Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko yhtään aatelisia?

Vierailija
20.02.2020 |

Eikä siis mitään oluiden aatelia tai tangokuninkaallisia vaan ihan oikeita aatelisia, siniverisiä.

Kommentit (785)

Vierailija
201/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruudessa tuli pyörittyä samoissa porukoissa yhden Mannerheimin ja yhden von Fersenin kanssa. Vuosikymmeniin en ole kumpaakaan nähnyt.

Mannerheimin suku on Suomessa sammunut.

Ei välttämättä ollut tuolloin vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
202/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruudessa tuli pyörittyä samoissa porukoissa yhden Mannerheimin ja yhden von Fersenin kanssa. Vuosikymmeniin en ole kumpaakaan nähnyt.

Vuosikymmenien ajan viimeinen Mannerheim oli mies, joka vietti aikaansa huoltoasemalla, Hesarissa on ollut juttua. Häntäkö tässä tarkoitetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmenien ajan viimeinen Mannerheim oli mies, joka vietti aikaansa huoltoasemalla, Hesarissa on ollut juttua. Häntäkö tässä tarkoitetaan?

Sinneköhän se sitten sammui.

Vierailija
204/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin katsomassa von hertzen brothersia

Vierailija
205/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole ko. juttua nähnyt mutta mahdollisesti. Gusse ei ollut ihan, miten sen nyt sanoisi, kirkkain bisnesäly maailmassa. Mutta ihan älyttömän kultainen ja kiltti ihminen.  Mutta on siis kuollut? Kun kerran Mannerheimin suku on sammunut? Sääli juttu, aika nuorena on sitten mennyt. 

Vierailija
206/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sellainen oli kerran esimiehenä. Erikoinen tapaus ja toi muutenkin aina välillä ilmi aateliuttaan, ja sitä että on parempaa väkeä kuin tavan rahvas. 

Vierailija
207/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman aatelisen olen elämäni aikana tuntenut, molemmat ihan tavallisia. Molemmat tapasin työelämässä ja toinen vietti hyvinkin vaatimatonta elämää, vain kodin sisustus kertoi pitkästä historiasta.

Ritarihuone pitää tietoa Suomen aatelisista.

Vierailija
208/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opiskelijana kämppäkaveri yhden aatelisen kanssa. Ihan mukava, fiksu kaveri. Elämä vei sitten eri suuntiin. Ei erityisesti korostanut perhetaustaansa, mutta ei myöskään peitellyt sitä. Asia tuli luonnollisella tavalla keskustelussa esille.

Vierailija
209/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, useammastakin suvusta. Omasta sukupuusta myös löytyy, vaikka heitä en ole tainnut tavata kuin kerran sukujuhlissa.

Vierailija
210/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Olen Suomessa asuneen kreivin lehtolapsen poika. Suuri salaisuus suvussa.

Vierailija
211/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Van Daali

Vierailija
212/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta meijän sukunimellä on ollut myös joskus 1800-luvulle asti vissiin käytössä ruotsinkielinen versio. Meillä on iskän suvun puolella suht aktiivinen sukuseura ja sukunimi on erittäin yleinen Savossa edelleen, josta se on lähtöisin. Oon ollu joskus murrosikäisenä viimeksi sukukokouksessa ja muistan kun ne oli niin tylsiä sillon lapsena.:-) Sain kerran lahjaksi ukilta sukuselvityksen. Iskän puolen ukki on toiminut siis useita vuosia sen sukuseuran puheenjohtajana ja iskäkin valityiin kerran puheenjohtajaksi. Muistan edelleen hämärästi kun kerran jouduin laittamaan kirjekuoria mun isosiskojen kanssa laskuja sukuseuran jäsenille.:-D

T: M26

Vierailija
213/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin äidin puolen mummon isoäiti oli vissiin joku aatelistaustainen tai ainakin sukunimensä Hofrén viittaa vähän hienompaan sukunimeen. En oo ikinä siis tavannut häntä, kuoli jo kauan ennen mun syntymää, mutta ollaan vierailtu hautakivellä jonkun verran.

T: edellisen viestin kirjoittaja

Vierailija
214/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen

Vierailija
215/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin äidin puolen mummon isoäiti oli vissiin joku aatelistaustainen tai ainakin sukunimensä Hofrén viittaa vähän hienompaan sukunimeen. En oo ikinä siis tavannut häntä, kuoli jo kauan ennen mun syntymää, mutta ollaan vierailtu hautakivellä jonkun verran.

Hoffrén aatelissuku? Älä nyt viitsi.

Vierailija
216/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin äiduin puolen mummon isoäiti oli vissiin joku aatelistaustainen tai ainakin sukunimensä Hofrén viittaa vähän hienompaan sukunimeen. En oo ikinä siis tavannut häntä, kuoli jo kauan ennen mun syntymää, mutta ollaan vierailtu hautakivellä jonkun verran.

Hoffrén aatelissuku? Älä nyt viitsi.

No joksikin ö "hienomman väen" sukunimeksi se ainakin vissiin mielletään.

Vierailija
217/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai on mielletty joskus.

Vierailija
218/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole ko. juttua nähnyt mutta mahdollisesti. Gusse ei ollut ihan, miten sen nyt sanoisi, kirkkain bisnesäly maailmassa. Mutta ihan älyttömän kultainen ja kiltti ihminen.  Mutta on siis kuollut? Kun kerran Mannerheimin suku on sammunut? Sääli juttu, aika nuorena on sitten mennyt. 

Sai Alzheimerin suhteellisen nuorena.

Vierailija
219/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Aatelisuus näkyy elämässäni lähinnä parempana tietoisuutena omista sukujuuristaan kuin joissain toisissa suvuissa. Isäni halusi 1970-luvulla irtaantua sukumme mainetaakasta, ja valitsi urapolkunsa toisin kuin isänsä ja veljensä, jotka valitsivat aatelissuvun miehille tyypillisen ammatin. Mutta vanhemmiten hän on alkanut arvostaa taustaansa eri lailla, ja ollaan vierailtu sukupaikoissa ja haudoilla ympäri Suomea ja Keski-Euroopassa.

Perinteisesti meillä on joulukuun alussa "sukuseuran vuosikokous" eli pikkujoulut Ritarihuoneella. Syödään viiden ruokalajin illallinen, kuunnellaan yleensä alkuun joku alustus liittyen sukuumme, sitten on musiikkiesitys ja runonlausuntaa tms. Tilaisuus on ihan mukava, kiva nähdä serkkuja ja pikkuserkkuja ja juoda sampanjaa :D Mutta minun on kyllä vaikea ymmärtää että jotkut pukevat ihan poikavauvansakin sinne laakerikenkiin ja pukuihin. Ja jotkut (miehet) haluavat vuodesta toiseen muistella sukumme sotasankareita, jotka minulle edustavat epämiellyttävällä tavalla voittajien kirjoittamaa historiaa.

Toki aatelisuudesta on myös hyötyä. Sain ensimmäiset kesätyöni sukulaisteni kautta, ja sukunimeni on auttanut työnhaussa. Tietyissä piireissä nimeni myös avaa nopeammin keskusteluita "yhdistävistä tekijöistä". Enemmän kuitenkin koen sellaista vähän vaivaannuttavaa tietoisuutta sukunimeni aiheuttamista ennakkoluuloista, niiden kanssa sain etenkin nuorempana painiskella. Minun identiteettiäni on kuitenkin enemmän muovannut omien vanhempieni elämänvalinnat, johon ei todellakaan liity varakkuus, tilukset ja ratsastuskilpailut tai yhteiskunnan ylätasolla vaikuttaminen.

En tiennytkään että aateliset käyttävät ihan laakerikenkiä. Me tavalliset kuolevaiset käytetään vaan tylsiä lakerikenkiä.

Vierailija
220/785 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Olen Suomessa asuneen kreivin lehtolapsen poika. Suuri salaisuus suvussa.

No et suinkaan ole aatelinen. Vain vaimon lapset kuuluvat aatelissukuun, ja ajan hengen mukaan vaimoksi kelpaa vain samassa asemassa oleva, oikeanlaisesta suvusta tuleva aatelinen

Herrat saa levittaa siemeniaan kuin huvittaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän