"Oletko maksanut uuden Postin käsittelymaksun tullauksen jälkeen?" NO EN, kun ei kukaan sellaisesta minulle mitään kertonut!!
Olen odotellut tullaamaani postilähetystä jo kaksi viikkoa, eikä paketti ole lähtenyt Helsinki-Vantaalta tullauksesta huolimatta eteenpäin. Tänään soitin Postin asiakaspalveluun ja kysyin, missä lähetys viipyy, kun ei kahteen viikkoon ole tapahtunut mitään.
Virkailija sanoi, että Postilla on uusi maksu, joka on tullut tammikuun lopulla. Tullauksen LISÄKSI pitää maksaa vielä joku Postin oma käsittelykulu, 2,90 euroa. Mistä ihmeestä tällaisen olisi voinut tietää? Ja joo, saapumisilmoituksessa luki, että pitää maksaa mahdolliset tullaus- ja muut maksut ja siihen perään, että postin käsittelymaksu. Paperi oli aivan samanlainen kuin ne sata aiemmin tullutta, eli ei todellakaan pompannut esiin mikään uusi maksu.
Lähetyksen seurannassa olisi voinut lukea, että odottaa Postin käsittelymaksua tai jotain, niin olisin voinut itsekin tajuta ottaa selvää tällaisesta uudistuksesta. Tullauksen yhteydessä ei tästä maksusta tietenkään mitään ollut, joten kuvittelin, että kun olen paketin tullannut, kaikki on ok. Kuten aina aiemminkin.
Kyllä ottaa taas jälleen kerran Postin toiminta päähän. Olisin maksanut tuon maksun HETI, jos olisin sellaisesta tiennyt. Nyt olen typeränä odotellut kaksi viikkoa lähetystä, jonka olen tullannut, mutta joka ei mihinkään ole liikkunut, kun kukaan ei ole minulle kertonut, että syy paketin liikkumattomuuteen onkin kuluttajassa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks muuten nyt pitänyt alka kerätä alvia myös alle 22e ostoksista? Tullin sivut väittää edelleen että alle 22 on tulli/alv vapaita.
Itse mietin samaa, postin sivuilla ei mainita sanallakaan näistä alle 22e ostoksista, ainoastaan maininta niistä oikeasti tullattavista. Ja ainakin pari kiina pakettia viime kuulta tuli tällä viikolla normisti luukusta:)
Ehkä joku jossain ymmärsi ajoissa että jos valtio yrittäisi kerätä kaikki alvit jostain viiden euron kiinapussukoista niin se ei nettoaisi siitä pätkääkään, vaan todennäköisesti systeemi joka sitä varten rakennettaisiin söisi enemmän rahaa kuin mitä tuottaisi.
Ei etteikö tällaisia typeryyksiä olisi tehty aiemminkin.
Jos rahan kerääminen sulle tuottaa liikaa kustannuksia, niin minulle saa kyllä lahjoittaa vaikka loputtomasti rahulia, mulle se ei tuota mitään ylimääräisiä kustannuksia.
Zinc
Mulla paketti nyt jumittanut viikon, sen jälkeen kun tullasin toimituksen sekä maksoin postin käsittelymaksun. Ts. tällä käsittelymaksullako taataan että pakettia voidaan jemmailla varastoituna?
Postiin on myöskään turha koettaa saada yhteyttä millään tapaa; kun vetoavat vain että on ruuhkaa. Toki voi mennä mussuttamaan paikan päälle. Botissakaan ei ketään koskaan paikalla, kuten nimestäkin voi päätellä. Turha kapistus sekin, kuin on myös koko Suomen posti.
Lisää liksaa vaan johdolle, kyllä se siitä palvelu paranee...
Ai, oon luullut noita huijausviesteiksi. Noitahan tuontyylisiä on tullut ja olivat kusetusta.
Posti joutaisi ajaa konkurssiin.
He eivät osaa tehdä edes sitä sähköistä saapumisilmoitusta siten, että voisi kopioida suoraan sen seurantatunnisteen siitä tullausilmoitukseen, vaan pitää erikseen kirjoittaa se litania ylös ja naputella tullin sivuille. Sairasta touhua, mutta ei muuta kuin lisää p*skaa housuun ja YT-neuvotteluja kehiin.
Siis mikä tää maksu on?
On mulla kiina-kirjeet tullut normaalisti.
Jostain syystä olin kyllä tietoinen tuosta maksusta, vaikken ole postilaisia enkä useinkaan tilaa roinaa EU:n ulkopuolelta. Asiasta infottiin jo viime vuonna. Ihme ettei sitä huomioitu sähköisissä palveluissa.
Postin touhut on kyllä käsittämättömiä. Mielestäni niillä on huono johto, joka ei muuta tee kuin kahmii bonuksia itselleen ja leikkaa suorittavan portaan resursseja tai haaskaa niitä ruohonleikkuuseen.
Posti on peruspalvelua, jonka ei tule tuottaa voittoa. Nyt se peruspalvelun ydin, postin kulku, tökkii vimmatusti. Lähetä kymmenen kirjettä, niistä 3 katoaa matkalla vaikka osoite on oikein ja postimaksu maksettu.
Tilaa tavaraa, se toimitetaan ihan minne sattuu, mutta ei siihen lähipostiin, johon sen tilasit.
Puuttuu väkeä ja puuttuu tilaa postitoimipaikoista, mutta johdon bonukset senkuin lihovat.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tää maksu on?
On mulla kiina-kirjeet tullut normaalisti.
Maksu koskeekin paketteja. Kiinalaiset verkkokaupat pakkaavat lähetykset huonosti, joten ne joudutaan lajittelemaan ja käsittelemään käsitöinä ja ruuhkauttavat pakettikäsittelyn. Lähinnä siksi tämä maksu säädettiin.
Tässä voisi olla hyvä business kierrättää tavarat fiksumman EU-valtion kautta. Eli tavarat viedään ensin johonkin halpaan EU-maahan ja edelleen lähetetään sitä kautta tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks muuten nyt pitänyt alka kerätä alvia myös alle 22e ostoksista? Tullin sivut väittää edelleen että alle 22 on tulli/alv vapaita.
Itse mietin samaa, postin sivuilla ei mainita sanallakaan näistä alle 22e ostoksista, ainoastaan maininta niistä oikeasti tullattavista. Ja ainakin pari kiina pakettia viime kuulta tuli tällä viikolla normisti luukusta:)
Ehkä joku jossain ymmärsi ajoissa että jos valtio yrittäisi kerätä kaikki alvit jostain viiden euron kiinapussukoista niin se ei nettoaisi siitä pätkääkään, vaan todennäköisesti systeemi joka sitä varten rakennettaisiin söisi enemmän rahaa kuin mitä tuottaisi.
Ei etteikö tällaisia typeryyksiä olisi tehty aiemminkin.
Jep, itsellä useinmiten ostosten hinta AliExpressin kautta luokkaa 0.50€ - 3€. Vain harvoin hinta korkeampi, koska hintaetu on parhaimmillaan juuri tuon hintaluokan tuotteissa. Suomessa niistä saa usein maksaa kymmenkertaisen hinnan. Yli 10€ tuotteissa hintaero on usein vain luokkaa 1,5 - kaksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä voisi olla hyvä business kierrättää tavarat fiksumman EU-valtion kautta. Eli tavarat viedään ensin johonkin halpaan EU-maahan ja edelleen lähetetään sitä kautta tänne.
Osa tuotteista onkin siirtynyt Amazoniin, ilmeisesti juuri tämän takia.
Haksahdin tuohon, kun luulin sen tulevan jos Posti hoitaa tulli-ilmoituksen.
Ongelma on siinä, ettei Posti voi laittaa tämän maksun puuttumista seurantatietoihin. Olisi helpompi tajuta maksun puute, jos se lukisi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä olin kyllä tietoinen tuosta maksusta, vaikken ole postilaisia enkä useinkaan tilaa roinaa EU:n ulkopuolelta. Asiasta infottiin jo viime vuonna. Ihme ettei sitä huomioitu sähköisissä palveluissa.
Postin touhut on kyllä käsittämättömiä. Mielestäni niillä on huono johto, joka ei muuta tee kuin kahmii bonuksia itselleen ja leikkaa suorittavan portaan resursseja tai haaskaa niitä ruohonleikkuuseen.
Posti on peruspalvelua, jonka ei tule tuottaa voittoa. Nyt se peruspalvelun ydin, postin kulku, tökkii vimmatusti. Lähetä kymmenen kirjettä, niistä 3 katoaa matkalla vaikka osoite on oikein ja postimaksu maksettu.
Tilaa tavaraa, se toimitetaan ihan minne sattuu, mutta ei siihen lähipostiin, johon sen tilasit.
Puuttuu väkeä ja puuttuu tilaa postitoimipaikoista, mutta johdon bonukset senkuin lihovat.
Niin. On se kumma, että yksityisillä yrityksillä pakettien toimitus sujuu niin kuin pitääkin. Posti sen sijaan on täysin epäluotettava korruptoitunut lafka.
Ja vaikka lähetyksen arvo olisi alle 22e niin jos menee tulliselvitykseen niin kuitenkin pitää maksaa postin käsittelymaksu, vaikka tuossa tapauksessa alvia ei tarvitsekkaan maksaa, tämähän on ihan perseestä kun tuotetta tilattaessa ei tiedä todelisia kuluja alle 22e lähetykselle.
Näin kertoivat postista kun soitin sinne...
eikä siinä vielä kaikki vaan... kirjoitti:
Ja vaikka lähetyksen arvo olisi alle 22e niin jos menee tulliselvitykseen niin kuitenkin pitää maksaa postin käsittelymaksu, vaikka tuossa tapauksessa alvia ei tarvitsekkaan maksaa, tämähän on ihan perseestä kun tuotetta tilattaessa ei tiedä todelisia kuluja alle 22e lähetykselle.
Näin kertoivat postista kun soitin sinne...
Kiitos tiedosta! Mulla just tällainen tilanne, mutta Tullille tai Postille ei löydy sähköpostiosoitetta, jotta voisi kysyä, miten tulisi toimia. Kai huomasit, että tuo neuvontanumero on maksullinen? Eli rahastivat sinua siitä, kun kysyt heidän huonojen ohjeidensa takia neuvoa.
Sama homma kävi mulle myös keväällä! Ilmeisesti tuo ilmoitus käsittelymaksusta oli jotenkin ujutettu saapumisilmoitukseen, mutta eipä osunut silmään. Aivan käsittämätöntä toimintaa postilta. Niin ala arvoista toimintaa, että miten toi voi enää pystyssä olla??!! Joutais kaatua! Asiakas on täysin toisarvoinen heille. Muistelen että joskus posti on ollut luotettava ja asiakaslähtöinen.. kukahan sen pilasi aikanaan?
Minä luen Helsingin Sanomat joka aamu, katson Maikkarin kympin uutiset joka ilta. Näiden lisäksi keskustelen päivän aikana usean kymmenen ihmisen kanssa, luen iltapäivälehtiä, somea, älykellooni tulee tilattuna Helsingin Sanomien uutisia. Ja silti tämä uudistus on mennyt minulta ohi.
Jonkun on pitänyt se saapumisilmoitus muokata uudestaan, koska tuosta maksusta kertovat sanat on lisätty siihen tullausilmoitukseen. Tässä olisi ollut tuhannen taalan paikka hyvälle viestinnälle - ilmoittaa selkeästi, että jotain on muutettu entisestä, jotain entisestä poikkeavaa tulee tehdä. Kuka kiinnittää mitään huomiota muutaan lisäsanaan saapumisilmoituksessa, kun ei oleta sen olevan erilainen?
ap