Miten korvanne kestävät keikoilla ja leffassa?
Omille korvilleni nykyiset volyymit ovat yksinkertaisesti liikaa. Vaikka on tottakai korvatulpat, niin esimerkiksi metallimusiikin pommitehosteet pistävät kyllä omat korvani tulppien kanssakin tukkoon. Aina ei halua lymyillä jossain takimmaisena tai narikan puolella vaan haluaisi nähdäkin bändin lavaesiintymistä. Mutta festarit ja bändikeikat saa ilmeisesti jatkossa unohtaa jos haluaa kuulonsa edes jotenkin säilyttää.
Elokuvateatterissa leffasta nauttiminen kärsii itsellä kun pitää jo etukäteen pohtia missähän kohtaa katsomossa omine korvineen pystyisi olemaan.
Onko joku keksinyt selviytymispakin tilanteeseen vai olenko ainoa joka on alkanut kokea nykyiset volyymit epämiellyttäviksi? Ja miksi ylipäätään äänen täytyy olla kipurajoilla?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
oonko siis ainoa jolla tämä ongelma? miten te muut suojaatte korvianne? ap tahtoisi tietää
Pysyn tuollaisista paikoista ja tilanteista kuulomatkan ulkopuolella.
Olen kärsinyt tinnituksesta n. 30 vuotta. Aluksi se oli tosi vaimeaa, mutta ikävä kyllä vuosien saatossa se on pahentunut. Nuorempana en käyttänyt yökerhoissa tulppia ja siitä syystä tinnitus paheni. Nykyisin en voi käydä enää elokuvissa, konserteissa, keikoilla, urheilutapahtumissa enkä missään meluisissa paikoissa. Ihan hullua, että keikoilla bändi suojaa kuulonsa ja yleisö joutuu käyttämään korvatulppia. Miksi ei vaan voisi soittaa hiljempaa??? Harmittaa ihan sikana, kun olisin halunnut mennä Coldplayn konserttiin, mutta en uskaltanut edes harkita. Ehkä olisin saattanut selvitä korvatulpat + kuppikuulosuojaimet yhdistelmällä.
Johtuukohan monien muusikoiden alkoholi + huumeongelmat siitä, että he kärsivätkin tinnituksesta? Eivät kestä jatkuvaa korvien ininää 24/7 selvin päin? On tämä aika helvettiä, mutta uskon ja luotan siihen, että lääketiede kehittyy ja tähänkin vaivaan vielä keksitään lääke.
Itse olen käynyt keikoilla tässä noin vuoden aika aktiivisesti ja lähes järjestään siellä soitetaan liian kovalla. Olen pakotettu käyttämään korvatulppia, koska en halua kuuloani pilata. Olen käyttänyt halpoja kertakäyttötulppia, mutta ei nekään auta kaikilla keikoilla kun basso erityisesti puskee niistäkin läpi. Aivan käsittämätöntä että siellä valtaosa näyttää olevan ilman korvatulppia.
Tykkään käydä keikoilla, mutta liian kovalla soittaminen yksinkertaisesti vie usein fiiliksen koko keikasta, koska joutuu vain murehtimaan oman kuulonsa puolesta ja etsiä paikkaa, jossa musiikki ei kuuluisi niin kovaa sen sijaan että pystyisi keskittymään itse keikkaan. Pitänee koittaa etsiä paremmat korvatulpat jos ne auttaisi, mutta etenkin vasen korvakäytäväni on aika hankala eikä siellä pysty nappikuulokkeet eikä ainakaan nuo kertakäyttöiset korvatulpatkaan kovin hyvin. Korvatulpat korvissa musiikki muuttuu muminaksi ja muiden ihmisten puhetta on vaikeampi kuulla, joten helposti keikka menee sitten vain liikaa paikallaan seisoskeluun kun kaikki nämä asiat vievät pois tunnelman.
En edes ole kuuloni puolesta mitenkään erityisen herkkä, koska olen käynyt paljon myös yökerhoissa ja hyvin harvoin siellä soi musiikki niin kovalla että se häiritsee minua. Olen jotenkin ajatellut aiemmin, että kai siellä valvotaan äänenvoimakkuutta ja jos korviin ei satu, niin en ole välittänyt, mutta nyt on kyllä mieli muuttunut senkin suhteen ja ehkä pitää alkaa yökerhoissakin käyttämään korvatulppia. En ymmärrä miten tällaisessa holhousvaltiossa saa edes soittaa noin kovaa. On täysin selvää, että äänenvoimakkuus on monilla keikoilla reilusti yli haitallisen rajan, mutta ilmeisesti näitä ei valvota mitenkään.
Jos haluatte mahdollisimman huonot korvatulpat, ostakaa niitä tylppäpäisiä Eareja. Ovat epämukavat ja vieläpä tehottomat.
Oma pitkäaikainen suosikkini on Bilsom 303L joka on pyöreäpäisenä miellyttävämpi, paljon tehokkaampi kuin tuo perus-Ear, ja pystyy käyttämään monta kertaa ennenkuin menee liian veteläksi (ja likaiseksi). Niillä olen moottoripyöräillyt jo 20 vuotta. Yhteen aikaan käytin niitä nukkuessakin kun naapurin rakki räksytti pihalla, vaan onneksi muuttivat pois.
Joku kova pauke jysähtää kyllä korviin keikoilla ja esim sirkuksessa. Olisiko rummut tai joku basso.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt keikoilla tässä noin vuoden aika aktiivisesti ja lähes järjestään siellä soitetaan liian kovalla. Olen pakotettu käyttämään korvatulppia, koska en halua kuuloani pilata. Olen käyttänyt halpoja kertakäyttötulppia, mutta ei nekään auta kaikilla keikoilla kun basso erityisesti puskee niistäkin läpi. Aivan käsittämätöntä että siellä valtaosa näyttää olevan ilman korvatulppia.
Tulppien käyttö olisi varmaan noloa.
Sitähän se oli ennenkin työmailla. Nuorena 90-luvulla raksapenat naureskeli mulle kuulonsuojainten käytöstä, ja työnjohtajakin vähän hymähti että mihinkäs sitä nyt tollasia. 70-luvulla ne olisi varmaan takavarikoitu.
Vaikka olisi kuinka hyvät tulpat ja kuppisuojat, niin silti osa äänestä pääsee korvaan aina luujohteisesti. Tämä on ongelmallista joskus, etenkin, jos desibelitasot nousevat yli 120 db tasoille.
Olen ostanut niitä kuusenmallisia korvatulppia apteekista.
Mitä järkeä tuollaisessa melussa on.
Esiintyjillä ja yleisöllä korvatulpat. Täysin älyvapaata touhua.
Keikoilla käytän aina korvatulppia. Mulla on useampi pari mukana ja ne estää ääntä eri tavalla.
Jos on oikein huonosti miksattu keikka ja nupit kaakossa niin laitan ne kaikkein parhaiten ääntä estävät ja menen salin takaosaan.
Muusikoilta ja miksaajilta on kuulo mennyt ja omaani haluan varjella.
Olen tuota itsekin ihmetellyt, että eikö keikoille haluta yleisöä. Syy varmaan osittain ammattitaidottomuudesta.
Olen kyllä ollut pienessä baarissakin kuuntelemassa bändiä, jolla oli hyvä miksaaja, joka hoiti homman täydellisesti.
Ostin taas liput konserttiin, joka on kuukauden päästä ja korvatulppia mukaan - tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kuinka hyvät tulpat ja kuppisuojat, niin silti osa äänestä pääsee korvaan aina luujohteisesti. Tämä on ongelmallista joskus, etenkin, jos desibelitasot nousevat yli 120 db tasoille.
Ei taida olla järkevää mennä kuuntelemaan musiikkia, jos ääni torpataan kokonaan?
Minulle riittää se, että korviin ei koske, kun on korvatulpat. Desibelitasoja tulisi kyllä valvoa.
Olin yhdessä musiikkitapahtumassa, jossa kahdessa eri tilassa oli bändi soittamassa.
Vain toisessa salissa oli kuuntelijoita, koska toinen bändi soitti niin kovaa, että kaikki pakenivat paikalta. Oli varmaan makeeta soittaa tyhjälle salille. 😆
Otin tässä helmikuussa Plevnaan ampumahaulikkosuojat mutta tuntui siitäkin tulevan läpi. Hieman auttoi paremmin kun laittoi keltaiset korvamuovit pyörittäen korvan sisään.
Seppo Lehto Tampere
Kesän keikka- ja festarikauden alla tärkeä nosto kuulonsuojauksen osalta!
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuollaisessa melussa on.
Esiintyjillä ja yleisöllä korvatulpat. Täysin älyvapaata touhua.
Niinpä.
Olinpa missä tahansa, missä käytetään normaalia puheääntä suurempaa volyymia, pakko olla korvatulpat.
Korva on soinut yli 30 vuotta ja nykyisin molemmat. Syy: parin minuutin melualtistus konsertissa.
Ei todella keikat tule kysymykseenkään.
Aikoinaan toistakymmentä vuotta ravintolatyötä, myös yökerhoja jne.
Perustinnitus.
Ei tunnu Rammstein livekään miltään pahalta vaikka en suojaimia käytä. Nautin.
Ja jos olet koskaan Rammsteinin konsertissa ollut, tiedät, että siellä musiikki tulee lujaa ja kovaa. Mutta puhtaasti.