Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten korvanne kestävät keikoilla ja leffassa?

Vierailija
22.02.2020 |

Omille korvilleni nykyiset volyymit ovat yksinkertaisesti liikaa. Vaikka on tottakai korvatulpat, niin esimerkiksi metallimusiikin pommitehosteet pistävät kyllä omat korvani tulppien kanssakin tukkoon. Aina ei halua lymyillä jossain takimmaisena tai narikan puolella vaan haluaisi nähdäkin bändin lavaesiintymistä. Mutta festarit ja bändikeikat saa ilmeisesti jatkossa unohtaa jos haluaa kuulonsa edes jotenkin säilyttää.

Elokuvateatterissa leffasta nauttiminen kärsii itsellä kun pitää jo etukäteen pohtia missähän kohtaa katsomossa omine korvineen pystyisi olemaan.

Onko joku keksinyt selviytymispakin tilanteeseen vai olenko ainoa joka on alkanut kokea nykyiset volyymit epämiellyttäviksi? Ja miksi ylipäätään äänen täytyy olla kipurajoilla?

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kummassakaan hömpässä. Korvani eivät siedä melua eikä korvatulppia.

Vierailija
82/171 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy kummassakaan hömpässä. Korvani eivät siedä melua eikä korvatulppia.

Ei se niistä hömppää tee. Ja käytän kyllä korvatulppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että nauroin ääneen kun kaveri kertoi käyttäneensä tulppia keikalla. Tuntui niin absurdilta.

Oudot huvit sinullakin. Mutta nauti sitten tinnituksesta, soi ihan ilmaiseksi loppuikäsi.

Vierailija
84/171 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että nauroin ääneen kun kaveri kertoi käyttäneensä tulppia keikalla. Tuntui niin absurdilta.

Korvatulpat on nykyisin oletus, enemmän naurettavaa olla ilman ja saada pysyvä tinnitus!

Vierailija
85/171 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaa huomasin,ettei kestä ni en pakkaannu/sekaannu noihi juttuihi

Vierailija
86/171 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tajua, miksi pitää olla äänet niin kovalla leffassa, yökerhossa, musiikkitiliauuksissa, että on vaikea olla ja pelko kuulovauriosta! Itse pidän korvatulppia leffassa aina, erityisesti myös erilaisten mässyttäjien ja rapistelijoiden takia. Mutta miettikääs nuoria, kun ei ne pidä. Voi olla loppuelämän tinnitys. Aivan hullua.

Se sana on T I N N I T U S !!!!!!!!!!!!

Muistakaa, että T I N N I T U S voi johtua myös purentavirheestä, vahatulpasta ja jumissa olevista lihaksista. En yritä tällä sanoa, ettei kuulon suojaaminen kannattaisi, vaan sitä, että kannattaa aina poissulkea muut vaihtoehdot, koska se voi olla myös hoidettavissa. Metelin jälkeen voi kiinnittää enemmän huomiota kuuloon ja sitten huomata jotain uutta tai 'uutta.'

Vierailija
87/171 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkonserttien alkaessa aiheen nosto!!

Vierailija
88/171 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että kukaan käyttäisi kuulosuojia leffateatterissa. Ei ne äänet niin kovalla voi olla :D

Kyllä on ihmismateriaali menny huonoksi ja herkäksi.

Minä olen käyttänyt kuulosuojaimia elokuvissa jo yli 10-vuotta. Minulla on kuulovaurio ja tinnitus, ja en halua pahentaa tilannettani entisestä. Kyllähän nuo nykyelokuvien äänentasot on liian kovia elokuvissa. Oppenheimerissakin oli ystävieni mielestä äänenvoimakuus liian kova, vaikka heillä ei ole korvissa mitään vikaa.

Vierailija
89/171 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan laitat wc-paperitollot korviin jollet kehtaa käsin korvia pidellä

Vierailija
90/171 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keikoilla ja konserteissa käytössä Elacinin ER20 tai ST24 Universal. Kokeilin myös Pluggerzin Music Premiumia mutta sen silikonikuusi on vaan jotenkin liian lörppö omaan makuuni.

Vierailija
91/171 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa tulpat korvissa ja siltikin rajoilla kestääkö korvat!! 

Vierailija
92/171 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhan kovaa soittavat!!  Palstalaisilla kokemusta suojakuulokkeista(Peltor) konserteissa...oletko käyttänyt tai nähnyt muiden käyttävän keikoilla?  Kehtaisiko laittaa äänekkäimmissä tilanteissa korville?

Vierailija
93/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että kukaan käyttäisi kuulosuojia leffateatterissa. Ei ne äänet niin kovalla voi olla :D

Kyllä on ihmismateriaali menny huonoksi ja herkäksi.

Minä olen käyttänyt kuulosuojaimia elokuvissa jo yli 10-vuotta. Minulla on kuulovaurio ja tinnitus, ja en halua pahentaa tilannettani entisestä. Kyllähän nuo nykyelokuvien äänentasot on liian kovia elokuvissa. Oppenheimerissakin oli ystävieni mielestä äänenvoimakuus liian kova, vaikka heillä ei ole korvissa mitään vikaa.

Nolanin leffat ovat aina kaikista kovimmalla, koska maestro itse niin haluaa. Aivan älytöntä. Onneksi tiesin etukäteen, niin menin tulpat korvissa katsomaan Oppenheimerin. Meinasin tippua penkistä, kun sali tärisi niin paljon.

Vierailija
94/171 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oonko siis ainoa jolla tämä ongelma? miten te muut suojaatte korvianne? ap tahtoisi tietää[/quot

Pysymällä kotona ja siinä sulle vastaus ongelmaan.

Vierailija
95/171 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isoilla keikoilla musiikki ylittää 100db:tä, ehkä 110:kin. Oma lukunsa on pyrotekniikan räjähdykset, jotka tuntuvat kehossakin, ehkä 140-160 db nämä.

Laskennallisesti korvatulpat tarjoavat riittävä suojan, mutta herkimpiin korviin pyrotekniikka saattaa silti sattua.

Suomessa ei ole festivaaleja jotka sallivat jatkuvia yli 100 dB äänenpainetasoja. Rajat pyörivät siinä 94-100 dB. Yleisön huuto saattaa isoissa sisäkeikkapaikoissa ylittää 95 dB. 110 desibeliä tuottaa jo kipua, epämiellyttävyys alkaa siinä 100-102 kohdalla yleensä. Jotkut ovat herkempiä.

Vierailija
96/171 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin kestää molemmissa paikoissa.

Saattaa olla, että kuuloni on kärsinyt lapsena, kun isäni on sirkkeliä käyttänyt. Silloin sattui korviin ja ehkä kuulokin heikentyi, kun ihan hyvin oon läpi elämäni pystynyt nauttimaan elokuvissa ja konserteissa.

Aika kovalla mä musiikkejakin kuuntelen kuulokkeista.

M30

Vierailija
97/171 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeksi laadukkaat tulpat niin ongelma ratkeaa.

Vierailija
98/171 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy leffassa enkä missään meluisissa paikoissa jos voin sen välttää. Kannan rahani sellaisiin palveluihin, joissa volyymi sopii omille korvilleni. Kuulosuojaimet päässä sitten tarpeen vaatiessa.

Vierailija
99/171 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tajua, miksi pitää olla äänet niin kovalla leffassa, yökerhossa, musiikkitiliauuksissa, että on vaikea olla ja pelko kuulovauriosta! Itse pidän korvatulppia leffassa aina, erityisesti myös erilaisten mässyttäjien ja rapistelijoiden takia. Mutta miettikääs nuoria, kun ei ne pidä. Voi olla loppuelämän tinnitys. Aivan hullua.

Muistakaa, että T I N N I T U S voi johtua myös purentavirheestä, vahatulpasta ja jumissa olevista lihaksista. En yritä tällä sanoa, ettei kuulon suojaaminen kannattaisi, vaan sitä, että kannattaa aina poissulkea muut vaihtoehdot, koska se voi olla myös hoidettavissa. Metelin jälkeen voi kiinnittää enemmän huomiota kuuloon ja sitten huomata jotain uutta tai 'uutta.'

Tinnitus voi johtua myös raudanpuutteesta. Itselleni tinnitus loppui, kun rauta-arvot nousivat.

Mutta keikalla suojaan korvani korvatulpilla. Niillä, joissa on keskellä reikä ja muuten sellainen joulukuusen mallinen. Tavalliset korvatulpat eivät auta ja musiikki puuroutuu.

Vierailija
100/171 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95% tapauksista ei kuitenkaan ei johdu.

Suomen vokaaliharmonia ilmeisesti epätuttu käsite sinulle idiootti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä