Hirveä iho, mikä siihen auttaa? Vinkkejä ainoastaan muilta hirviöiltä, kiitos!
Tuntuu että olen kokeillut jo lähes kaiken halvoista aina sinne sadan euron tuotteisiin. Mikään ei ole vielä tehnyt ihostani parempaa. Osa tuotteista on mennyt vähän ajan päästä roskiin, koska ovat pahentaneet ihoa entisestään. Kalliita apteekin tuotteita roskiin, ei siihen olisi varaa. Mutta toisaalta maksaisin mitä vaan hyvästä ihosta. Se taitaa jäädä kuitenkin vain unelmaksi.
Ihoni on tulipunainen, aknea vaihtelevasti, samoin ihottumaa, pintakuivuutta... Ärtyy hikoilusta ja ulkoilusta, jopa pesuista, kutiaa... En kehtaa näyttäytyä kenenkään edessä ilman meikkiä, hyvä että edes oman perheen kesken hetkellisesti aamuisin. Lapsi totesikin kerran että äiti näyttää hirviöltä.
Uusin ostokseni on joku kehuttu teepuusaippua, kokeilen sitä tänään. Taas kerran jaksan toivoa. Mitä te muut hirviöt olette tehneet naamanne kanssa? Kaikki muu tuntuu olevan hyväksyttävää, mutta ei pska iho aikuisella.
Kommentit (106)
Hyvät ehdotukset saaneet paljon alapeukkuja. Myyntimiehiä liikkeellä. Säästäkää rahanne johonkin muuhun.
Itselläni on hankala ruusufinni. Pärjään sen kanssa suht hyvin, kun noudatan seuraavia rutiineja (onneksi suurin osa on hyvästä myös muulle terveydelle, joten ruusufinnin hoito ei tunnu ihan niin työläältä :D)
- vhh ruokavaliona. Ei eineksiä, ei sokeria, ei viljaa, vain vähän maitotuotteita. Ei myöskään tulehdusta lisääviä rypsiöljyjä yms, vaan rasvoina kookos- ja oliiviöljy sekä voi. Punaista lihaa maltillisesti, sen sijaan kalaa ja kananmunia, kanakin ihon suhteen ok. Paljon, paljon vähähiilarisia kasviksia päivittäin!
- Ei kahvia, alkoholia eikä voimakkaita mausteita. Tee ja rooibos sopivat hyvin.
- Tarpeeksi unta. Silkkinen tai satiininen tyynyliina, jota vaihdan usein.
- Stressinhallinta. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta kaikki stressinlievitys on plussaa.
- Lempeää liikuntaa ja raitista ilmaa päivittäin.
- Ihon suojaaminen kylmältä ja kuumalta. Viimassa meikkivoide, puuteri ja huivi suojaksi, saunassa en käy ollenkaan enkä suihkussa suihkuta kasvojani liian lämpimällä vedellä.
- Ei auringonottoa! Varjo on ihon paras kaveri.
- En koskaan kuivaa kasvojani pyyhkeellä! Tämä on tärkeää. Suihkun jne. jälkeen annan kasvojen ihon hengähtää ja kuivua itsekseen hetken, esim. hammaspesun ajan. Tuotteet imeytyy hyvin vielä hieman kostealle iholle.
- Ihonhoitorutiineissa ei voi liikaa korostaa säännöllisyyttä, sopivia tuotteita ja hyvää hygieniaa. Itse käytän tuotteita mahdollisimman vähän, jotta ei tule tarpeetonta hankausta. Ihoni on siis todella herkkä.
Aamurutiini:
- kasvojen kevyt pyyhintä misellivedellä
- seerumi
- päivävoide (sis. suojakertoimen myös talvella)
- meikkivoide (myös tässä suojakerroin)
- puuteri
Iltarutiini:
- joko pelkkä misellivesi, tai putsari ja sen jälkeen misellivesi
- seerumi
- yövoide
En missään vaiheessa käytä vettä, hankaa, tai kuivaa pyyhkeellä. Tuotteiden levitys vain puhtain sormin ja kevyesti. Kaikki tuotteet ovat tuoksuttomia ja herkälle iholle tarkoitettuja, omani ovat usein ihan marketin Erisania ja LV:tä.
Myös hiustuotteet ovat tuoksuttomia ja luonnonkosmetiikkaa, koska yön aikana ne hieroutuvat tyynyliinaan ja siitä kasvoille. Tymäkät muotovaahdot yms. ovat varma tapa saada iho hermostumaan.
En myöskään koskaan käytä suihkutettavia kuivashampoita, dödöjä yms, koska iho lehahtaa tulipunaiseksi myös niistä.
Työläältä kuulostaa, ja jotain varmasti unohtuikin, mutta ei tämä loppujen lopuksi ole yhtään hankalaa. Totuttelua vain vaatii aluksi, mutta tasainen ja kaunis iho kyllä palkitsee hyvin! Tsemppiä Ap! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Plastiikkakirurgi voi tehdä ihonkuorinnan tangentiaalisen ekskiision tekniikalla. Päälle voi sitten laittaa keinoihoa tai kadaaverien ihoa oman toivomuksen mukaan.
Kiitos piristyksestä! On tää mun iho sen näköinen että mieluusti voisin ottaa tilalle sitä kadaaverien ihoa, ei se ainakaan tätä huonompaan suuntaan veisi! 😂
Eilisiltana mietin semmoistakin että pitäisikö ilmojen lämmetessä ottaa teltta ja muuttaa johonkin metsään tai saareen kuukaudeksi, pestä naama vain järvivedellä, olla hoitamatta ja meikkaamatta ihoa ollenkaan, katsomatta peiliin ja tapaamatta ketään. Sitten voisi kuukauden jälkeen katsoa onko iho rauhoittunut vai hyppäänkö suosiolla sinne järveen koko akka.
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkärille! itsekin kokeilin kaikkea, mutta vasta minulle määrätty vahva lääkekuuri oikeasti auttoi (Roaccutan). Ehdin kärvistellä monet vuodet ennen tuota.
Sama. Ihotautilääkärillä käynti ja Roaccutan-kuuri saivat teininä alkaneen aknen vihdoin loppumaan. Ei siinä kannata pelleillä minkään ruokavalioiden eikä voiteiden kanssa.
Oma kokemus on seuraava: käytin liian voimakkaita ihonhoitotuotteita ja pesin vielä kaiken kukkuraksi ihoni saippuala (oli kyllä jokin LV-tuote). Viimein otin ja kävin ihotautilääkärillä. Hän totesi, että osin finneinä pitämäni ryhelöt olivat ihottumaa.
Lääkäri kielsi saippuapesun sekä tuhtien kasvovesien ja voiteiden käytön. Hän kirjoitti apteekissa valmistettavan voideseoksen reseptin: perusvoiteeseen tuli ainakin salisyyliä ja kortisonia. Pesuaineeksi Sebamed. Kolmen kuukauden kuluttua iho alkoi parantua ja sain enää satunnaisia finnejä lähinnä otsaan.
Myöhemmin kävin sitten säännöllisesti kosmetologilla ihonpuhdistuksessa. Monta vuotta pärjäsin jollain Humektanilla tai Aqualanilla.
Itse näin peilistä aknenaamaisen hirviön. Monta vuotta en mitään muuta tuijottanutkaan kuin näppyjä ja oli kausi, jolloin pesin kasvot kolme kertaa päivässä, kun ajattelin vian olevan siinä, että olen jotenkin likainen.
Itsellä myös karmea iho ja pahinta on se että se pahenee vuosi vuodelta vaikka ikää tulee. Itseä ärsyttää eniten se, että voin muuten hyvin ja olen hoikka, mutta aknen vuoksi pitäisi jättää maitotuotteet, sokerit, jauhot, päihteet totaalisesti, hoitaa naamaa päivittäin laadukkailla tuotteilla ja vaihtaa pyyhkeet ja tyynyliinat päivittäin ja mitä näitä nyt on. Jollekin ehkä helppoa mutta minusta elämää yllättävän paljon rajoittavaa.
En odota pääseväni helpolla, onhan akne sairaus, mutta jos oppikirjan mukaan menee niin kyllä yksi naaman hoito on pirun vaativaa. Lisäksi mahdolliset lääkärikäynnit ja kosmetologit, jne. Ja se muu kropan huolto.
Tuntuu vain epäreilulta, että muut pesevät kasvot aamulla ja illalla levittävät ehkä kosteusvoiteen ja se on siinä. Pitävät herkkupäiviä kun huvittaa ja käyvät kasvohoidoissa nauttimassa. Miten nykylääketiede ja kosmetiikateollisuus ei ole yhteen yleisimpään vaivaan keksinyt pysyvää apua??
Itse asiaan: itsellä auttoi tetrasykliinikuuri mutta oireet palasivat heti. Serkullani auttoi vain Diane Nova, mutta itse en haluaisi e-pillereitä käyttää. Joten tällä mennään.
Puhdass tyyny ja puhdas tyynyliina nyt aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Puhdass tyyny ja puhdas tyynyliina nyt aluksi.
Oho, vau, tätä ei ois ikinä kukaan muuten tajunnut, kyllä nyt kaikki ongelmat ratkeaa!
Lisäksi vielä: älä puristele tai räplää ihoa, juo vettä! Muista hyvä puhdistus!
Itselläni ruusufinni, joka on pysynyt parhaiten aisoissa bacteriostat cleanser -puhdistusaineella ja otsonoidulla oliiviöljyllä. Koen myös, että maidon pois jättäminen toi aikoinaan ison avun.
Hei,
Paljon jo kommentteja ja ohjeita tullut😊. Minulla ollut huono iho koko aikuisiän, mutta näillä olen saanut sen kyllä todella hyvään kuntoon.
Suosittelen myös laponie on Skandinavian tuotteita, hyviä, hellävaraisia ja ihan ok-hintaista. Älä kuori, äläkä kuivata ihoa. Kasvovesi ja kosteutus on tärkeää. Itselläni ratkaisevin tuote oli kuitenkin Ducrayn keracnyl seerumi, vasta tämä tuote auttoi oikeasti tulehdukseen ihossa. Itse huomasin vaikutuksen jo viikossa. Saa tilattua esim. nesi.fi. Tätä kannattaa kokeilla, tiedät kyllä heti toimiiko sinulla. Tsemppiä 👍
Ihon jyvä puhdistus, mutta ei voimakkaita aineita. Kuorinta oliiviöljy+sokerilla, hellin sormin. Puhtaalle kostealle iholle vaseliinia.
Kaikki apteekinkin seerumit kokeilleena nämä lähes ilmaiset myrkyttömät aineet auttoivat ja iho on aika mukava nyt.
Jos tällainen ei parissa kolmessa viikossa auta yhtään, niin hae lääkäriltä apua.
Vierailija kirjoitti:
Varasitko jo ajan lääkärille?
Kerrotko miten lääkäri auttoi sua, mitä määräsi jne.
Ennen pintakuiva sekaiho, aina muutamia finnejä. Ei kuitenkaan runsaasti. Päältä hilseilevän kuiva, kosteutus oli vaikeaa, koska rasvattomasta tuotteet ei kosteuttaneet, ja rasvapitoiset aiheuttivat finnejä. Acnatac-akkevoide pelasti, kaikki finnit lähtivät ja nyt voin kosteuttaa ja iho hehkuu! Voide tosin kuivattaa hoidon aikana.
Sellaisen vinkin antaisin että ennenkuin lähdet taas ostamaan kaikenmaailman tuotteita mitä täällä on suositeltu niin käy siellä ihotauti lääkärillä. Saat siellä ohjeet hoitaa ihoasi ja säästät rahaa näiltä kokeiluilta. Kuten huomaat, täällä jokainen tietää näkemättä että miten sinun pitäisi ihoasi hoitaa.
Mulle myös auttoi vain roacuttan, tai se sen edullisempi rinnakkaislääke. Toinen mikä on pysyvästi parantanut ihon kuntoa on meikkien vaihtaminen mineraalimeikkeihin, ne ei tuki ihohuokosia eikä ärsytä ihoa.
Humektan on tosiaan hyvä kosteusvoide, mahdollisimman mietoa ja kosteuttavaa ja tuo konjak-sieni kuorintaan.
Ehdottomasti kannattaa käydä ihotautilääkärillä niin saat ihon kuntoon, se on tosiaankin mahdollista, eikä sun tarvitse enää kärsiä aknesta ja kipeistä näpyistä 🙂
Suomessa toisilla paikkakunnilla on niin kauhea vesi, että riittää suunnilleen yksi pesukerta ja naamani alkaa hilseillä ja punottaa. Kokeile pestä mahdollisimman vähän ja ehkä jopa jollain pullovedellä.
Monet ovat saaneet apua myös pätkäpaastosta 16:8 ja tietenkin riittävästä unesta.
Ihotautilääkäriä parempi voi usein olla osaava kosmetologi ja reagoivalle, herkälle iholle rauhoittavat ja kosteuttavat tuotteet. Taustalla voi olla toki monikin asia mutta herkälle, kuivalle iholle ei roaccutan ehkä ole hyvästä? Tässä kun muutenkin vaikuttaa, ettei akne ole se pääongelma vaan herkästi reagoiva iho. Tsemppiä! Itsellä taustalla aikuisiän aknea, sen kanssa saanut painiskella välillä enemmän, välillä vähemmän. Tällä hetkellä käytössä Essen tuotteet. Aikoinaan olen kokeillut lääkevoiteita jne mutta ne vain kuivatti liikaa.
Elintavat ekaksi kuntoon,jos pystyy.
Plastiikkakirurgi voi tehdä ihonkuorinnan tangentiaalisen ekskiision tekniikalla. Päälle voi sitten laittaa keinoihoa tai kadaaverien ihoa oman toivomuksen mukaan.