Miten korvanne kestävät keikoilla ja leffassa?
Omille korvilleni nykyiset volyymit ovat yksinkertaisesti liikaa. Vaikka on tottakai korvatulpat, niin esimerkiksi metallimusiikin pommitehosteet pistävät kyllä omat korvani tulppien kanssakin tukkoon. Aina ei halua lymyillä jossain takimmaisena tai narikan puolella vaan haluaisi nähdäkin bändin lavaesiintymistä. Mutta festarit ja bändikeikat saa ilmeisesti jatkossa unohtaa jos haluaa kuulonsa edes jotenkin säilyttää.
Elokuvateatterissa leffasta nauttiminen kärsii itsellä kun pitää jo etukäteen pohtia missähän kohtaa katsomossa omine korvineen pystyisi olemaan.
Onko joku keksinyt selviytymispakin tilanteeseen vai olenko ainoa joka on alkanut kokea nykyiset volyymit epämiellyttäviksi? Ja miksi ylipäätään äänen täytyy olla kipurajoilla?
Kommentit (171)
Minusta elokuvien äänitasot on tippuneet tai sitten en ole käynyt viime vuosina niissä meluisimmissa. Oppenheimeria en ole käynyt katsomassa.
Tai voi olla, että näin kuusikymppisenä kuulo on heikentynyt. Korkeimmat äänet on ainakin kadonneet, jo vuosia sitten olin riparilaisen mukana urkuesittelyssä merkintöjä kerätessä, niin ylimmät äänet jäivät kokonaan kuulematta.
Tehiaakohan noissa edes vastamelukuulokkeet vai lähteekö loppukin kuulo koska molemmat mölyää täysillä.
En käy keikoilla tai leffassa tämän takia. Aina pitäisi soundcheckki tehdä ja varmistua ettei ylitetä turvallisia arvoja.
Eikö kenenkään mieleen tule, että vika ei ole omissa korvissa, vaan teattereiden äänentoiston laadussa. Itse olen joutunut jättämään kokonaan elokuvissa käynnit infernalalisen metelin vuoksi, ja Kansallisteatterissakin oli kärsimys seurata erästä Aleksin Kiven näytelmää, jossa oli hirveä äänentoisto, ihan kuin oletusarvona olisi puolikuuro yleisö. Paukahdukset saivat pomppaamaan tuolista. Ja replikointi tapahtui huutaen ja karjuen.
Teatterit voisivat tutkia, mikä osuus niiden harjoittamalla luokattoman kehnolla liian kovalla äänisaasteella on yleisökatoon.Korvat eivät yksinkertaisesti siedä sellaista meteliä.
Keikoilla en enää käy. Elokuvissa elokuvavalinnat ja takarivi auttavat vähän. En lähtisi mitään action pläjäystä katselemaan.
En käy tästä syystä keikoilla. Leffaan otan nykyään korvatulpat mukaan. Mennyt ihan mahdottomaksi metelin taso.
Käytän korvatulppia. Tietenkin.
Lasten korvat suojasivat myös, kun olimme urheilutapahtumissa. Tietenkin.
Suojaahan muusikotkin.
Yleisö joutuu olemaan aikamoisessa pauhussa - hirveät tehot kovaäänisistä.
Soittajilta ja useimmilta miksaajilta on kuulo jo mennyt.
Käytän aina korvatulppia keikkoja kuunnellessa. Hyvällä miksaamisella keikka olisi kyllä ilman korvatulppia antoisampi, mutta minkäs teet. Kuulo on tärkeä aisti ja haluan sen säilyttää.
En käy keikoilla juurikin tämän takia. Olen ollut tapahtumajärjestäjänä ja ne keikkojan volyymit on oikeasti tosi kovat. Onneksi EU säätelee näitä. Aasiassa on aivan järkyttävän kovalla.
Leffassa käyn harvoin ja silloin kestän kyllä.
Työpaikan huminan takia korvat soi jatkuvasti.
Ei ihmisiä kiinnosta heidän kuulo.
Leffassa käytän aina korvatulppia, olen käyttänyt jo 20 vuotta. Tällä konstilla pärjään hyvin. Olen ollut innokas elokuvissa kävijä, joten satoja leffoja olen katsonut näillä eväillä.
Vierailija kirjoitti:
Korvatulpat on keksitty. Niitä on sellaisiakin, joita ei kunnolla edes huomaa. Ei ole pakko käyttää niitä kirkuvan keltaisia.
Vanha ketju jo, mutta kysyn silti: miksi äänten pitää olla niin kovalla leffassa ja keikoilla ettei korvatulpitta selviä? Eihän siinä ole järkeä että tuotetaan niin kovaa mökää että kuulo on vaarassa vaurioitua?
Aika pitkälle yksilöllinen asia, ja moni myös nauttii siitä että äänimaailman pystyy aistimaan koko keholla.
Nöin viisikymppisenä on kuitenkin pakko sanoa nuoremmille että suojatkaa korvianne melualtistukselta ja silmiänne uv säteilyltä. Kiitetätte itseänne kun tulette tähän ikään.
Mulla korvatulpat löytyy aina laukusta, jos satun paikkoihin joissa on kova melu. Käytän korvatulppia myös leffoissa ja konserteissa, keikoillakin jos joskus sellaisiin päädyn. Klassisen musiikin konserteissa lähinnä aplodit menevät hermoon ja pidän tulppia silloin.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle yksilöllinen asia, ja moni myös nauttii siitä että äänimaailman pystyy aistimaan koko keholla.
Koko keholla? Jaa. Minä en kyllä nauti sellaisesta. Joku rokkikeikka on ihan eri asia kuin elokuva.
Käytän korvatulppia tarvittaessa tai sitten menen kauemmaksi kaiuttimista. Nykyään keikoilla soitetaan hiljempaa kuin 10-20 vuotta sitten. Laitteet ovat tulleet äänenlaadullisesti paremmiksi niin ei tarvitse nostaa desibelejä joidenkin taajuuksien takia.
Volyymilla koitetaan paikata taidottomuutta. Tyhmää
En ole käynyt aikoihin elokuvissa, miksi meniin kärsimään. Teatteriin menen joskus mutta etukäteen aina selvitän, onko kovia ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän korvatulppia tarvittaessa tai sitten menen kauemmaksi kaiuttimista. Nykyään keikoilla soitetaan hiljempaa kuin 10-20 vuotta sitten. Laitteet ovat tulleet äänenlaadullisesti paremmiksi niin ei tarvitse nostaa desibelejä joidenkin taajuuksien takia.
Keikkojen äänenpaine on tosiaan hiljentynyt. Ainakin tavallisilla keikoilla..
Sepäs oli kaunis kommentti.