Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä iho, mikä siihen auttaa? Vinkkejä ainoastaan muilta hirviöiltä, kiitos!

Vierailija
19.02.2020 |

Tuntuu että olen kokeillut jo lähes kaiken halvoista aina sinne sadan euron tuotteisiin. Mikään ei ole vielä tehnyt ihostani parempaa. Osa tuotteista on mennyt vähän ajan päästä roskiin, koska ovat pahentaneet ihoa entisestään. Kalliita apteekin tuotteita roskiin, ei siihen olisi varaa. Mutta toisaalta maksaisin mitä vaan hyvästä ihosta. Se taitaa jäädä kuitenkin vain unelmaksi.

Ihoni on tulipunainen, aknea vaihtelevasti, samoin ihottumaa, pintakuivuutta... Ärtyy hikoilusta ja ulkoilusta, jopa pesuista, kutiaa... En kehtaa näyttäytyä kenenkään edessä ilman meikkiä, hyvä että edes oman perheen kesken hetkellisesti aamuisin. Lapsi totesikin kerran että äiti näyttää hirviöltä.

Uusin ostokseni on joku kehuttu teepuusaippua, kokeilen sitä tänään. Taas kerran jaksan toivoa. Mitä te muut hirviöt olette tehneet naamanne kanssa? Kaikki muu tuntuu olevan hyväksyttävää, mutta ei pska iho aikuisella.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihoni on ollut huono 5-luokasta lähtien. Öljyinen ja aknen valtaama naama. Koko teini aikani koitin kaikki rasvat marketeista ja apteekeista. Kävin iholääkärilläkin. Suurin osa edellämainituista vain pahensi tilannetta. Selvisi sitten myöhemmin 18-vuotiaana, että kaiken kärsimyksen oli aiheuttanut harvinainen sairaus, joka minulta silloin löydettiin. Osiltaan auttoi sitten tämän sairauden hoitaminen. Rupesin käyttämään myös vegaanista hiilisaippuaa (saa luonnontuote kaupoista) ja vegaanista kevyttä kuorinta-ainetta. Nyt on iho parempi, mutta todella arpinen. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
62/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ei kannata kuunnella ja ottaa vastaan neuvoja ihmisiltä, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. Kyseessä on ihan eri tapaukset, jos toisella on naama tulehtuneen punainen ja leimahteleva, kun toisella taas otsa ja suunympärys täynnä pieniä finnejä.

Henkilöllä, jolla on siellä täällä finnejä (yleensä suunympärys tai t-alue hajanaisesti) on täysin hoidettavissa valitsemalla sopiva tuote apteekista farmaseutin avustamana. Henkilön, jolla kasvot leimahtavat yhdestä punnerruksesta tai suihkussa käynnistä sekä kasvoista huokuu ärtynyt ja tulehtunut iho, täytyy muuttaa ruokavaliotaan radikaalisti. Kyseinen tila ei poistu koskaan ellei ruokavaliosta karsita suolistoa ärsyttäviä ja sitä kautta kehoa inflammoivia tekijöitä. Maitotuotteet, hiilarit, viljojen tuhloistorjunta aineet (gluteeni, fytiinihappo), paistettu ruoka sekä fodmap-tuotteet ovat aineita, jotka karsittuani sain erittäin vaikean akneni kymmenen vuoden ja useiden tehottomien roa-kuurien jälkeen puhtaaksi. Nykyään, kun kaikki nykyruokavalioihin kuuluva saasta on pysynyt poissa kehostani jo vuosia, on ihokin käytännössä kuin vauvan py.lly. On mahdotonta nähdä, että minulla on ollut kystinen akne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arganöljy ja puhdas e-vitamiiniöljy

Vierailija
64/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täällä varmaan mainittu jo pariin kertaan, mutta lisään lusikkani soppaan: maitotuotteet. Lopetin maitotuotteiden käytön lähes kokonaan kun muutin omilleni ja ihoni parani samalla. Nykyään huomaan ihan muutamassa päivässä, jos syön vähän enemmän juustoja tai paljon jäätelöä (esim. jouluna ja kesällä).

Tietty moni muukin asia voi vaikuttaa, mutta jos ei tunnu liian vaikealta niin suosittelen maitotuotteiden korvaamista kasvipohjaisilla - tuntuu monella auttaneen :)  

Vierailija
65/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teepuusaippuasi onkin Saaren taikaa, mutta sillä olen itse saanut uskomattoman hyvän avun, parikymmentä vuotta (!!!) jos jonkinlaista kokeiltuani. Ehkä pahaan tilanteeseen jonkinlainen aknelääkekuuri ensin voi olla tarpeen, mutta sen jälkeen tuota 1-2 kertaa päivässä. 

Vierailija
66/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri ja kosmetologi. Minusta eivät ole toistensa kilpailijoita, vaan nämä täydentää toisiaan. Lääkkeet ensin kohdalleen, niin että saa erilaiset tulehdukset aisoihin. Sen jälkeen kosmetologille, joka osaa auttaa sellaisten ongelmien kanssa kuin punoitus, ihon hilseily, pintakuivuus yms. Lääkäri usein määrää vain yhtä lääkettä, mutta jos ongelma on moninainen, se ei hoida kaikkea. Se hoitaa ehkä sen pahimman.

Rasvojen käytöstä sen verran, että joku perusvoide tai rasvainen rasva ei itsessään tuo kosteutta iholle. Se lukitsee kosteuden joka jo on ihossa, niin että se pysyy. Se muodostaa iholle suojaavan kalvon. Jos iho kuitenkin tarvitsee lisää kosteutta, jokin kosteuttava seerumi rasvan alla usein auttaa. Seerumilla voi tuoda iholle kosteutta jota siinä ei ennestään ole. Nämä ei ole välttämättä kalliita. Itselläni esimerkiksi käytössä ihan perus Lumene seerumi.

Vierailija
67/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kommentteja, mutta ihan aluksi ihotautilääkärille, hän on ainoa oikea osoite! Lääkitys ja ellei nekään auta niin plastiikkakirurgille, heillä on keinoja auttaa esim. laser. Älä enää odottele!!!

Vierailija
68/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeen kaikki tekee sen virheen, että hoitaa kuvaamaasi ihoa pesuaineilla, finnejä kuivattavalla voiteilla ja lääkkeillä. Nämä vain pahentavat tilannetta. Hetken ehkä voi helpottaa ja luulet ongelman kadonneen ja jossain kohtaa iho muuttuu taas huonoksi, lopetat tuotteiden käytön ja iho on vielä pahempi. 

Aivansana on kosteusvoide, ihosi tarvitsee kosteutta. Paras kosteusvoide pintakuivalle iholle on Klairssin rich moist soothing creme. Itse tilaan tätä Iherbistä, mutta saa tätä Suomestakin. Voit myös unohtaa kaikki pesuaineet, kyllä kuulit oikein. Pesuaineiden tilalle ostat konjak sienen ja peset pelkästään sillä. Itse olen omani ostanut ihan puuilosta vitosella. Herkälle iholle kuorinnaksi riittää pyyhkeellä kasvojen kuivaaminen. Esim. pellavapyyhe on tähän hyvä. Kerran kuussa voi tehdä syväkuorinnan esimerkiksi kahvipuruilla ja jollain öljyllä. Vaikka oliivi tai kookosöljy. 

Jos haluat käyttää kasvovettä valitse alkoholiton witch hazel valmiste. Näitäkin saa iherbistä, eikä maksa paljon. Tärkeää olisi nyt siis rauhoittaa ja kosteuttaa ihoa. Ihon rauhoittamiseksi seuraavat ovat myös tärkeitä steppejä: Vaihda tyynyliinaa usein, pese suihkussa kasvot viimeisenä ja älä nuku hiukset auki. Jos peset suihkussa ensin kasvot, avaat ihohuokset shampoon kemikaaleille ja jos nukut hiukset auki, ne hinkkaavat ihoosi hiuksista öljyä, hiustuotteita ym. Aamuisin pelkällä lämpimällä vedellä pesu riittää ja hinkkaamisen sijaan painele iho kuivaksi. Jos iho tuntuu likaiselta pyyhi vielä kasvovedellä.

Jos ihosi on oikein epätoivoisessa kunnossa ja olet valmis tekemään mitä vain, kannattaa siirtyä myös vegaaniseen ruokavalioon. Maidossa olevat hormoonit aiheuttavat mm. niitä kipeitä isoja ihonalaisia finnejä. Kananmunan syöminen silloin tällöin on ok, mutta vältä lihaa ja maitotuotteita. Kasvituotteissa on itsessään paljon ravintoaineita ja tuoreista tuotteista saat kosteutta myös.

N30

Vierailija
69/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laponie of scandinavia on tehty sunlaiselle erittäin herkälle iholle. Suosittelen tutustumaan. Nämä ovat erilaisia kuin apteekin herkän ihon tuotteet, koska ovat luonnonmukaisia ja siten esim. muovittomia ja silikonittomia, sen huomaa käytännössäkin "kevyemmistä" koostumuksista.

https://laponieskincare.com/about-laponie-skincare

https://laponieskincare.com/blog/meet-our-founder-kristina

Vaikuttaa siltä, että ihosi suojavaippa (skin barrier) on häiriintynyt, ja käyttäisin hyvin hellävaraisia tuotteita, jotka antavat ihon rauhoittua ja korjata itseään. Kokeilisin Laponielta puhdistusainetta ja kosteusvoidetta, ehkä kasvovettä. (Kosteusvoide kannattaa levittää kostealle vedelle, mutta tämä voi olla ihan hanavettäkin kasvopesun jäljiltä.)

Vierailija
70/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laponie of scandinavia on tehty sunlaiselle erittäin herkälle iholle. Suosittelen tutustumaan. Nämä ovat erilaisia kuin apteekin herkän ihon tuotteet, koska ovat luonnonmukaisia ja siten esim. muovittomia ja silikonittomia, sen huomaa käytännössäkin "kevyemmistä" koostumuksista.

https://laponieskincare.com/about-laponie-skincare

https://laponieskincare.com/blog/meet-our-founder-kristina

Vaikuttaa siltä, että ihosi suojavaippa (skin barrier) on häiriintynyt, ja käyttäisin hyvin hellävaraisia tuotteita, jotka antavat ihon rauhoittua ja korjata itseään. Kokeilisin Laponielta puhdistusainetta ja kosteusvoidetta, ehkä kasvovettä. (Kosteusvoide kannattaa levittää kostealle vedelle, mutta tämä voi olla ihan hanavettäkin kasvopesun jäljiltä.)

... Siis iholle tietysti :D

Vierailija
71/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäiset merkkisuositukset vauvapalstalla eivät tosiaan auta, jos ihossa on joku lääkärin hoitoa vaativa ongelma. Itselläni on atooppinen ihottuma, ja lääkäri totesi vielä lisäksi ruusufinnin. Sain siihen oikeanlaisen kuurin ja parantuneelle iholle oli helpompi lähteä kokeilemaan erilaisia tököttejä. Ja ruokavaliohoito vedenjuonteineen siinä sivussa.

Oma iho puskee talia ulos tietyillä kasvon alueilla, ja muutamassa päivässä tulee kaameita talitukkeumia jos en puhdista aamuin illoin huolellisesti. Kun olin putsannut liian miedolla kasvojenpuhdistusemulsiolla tosi pitkään, ei se tali peseytynyt ilmeisesti kunnolla. Mutta tämä hienosäätö on just jokaisen iholla ihan omansa, toiset puhdistavat taas liian rajusti.

Eli minä suosittelen hyvää ihotautilääkäriä ja säännöllistä käyntiä hyvällä kosmetologilla. Tsemppiä!

Vierailija
72/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen terveellinen ruokavalio auttaa jokseenkin varmasti ja suhteellisen nopeasti näet jo suunnan. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Vierailija
73/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että ihon kunto vaikuttaa paljon itsetuntoon ja ihon pahimpina päivinä haluaisi vaan jäädä kotiin neljän seinän sisälle. Itselläni akneni alkoi neljä vuotta sitten ja alkoi pahentua kaksi vuotta sitten. Minulla on rasvainen ja pintakuiva iho, joka on myös herkkä. Jos olisi mahdollisuus neuvoa nuorempaa minää niin kehottaisin olemaan käyttämättä niitä vahvoja ja kuivattavia ihonhoitotuotteita. Nimittäin niissä ihon pH kärsii.

- LV:n puhdistusvaahto on edullinen ja hyvä. Siinä ei ole sodium laureth sulfate -ainetta, joka ärsyttää aknea ja lisää finnejä. Siinä pH on 5,5 mikä on ihanteellinen pH kasvojen iholle

- yritä etsiä joku tasapainottava ja rauhoittava kasvovesi, joka sisältää salisyylihappoa

- minulla on auttanut V10 Plus c-vitamiiniseerumi vähentämään epäpuhtauksia ja vaalentanut aknearpia

- meikit pesen meikinpuhdistusöljyllä ja käytän paljon kasvorasvaa kosteuttaakseni pintakuivaa ihoani

- käytän kerran viikossa savinaamiota (savinaamiot ovat hyviä aknelle) 

- juon vettä 1,5-2 litraa päivässä ja koitan olla koskematta kasvoihini 

- vaihdan tyynyliinat ja kasvopyyhkeeni 2-3 päivän välein

Toki tämä on varmasti yksilöllistä, miten tämä toimii. Toivottavasti kuitenkin näistä olisi jotain hyötyä. Ainiin, olen lopettanut asioista stressaamisen kokonaan. Stressi oli minulle yksi tekijä, mikä pukkasi kasvoihini finnejä. Uskon, että sinua turhauttaa ja harmittaa tilanteesi. Ruokavaliosta en lähde saarnaamaan, mutta suosittelen jättämään maitotuotteet ruokavaliosta kahdeksi kuukaudeksi ihan vaan kokeilun kannalta.

Vierailija
74/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäiset merkkisuositukset vauvapalstalla eivät tosiaan auta, jos ihossa on joku lääkärin hoitoa vaativa ongelma. Itselläni on atooppinen ihottuma, ja lääkäri totesi vielä lisäksi ruusufinnin. Sain siihen oikeanlaisen kuurin ja parantuneelle iholle oli helpompi lähteä kokeilemaan erilaisia tököttejä. Ja ruokavaliohoito vedenjuonteineen siinä sivussa.

Oma iho puskee talia ulos tietyillä kasvon alueilla, ja muutamassa päivässä tulee kaameita talitukkeumia jos en puhdista aamuin illoin huolellisesti. Kun olin putsannut liian miedolla kasvojenpuhdistusemulsiolla tosi pitkään, ei se tali peseytynyt ilmeisesti kunnolla. Mutta tämä hienosäätö on just jokaisen iholla ihan omansa, toiset puhdistavat taas liian rajusti.

Eli minä suosittelen hyvää ihotautilääkäriä ja säännöllistä käyntiä hyvällä kosmetologilla. Tsemppiä!

Ap kirjoitti jo käyneensä useampaan otteeseen ihotautilääkärillä ja ettei ole saanut kaipaamaansa apua. Ruokavalioita ap kertoi kokeilleensa useita ja kiinnittävänsä ruokavalioon nytkin huomiota. Ap: "Nykyään ongelma ei ole akne niinkään, vaikka sitäkin on vaihtelevasti kuten sanoin, vaan ihon yleinen pska kunto. Juurikin tuo joidenkin kuvailema hilseily yms. Punaisuus ja herkkyys. Kuumotus.", mikä kuulostaa häiriintyneeltä ihon suojavaipalta, johon oikeat tuotteet (esim. mainitsemani Laponie) saattaisi auttaa. Tietysti kaikki ehdotukset ovat lopulta enemmän tai vähemmän hakuammuntaa, koska jokainen tilanne on täysin yksilöllinen. Toki voi olla että joku toinen ihotautilääkäri osaisi auttaa paremmin, mutta turhauttaviin ja hyödyttömäksi jääviin lääkärivierailuihin palaa niihinkin tuhottomasti rahaa.

Vierailija
75/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ihon parempaan kuntoon näillä keinoilla:

-Konjac-ihonhoitosieni ihon puhdistuksessa (googlaamalla lisätietoa, kuorii hyvin hellävaraisesti kuollutta ihosolukkoa, poistaa talia ja vahvistaa ihon suojakerrosta, auttaa erityisesti ruusufinniin)

-Maitotuotteet pois, erityisen paha on maitosuklaa, jossa on täysmaitotiivistettä tms.

-Gluteeni pois ruokavaliosta, gluteeniherkällä viljatuotteet voivat aiheuttaa ihottumaa, hilseilyä ja kuumotusta iholla

-Teepuuöljy tippoina esim. pumpulipuikolla finneihin iltaisin tai kosteusvoiteen sekaan (anti-inflammatorinen, mutta liika annostelu voi ärsyttää ihoa)

-Ihon kosteutuksesta huolehtiminen, mutta ei liian rasvaisia maskimaisia tuotteita eikä silikonia

Kannattaa perehtyä talipunkkiin, joka elelee päänahassa, mutta myös iholla ja liiallisena voi aiheuttaa ruusufinniä ja ihon ärtyneisyyttä, hoitona ihon pitäminen mahdollisimman puhtaana, teepuuöljy ja liiallisen rasvauksen välttäminen (talipunkki elää ihohuokosissa syöden rasvaa ja sen eritteet ärsyttävät ihoa)

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/enimmakseen_harmiton

Vierailija
76/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio.

Tarkkaile syömistäsi. Mä uskon, että sillä on suurin merkitys. Noi kaikki voiteet yms. on vain pintaa. Huono iho tulee sisältäpäin.

Ainakin itse ole huomannut selvän yhteyden. En ole vielä hyvää ihoani saanut takaisin mutta tiedän jo vähän siitä mitä en ainakaan syö.

Mun vältettävien lista on nyt ainakin nämä

Maitotuotteet

Sipsit

Mausteet

Suklaa

Rypsiöljy

Hassu juttu mutta kaikki se mikä suussa maistuu hyvälle aiheuttaa mulle iho-ongelmia

.

Vierailija
77/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio.

Tarkkaile syömistäsi. Mä uskon, että sillä on suurin merkitys. Noi kaikki voiteet yms. on vain pintaa. Huono iho tulee sisältäpäin.

Ainakin itse ole huomannut selvän yhteyden. En ole vielä hyvää ihoani saanut takaisin mutta tiedän jo vähän siitä mitä en ainakaan syö.

Mun vältettävien lista on nyt ainakin nämä

Maitotuotteet

Sipsit

Mausteet

Suklaa

Rypsiöljy

Hassu juttu mutta kaikki se mikä suussa maistuu hyvälle aiheuttaa mulle iho-ongelmia

.

Niin ja gluteeni.

Olen siirtynyt melkein gluteenuttomaan ruokavalioon.

Vierailija
78/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaikki aineet pois vettä myöten, sitten odotat pari viikkoa tapahtuuko yhtään paranemista, jos niin hoito/puhdistusaineeksi 100% kylmäpuristettu kasviöljy tipoittain, myöhemmin voi kokeilla kosteuttamista vedellä, alkuun tislattua.

Tämä on omakohtaisesti kehitelty menetelmä ja toimivaksi todettu. 

Vierailija
79/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruokavalio on gluteeniton ja vhh. Maitotuotteista käytän voita, juustoja, turkkilaista jogurttia ja smetanaa. Öljyistä oliiviöljyä ja kookosöljyä. Olen tosiaan kokeillut monia ruokavalioita tähän mennessä, enkä ole huomannut eroa. Ehkä se olisi sitten vielä jätettävä nuo maitotuotteet pois...

Te, jotka suosittelette ihotautilääkäriä, olisi mukava jos kertoisitte millaisen avun olette sieltä saaneet? Jos akne ei ole pahin ongelmani, tuskin roaccutan on vastaus. Ilmeisesti se ei siis ollut se, mitä minulle silloin vuosia sitten määrättiin, koska en joutunut mihinkään maksatesteihin, jotka joku mainitsi. Muistan kuitenkin että syötävä kuuri se oli ja lisäksi jotain linimenttiä piti levittää naamaan. Tuskin millään kuureillakaan voi jatkuvasti olla.

Tiedostan toki että täydellistä ihoa tuskin koskaan saan mutta jotain parannusta sitä tietysti kaipaa. Otan nyt ensimmäisenä selvää tuosta tyynystä, jonka jotkut mainitsivat, sitä en ole vielä kokeillut. En ala tässä nyt eritellä mitä suositelluista tuotteista olen kokeillut ja mitä en, siihen menisi ikuisuus ja tuskin edes muistan kaikkia, on niitä sen verran kertynyt vuosien varrella.

Kiitos taas oikein paljon kaikille linkeistä ja vinkeistä! Tuli jo parempi olo ihan tätä ketjua lukiessa kun niin moni on halunnut auttaa.

Vierailija
80/106 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ruokavalio on gluteeniton ja vhh. Maitotuotteista käytän voita, juustoja, turkkilaista jogurttia ja smetanaa. Öljyistä oliiviöljyä ja kookosöljyä. Olen tosiaan kokeillut monia ruokavalioita tähän mennessä, enkä ole huomannut eroa. Ehkä se olisi sitten vielä jätettävä nuo maitotuotteet pois...

Te, jotka suosittelette ihotautilääkäriä, olisi mukava jos kertoisitte millaisen avun olette sieltä saaneet? Jos akne ei ole pahin ongelmani, tuskin roaccutan on vastaus. Ilmeisesti se ei siis ollut se, mitä minulle silloin vuosia sitten määrättiin, koska en joutunut mihinkään maksatesteihin, jotka joku mainitsi. Muistan kuitenkin että syötävä kuuri se oli ja lisäksi jotain linimenttiä piti levittää naamaan. Tuskin millään kuureillakaan voi jatkuvasti olla.

Tiedostan toki että täydellistä ihoa tuskin koskaan saan mutta jotain parannusta sitä tietysti kaipaa. Otan nyt ensimmäisenä selvää tuosta tyynystä, jonka jotkut mainitsivat, sitä en ole vielä kokeillut. En ala tässä nyt eritellä mitä suositelluista tuotteista olen kokeillut ja mitä en, siihen menisi ikuisuus ja tuskin edes muistan kaikkia, on niitä sen verran kertynyt vuosien varrella.

Kiitos taas oikein paljon kaikille linkeistä ja vinkeistä! Tuli jo parempi olo ihan tätä ketjua lukiessa kun niin moni on halunnut auttaa.

Mä en ole saanut ihotautilääkäreiltä apua. Antibioottikuureja olen syönyt ja se auttaa vain hetkellisesti ja voisin jopa väittää, että siitä on vaan haittaa kun suolisto menee sekaisin ja se taas näkyy ihossa.

Syömisten seuraaminen on ainoa joka mulla oikeasti auttaa. Kun suolisto on kunnossa, se näkyy myös ihossa.

Ei kaikki ruoka sovi kaikille. Ei vaikka ne olisi kuinka terveelliseksi mainostettuja. Esim. ruisleipä. Sen syöminen näkyy mulla heti seuraavana päivänä naamassa punaisina näppyinä ja punotuksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi