Mies haluaa avioeron ja mulle jää autolaina. Kusessa olen
Ostettiin viime kesänä uusi auto. Hintalapussa oli 30 000e ja laskettiin että tulomme riittävät maksamaan reilut 300e/kk sitä pois. No asiat on muuttuneet sen jälkeen ja nyt on ero tulossa ja auto jää mulle koska on mun nimissä. Mitä hemmettiä mä nyt teen?
Kommentit (121)
30k auto :D Miksi? Että näyttää ulospäin hyvätuloiselta?
Minä olen ns. hyvätuloinen eikä tulisi mieleenkään laittaa johonkin autoon 30 000 euroa.
Miksi et voi maksaa 300e kuussa autolainaa?
Näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy auto, toki siitä pitää saada sen verran, että velkapääoma katoaa.
Aikoinnan kun erosin ex puolisosta tein mielestäni reilun vedon. Muutin yhteisestä (velkaisesta asunnosta) omilleni. Omakotitalon arvoksi määriteltiin 220.000e, velkaa oli tuossa vaiheessa asunnosta noin 80.000e. Puoliso osti minut ulos 50.000e ja sovimme ettei elatusmaksuja kahdesta lapsesta hänen tarvitse maksaa.
Tänä päivänäkin jaksaa vielä vinkua miten jätin hänet k""een, maksamaan minun (?) velkoja. Tuosta on nyt 10 vuotta aikaa, eikä ole päässyt tapahtuneen yli.
Toki minä lähdin pk seudulle töiden perään ja mies jäi maalle mökkiinsä möklttämään. Ajan kanssa siltä loppui duunit ja nyt on vähän vaikeutta myydä muuttotappiopaikkakunnalta olevaa korpiunelmaansa.
Minä ainakin opin tuossa suhteessa monta asiaa ja tärkein oli etten koskaan enkä ikinä muuta kenenkään kanssa saman katon alle, enkä etenkään hanki kenenkään kanssa ns yhteistä omaisuutta.
Sähän jäit miinukselle tossa yhtälössä. Talon arvo vähennettynä lainalla ois ollu 140 000 eli sun osuus 70 000 , sait 50 000 ja luovuit elatusmaksuista. Ellei muuta merkittävää omaisuutta jonka jaosta ei tässä ollut puhetta ni ei ollu hyvä diili mun mielestä.
No haloo. Tuossahan nimenomaan sanotaan, että teki reilun vedon. Eli antoi miehelle aika paljon anteeksi rahallisesti ja silti mies valitti, että joutui nuo velat maksamaan. Ja toiselle kommentoijalle, niin kenenkään ei ole pakko pyytää elatusmaksuja, jos siltä tuntuu. Osituskin voidaan tehdä ihan niinkuin parhaaksi nähdään, jos siitä vaan päästään yhdessä sopimukseen.
Aihetta sivuten - meidän piti tehdä avioehto, mutta puoliso halusi siihen laitettavaksi, että eron hetkellä minä maksan hänelle juuri ostetun auton hinnan. Ei tullut avioehtoa. Nyt jos erottaisi, joutuisin niillä ehdoilla maksamaan hänelle autosta, joka on myyty eteenpäin jo yli 10 vuotta sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen kukaan tarvitsee 30 000euron autoa???
Onko AP erittäin paljon vuodessa ajava kaupparatsu tms?
Kauppareissut yms hoituu todella hyvin paljonkin halvemmalla autolla....
Ei 30 tonnia ole mikään kallis auto, ihan tavallinen perheauto halvemmista merkeistä.
Nyt kiinnostaisi tietää minkälaisilla tuloilla ihmiset ostelee näitä tavallisia perheautoja? Kertokaas teidän perheen tuloja, jotka ovat näin kalliin auton ostaneet!
Nolointa on se, kun asutaan jossain vuokra-asunnossa, mutta hieno auto on oltava!
100 000 vuosituloilla ja autoja on kolme.
Auto on rahoitusyhtiön. Ei ole aloittajan nimissä. Mutta onko se laina sitten kokonaan otettu aloittajan nimiin? Katso tosiaan sopimuspaperit mitä niissä lukee.
En oikein ymmärrä miksi otit koko lainan omille nimillesi vai oliko miehellä maksuhäiriömerkintä.
Maksoitte kuitenkin yhdessä, jotenkin pitäisi myös yhdessä tämä juttu selvittää ja jaksa, ellei pysty pitämään autoa. Ei minusta ole oikein, että auton kohtalo jää nyt aloittajan selvitettäväksi yksin.
Kun ollaan yhdessä hankittu ja maksettu tähän saakka.
Muuten useimmissa avioeroissa ei kukaan ota yhteyttä lastenvalvojaan. on siis mahdollista että esim. äitiä kiristetään luopumaan elatusmaksuista, vaikka lapsi on niihin oikeutettu. Tuossa ei lapsen okeus toteudu.
Ap hävisi kuin pieru saharaan. Taisi olla vaan trolli. Ei kai kukaan oikeasti oli noin tyhmä. Jos olisi tosissaan kysynyt, niin olisi tullut kertomaan lisää taustatietoja muusta varallisuudesta ja mahdollisesta avioehdosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana, mun auto makso 2000 ja toimii kuudetta vuotta kuin unelma.
Hyvä tuuri sulla. 10k€ käytettyyn piti ekana vuonna tehdä reilulla tonnilla remppoja. Sitten tuli kolmas vika, jolloin petti hermo ja vaihdoin toiseen käytettyy. Ei mennyt seuraavana vuonna katsastuksesta ja se kustansi omansa. Katsastusmies löysi orastavia juttuja, mitkä menisi hylkyyn seuraavana vuonna. Käytän aikanaani mielluummin muuhun kuin korjaamoreissuihin tai jäämällä tienpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy se?
Se on rahoitusyhtiön laina. Ei sitä niin vaan myydä.
Voi, ihan helposti. Kuten minkä tahansa muunkin auton. Teet ilmoituksen, hinnoittele (voi olla siis ylikin lainan määrän...) ja siitä sitten eteenpäin. Minä myin kerran rahoitusyhtiön omistaman auton (48k€), hyvin se meni.
Siis... 300 euroa kaataa taloutesi ja silti olet ostanut uuden auton? Anna kun arvaan, on vähän muutakin velkaa? Kulutusluottoja? Sisustuslainaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi maksaa 300e kuussa autolainaa?
Perse on tällä hetkellä kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ns. hyvätuloinen eikä tulisi mieleenkään laittaa johonkin autoon 30 000 euroa.
Ihme jeesustelijoita täällä. Sanotko veneilijälle, ettei mitään järkeä ostaa 200000€ venettä kun kumiveneellä voi käydä soutelemassa? Tai naisille ettei merkkilaukuilla mitään tee koska tavarat voi yhtä hyvin kantaa alepan muovipussissa? Kyse vain on nautinnosta ja mukavuudenhalusta 👍
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaisi tietää minkälaisilla tuloilla ihmiset ostelee näitä tavallisia perheautoja? Kertokaas teidän perheen tuloja, jotka ovat näin kalliin auton ostaneet!
Kuukausitulot 4000 euroa brutto. Työn ja kotimaan matkailun takia kertynyt vuodessa mittariin alta 30000 kilometriä. Aiemmin työmatka oli 80km päivässä ja siihen päälle varsinaiset reissut työn takia. Autona hybridi ei sen ihmeellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ap hävisi kuin pieru saharaan. Taisi olla vaan trolli. Ei kai kukaan oikeasti oli noin tyhmä. Jos olisi tosissaan kysynyt, niin olisi tullut kertomaan lisää taustatietoja muusta varallisuudesta ja mahdollisesta avioehdosta.
Ei tuo mitään verrattuna siihen naikkosen joka antoi miehelle rahaa auton ostoon tietämättä todellista hintaa tai kenen nimi rekisteriotteessa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole mitään merkitystä kenen nimissä se on. Se lasketaan yhteiseksi omaisuudeksi, ja velkakin on yhteinen. Samaan kasaan se menee muittenkin velkojenne ja omaisuutenne kanssa.
Velat ovat henkilökohtaisia. Aina. Tosin tasinkoa voi joutua toinen maksamaan.
Ei muuten ole, jos on yhteiseen käyttöön hankittu.
Kyllä avioliitossakin velka on sen, jonka nimissä se on. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko velalla hankittu jotain omaan vai yhteiseen käyttöön. Ainoa poikkeus on perheen elatukseen otettu velka, josta aviopuolisot vastaavat yhdessä. Oikeuskäytännössä perheen elatukseksi otetuksi velaksi on katsottu esim. ruokakaupan lasku, mutta ei asuntolainaa. 30 000 euron autoa varten otettu laina ei ole missään tapauksessa perheen elatukseksi otettua velkaa.
Erossa kuitenkin se puoliso, jolla on suurempi omaisuus, voi joutua maksamaan tasinkoa toiselle. Koska ap ei ole antanut mitään tietoa parin muusta omaisuudesta, on mahdotonta sanoa, tuleeko ap:n tilanteessa maksettavaksi tasinkoa.
Miksi velkoja ei lasketa yhteiseksi, mutta omaisuus lasketaan? Ihan siis mielenkiinnosta kyselen. Jos miehellä on velaton 100 000 euron auto, niin sen arvo laskettaneen perheen omaisuudeksi, ja se "jaetaan puoliksi" erossa. Eli nainen saa siitä 50 000 euron hyödyn? Mutta jos autosta onkin velkaa vaikka 80 000 eur niin tätä ei vähennetä perheen omaisuudesta, vaan se jää vaan miehen kontolle?? Voiko oikeasti olla näin? Oletan siis, ettei ole avioehtoa.
Miksi myynti ei onnistuisi? Ostaja lunastaa auton rahoitusyhtiöltä eli maksaa loppulainan.
Nolointa on se, kun asutaan jossain vuokra-asunnossa, mutta hieno auto on oltava!