihinkään lasten kuluihin, ei osta edes joulu- tai syntymäpäivälahjoja.

Ja siis juridisesti nyt ei varmaan tarvitse, mutta kuuluisiko äidin moraalisesti näin tehdä? Isä siis sitä vaatii.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei. elarit menee ihan normaalisti. eri asia, jos tuommoinen sopimus kirjoitettu elatussopimuksessa.

Vierailija
2/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen voisi olla ihan järkevää, että isä maksaa vain 3/4 osaa kuukauden elatusmaksusta ja voihan siitä lapsilisästäkin 1/4 osan antaa isälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa taustalla että se on isä ei juuri tapaa, mutta nyt ottaisi lapset viikoksi?! Haluaa nyhtää äidiltä rahaa? Ei äidin kuulu maksaa mitään. Itse äitinä en lapsia antaisi tuollaiselle isälle.

Vierailija
4/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan kuulu. Ei edes moraalisesti. Äidillä on lapsista joka kuukausi kiinyeät kulut. Esim vuokra, joka ei pienene vaikka lapset olisi isän luona. Samoin äiti ostaa lasten vaatteet, kengät jne.

Jos jotain haluaa kuitenkin isälle antaa, voi antaa ruokarahaa, jonka suuruus on kuitenkin pienempi kuin viikon elari tai osuus lapsilisästä olisi.

Vierailija
5/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako lapsi mennä tuolle.... isälle? mutta mitään maksuja lähi ei etälle maksa, naura nyt tuommoiselle.

Vierailija
6/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen voisi olla ihan järkevää, että isä maksaa vain 3/4 osaa kuukauden elatusmaksusta ja voihan siitä lapsilisästäkin 1/4 osan antaa isälle.

Ahaa, vasta luin että elarit tulee kelalta. Ne voi jättää siis huomiotta, mutta ehkä sen lapsilisän voisi laittaa osiin?

Vierailija
7/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulu. Voit muistuttaa häntä, että oikeasti hän olisi elatusvelvollinen sinulle päin, mutat ei sitäkään siis tee vaan yhteiskunta maksaa.

Mutta riippuu toki siitä, mikä oikeasti on isän rahatilanne, että onko se moraalisesti ok. Minullahan isä tapaa lapsia 1 viikonlopun kuukaudessa, ja aina loppukuusta, jolloin tukien varassa oleva isä on täysin pa. Niin minun valinta on, että lapset menee isälleen ruokakassi mukanaan (raha ei vaihda omistajaansa kuin joskus harvoissa tapauksissa) tai ei mene ollenkaan. Isä on alkoholisti, joka tuet saatuaan ryyppää niin kauan kuin raha riittää ja loppukuun sinnittelee.

Vierailija
8/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähistöllä linnunlaulu raikaa, 

etäisällä joku elatuksia maksaa"

Vierailija
9/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viet lapset isälle runsaiden ruokaostosten kanssa. Niin ei tarvitse vinkua kuinka paha mies syöttää lapsille roskaruokaa. 

Vierailija
10/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kuulu. Ei edes moraalisesti. Äidillä on lapsista joka kuukausi kiinyeät kulut. Esim vuokra, joka ei pienene vaikka lapset olisi isän luona. Samoin äiti ostaa lasten vaatteet, kengät jne.

Jos jotain haluaa kuitenkin isälle antaa, voi antaa ruokarahaa, jonka suuruus on kuitenkin pienempi kuin viikon elari tai osuus lapsilisästä olisi.

Olen samaa mieltä että ei kuulu antaa rahaa, mutta ihmetyttää millä logiikalla viikon ruokaraha olisi pienempi kuin 1/4 lapsilisästä? Kyllä lapsen ruokiin menee meillä reilusti yli 25e viikossa.

Vierailija
11/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hitossa äiti maksaa lastensa elämisestä. Tällaista pitää kysellä netissä? 

Niin, äiti maksaa 51 viikkoa vuodesta kokonaan itse isän osallistumatta mitenkään ja sitten vielä maksaa yhden viikon kesällä isälle? 

Vierailija
12/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu moisiin naurettaviin ehdotuksiin. Jos isä ei penninpyörylää edes elatusta maksa ja näkee lapsia muutenkin noin harvoin, niin hän voi ihan itse edes tuon viikon kesäloman kustantaa.

Vierailija
13/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Lapsilisät kuuluu lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja muihin kuluihin. Lasten ruoka maksetaan tuloista. Elatustuki on myös kompensoimassa isompaa asuntoa, fillareita yms.

Vierailija
14/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa taustalla että se on isä ei juuri tapaa, mutta nyt ottaisi lapset viikoksi?! Haluaa nyhtää äidiltä rahaa? Ei äidin kuulu maksaa mitään. Itse äitinä en lapsia antaisi tuollaiselle isälle.

Kaksi lapsista on erityisiä joka takia isä ei omista syistään heitä tapaa. Kahta muuta tapaa ja nyt siis lupautuisi ottamaan yhden lapsista luokseen viikoksi mutta silloin mun hänen oikeustajunsa mukaan pitäisi maksaa tästä.

Itse en lapsia hänelle mitenkään mielelläni edes antaisi. Nyt tämä lapsi on kuitenkin innostunut lähtemään isälle, itselleni ajankohta olisi sinänsä hyvä että silloin yhden lapsen kanssa on enemmän lääkärikäyntejä ja tukiverkostottomana aina vähän säätämistä saada nämä toimimaan.

Lapsi nyt jo 8v ja aika itsenäinen arjen toimissa joten uskoisin hänen pärjäävän isän luona. Toisaalta jos vain itsestäni kiinni niin mielummin yrittäisin järjestellä niin että hän pääsisi meidän sairaalapäiviksi jonkun kaverinsa luokse.

Vierailija
15/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sossu maksaa isälle ruokarahan

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-lapsen-tapaamisesta-aiheutuvat-menot

Vierailija
16/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lapsista on erityisiä joka takia isä ei omista syistään heitä tapaa. Kahta muuta tapaa ja nyt siis lupautuisi ottamaan yhden lapsista luokseen viikoksi mutta silloin mun hänen oikeustajunsa mukaan pitäisi maksaa tästä.

Itse en lapsia hänelle mitenkään mielelläni edes antaisi. Nyt tämä lapsi on kuitenkin innostunut lähtemään isälle, itselleni ajankohta olisi sinänsä hyvä että silloin yhden lapsen kanssa on enemmän lääkärikäyntejä ja tukiverkostottomana aina vähän säätämistä saada nämä toimimaan.

Lapsi nyt jo 8v ja aika itsenäinen arjen toimissa joten uskoisin hänen pärjäävän isän luona. Toisaalta jos vain itsestäni kiinni niin mielummin yrittäisin järjestellä niin että hän pääsisi meidän sairaalapäiviksi jonkun kaverinsa luokse.

Isälle ei voi antaa mitään oikeutta syrjiä osaa lapsistaan. Joko tapaa ja kohtelee kaikkia samalla tavalla tai ei tapaa ketään. On vähemmän vahingollista elää kokonaan ilman isää kuin antaa syrjinnän repiä sisarustenkin suhteet rikki.

Vierailija
17/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tärkeintä on, että äipän rahat riittää sidukkaan. 

Jo viisi siideriäippää ilmoittautunut. Huutista

Tässä tekee mieli haistatella. Itse en koske mihinkään päihteisiin ja isän rahat menee niihin. Ei maksa lasten elatusta ja on yhden syntymäpäivälahjan ostanut. Yhden. Eikä edes muista milloin lasten syntymäpäivät on. Älä tule selittämään, kuinka isälle pitää antaa osa lapsilisistä tai muutenkaan paapoa.

Ja miksi valitsin hänet. Hän on mukava, kävi silloin töissä ja osasi ottaa kohtuullisesti vaikkakin usein. En osannut ennustaa muutosta. Hän on edelleen mukava, mutta ei halua ottaa vastuuta mistään ja aivan huithapeli. Päihteet ovat elämän ykkösasia, joiden takia hän menetti myös työnsä . Perheen hän hylkäsi itse, sanoen, ettei jaksa perheelämää, vaan haluaa elää öisin ryyppyjengin kanssa.

Vierailija
18/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on todellisuudessa isän rahatilanne? Jos on pienet tulot ja lapsi viikon isällä niin veisin ainakin ruokakassin. Ei kuulu, mutta ajattelisin lasta. Viikko on pitkä aika olla jos ruokaa on todella vähän. Jos itsellä ei tiukkaa niin antaisin lapselle myös ainakin taskurahaa jos menevät jonnekin. Kurjaa jos kaikki huvit kaatuu siihen että isällä ei ole varaa mihinkään.

Tarkennan, ettei taas tule huutia, että ei ole mikään pakko, ellei ole niin sovittu, mutta lapsen vuoksi.

Vierailija
19/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hakee Kelasta rahaa, jos ei voi ilman erityistä tukea pitää lasta luonaan.

Vierailija
20/25 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on hyvä tilaisuus sanoa isälle, että rahaa ei tipu. Jos isä peruu, niin sekin on hyvä ratkaisu. Kyllä lapselle siirtyä päiväkäynti epävakaisiin oloihin. Itse yritin luottaa isään, kun minulla oli tärkeitä menoja, mutta isä saattoi perua tai unohtaa viimetinkaan. Myös viikonloppuna tuli niin tärkeä meno, että itse jouduin tulemaan reissusta kotiin, koska isä toi 11 vuotiaan kesken kaiken kotiin. Tärkeä meno oli heavybändin konsertti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme