Korkeakoulutettu työtön - älä mene huonoihin hommiin
Ei kannata tehdä samaa virhettä kuin itse tein. Olin ollut vasta kolme kuukautta työttömänä. Valmistuin maisteriksi hyvin paperein ja ollut ulkomailla erittäin hyvässä harjoittelussa. Jotenkin ajattelin, että nytpä vaan haluan tehdä töitä ja koulutusta vastaamattomiin pätkätöihin sitten jäin. Välillä tuli parempaakin, mutta en ollenkaan niin pitkälle ponnistanut kuin olisin voinut. Jotenkin häpesinkin hyvää koulutusta. Kallis kuuden vuoden koulutus valui hukkaan. Nyt olen äitiyslomalla ja siirryin työttömyystuelle. Valmistumisesta on jo kahdeksan vuotta ja ammattitaito omalla alalla kehittymätön. Nyt suunnittelen uutta koulutusta, ja hakeudun jo opiskeluaikana OMAN alan töihin.
Älkää olko liian kilttejä vaan itsekkäästi miettikää mitä haluatte tehdä ja menkää sitä kohti!
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia paikkoja korkeakoulutetun ei kannata ottaa.
CV on se, mikä ratkaisee. Olet yhtä kuin CV.CV:llä hommia haetaan ja se pitää pyrkiä pitämään mahdollisimman hyvänä.
Kuule sun CV = WC mikäli se alkaa täyttyä ammottavista aukoista kun et oo mitään tehny aikoihin tai mihkään päässy.
Ylemmyyden sfääreissä hienoja työpaikkoja (turhaan) odotellessa, ne menee kuiteski pitkässä juoksussa edelle joilta luonnistuu homma kuin homma mihin vain pääsee, elantonsa hankkimaan, hienoista tutkinnoista huolimatta, muiden haaveillessa ja levätessä laakereillaan.
Persaukisina.
Nautiskelija kirjoitti:
Niinpä. Ja muut patistavat töihin kunhan jotain kiiltokuvia pyörittelet käsissäsi. Tässä on hyvä esimerkki siitä että kaikkea työtä ei kannata tehdä. On myös paljon töitä millä ei tee yhtään mitään. Minusta työ kuuluu olla luontoa säästävää, hyödyllistä kaikin puolin, tarpeellista ja hyvä palkkaista.
Ja kuitenkin haluat tiettyjä palveluja sellaiseen hintaan, että siitä riittää tekijällensä vain pikkupalkka.
Vierailija kirjoitti:
CV on se, mikä ratkaisee. Olet yhtä kuin CV.CV:llä hommia haetaan ja se pitää pyrkiä pitämään mahdollisimman hyvänä.
Kiva en työllisty koskaan ☹️
Koulutuksella ei tee yhtään mitään ellei sillä työllisty. Jää vain taakaki isot opintovelat niskaan.
Harrastaa voi muutenkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon mahdolista.
Joten katso etees ja ole järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä silmät auk homia on virallisten töidekin lisäks. Ja liksa.
Menen mihin pääsen ja haen koko ajan omankin alan töitä. Näillä mennään, ei voi mitään. Nyt olen toimistotyössä, johon riittää vähempikin koulutus ja palkka on 3000 €. 2000 € netto. Parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Menen mihin pääsen ja haen koko ajan omankin alan töitä. Näillä mennään, ei voi mitään. Nyt olen toimistotyössä, johon riittää vähempikin koulutus ja palkka on 3000 €. 2000 € netto. Parempi kuin ei mitään.
Eikö olekin mukavaa, että tonni palkastasi häviää tämän yhteiskunnan ja muualta tulleiden yms. elämän pyörittämiseen?
Rekrytoijat tuppaavat palkkaamaan niitä, jotka ovat työpaikanvaihtajia. Miksi? Koska se näyttää motivaatiosi työntekoa kohtaan. Jos CVssä on parin vuoden aukko viime vuosilta ilman pätevää syytä (äitiysloma tmv) niin kyllähän se alkaa miettimään henkilön työmotivaatiota, taitoja, ylipäätään sopeutumista työpaikalle pitkän "loman" jälkeen (jaksaako tehdä tehokkaasti 8h töitä) jne.
Tuttava teki kouluavustajan töitä maisterina. Hän muuten sanoi, että opettajien käytös häntä kohtaan oli alentava (eivät tienneet, että on maisteri).
Nyt sai kivan työn ja vakipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei korkeakoulu- ja yliopistopapereilla mihinkään muuhun kuin niihin koulutusta vastaaviin alan hommiin koulutusta vastaavalle tasolle. On erittäin, erittäin, erittäin itsekästä mennä noilla koulutuksilla johonkin "alempiin" hommiin. Tekemällä niin viet työpaikan joltain "alemman" koulutuksen ihmiseltä joka tarvitsisi sitä paikkaa. Voin kertoa, että ei katsota hyvällä tuollaista näissä "alemmissa" töissä.
Älkää nyt jukolauta lässyttäkö. Tiesittekö ettei kortistossa mitään meriittejä huomioida koska virkailijoita ei kiinnosta työnhakijat yksilötasiolla, ainoastaan tilastollisesti.
Esimerkkinä kun mm Cannesissa palkittu, 10 vuotta teatterikorkean professorina toiminut 1 suomen arvostetuimpia ja tunnetuimpia näyttelijöitä oleva Kati Outinen jäi proffan hommista työttömäksi, TE-virkailija tarjosi keikkailua joulupukin muorina.
Minä en meinannut millään päästä yli tuosta kuinka Kati Outista oli kohdeltu jossain työkkärissä jonkun työkkärin plantun toimesta, kun arvostan häntä yli kaiken ja on yksi rakkaimpien suosikkielokuvien ja näytelmien tähti. Rakastan Kati Outista.
Kaiken huipuksi tuttavani kertoi miten hänen tuntemansa nuorimies oli päässyt tyyliin täysin pystymetsästä te-toimistoon "asiantuntijaksi" ja nuorimies oli kauhuissaan siunaillut ääneen "kuinka mä mitään siellä osaan kun oon ihan pihalla et joo haloo".
Vierailija kirjoitti:
Tuttava teki kouluavustajan töitä maisterina. Hän muuten sanoi, että opettajien käytös häntä kohtaan oli alentava (eivät tienneet, että on maisteri).
Korkeakoulutettu ja kokenut henkilö pääsi ryhmäavustajaksi päiväkotiin.
Hänen kysyessään kohteliaasti ryhmän lto:lta ja sosionomilta ensimmäisessä "tiimi"tapaamisessa, minkä tyyppistä apua lähinnä heidän mielestään ryhmä kaipasi, missä hän voisi olla parhaiten avuksi , vastasi ylimielinen sosionomi:
" Sähän kärräät täällä noita ruokakärryjä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei korkeakoulu- ja yliopistopapereilla mihinkään muuhun kuin niihin koulutusta vastaaviin alan hommiin koulutusta vastaavalle tasolle. On erittäin, erittäin, erittäin itsekästä mennä noilla koulutuksilla johonkin "alempiin" hommiin. Tekemällä niin viet työpaikan joltain "alemman" koulutuksen ihmiseltä joka tarvitsisi sitä paikkaa. Voin kertoa, että ei katsota hyvällä tuollaista näissä "alemmissa" töissä.
Älkää nyt jukolauta lässyttäkö. Tiesittekö ettei kortistossa mitään meriittejä huomioida koska virkailijoita ei kiinnosta työnhakijat yksilötasiolla, ainoastaan tilastollisesti.
Esimerkkinä kun mm Cannesissa palkittu, 10 vuotta teatterikorkean professorina toiminut 1 suomen arvostetuimpia ja tunnetuimpia näyttelijöitä oleva Kati Outinen jäi proffan hommista työttömäksi, TE-virkailija tarjosi keikkailua joulupukin muorina.
Ei voi olla totta! Just tällä hetkellä TV 1.llä Flinkkilä ja Tastula ohjelmassa kysyttiin Kati Outiselta tuosta työkkäristä tarjotusta joulupukinmuori-pestistä! Mikä sattuma.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen valmiina aineenopettajana työskennellyt koulunkäynninohjaajana, joka on muuten eri asia kuin kouluavustaja, joita oli vielä 90-luvulla. He olivat koulujen arjessa täysin avustavissa hommissa (kopiointi, askartelujen valmistelu jne.) yleensä suoraan lukiosta, kun taas ohjaajaksi kouluttaudutaan. Olen ollut myös avustajana juurikin lukion jälkeen, mutta se on ihan eri juttu se.
Muutaman vuoden eksyminen ohjaajaksi pilasi CV:n täysin. Olen sen jälkeen päässyt opettajan töihin kiinni, mutta tie on ollut hyvin kivinen. Otin alunperin ohjaajan pestin vastaan (tutun kautta, työtä siis tarjottiin minulle suoraan), koska lapset olivat pieniä ja oikeasti lyhyt työpäivä (6h) ilman valmisteluvastuuta houkutteli. Kylläpä vaan on ollut sen jälkeen siinä selittämistä, miksi tein jotain alempiarvoista.
Eli aloittajan kanssa olen täsmälleen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin mukavaa, että tonni palkastasi häviää tämän yhteiskunnan ja muualta tulleiden yms. elämän pyörittämiseen?
Valitettavasti joukossa on huomattava määrä myös kantasuomalaisia terveitä ja työkykyisiä elättejä. Mutta pärjään kyllä kahdella tonnilla ihan hyvin. Ihan mukavaa on.
Työttömyyttä on paljon, mutta jos on kouluttautunut korkealle, miksi ottaa vastaan alemman koulutuksen töitä ja viedä paikka niiltä, keille ne paikat ois tarkoitettu koulutuksen puolesta!
En ollut tarpeeksi rohkea työelämässä tavoittelemaan niitä paikkoja jotka VASTAA minun koulutustasoa. Nyt uudelle kierrokselle, ekan kierroksen tyhmyydestä oppiessa.
Ja tämä viesti oli tarkoitettu niille, ketkä on kouluttautunut korkealle. Ja kyllä, ymmärrän, että josjus tohtorin papereilla saa pyyhkiä listoa, mutta sen vuoksi pitää olla aktiivisestu tähtäämässä JO opiskeluaikana korkealle. Nykyään ei voi mitään odottaa saavansa ilmaiseksi. Mistään et voi olla varma.
Mutta on helvetin tyhmäö opiskella ensin 6 vuotta, ottaa opintovelkaa ja sen jälkeen todeta, että alemmalla koulutuksella olisi ehtinyt olla työelämässä ja asuntolainan omistaja.
Kuka käskee pistämään kaiken CV:hen? Voi vaikka sanoa, että oli työttömänä sen aikana (mitä olisi ollutkin) kun siivosi toimistoja.