Lääkikseen lyhyellä matikalla?
Olisin siis halukas hakemaan keväällä lääkikseen ja tulevaisuudessa toimimaan gynekologina!
Ainoa ”pieni” mutta tässä on matematiikan osaamiseni.
Olen ns keskitasoa matikassa ja käynyt lukiossa lyhyen matematiikan.
Osaatteko kukaan sanoa pärjääkö lyhyellä pääsykokeessa? Jos kovasti harjoittelee etukäteen noita lyhyen oppimääriä ja hallitsee kaiken tarvittavan laskutaidon siitä?
Kiitos etukäteen!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen ei ole pitkän eikä lyhyen matikan koetta eikä ole koskaan ollutkaan. Fyssa, kemia ja bilsa testataan, koska ne ovat luonnontieteitä - kuten lääketiedekin. Jos pärjäät em. aineiden pohjalta pääsykokeissa, ei sun matikan arvosanaa kysytä
Ei tässä kukaan sanonutkaan että matikan koe erikseen olisi tai sillä lukionumerolla olisi väliä.
Mutta kyllä sitä matikkaa tarvitsee että pärjää pääsykokeessa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis kyselin lähinnä matikan perään koska lukiossa opettajat ja opot sun muut kehottivat lääkistä nimenomaan jos sujuu pitkä matikka.
Tykkään fysiikasta, kemiasta ja bilsasta.
Olen kova lukemaan ja harjoittelemaan kyllä.
Olen nyt laskenut tuota matikkaa joulusta asti koetta varten ja ihan hyvin se nyt on hallussa mitä tulee siis lyhyeen matikkaan.
Lähinnä juuri kiinnosti onko tuo pitkä välttämätön pääsykokeissa.Kiitos vastauksista!
Ap
Kannustan sinua hakemaan. Itse pääsin muinoin sisään, vaikka minulla oli ollut vain lyhyt matikka. Pääsykokeessahan pitää hallita fysiikka, kemia ja biologia, ei matikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis kyselin lähinnä matikan perään koska lukiossa opettajat ja opot sun muut kehottivat lääkistä nimenomaan jos sujuu pitkä matikka.
Olen nyt laskenut tuota matikkaa joulusta asti koetta varten ja ihan hyvin se nyt on hallussa mitä tulee siis lyhyeen matikkaan.
Lähinnä juuri kiinnosti onko tuo pitkä välttämätön pääsykokeissa.Kiitos vastauksista!
Ap
Lukion pitkä fysiikka ja kemia hallittav pääsykokeissa. Pitkästä matikasta on apua niihin.
Vaatii paljon työtä. Laskurutiini on tärkeä, eli todella paljon harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kannata jatkaa sitä sitten enää yhtään pidempään, panosta kemian ja fysiikan laskuihin. Soveltamista ei kuitenkaan odoteta laskutaidon osalta vaan riittää että osaat kaikki perustehtävätyypit. Niitä oppii valintakoetehtäviä tekemällä, ei matikasta.
Aina voi käydä myös aikuislukion. Ei kannata välittää mollaajista. Ovat itse epäonnistuneita jollain saralla elämässään.
Arvosanoja voi myös korottaa ja voit kirjoittaa vaikka uudelleenkin. Kuka estää.
Ei kannata stressata ikää. Yliopistoissa on suuri ikähaarukka lähes joka alalla.
Tai sitten otat valmennuskurssin, opiskelet itse ja tutkit vanhoja pääsykokeita.
Ei ole yhtä oikeaa väylää.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyellä matkalla ei pitäis olla mitään mahdollisuutta.
Lääkärinkoulun pääsykokeessa riittää jos osaa peruslaskutoimitukset (kertominen ja jakaminen, yhteen ja vähennyslasku). Ei tarvitse osata derivointia tai integrointia yms.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi päästä! Kysehän on ihan siitä, miten hyvin valmistaudut pääsykokeeseen ja kuinka motivoitunut olet ylipäänsä tulevaan opiskeluun.
En ole lääkäri vaan tavallinen insinööri. Minulle jo lukiossa tehtiin opinto-ohjaajan toimesta selväksi, että valitsemallani lyhyellä matikalla ei voi päästä TKK:lle, joten päädyin hakemaan ammattikorkeaan, jonne sitten pääsinkin heittämällä. Opiskelu amk:ssa kuitenkin yllätti, ja ensimmäinen syksy oli pelkkää matematiikkaa ja fysiikkaa. Käytännössä syksyn aikana kirittiin lyhyen ja pitkän matikan ero umpeen, jonka jälkeen alkoi soveltavan ammatillisen matikan opiskelu. Ensimmäisen vuoden jälkeen tajusin, että olisin helposti päässyt TKK:llekin pelkän pääsykokeen perusteella. Vieläpä lukemaan samaa alaa.
Harmitti. Luin vielä myöhemmin Ylemmän amistutkinnon, vaikka eihän sitä täysin DI:n tutkintoon voi rinnastaa. Tämä polku siis lukion opinto-ohjaajan suosituksesta. Paljon
Mä vahvasti epäilen ettet olisi kyllä lyhyellä matikalla päässyt TKK.lle. Myös amk.n ja tekn. yliopiston matikka on ihan eri tasolla. Toki voit olla joku poikkeuksellisen hyvä, joka pystyy itsenäisesti opiskelemaan pitkän matikan pääsykokeita varten.
On kai noita jotka on lyhyellä päässy sisään