Miehen ystävät avautuivat mökkireissulla.
Mies vietti iltaa kavereidensa kanssa mökillä. Ovat siis yhteisestä kaveriporukastamme, ja tunnen heidän puolisonsa. Kaverit olivat nyt ihan yhdessä avautuneet, kuinka ovat molemmat pettäneet vaimojaan. Toinen kavereista perheellinen, toinen lapseton mutta sitoutunut muuten toki. Olivat kertoneet ihan yksityiskohtien tasolla tapahtumista. En tunne kumppaneita niin hyvin, että olisin "pakotettu" kertomaan. Voin silti pahoin tosta kuulemastani. Ennenkaikkea ehkä siksi, että tiedän enää TODELLA harvoja pariskuntia, joiden en tietäisi pettäneen toisiaan. Puolin tai toisin. Kamalan yleistä.
Kommentit (44)
miehen kaverit ovat avautuneet mulle sivusuhteistaan. En mä käsitä, miksi just mulle. Joskus kysyin mieheltä, miksi joudun hänen kavereidensa terapeutiksi. Olen kuulemma niin miesmäinen...:( Siis en ulkoisesti vaan käytökseltäni.
Ei ole kyse minkään pienen tuttavapiirin ilmiöstä, vaan työ/ystävä/opiskelu- jne. piireistä. Ja kuten edellinen, joudun usein kuuntelemaan näitä "tilityksiä". Ja olen erittäin varma siitä, että niistäkin, joiden en tiedä pettäneen, osalla on "salaisuuksia". Tätä tämä vaan on. Olen jo miettinyt, että oleko itse liian ahdasmielinen, että onko parisuhdetta ylipäätään tarkoitettu symbioottiseksi ja yksiavioiseksi, kun tätä ei kerran pystytä pitämään. Niinkuin laiksikin voidaan vain säätää asioita, joita tullaan noudattamaan pääsääntöisesti. Tämähän on ihan määritelty teesi.
Erojakin on ollut hirveän vähän.
Toki on mahdollista, etteivät kaikki kerro kaikkea.
kunnollisia, ns. periaatteen miehiä. En olisi millään uskonut ennakkoon. Ja oikeastaan tietämistäni uskottomista vain harvasta olisikaan voinut odottaa moista. Tosin mulla on erittäin laaja ystäväpiiri, joten siihen mahtuu paljon ihmisiä, paljon erilaisia tarinoita. AP
Voihan olla, että juuri nyt näiden kahden miehen kotona vaimot päivittelevät, että onpa kamalaa, kun NE KAKSI MUUTA miestä pettävät, mutta ei onneksi mun.
kovin "miehiseltä" alalta? Minkä ikäisiä?
Väitän, että se on vähän noistakin asioista kiinni. Osa miehistä tykkää, että se on vähän kuin asiaan kuuluvaa, että miehet pettävät vaimojaan. Ja neitimäistä, jos ei petä.
Ja mitä nuorempi mies kyseessä, sitä isompi riski fiilailla parisuhteen ulkopuolella. Iän myötä a) tilaisuuden vähenevät, b) järki kasvaa päässä...
Itse juttelen paljonkin miesten kanssa luottamuksellisia juttuja, mutta yhtä ystäväpariskuntaa lukuunottamatta tuollainen sivupaneskelu EI kuulu kuvioihin. Jos kuuluu, siitä ei ainakaan kehdata kenellekään leuhkia, kuten ap:n miehen kaverit selvästikin ovat tehneet.
Eli lisäpointti tässä on, MIKSI nuo kaverit halusivat yksityiskohtaisesti pettämisistään kertoa? Vastaus: kokivat, että pettäminen on jollakin tasolla hienoa ja miehekästä!
Toisin sanoen: ap liikkuu löyhämoraalisissa porukoissa.
tutkimusten mukaan 70% ei ole pettänyt puolisoaan,.
ja varsinaista ystäväPORUKKAA ei ole. Silti tiedän, että pettäminen porukoissa kuin porukoissa on erittäin yleistä. Ja en näkisi että mieheni ystävät leuhkivat asialla, vaan avautuivat ystävilleen. Tollainen juttu painaa kuitenkin mieltä, ja usea haluaa sen jonkun kanssa jakaa. Molemmat ovat yli kolmekymppisiä, ja en mä nyt osaa sanoa, ovatko kovin miehisissä ammateissa. Toisella ainakin oli ollut syrjähyppy nimenomaan työkaverin kanssa, joka myöskin oli PETTÄNYT MIESTÄÄN. Ja kuten sanottua, tyyppeinä eivät ole mitenkään sellaisia, joiden ajattelisi pettävän. Itseasiassa toisen vaimo on useaan kertaan sanonut, että moista asiaa ei ainakaan heidän parisuhteessaan tarvitse pelätä, kun '*** on niin periaatteen ihminen.
kokeneena tiedät kyllä, mitä miehesi puhui mökillä, miksi sitten olet niin järkyttynyt siitä, että nuo kaksi miestä on pettänyt? Ei ole ihan loogista mielestäni.
Itse olen ajatellut juuri niin kuin tuo sun kaverin vaimo, että mulla on niin periaatteen mies, että olisi tosi vaikea uskoa, että mieheni pettää. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut ajatella, että mistä sen ikinä tietää, mutta onko sillä loppujen lopuksi niin kovasti väliäkään, jos suhteemme ja perhetilanteemme on näin mukavana ja toimivana kuin nyt.
usein löyhempi moraali ja sitoutuminen yhteen on vaikea ellei mahdotonta pitemmällä aika välillä.. sori nyt vaan.
Minusta tilanteesi on todella outo, jos miehet kuin miehet haluavat kertoa sinulle yksityiskohtia pettämisestään. Ja muutenkin, jos sinulla ei ole mitään ystäväpiiriä. Ja liikut kaikenlaisten ihmisten kanssa. En oikein jaksa uskoa siihen.
Iso osa ihmisistä ei petä, se on ihan fakta. Ja iso osa joskus pettää. Mutta jos tahallasi yrität pahoittaa jonkun mieltä, niin mitä iloa siitä sinulle on?
Tapasin juuri vanhan pariskunnan, jonka mies oli aiemmin pettänyt vaimoa. Nyt mies on vanha ja sairas, rakastava vaimo hoitaa, ja vanhat jutut on sovittu. Todellinen rakkaus on kuitenkin arvokkaampaa kuin mitkään suhteet.
Ja järkyttynyt olen siitä, että pettäjien määrä on mieletön. Jos nämäkin ihmiset (joista en todella olisi moista epäillyt) ovat pettäneet puolisoitaan, niin kuka sitten on uskollinen. Ja kuten sanottua, kukaan ei ole tässä tapauksessa RETOSTELLUT pettämisillään, vaan avautunut ystävälle. Ja näistä molemmat tapaukset olivat tapahtuneet työmatkoilla, vaimoilla ei ole aavistustakaan moisesta pelleilystä.
Eli vielä vuosi sitten olivat "kunnollisia aviomiehiä ja perheenisiä" taustoiltaa. Että se siitä "rasitteesta".
Sen sijaan tiedän kolme naista jotka on pettäneet. Siis niin et on jääneet kiinni ja asia on tullut mun korviin. Naiset ei oo pyhimyksiä.
kertoa minulle, vaan että mieheni ystävät olivat kertoneet miehelleni. Ja omista ystävistäni usein juuri naiset ovat kertoneet joko miehensä pettäneen, pettäneensä itse tai jopa niin, että olemme puhuneet jostain yhteisestä tutustamme, joilla on ollut uskottomuutta. Ja en todellakaan halua pahoittaa kenenkään mieltä, en ymmärrä mistä sait sellaista päähäsi. Itsekin uskottomutta kohdanneena, tiedän sen herättämät monitahoiset tunteet. Ja joskus suhde voi sen jälkeen (niinkuin muunkin kriisin jälkeen) paremmin kuin koskaan. Asia täytyy vain uskaltaa kohdata. laput silmillä eläminen ei johda mihinkään.
nyt hiukan epäanalyyttinen.
Ensinnäkin: se, että saunaillassa selittää YKSITYISKOHTAISESTI selittää pettämisiään, on kyllä retostelua. Ei siinä itseä tietysti kehuta, mutta se funktio kertomisella silti on. Että ainakin alitajuisesti mielletään asia miehekkääksi ja sellaiseksi, ettei sitä ainakaan hävetä.
Itse puhuit kaveriporukasta, en minä sitä keksinyt. Eli onko se nyt kaveriporukka - kuten itse sanot aloituksessasi - vai ei ole, kuten myöhemmin väität?
Edelleen se on niin, että tietyntyyppisissä sosiaalisissa ryhmissä pettämiseen suhtaudutaan kevyemmin kuin toisenlaisissa. Voit yrittää vääntää asiaa miten päin tahansa, mutta et voi yleistää omia tuttavapiirejäsi koskevaa ongelmaa KAIKKIA parisuhteita koskevaksi. Minä ainakin uskon enemmän yleisiä, suomalaisten seksitapoja koskevia tutkimuksia kuin sinun mutuasi, sorry nyt vaan. Ja tutkimusten perusteella noin puolet ihmisistä pettää parisuhteensa aikana puolisoaan, ja varsinkin nuoremmilla se on NAINEN, joka pettää yleisemmin, ei mies.
Joten edelleen: tuo, että tuttavapiirissäsi on paljon syrjähyppyjä, kertoo enemmän tuttavapiiristäsi kuin parisuhteista yleisemmin, ap.
Minä ainakin olen vuosien mittaa oppinut, että on hyvin vaikea tuollaista "tyyppiä" tunnistaa.
... Ja kuten sanottua, tyyppeinä eivät ole mitenkään sellaisia, joiden ajattelisi pettävän.
Puolet suomalaisista miehistä ja lähes kolmannes naisista on pettänyt kumppaniaan, kertoo Osmo Kontulan ja Elina Haavio-Mannilan tutkimus suomalaisten seksielämästä. Seitsemän kymmenestä pettäjästä ei myöskään paljastanut hairahdustaan kumppanilleen.
Pettämistä on erityisesti pidempiaikaisissa suhteissa, jossa suhteen alun huuma ja hehku haalistuvat ja seksiäkin on kokeiltu jo kaikissa mahdollisissa asennoissa. Pettäminen on itsessään viehättävää ja kiihottavaa, eikä moni tahtoisi nähdä pettämiskumppaniaan toiste - saatika seurustella tämän kanssa.
Dosentti Osmo Kontula tutki syrjähyppyjä artikkelissaan Uskolliset ja uskottomat. Tärkeimmiksi syrjähyppyjä selittäviksi syiksi nousivat Kontulan analysoimissa tutkimuksissa läheisyyden tarve ja emotionaalinen riippumattomuus sekä voimakkaat seksuaaliset halut. Tutkimusten mukaan syrjähyppyjä harrastaneet suomalaiset ovat etupäässä ekstroverttejä, joiden tunne-elämä on epävakaa. Pettäjät ovat aloittaneet sukupuolielämänsä keskimääräistä nuorempina ja heidän alkoholinkäyttönsä ja tupakointinsa on tavallista runsaampaa. Koulutuksella ei ole yhteyttä pettämiseen.
Psykologi Tony Lake puolestaan luokittelee syrjähypyt kahteen selkeään kategoriaan: "triviaaleihin" ja "vakaviin". Triviaalit syrjähypyt ovat seksiin perustuvia yhdenillanjuttuja, joiden tarkoitus on usein todistaa seksuaalista kyvykkyyttä. Vakavat, pitkäaikaiset, ulkopuoliset suhteet ovat seurausta epätyydyttävästä suhteesta oman kumppanin kanssa. Niiden seurauksena parisuhde useimmiten päättyy.
Suomalaisten seksielämää tutkinut Helsingin yliopiston sosiologian professori Elina Haavio-Mannila ei allekirjoita väitettä naisista aktiivisempina pettäjinä.
"Ehkä sellaista tapahtuu jossain Helsingin eliittipiireissä, mutta kun mukaan otetaan koko Suomen luvut, niin kyllä ne miehet pettävät eniten", Haavio-Mannila vakuuttaa.
Sori vaan, kohdatkaa todellisuus!
minä eroisin ennemmin kuin alkasin pettämään, se on niin alhaista.
en tiedä ketään, kuka olisi pettänyt kumppaniaan, enkä usko, että kukaan heistä onkaan. Muutaman puolitutun pariskunnan tiedän, joka on pettänyt toisiaan. Mutta sitä en ihmetellyt ollenkaan, oli mielestäni vain ajan kysymys, koska viettivät melkein kaiken vapaa-aikansakin, jopa ulkomaanmatkat ilman kumppaniaan.