Mies haluaa avioeron ja mulle jää autolaina. Kusessa olen
Ostettiin viime kesänä uusi auto. Hintalapussa oli 30 000e ja laskettiin että tulomme riittävät maksamaan reilut 300e/kk sitä pois. No asiat on muuttuneet sen jälkeen ja nyt on ero tulossa ja auto jää mulle koska on mun nimissä. Mitä hemmettiä mä nyt teen?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Autoliikkeet ostaa (lunastaa velan) vaan tosi vähän ajettuja, mielellään alle 5v vanhoja autoja.
Ymmärsin, että sellainen tässä on kyseessä ja auto viime kesänä ostettu.
Ap meinasi maksaa autoa kymmenen vuotta? Moni maksaa tuossa ajassa itselleen asunnon...
Kuka köyhä ylipäätään ostaa 30 tonnin auton?
Muutamalla tonnilla saa toimivan menopelin.
Mihin ihmeeseen kukaan tarvitsee 30 000euron autoa???
Onko AP erittäin paljon vuodessa ajava kaupparatsu tms?
Kauppareissut yms hoituu todella hyvin paljonkin halvemmalla autolla....
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset hankii auton autoliikkeen rahoituksella. Niissä on kiskurikorot ja huonot ehdot. Omasta pankista kannattaa ennemmin pyytää lainatarjous, jos lainalla auton haluaa.
Päivitä tietosi tähän päivään. Autoliikkeen rahoituksissa lähes 0-korko ja pankki ei pysty halvempaan tarjoukseen. On ihan järkevää ostaa auto rahoituksella jos haluaa ajaa uudella autolla ja lyhennät kuussa alle 300€. Ei tietenkään saa elää yli varojen tässäkään asiassa vaan helmitaulu esiin jos epäilyttää pystyykö maksamaan kuukausierän. Uudella sinun valitsemilla lisäherkuilla valmistettu auto on vain sellainen nautinto jota ei kaikki ymmärrä koska ei ole päässy kokemaan sitä 👍
Tarvitsisiko mies kenties autoa? Kurja juttu, jos auto on hankittu 100 % rahoituksella, koska auton arvo laskee paljon ja nopeasti. Silloin siitä eroon pääseminen taloudellisesti on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos auto on rahoitusyhtiön lainalla, sitä ei saa myydä muuta kuin autokauppaan ja sieltä tulee kunnolla takkiin.
joskus on otettava "kunnolla takkiin" jos riskit realisoituvat. Vielä enemmän otat takkiin jos et myy ja koitat sinnitellä vaikka varaa ei olisi.
Myy auto, toki siitä pitää saada sen verran, että velkapääoma katoaa.
Aikoinnan kun erosin ex puolisosta tein mielestäni reilun vedon. Muutin yhteisestä (velkaisesta asunnosta) omilleni. Omakotitalon arvoksi määriteltiin 220.000e, velkaa oli tuossa vaiheessa asunnosta noin 80.000e. Puoliso osti minut ulos 50.000e ja sovimme ettei elatusmaksuja kahdesta lapsesta hänen tarvitse maksaa.
Tänä päivänäkin jaksaa vielä vinkua miten jätin hänet k""een, maksamaan minun (?) velkoja. Tuosta on nyt 10 vuotta aikaa, eikä ole päässyt tapahtuneen yli.
Toki minä lähdin pk seudulle töiden perään ja mies jäi maalle mökkiinsä möklttämään. Ajan kanssa siltä loppui duunit ja nyt on vähän vaikeutta myydä muuttotappiopaikkakunnalta olevaa korpiunelmaansa.
Minä ainakin opin tuossa suhteessa monta asiaa ja tärkein oli etten koskaan enkä ikinä muuta kenenkään kanssa saman katon alle, enkä etenkään hanki kenenkään kanssa ns yhteistä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy se?
Se on rahoitusyhtiön laina. Ei sitä niin vaan myydä.
Kyllä sen myytyä saa, asiasta vaan pitää sopia rahoitusyhtiön kanssa.
Mutta tuo 300€ tarkoittaisi sitä että autossa on joko joku 10 vuoden maksuohjelma, tai sitten aika iso jäännösvelka tai sitten vaihdossa käytettiin rahaa tai vaihtoautoa.
Meinaan vaan että jos on maksettu 300€/kk ilman käsirahaa ja on suuri jäännösvelallinen maksusuunnitelma, niin auton myynnistä ei ehkä saa rahaa niin paljon mitä velkaa on jäljellä ja se kyllä mutkistaa rahoitusyhtiön auton myymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka köyhä ylipäätään ostaa 30 tonnin auton?
Muutamalla tonnilla saa toimivan menopelin.
Tämä! Olen ollut kahdessa parisuhteessa ja molemmat suhteet tavallaan päättyneet autopelleilyihin.
Molemmat aivan tavallisia palkka työläisiä, mutta mielessä vain kalliit, nopeat isot saksalaisvalmisteiset autot.
Ensimmäinen mies jopa velkaantui autokiemuroissaan niin paljon, ettei pystynyt velkojaan hoitamaan ja päätti päivänsä.
Toisen mies ajeli tavatessamme aivan tavallisella halvalla ritsalla ja ajattelin hänen olevan ns järki ihminen, kun oli sairaaloiden pihi ja rahaa ei käyttänyt mihinkään.
Vuodesta toiseen kulki ja kulkee edelleen vanhoissa, rikkinäisissä kengissä. Minä ostan hänelle vaatteet, kun itse ei raaski turhuuksiin laittaa.
Sääsiti ja säästi. Rahaa ei kotiin herunut, mutta sitten se alkoi... Jatkuva kalliiden autojen kanssa pelaaminen. Autot vaihtuu 3 vuoden välein.
Asumme pk seudulla vuokralla ja minä olenkin monet kerrat ihmetellyt miksi toinen ajaa 80.000 - 90.000e hintaluokan autoilla, kun kuitenkin Asumme huonomaineisella alueella vuokralla? Ja Helsingissä jossa julkinen liikenne on ihan huippua!
Tunnen myötähäpeää miehen puolesta, en kehtaa edes auton kyytiin mennä.
Hänen ulkoinen habitus ei oikein istu tuohon autoon. Itse on sitä mieltä, että rahansa voi sijoittaa miten haluaa.
Tässä on hyvä esimerkki tilanteesta, joka nykyään ajaa ihmisiä taloudellisiin vaikeuksiin, kun alunperin on pitänyt ostaa velaksi uutta ja liian kallista omiin tuloihin nähden. Joku yllättävä tilanne kuten ero ja liemessä ollaan, ihan omaa syytä kun ei tyydytty maltillisempaan vaihtoehtoon. T: Pankkitäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muu omaisuus ja velat? Olethan töissä?
Mitä vttua se sulle kuuluu?
No, jos avautuu probleemistaan..
Pankki-täti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset hankii auton autoliikkeen rahoituksella. Niissä on kiskurikorot ja huonot ehdot. Omasta pankista kannattaa ennemmin pyytää lainatarjous, jos lainalla auton haluaa.
Tämä ei nykyään pidä paikkaansa, autolaina pankista on kulutusluotto ja niiden korot ovat aivan eriluokkaa kuin asuntolainojen korot.
Autoliikkeillä on monesti 0-korko kampanjoita joten halvempaa sitä kautta nykyään.
En ymmärrä ihmisiä jotka käyttää auton ostoon säästöjään, kun ne voisi sijoittaa kannattavasti ja ottaa tosiaan autoon nollakorkoisen rahoituksen.
Onko joku ihan oikeasti niin reppana, että maksaa autoa kymmenen vuotta? Nainen varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Pankki-täti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nykyään pidä paikkaansa, autolaina pankista on kulutusluotto ja niiden korot ovat aivan eriluokkaa kuin asuntolainojen korot.
Autoliikkeillä on monesti 0-korko kampanjoita joten halvempaa sitä kautta nykyään.
En ymmärrä ihmisiä jotka käyttää auton ostoon säästöjään, kun ne voisi sijoittaa kannattavasti ja ottaa tosiaan autoon nollakorkoisen rahoituksen.
Mä taas en ymmärrä niitä, jotka ylipäänsä ostaa auton. Hemmetin kallis ja huono sijoitus aina. Ilmankin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Pankki-täti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä säästöillä ostamisessa ole järkeä, ellet sitten saa autosta selkeästi alennusta joka on enemmän kun laskennallinen tuotto, jonka säästö voisi tuottaa laina-aikana. Mutta jos alennus on enemmän, niin on siinä sitten järkeä.
Lainan koron lisäksi pitää tietysti osata laskea kaikki pakolliset kulut mitä lainalla rahoittaminen tuo, esim. kasko ja huoltoon liittyvät kulut, joista itse voisi päättää vapaammin ilman lainaa.
Laskemalla se selviää, mutu kannattaa unohtaa päätöstä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaistasihan me just tähän keskusteluun kaivattiin taivastelemaan, jukolauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki-täti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ymmärrä niitä, jotka ylipäänsä ostaa auton. Hemmetin kallis ja huono sijoitus aina. Ilmankin pärjää.
Riippuu aika lailla siitä, missä asuu ja mikä on elämäntilanne itsellä. Asia näyttäytyy aika paljon erilaisena sulle, jos et asu julkisen liikenteen kattamalla alueella tai jos sitä on, niin sen tarjonta ei kohtaa sun tarpeita työn, perheen ja harrastusten edellyttämien kulkemiseen osalta.
Meeppä kattomaan tuonne nettiautoon, niin se on täynnä liikkeiden yli 10 vuotta vanhoja romuja. Kai ne nyt semmoiset ottaa puoli-ilmaiseksi, että saavat uuden auton myytyä.
Samoin autoliikkeiden pihat on täynnänsä yli 10 vuotta vanhoja kotteroita.
Zinc
Etpä ole vaan tainnut sielä pyöriä katselemassa ?