"Oletko maksanut uuden Postin käsittelymaksun tullauksen jälkeen?" NO EN, kun ei kukaan sellaisesta minulle mitään kertonut!!
Olen odotellut tullaamaani postilähetystä jo kaksi viikkoa, eikä paketti ole lähtenyt Helsinki-Vantaalta tullauksesta huolimatta eteenpäin. Tänään soitin Postin asiakaspalveluun ja kysyin, missä lähetys viipyy, kun ei kahteen viikkoon ole tapahtunut mitään.
Virkailija sanoi, että Postilla on uusi maksu, joka on tullut tammikuun lopulla. Tullauksen LISÄKSI pitää maksaa vielä joku Postin oma käsittelykulu, 2,90 euroa. Mistä ihmeestä tällaisen olisi voinut tietää? Ja joo, saapumisilmoituksessa luki, että pitää maksaa mahdolliset tullaus- ja muut maksut ja siihen perään, että postin käsittelymaksu. Paperi oli aivan samanlainen kuin ne sata aiemmin tullutta, eli ei todellakaan pompannut esiin mikään uusi maksu.
Lähetyksen seurannassa olisi voinut lukea, että odottaa Postin käsittelymaksua tai jotain, niin olisin voinut itsekin tajuta ottaa selvää tällaisesta uudistuksesta. Tullauksen yhteydessä ei tästä maksusta tietenkään mitään ollut, joten kuvittelin, että kun olen paketin tullannut, kaikki on ok. Kuten aina aiemminkin.
Kyllä ottaa taas jälleen kerran Postin toiminta päähän. Olisin maksanut tuon maksun HETI, jos olisin sellaisesta tiennyt. Nyt olen typeränä odotellut kaksi viikkoa lähetystä, jonka olen tullannut, mutta joka ei mihinkään ole liikkunut, kun kukaan ei ole minulle kertonut, että syy paketin liikkumattomuuteen onkin kuluttajassa.
Kommentit (69)
Onks se laillista, että Posti perii käsittelymaksun, jos mä itse teen tullaukseen? Olen jo postikulut myyjälle maksannut. DHL/Fedex ei peri mitään, jos itse tullaa. Posti on ahne. Voisko tässä Kilpailu- ja kuluttajavirasto tulla väliin? Eikö se käsittelymaksu häiritse teidät?
Osta muualta, jos tuo häiritsee. Niin minä ainakin teen, eli en osta enää Englannista ja kiinasta, ellei hinta/tuote ole edelleenkin kiinnostava noiden vitosen lisäkulujen jälkeen.
Tottakai ensikerralla tuo yllättää, mutta rahallahan tästä selviää ja tekee sitten päätökset siitä miten haluaa jatkossa toimia.
Itse maksoin kiltisti nämä maksut jonka JÄLKEEN posti vasta ilmoitti että lähetys on hajonnut heidän käsittelyssään. Eli maksoin ihan suotta tullit ja käsittelymaksun tuotteesta joka on rikki, posti kun ei tunnetusti korvaa.
Posti käyttää asemaansa tässä väärin ja veloittaa käytännössä jokaisesta ulkomailta tulevasta paketista ylimääräisen keksityn 2.90e jota ei ennen ollut.
Minulle tuli keväällä paketti, lahja, arvo alle 45 euroa. Ei minulla ollut mitään ongelmaa maksaa tuota käsittelymaksua, se luki siinä lapussa kyllä. Tosin tullauksen jälkeen tajusin ettei olisi tarvinnut maksaa, no, yksi sähköpostiviesti (vai olikohan chatti) postille ja raha palautui muutamassa päivässä. Oli ihan merkittävästi helpompaa kuin olin kuvitellut.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli keväällä paketti, lahja, arvo alle 45 euroa. Ei minulla ollut mitään ongelmaa maksaa tuota käsittelymaksua, se luki siinä lapussa kyllä. Tosin tullauksen jälkeen tajusin ettei olisi tarvinnut maksaa, no, yksi sähköpostiviesti (vai olikohan chatti) postille ja raha palautui muutamassa päivässä. Oli ihan merkittävästi helpompaa kuin olin kuvitellut.
postipateko se siellä imagoa kiillottelee? Hävetkää posti. Posti takaisin valtiolle ja heti!!
Tulli tekee vapauttamisilmoituksen Postille sen jälkeen kun olet tullanut lährtyksen riippumatta siitä jos maksoit tullia ja alveja tai ei. En ymmärrä miksi peritään vain tullia ja alvia maksetuista mutta ei ilman maksuja vapautetuista. Täysin käsittämätön välistäveto kun postimaksu on jo maksettu lähettäjän päässä.
Posti.. vie itte niin saat perillekin.