Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutettu työtön - älä mene huonoihin hommiin

Vierailija
22.02.2020 |

Ei kannata tehdä samaa virhettä kuin itse tein. Olin ollut vasta kolme kuukautta työttömänä. Valmistuin maisteriksi hyvin paperein ja ollut ulkomailla erittäin hyvässä harjoittelussa. Jotenkin ajattelin, että nytpä vaan haluan tehdä töitä ja koulutusta vastaamattomiin pätkätöihin sitten jäin. Välillä tuli parempaakin, mutta en ollenkaan niin pitkälle ponnistanut kuin olisin voinut. Jotenkin häpesinkin hyvää koulutusta. Kallis kuuden vuoden koulutus valui hukkaan. Nyt olen äitiyslomalla ja siirryin työttömyystuelle. Valmistumisesta on jo kahdeksan vuotta ja ammattitaito omalla alalla kehittymätön. Nyt suunnittelen uutta koulutusta, ja hakeudun jo opiskeluaikana OMAN alan töihin.

Älkää olko liian kilttejä vaan itsekkäästi miettikää mitä haluatte tehdä ja menkää sitä kohti!

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jos heti työttömyyden alussa todetaan, että oman alan työtä ei ole luvassa kolmen kuukuaden aikana, pitää alusta asti ottaa vastaan muuta kuin oman alan työtä."

https://yle.fi/uutiset/3-8818453

Vierailija
42/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläoleva oli siis ap.

T . Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelupalstoilla jatkuvasti toistuu se virheellinen näkemys, että koulutus sanelee ammatin. Näinhän ei ole. Koulutus on ponnahduslauta ja sitten ammatti määritetään sillä mitä alkaa tehdä.

Vierailija
44/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava teki kouluavustajan töitä maisterina. Hän muuten sanoi, että opettajien käytös häntä kohtaan oli alentava (eivät tienneet, että on maisteri).

Nyt sai kivan työn ja vakipaikan.

Minäkin olen valmiina aineenopettajana työskennellyt koulunkäynninohjaajana, joka on muuten eri asia kuin kouluavustaja, joita oli vielä 90-luvulla. He olivat koulujen arjessa täysin avustavissa hommissa (kopiointi, askartelujen valmistelu jne.) yleensä suoraan lukiosta, kun taas ohjaajaksi kouluttaudutaan. Olen ollut myös avustajana juurikin lukion jälkeen, mutta se on ihan eri juttu se.

Muutaman vuoden eksyminen ohjaajaksi pilasi CV:n täysin. Olen sen jälkeen päässyt opettajan töihin kiinni, mutta tie on ollut hyvin kivinen. Otin alunperin ohjaajan pestin vastaan (tutun kautta, työtä siis tarjottiin minulle suoraan), koska lapset olivat pieniä ja oikeasti lyhyt työpäivä (6h) ilman valmisteluvastuuta houkutteli. Kylläpä vaan on ollut sen jälkeen siinä selittämistä, miksi tein jotain alempiarvoista.

Eli aloittajan kanssa olen täsmälleen samaa mieltä.

Miten käytännössä joku muka voi valita koulutukselleen tai arvolleen sopivia töitä, ellei töitä ole miltään alalta jaossa? Ja työttömyyden pitkittyessä joutuu "työllistymistoimenpiteiden" kohteeksi. Siinäpä sitä vasta on selittämistä kun pitkäaikaistyötön opettaja on ollut kuntouttavassa.

Vierailija
45/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten parempi jäädä työttömänä velttoilemaan muiden kustannuksella vaikka pääsisi 'vähempiarvoiseen' työhön? Ei viiden vuoden työttömyysputkikaan kovin hyvältä cv:ssä näytä ja se että ei ole valmistumisen jälkeen ollut päivääkään töissä.

Vierailija
46/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Niinhän se menee, että haetaan koulutusta vastaavaa työtä, jos sitä on.

Jos ei ole, mennään mihin päästään.

Kun on jotain työtä, haetaan sitten parempaa.

Juuri näin!

Todettuani, että pankkiala ei enää kiinnosta, irtisanoin itseni ja olin reilut kaksi vuotta koulutustani alemmissa töissä, alkuun en edes etsinyt "oikeita" töitä vaan nautiskelin helpoista hommista.

Parin vuoden jälkeen aloin katselemaan uusia hommia ja kun mielenkiintoisia paikkoja tuli vastaan laitoin hakemuksia menemään.

Hain vain sellaisia paikkoja mihin olisin ihan oikeasti kiinnostunut menemään ja kävikin niin, että haettuani neljää työpaikkaa, pääsin kahteen haastatteluun ennen kuin kahdessa muussa loppui hakuaika.

Tarjottiin kummastakin näistä töitä, valitsin sen kumman alan koin enemmän omaksi jutukseni ja nyt muutaman kuukauden jälkeen voin vain todeta tehneeni oikean valinnan.

Tuo pari vuotta "huonompia" töitä on kyllä mielestäni CV:ssä parempi kuin pari vuotta tekemättä mitään

Vierailija
47/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP:n pitää siis kokonaan uusi koulutus hankkia? Luulisi ettei olisi vielä mahdottomuus päästä oman alan hommiin.

Vierailija
48/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkia paikkoja korkeakoulutetun ei kannata ottaa.

CV on se, mikä ratkaisee. Olet yhtä kuin CV.

CV:llä hommia haetaan ja se pitää pyrkiä pitämään mahdollisimman hyvänä.

Tämä on totta. Työnantajan näkökulmasta on erittäin epäilyttävää, jos yliopistotutkinnon jälkeinen työkokemus on pelkästään kaupan kassalta ja siivoushommista. Palkaton harjoittelu on paljon vakuuttavampi.

Vierailija
49/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ota papereita ulos, ennen kuin minulla on oman alan työ. Valmistuessa minulla on tosin jo päälle 5 vuotta alalta kokemusta, joten en jaa pelkän yhden harkan varaan töitä hakiessa.

Vierailija
50/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijat tuppaavat palkkaamaan niitä, jotka ovat työpaikanvaihtajia. Miksi? Koska se näyttää motivaatiosi työntekoa kohtaan. Jos CVssä on parin vuoden aukko viime vuosilta ilman pätevää syytä (äitiysloma tmv) niin kyllähän se alkaa miettimään henkilön työmotivaatiota, taitoja, ylipäätään sopeutumista työpaikalle pitkän "loman" jälkeen (jaksaako tehdä tehokkaasti 8h töitä) jne.

Jos ei töitä ole, on vaikea osoittaa mitään muuten kuin ottamalla muutama kurssi CV:n täytteeksi. Toisekseen jos työvoimapula olisi ja jos oikeasti tarvitaan työntekijä, ei ketään kiinnostaisi nipottaa mistään oletetusta sopeutumisesta. Eivätkä ne täysin alaa vastaamattomat p-hommat näytä rekrytoijan mielestä hyvältä jos hakee jotain erikoisempaa asiantuntijatyötä. Mieluummin vaikka oman alan opintoja.

Itse ole jo ensimmäisenä työpäivänä ollut täysin työkykyinen. Viikko menee unirytmin venkslaamiseen ja tietysti perehdytysasiat päälle.

Vierailija
51/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Työnantajan näkökulmasta on erittäin epäilyttävää, jos yliopistotutkinnon jälkeinen työkokemus on pelkästään kaupan kassalta ja siivoushommista. Palkaton harjoittelu on paljon vakuuttavampi.

Voithan mennä osa-aikaisesti kaupan kassalle ja palkattomaan harjoitteluun. Eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita. 

Vierailija
52/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta parempi joku työpaikka kuin ei lainkaan töitä. Lisäksi jos hoitaa työnsä hyvin, voi firman sisällä edetä parempiin hommiin.

Vierailija
53/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tästä samaa mieltä.

Itse valkkaan haastatteluun enemmin sellaisia hakijoita, jotka ovat olleet missä vain töissä, kuin näitä kirjaviisaita, joilla ei ole mitään käsitystä oikeasta elämästä.

Itsellä yliopistotutkinto ja monet vuodet työkokemusta takana.

Vuodet työelämässä ovat opettaneet, että työkokemus alalta kuin alalta, antaa yleensä paremmat eväät työhön kuin pelkkä paperi yliopistosta.

Vierailija
54/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstoilla jatkuvasti toistuu se virheellinen näkemys, että koulutus sanelee ammatin. Näinhän ei ole. Koulutus on ponnahduslauta ja sitten ammatti määritetään sillä mitä alkaa tehdä.

Mistä tietää oman ammatin? Sitä lomakkeissa ja muualla aina kysytään.

Olen liiketalouden tradenomi, ensi vuonna KTM. Työkseni olen tehnyt viestintää nelisen vuotta.

Mikä mun ammatti on? 😫

Vierailija
55/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AP:n pitää siis kokonaan uusi koulutus hankkia? Luulisi ettei olisi vielä mahdottomuus päästä oman alan hommiin.

Kaikki harjoittelut eivät ole vain opiskelijoille. Olisko siinä ideaa?

Vierailija
56/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, kiitos,  millä sinä elät (talous) palkattoman harjoittelun aikana. Opintolainat niskassa.

Kyllä noita palkattomia harjoitteluja sai tehdä ihan tarpeeksi opiskeluaikana, eikö niin.

Vierailija
57/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen mihin pääsen ja haen koko ajan omankin alan töitä. Näillä mennään, ei voi mitään. Nyt olen toimistotyössä, johon riittää vähempikin koulutus ja palkka on 3000 €. 2000 € netto. Parempi kuin ei mitään.

Kaksi tonnia käteen on ihan ookoo siististä sisätyöstä, vaikka ei tietenkään ole mielekästä jos haluaa tehdä sitä mihin on kouluttautunut ja luoda uraa. Jotain yleissihteerin tms. paikkoja on muuten naurettavan vähän tarjolla hakijoihin verrattuna.

Vierailija
58/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, kiitos,  millä sinä elät (talous) palkattoman harjoittelun aikana. Opintolainat niskassa.

Kyllä noita palkattomia harjoitteluja sai tehdä ihan tarpeeksi opiskeluaikana, eikö niin.

Monesta harkasta saa vähintään 500 euroa. Ei kai se kotihoidontuki paljoa parempi ole?

Tai työkkärin kautta työkokeilu, saa alankin joku 550-600 e työttömyysturvaa.

Vierailija
59/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsellä yliopistotutkinto ja monet vuodet työkokemusta takana.

Vuodet työelämässä ovat opettaneet,

että työkokemus alalta kuin alalta,

antaa yleensä paremmat eväät työhön,

kuin pelkkä paperi yliopistosta."

Juuri näin.

Kuka palkkaa jotain totaali avutonta kämmäriä pinsettinäppiä joka ei osaa käytännön töissä muuta kuin nenäänsä nyrpistellä töille jotka muka ovat hänelle "henkilökohtainen arvonalennus"?

Kaikki rehellinen työ on arvokasta. Ei tarvitse olla tutkintoa tajutakseen sen.

Vierailija
60/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos akateeminen työtön perustaa pienen kittarin, on se kumminkin tulolähteenä parempi kuin työttömyyskorvaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan