Palkasta jää käteen 1700€, miten sillä pitäisi selvitä?
Olen 28v sinkku mies. Kaksio Turun keskustassa 750€/kk. Baariin/yökerhoihin n. 350€. Ruoka 500€(käyn ulkona usein Tinderin takia). Satunnaiset laskut 200€. Ja kappas ollaan miinuksella. Minulla ei jää itseni hemmotteluum käytännössä mitään. Onko elämä nyt sitten tätä arjessa sinnittelyä seuraavat 40v?😔
Kommentit (195)
Näin elää Suomen köyhät... 1700€ ei meinaa riittää baareihin ja ravintoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös sinkku ja saan saman verran käteen. Pärjään hyvin ja saan säästöönkin kuukausittain.
Tässä omat menoni keskimäärin:
Vuokra 650 e/kk
Laskut (sähkö, puhelin ja vakuutus) 100 e/kk
Matkakortti 50 e/kk
Uimahallin sarjalippu 50 e/kk
Ruoka, vaatteet, kosmetiikka 550 e/kk
Teatteriliput, nettiostokset tms. ylimääräiset 50 e/kk
Säästöön 350 e/kk
Vaikutat aika kalkkikselta.. Ei ihme että jää ylinmääräistä.
AP
Olet itse ihan järkyttävä tuhlari baarikäynteinesi. Kaikki nyt eivät tykkää käydä baareissa, ja uimahalli ja teatteri voi tuoda elämyksiä. Ei aina tarvitse ryypätä. -eri
Moniko hyvä tarina alkaa "Oltiin kaverin kanssa teatterissa/uimahallissa..."
AP
No jos sun mielestä hyvät tarinat on sen hinnan arvoisia niin maksa sitten se hinta.
Mutta älä tule ruikuttamaan tänne että et saa rahoja riittämään, kun kyse on omista valinnoistasi.
Sitä paitsi baaritarinat ovat helposti tylsiä, sekoiltiin humalassa jotain typerää ja seuraavana päivänä ei muisteta mitään.
No huhhuh! Asuisin herroiksi tuollaisella palkalla! :O Asun vantaalla kaksiossa 460euroa. En rilluttele, tulot yli 1100
terv. 26 sinkku nainen.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh! Asuisin herroiksi tuollaisella palkalla! :O Asun vantaalla kaksiossa 460euroa. En rilluttele, tulot yli 1100
terv. 26 sinkku nainen.
Onnea köyhään ja ankeaan elämään. Linssivettä aamiaiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä planeetalla elät, jos kyseenalaistat, että 1700 €/kk nettona ei olisi keskituloinen. Jos bruttotulot olisivat 1700 € luokkaa, niin alkaisi olemaan jo pienituloisen luokkaa...
No ei ole keskituloinen noilla tuloilla! Suomalaisten mediaanipalkka on 3300€ paikkeilla, siitä jää reippaasti enemmän käteen kuin 1700€. Itse tienaan noin 2500€ ja karvan päälle 2000€ jää käteen. Pienillä tuloilla on kevyempi verotus. Jos netto on 1700€ niin ei palkka kauhean paljon päälle 2000€ voi olla, ehkä 2100-2200€.
Ap on pienipalkkainen tuhluri ja asuu vielä vuokralla. Taloustilanne paranee kun lakkaa syytämästä rahaa baareihin, ulkona syömiseen ja vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Tälläistä se on; Kun pílluhallitus oikein innostuu, sinulle jää käteen n. puolet tuosta
Pallihallitus leikkasi köyhimmiltä. Rinteen ja Marinin hallitukset paransivat väestöstä 75 %:n ostovoimaa. Ihmeen paljon hyvää he ovat ehtineet uskomattomasta persumölinästä ja häirinnästä huolimatta 👍🏻
Saatat toki olla optiomiljonääri, joka pelkää maastapoistumisveroa, mutta jotenkin en usko. Liian tyhmä sijoittaaksesi rahaa muuhun kuin peliautomaatteihin, viinaan ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös sinkku ja saan saman verran käteen. Pärjään hyvin ja saan säästöönkin kuukausittain.
Tässä omat menoni keskimäärin:
Vuokra 650 e/kk
Laskut (sähkö, puhelin ja vakuutus) 100 e/kk
Matkakortti 50 e/kk
Uimahallin sarjalippu 50 e/kk
Ruoka, vaatteet, kosmetiikka 550 e/kk
Teatteriliput, nettiostokset tms. ylimääräiset 50 e/kk
Säästöön 350 e/kk
Vaikutat aika kalkkikselta.. Ei ihme että jää ylinmääräistä.
AP
Olet itse ihan järkyttävä tuhlari baarikäynteinesi. Kaikki nyt eivät tykkää käydä baareissa, ja uimahalli ja teatteri voi tuoda elämyksiä. Ei aina tarvitse ryypätä. -eri
Moniko hyvä tarina alkaa "Oltiin kaverin kanssa teatterissa/uimahallissa..."
AP
Oletko ajatellut, mitä sulle jää oikeasti käteen näistä vuosista? Hassuja baaritarinoita?
Uimassa käynnistä saa lihaskuntoa ja rentoutumista, teatterista elämyksiä. Baarista saa kännit. Luulisi ettei se ole aikuisen ainoa elämän sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä planeetalla elät, jos kyseenalaistat, että 1700 €/kk nettona ei olisi keskituloinen. Jos bruttotulot olisivat 1700 € luokkaa, niin alkaisi olemaan jo pienituloisen luokkaa...
No ei ole keskituloinen noilla tuloilla! Suomalaisten mediaanipalkka on 3300€ paikkeilla, siitä jää reippaasti enemmän käteen kuin 1700€. Itse tienaan noin 2500€ ja karvan päälle 2000€ jää käteen. Pienillä tuloilla on kevyempi verotus. Jos netto on 1700€ niin ei palkka kauhean paljon päälle 2000€ voi olla, ehkä 2100-2200€.
Ap on pienipalkkainen tuhluri ja asuu vielä vuokralla. Taloustilanne paranee kun lakkaa syytämästä rahaa baareihin, ulkona syömiseen ja vuokraan.
Alempiin keskituloisiin kuuluvat tienaavat kuukaudessa käytettävissä olevaa tuloa 1525 - 2236 € ja heitä on 33 % väestöstä.
Keskimmäisen keskituloisten ryhmän käytettävissä olevat rahatulot ovat 2237 - 3049 €/kk ja ylemmän keskituloisen 3050 - 4065 €/kk. Keskimmäiseen ryhmään kuuluu 24,5 % ja ylempään 10,7 % väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki lisää tuloja.
Tai karsi vaikka noista ulkona syömisistä. Miten sulla jää rahaa vaatteisiin?
1700e on naurettava summa, ei sillä kunnolla pärjääkään.Siis yksin asuva ihminen ei tuolla summalla kunnolla pärjää? Ihan oikeasti mitä hittoa... Ei todellakaan ole normaalia pistää lähes tonnia baareihin ja ulkoruokintaan, jos on keskituloinen.
Keskituloinen 1700e?
Tuo 350e+500e menee hetkessä. Jos vielä sattuu vkl-reissua vaikka Rukalle tai Leville niin tuohan menee jo viikonlopussa.
Mun kaveripiirissä ihan normaalia.
Niin varmasti, Jonne 13 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velipoika vaimoineen tienaa 200 000 vuodessa bruttona, eikä niillä meinaa rahat riittää.
Joo, tuollaisia oikeasti on.
Mitä sitten?
Vaikka sitä, että jotkut pysyvät ikuisesti idiootteina, oli rahaa miten paljon tahansa.
Ja ehkä sitäkin, että rikas idiootti on aika säälittävä kaikessa avuttomuudessaan. Kaikkihan sitä nylkee mennen tullen ja huijaa kaupoissa, kun näkee ettei toinen osaa pitää rahoistaan kiinni.
Kuten ap:tä, vaikkei edes ole rikas. Maksuhäiriömerkintä odotettavissa. Ja ihan oma syy 😊
Kertoo aika paljon aloittajan luonteesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alempiin keskituloisiin kuuluvat tienaavat kuukaudessa käytettävissä olevaa tuloa 1525 - 2236 € ja heitä on 33 % väestöstä.
Keskimmäisen keskituloisten ryhmän käytettävissä olevat rahatulot ovat 2237 - 3049 €/kk ja ylemmän keskituloisen 3050 - 4065 €/kk. Keskimmäiseen ryhmään kuuluu 24,5 % ja ylempään 10,7 % väestöstä.
No sehän on kivaa, että keskituloisetkin saavat nykyään asumistukea kun tulot ei riitä peruselämiseen. Missä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on kivaa, että keskituloisetkin saavat nykyään asumistukea kun tulot ei riitä peruselämiseen. Missä mättää?
Sitä en tiedä, mutta jos ap:n kaltaisella keskituloisella on varaa pistää baariin ja ravintolaan 850€/kk, niin hän ei millään mittapuulla ole oikeutettu mihinkään tukiin.
Hanki lisätuloja.
Minullakin semmoisen 5 eri tulolähde tyyppiä. Varsinaisia eri tuloähteitäsitten oikeasti joku 40+
Mutta joo karsi menoja, lopeta ryyppääminen julkisissa tiloissa. Ryyppää sitten kotona itseksesi jos on ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiseksi lasketaan n. 1230€ ja siitä alaspäin tienaavat... Eli kyllä ap on ihan keskituloinen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvän provon pistit pystyyn. Valitettavasti tiedän kyllä ihmisiä, jotka elävät ihan oikeasti näin. Esimerkiksi eräs nainen kyllä huollattaa ripset, kynnet ja hiukset joka kuukausi ja hyppää lähes joka viikonloppu baarissa sillä myyjän 1400€ kuukausipalkalla ja sitten itketään, kun 2 viikkoa ennen palkkapäivää tilillä on enää alle 100€ jäljellä, ettei ole varaa tehdä mitään... Nyyhkistä.
No mitä sitten? Jos ei palkallaan saa/voi tehdä mitään muuta kuin maksaa vuokraa, laskuja, lainanlyhennystä ja ostaa ruokaa, niin miksi edes käydä töissä? Saman saa kotona makaamallakin. Mun rahat loppuu myös parissa viikossa ja loput pari viikkoa mies maksaa kaiken. Voisin olla ihan petolinnun persseen näköinen myös, joten eipä ole mies valittanut.
No sehän on hyvä tilanne, että mies maksaa ja se sopii teille. Jos ei maksaisi, niin sitten sinäkin joutuisit priorisoimaan nimenomaan nuo mainitsemasi tylsät ja pakolliset rahanmenot. Itse täytyy kyllä sanoa, että jos mun mies olisi sen verran alkeellinen rahankäytössä, että rahat hupenisi pakollisen vuokran jne. jälkeen esim. baareihin ja itse maksaisin vielä pari viikkoa kaikki ruoat ja muut yhteiset kulut, niin ei kiitos.
Jos ei maksaisi, jättäytyisin työttömäksi. En näe mitään mieltä raataa töissä jos siitä ei jää itselle mitään käteen. Eläkkeeseenkään on turha vedota kun on pieni palkka. Työttömille maksetaan asuinkulut, laskut, lääkkeet, silmälasit ja ruuat, joten miksi vaivautua. Baareissa en juokse paitsi miehen kanssa, mutta ulkonäkö ja vaatteet maksaa.
Tämä. Juurikin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asumistuessa on joku omavastuu, ei sitä ihan kuka tahansa saa. Esim. AP ei missään tapauksessa saa tukia, kun on tuhlannut itse rahansa. Tuet annetaan tulojen mukaan, ei sen mukaan että on huono käyttämään rahaa.
Oikeasti baariin 350e kuussa? Tuo on melko normaali palkka kuitenkin, hyvin sillä pärjää kun vähän miettii menojaan. Karsi baaribudjetti neljännekseen, terveys ja lompakko kiittää.